De Kattegale Debatterer  

Tilbage   De Kattegale Debatterer > De kattegale snakker om katte og meget meget mere > Generel snak om katte

Generel snak om katte Her kan du frit poste alle indlæg - blot de har noget at gøre med katte

Svar

Trådværktøj Søg i tråden
Gammel 08-02-2010, 19:31
Marlenes avatar
Marlene Marlene er offline

Sted: Næstved
Hill's T/D - den fra dyrlægen ?

Er der nogen herinde, som fodrer med Hill's T/D den fra dyrlægen ?

Jeg kunne nemlig godt tænke mig lige, at vide hvor meget fedt der er i den ?
Overvejer at gå tilbage til den fremfor RC siamese, men hvis der er for meget fedt i, så vil jeg ikke.

Så er der nogen, som kan hjælpe mig ??
Gammel 08-02-2010, 19:35
Gry Gressbakkens avatar
Gry Gressbakken Gry Gressbakken er offline
Humørfyldt Bramfri Kattefreak

Sted: Først på Amager :)
Alder: 28
Send en besked via MSN til Gry Gressbakken
Sv: Hill's T/D - den fra dyrlægen ?

Jeg har fodret med det - dyrlægen sagde at der var en del fedt i, så hendes anbefaling var at hvis jeg var nervøs for overvægt så skulle jeg fodre 50/50.

Så jeg fodrede halvt TD og halvt almen hills
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
Svar med citat
Følgende bruger siger tak til Gry Gressbakken for dette indlæg
Gammel 08-02-2010, 19:42
Marlenes avatar

Citat:
Oprindelig postet af Gry Gressbakken Vis indlæg
Jeg har fodret med det - dyrlægen sagde at der var en del fedt i, så hendes anbefaling var at hvis jeg var nervøs for overvægt så skulle jeg fodre 50/50.

Så jeg fodrede halvt TD og halvt almen hills
Ok - det var også det jeg synes at kunne huske. Måske jeg så også skulle fodre med halvt af hver .
Gammel 08-02-2010, 19:50
Kimillas avatar
Kimilla Kimilla er offline
Polypoternes kattemissemor

Sted: StorKøbenhavn
Alder: 24

Jeg er lige startet med at bruge den, og jeg synes at kunne huske der står på posen at der er 15,2 % fedt i - Men hæng mig ikke op på det.
Gammel 08-02-2010, 20:00
Gry Gressbakkens avatar

Citat:
Oprindelig postet af Marlene Vis indlæg
Ok - det var også det jeg synes at kunne huske. Måske jeg så også skulle fodre med halvt af hver .

Det kan da i hvert fald ikke skade
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
Svar med citat
Gammel 08-02-2010, 20:00
pivnus avatar
pivnu pivnu er online nu
OpenSource KrølleKatteNørd

Sted: Amager
Alder: 25
Send en besked via ICQ til pivnu Send en besked via MSN til pivnu

15,6% står der på deres hjemmeside - det synes jeg er i den lave ende.
Gammel 08-02-2010, 20:04
birtherass avatar
birtheras birtheras er online nu
Hjælpeadmin og den der taler med hjertet

Sted: Syd for Alperne, PACA ;-)
Alder: 51
Send en besked via AIM til birtheras Send en besked via MSN til birtheras

Nu er jeg ikke så meget inde i Hills produkter, så hvad står T/D for?

Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves
Villa til salg http://www.cannes-villa.dk
Svar med citat
Følgende bruger siger tak til birtheras for dette indlæg
Gammel 08-02-2010, 20:36
Temple Bars avatar
Temple Bar Temple Bar er offline
Paragrafrytter med hang til tandgrise

Sted: Slangerup
Alder: 41

Citat:
Oprindelig postet af birtheras Vis indlæg
Nu er jeg ikke så meget inde i Hills produkter, så hvad står T/D for?
Det er deres tandfoder i dyrlægeserien

Svar med citat
Følgende brugere siger tak til Temple Bar for dette indlæg
Følgende bruger giver Temple Bar ret i dette indlæg
Gammel 08-02-2010, 20:39
Denises avatar
Denise Denise er offline
Speed taster

Sted: Brøndby

Ja, det er fra Hills Prescription Diet. Uden at være sikker eller kunne finde noget, så tror jeg det står for Teeth Diet

Quini elsker dem men får dem mest som en hyggeting. De er for store til deres skåle, Blonde har jo ingen tænder og det vil være synd hvis han skulle sluge så stor en tingest

Svar med citat
Følgende bruger siger tak til Denise for dette indlæg
Gammel 08-02-2010, 21:32
Vivi_Fletchers avatar
Vivi_Fletcher Vivi_Fletcher er offline
Skarptandet indlægshaj

Alder: 40

Jeg har i perioder brugt det som godbidder

Kuld født 19. juli, 2 vildtfarvede hanner og 1 vildtfarvet hun.
Svar med citat
Følgende brugere siger tak til Vivi_Fletcher for dette indlæg
Gammel 08-02-2010, 22:20
Gæst

jeg ville aldig bruge det foder......

Læs hvad der er i af kulhydrater og andet
Svar med citat
Gammel 08-02-2010, 22:38
Gry Gressbakkens avatar

Citat:
Oprindelig postet af skeem Vis indlæg
jeg ville aldig bruge det foder......

Læs hvad der er i af kulhydrater og andet

Chicken By-Product Meal, Brewers Rice, Corn Gluten Meal, Ground Whole Grain Corn, Powdered Cellulose 10% (source of fiber), Pork Fat (preserved with mixed tocopherols and citric acid), Chicken Liver Flavor, Calcium Sulfate, Soybean Oil, Potassium Chloride, Choline Chloride, Vitamin E Supplement, DL-Methionine, vitamins (L-Ascorbyl-2-Polyphosphate (source of vitamin C), Vitamin E Supplement, Niacin, Thiamine Mononitrate, Vitamin A Supplement, Calcium Pantothenate, Riboflavin, Biotin, Vitamin B12 Supplement, Pyridoxine Hydrochloride, Folic Acid, Vitamin D3 Supplement), Calcium Carbonate, Iodized Salt, Taurine, minerals (Ferrous Sulfate, Zinc Oxide, Copper Sulfate, Manganous Oxide, Calcium Iodate, Sodium Selenite), preserved with Mixed Tocopherols and Citric Acid, Beta-Carotene, Rosemary Extract.

Er det ikke mere eller mindre hvad der også er i alle de andre?
Svar med citat
Gammel 08-02-2010, 22:40
Gry Gressbakkens avatar

AVERAGE NUTRIENT AND CALORIC CONTENTS¹

Dry 3498 kcal/kg (265.2 kcal/per cup²)

¹Measurement of Usable Energy in a food, which differs substantially from gross caloric content.

² An eight fluid oz. measuring cup of t/d® Feline contains 2.7 oz. by weight.

Nutrient Dry Matter1%

Protein 34.0
Fat 18.1
Carbohydrate (NFE) 34.0
Crude Fiber 7.5

Calcium 1.01
Phosphorus 0.80
Sodium 0.33
Potassium 0.80
Magnesium 0.065
Taurine 0.16

¹The nutrient in the product after moisture is removed. It is used to make direct comparisons of nutrient profiles of products with differing moisture contents.

Er der noget af det her der er slemt?

....med fare for at lyde blåøjet....
Svar med citat
Gammel 08-02-2010, 22:46
Gæst

syntes ikke det er en god sammen sætning jeg ville ikke give mine katte det
Svar med citat
Gammel 08-02-2010, 22:47
Gry Gressbakkens avatar

Jamen HVAD er det ved sammensætningen der er dårlig - ifølge dig?
Svar med citat
Gammel 08-02-2010, 22:51
Gæst

der er korn i og de ting de sammen sætter ....
Svar med citat
Gammel 08-02-2010, 22:52
Gry Gressbakkens avatar

okay jeg giver op. Jeg føler jeg skal flå tingene ud af dig.

Der er korn i vildt meget foder og ikke kun i td. men jeg giver bare op.
Svar med citat
Gammel 08-02-2010, 22:59
Gæst

Citat:
Oprindelig postet af Gry Gressbakken Vis indlæg
okay jeg giver op. Jeg føler jeg skal flå tingene ud af dig.

Der er korn i vildt meget foder og ikke kun i td. men jeg giver bare op.
Læs den tråd Birthe satte ind i dag, syntes den anc. burde sætte tanker i gang .... Syntes det er utrolig der ikke er flere der skriver på den tråd. Det samme med den tråd jeg satte i gang med min kat som har været syg så ja foder det har meget at sige.

jeg har lært af nogen og jeg ved jeg ville aldrig skiftet tørfoder , jeg ville forsætte med rå mad og den våd foder jeg har fået anbefalet.

Jeg må indrømme jeg tænker tit når man hører om katte der er nyre syge, sukkersyge og andre syge domme burde det ikke give tanker hvad gør vores katte syge...
I stedet for bare at komme med en masse som hører fortiden til .. Burde man ikke se frem af og tænke over tingene.

Syntes det link som Birthe kom med i dag det løb mig kold ned af ryggen , burde vi som katte ejer ikke være mere kritisk, syntes det er chokerne at vores dyrelæger bliver undervist af foder produktsenter selv , syntes det siger så meget .......
Svar med citat
Gammel 08-02-2010, 23:20
pivnus avatar
pivnu pivnu er online nu

Slap nu lidt af skeem. Hvad der er den rette løsning for dig er altså ikke altid den rette løsning for alle andre.
Gry, ja, t/d er ligesom alt muligt andet Iams/Hills/RC-foder, men nogle går bare efter fodermærker med en højere mængde kød og uden korn.
Følgende brugere giver pivnu ret i dette indlæg
Gammel 08-02-2010, 23:31
tainas avatar
taina taina er offline

Sted: Kolding

Gry, jeg fodrer med et tørfoder med 18 procent kulhydrat. Det lyder måske ikke af så stor en forskel i forhold til den indholdsfortegnelse, du har sat ind, men når man tænker på, at kattens naturlige byttedyr indeholder ganske få procent kulhydrat, synes jeg, det handler om at få kulhydrat-indholdet så langt ned som muligt. At få det ned på et par procent i tørfoder er umuligt - så hænger kiksene ikke sammen, men bliver til splat. Men her tænker jeg i så lidt som muligt - og det er simpelt hen for at forsøge at efterligne det, som katten ville leve af i naturen, hvis den fangede sin føde selv. Jeg er godt klar over, at det ER temmelig umuligt - men det kan jo kun blive bedre, hvis man prøver

Derudover fodrer jeg med vådfoder uden kulhydrater og lidt råt kød. Det gør jeg dels for at få indholdet af kulhydrater længere ned, for at få mere væske i kræene (jeg blander vand i vådfoderet også), og for at give noget tyggearbejde til dem.

Jeg er heller ikke fjollet med korn i kattefoder - men jeg er heller ikke sikker på, at det er så fantastisk, når kulhydraterne i et tørfoder (som i mit) kommer fra frugt og grøntsager. Kulhydraterne herfra bliver lynhurtigt brudt ned, og jeg har læst, at det kan skabe endnu større udsving i blodsukkeret, som kattens krop ikke har redskaber til at holde stabilt - simpelt hen fordi den ikke er bygget til at omsætte store mængder kulhydrater.

Korn og kulhydrater er jeg generelt ikke begejstret for, da jeg har læst om en laaaaang række sygdomme, som det kan medføre. Jeg vil ikke begynde at ridse op her, for så sikker er jeg ikke i teksten, men jeg kan godt se logikken i at forsøge at holde sig så tæt som muligt på det, som katten er lavet til at spise - så det er det, jeg gør

I øvrigt er jeg ikke fedt-forskrækket, når det gælder kattenes foder. Mit tørfoder indeholder 20 procent fedt, hvilket helt sikkert er en del mere end det slankefoder, jeg har brugt før. Sjovt nok tabte de sig, da de kom over på det nye med mere fedt i.

mvh. tina
Svar med citat
Følgende bruger siger tak til taina for dette indlæg
Følgende bruger giver taina ret i dette indlæg
Gammel 08-02-2010, 23:36
Gæst

Citat:
Oprindelig postet af taina Vis indlæg
Gry, jeg fodrer med et tørfoder med 18 procent kulhydrat. Det lyder måske ikke af så stor en forskel i forhold til den indholdsfortegnelse, du har sat ind, men når man tænker på, at kattens naturlige byttedyr indeholder ganske få procent kulhydrat, synes jeg, det handler om at få kulhydrat-indholdet så langt ned som muligt. At få det ned på et par procent i tørfoder er umuligt - så hænger kiksene ikke sammen, men bliver til splat. Men her tænker jeg i så lidt som muligt - og det er simpelt hen for at forsøge at efterligne det, som katten ville leve af i naturen, hvis den fangede sin føde selv. Jeg er godt klar over, at det ER temmelig umuligt - men det kan jo kun blive bedre, hvis man prøver

Derudover fodrer jeg med vådfoder uden kulhydrater og lidt råt kød. Det gør jeg dels for at få indholdet af kulhydrater længere ned, for at få mere væske i kræene (jeg blander vand i vådfoderet også), og for at give noget tyggearbejde til dem.

Jeg er heller ikke fjollet med korn i kattefoder - men jeg er heller ikke sikker på, at det er så fantastisk, når kulhydraterne i et tørfoder (som i mit) kommer fra frugt og grøntsager. Kulhydraterne herfra bliver lynhurtigt brudt ned, og jeg har læst, at det kan skabe endnu større udsving i blodsukkeret, som kattens krop ikke har redskaber til at holde stabilt - simpelt hen fordi den ikke er bygget til at omsætte store mængder kulhydrater.

Korn og kulhydrater er jeg generelt ikke begejstret for, da jeg har læst om en laaaaang række sygdomme, som det kan medføre. Jeg vil ikke begynde at ridse op her, for så sikker er jeg ikke i teksten, men jeg kan godt se logikken i at forsøge at holde sig så tæt som muligt på det, som katten er lavet til at spise - så det er det, jeg gør

I øvrigt er jeg ikke fedt-forskrækket, når det gælder kattenes foder. Mit tørfoder indeholder 20 procent fedt, hvilket helt sikkert er en del mere end det slankefoder, jeg har brugt før. Sjovt nok tabte de sig, da de kom over på det nye med mere fedt i.

mvh. tina
Syntes det er rigtig godt skrevet det du skriver ... er meget enig med dig
Svar med citat
Gammel 08-02-2010, 23:42
JulleMLFs avatar
JulleMLF JulleMLF er offline
Fartgal panther-ejer med kulsort humor

Sted: Hornum, Nordjylland.
Alder: 34

Uha ja Gry - Du skal passe på med HillŽs det er simpelthen det rene gift. Det er jo derfor dyrlægerne sælger det!

Tillad mig at komme et par billeder som eksempel. De viser mine katte som helt fra killing er blevet fodret med HillŽs. Bemærk den dårlige tilstand pelsen er i. Den er jo helt mat og de er nærmest pletvis skallede. Bemærk specielt den dårlige foderstand kattene er i.
Vedhæftede billeder

Gammel 08-02-2010, 23:53
Gry Gressbakkens avatar

Citat:
Oprindelig postet af JulleML Vis indlæg
Uha ja Gry - Du skal passe på med HillŽs det er simpelthen det rene gift. Det er jo derfor dyrlægerne sælger det!

Tillad mig at komme et par billeder som eksempel. De viser mine katte som helt fra killing er blevet fodret med HillŽs. Bemærk den dårlige tilstand pelsen er i. Den er jo helt mat og de er nærmest pletvis skallede. Bemærk specielt den dårlige foderstand kattene er i.
Wauw en smuk pels! Det er jo helt silkepels det der
Svar med citat
Følgende brugere giver Gry Gressbakken ret i dette indlæg
Gammel 09-02-2010, 00:04
tainas avatar
taina taina er offline

Og så vil jeg altså også lige give pivnu ret - det er jo helt forskelligt, hvad der fungerer for forskellige katte. Jeg har da også engang haft en hest, som blev fodret med 9 kilo havre og halm - I der ved noget om heste, ved nok også, at det er en fodring, der er HELT hen i vejret i forhold til gældende anbefalinger. Men det levede den altså fint på i maaaaange år.

Men nu er jeg jo blevet begavet med en kat, som har alle de problemer, som katte typisk får af tørfoder pumpet med kulhydrater - så selvfølgelig er jeg hysterisk omkring det. Da kræet viste allergiske symptomer, var det jo pludselig en helt anden problematik, og selv om jeg var ret ked af at skulle lave om på den foderløsning, jeg langt om længe havde fundet ud af fungerer her, jamen så gør man det jo - det vigtige er jo bare, at kat og menneske fungerer. Men hvis det så en dag ikke gør det - så er det jo temmelig rart, at man ved, hvilke knapper man kan skrue på

mvh. tina
Svar med citat
Gammel 09-02-2010, 06:16
Marlenes avatar

Tusind tak for alle jeres indlæg og sikke en diskution det har sat igang .

Men når i eks. skriver at T/D ville i aldrig fodre med, eller der er noget foder som indeholder for mange kulhydrater, så kunne jeg da godt tænke mig at vide (bare for at blive lidt klogere) hvad i så fodrer med ?

Ønsket kunne eks. være at i nederst i jeres indlæg lige redigerede og skrev hvad i så fodrer med .
Gammel 09-02-2010, 07:41
Vivi_Fletchers avatar
Skarptandet indlægshaj

Jeg har fodret med Hills gennem rigtig mange år - og været meget tilfreds med det.

Man skal jo også se lidt på, når vi snakker specialfoder, at det er specialfoder og derfor kan der faktisk være en årsag til, at det har et andet indhold end anbefalet.

Hills t/d bruger jeg, hvis jeg har katte, der måske har tendens til tandsten. Jeg bruger det primært som godbidder, så de får bearbejdet tænderne lidt.

Når jeg bruger det på den vis, er indholdet faktisk knap så vigtigt for mig. Mine katte får andet tørfoder, de får vådfoder og råt.

Jeg ville til gengæld ikke fodre generelt med t/d - men det vil jeg ikke med noget tørfoder.

Svar med citat
Følgende bruger giver Vivi_Fletcher ret i dette indlæg
Gammel 09-02-2010, 07:44
danpias avatar
danpia danpia er online nu

Sted: Frederikssund
Post Sv: Hill's T/D - den fra dyrlægen ?

Citat:
Oprindelig postet af JulleML Vis indlæg

Ja Julle, det er da helt fantastisk så kedelig deres pels ser ud - NOT.

Jeg har efterhånden 'fornemmet'. at der er mange som mener dyrlægerne kun er ude på at tjene penge på foder. Hvis nu de havde solgt andre produkter, så var det det der var forkert at fodre med.

Jeg har selv arbejdet på dyrehospital og klinik i 12-14 år (for snart mange år siden) og gjorde det dengang Hills kom til Danmark. Før det var der ikke ordentligt foder at få. Efter Hills kom til Danmark var der lige pludselig mange af de andre, som også begyndte at lave bedre foder til katte-dyrene.

Hvis man kigger på kattenes byttedyr (fugle og gnavere) er det korn-spisere og nogle af dem der har høj foderomsætning. Kattene spiser (stort set) hele byttedyret incl mere eller mindre fordøjet korn.

Jeg hører til dem som fodrer med Hills og RC og jeg synes også mine katte trives og har smukke pelse.
Gammel 09-02-2010, 07:49
Vivi_Fletchers avatar
Skarptandet indlægshaj

Dyrlægerne forhandler typisk både Hills og Specifik.
Hills synes jeg har en ganske udmærket kvalitet - til gengæld vil jeg aldrig fodre med Specifik.

Svar med citat
Følgende brugere giver Vivi_Fletcher ret i dette indlæg
Gammel 09-02-2010, 08:53
Temple Bars avatar

Citat:
Oprindelig postet af danpia Vis indlæg
Efter Hills kom til Danmark var der lige pludselig mange af de andre, som også begyndte at lave bedre foder til katte-dyrene.
At Hills kom til Danmark har nu ikke meget at gøre med, om andre amerikanske foderproducenter laver foder med en anden sammensætning end Hills' produkter. De produkter "vi andre" bruger, er jo ikke danske, de er amerikanske/engelske og simpelthen lavet efter en anden "opskrift", der fokuserer mindre på korn og mel end Hills gør.

Til forebyggelse af tandsten bruger jeg råt kød og guffer i form af f.eks. tørrede kyllingehalse. Det giver gummerne noget at arbejde med uden at efterlade den klæge masse omkring tandroden, som tørfoder ofte gør

Svar med citat
Følgende brugere giver Temple Bar ret i dette indlæg
Gammel 09-02-2010, 08:57
pivnus avatar
pivnu pivnu er online nu

Jeg fodrer selv med stor andel kød - men har problemer med tørfodermærkerne, da der simpelthen ikke er noget af det meget kødholdige tørfoder, som min allergikat kan tåle, med mindre det er ren fisk.
Men jeg synes det er lidt trættende, at enhver foderdiskussion skal gå hen og blive fanatisk, selvom det slet ikke var det, der blev spurgt om.

Jeg har selv fodret med t/d i en periode, og det var en stor hjælp til min kat dengang hun havde tandkødsproblemer - jeg fandt så siden ud af, at hun havde allergi.
Dengang ville hun heller ikke overhoved røre ved noget råt og kun ganske lidt vådt. Det er der så blevet rykket lidt ved siden.
Jeg syntes så faktisk bare at fedtindholdet var ret lavt, så jeg gjorde alt for at give hende en så fedtholdig kost ved siden af som muligt, da hun kun var en bette slank frøken på 6 mdr.
Gammel 09-02-2010, 09:08
Alices avatar
Alice Alice er online nu
No-nonsense britefan med sølvstænk

Citat:

Hvis man kigger på kattenes byttedyr (fugle og gnavere) er det korn-spisere og nogle af dem der har høj foderomsætning. Kattene spiser (stort set) hele byttedyret incl mere eller mindre fordøjet korn.

Nu er jeg jo slet ikke den store tilhænger af at fodre med tørfoder, og heldigvis spiser mine kræ kun tørfoder som små mellem måltider.

Jeg fatter bare ikke den skræk der er for en smule korn ........Enhver fritgående kat, som bliver godt fodret hjemmefra, vil aldrig lade en chance for at fange mus eller fugle gå fra sig .............Det første og mange gange eneste katten spiser af deres byttedyr er mavesækken - Og det gør de for at få de korn og frø som ligger i byttedyrenes mavesæk, så selvfølgelig har katte behov for korn og andre frø, men vi kan sagtens blive enige om, at deres daglige foder skal bestå af kød som hovedernæring.

Så søger du oplysning om hvad vi fodrer med.

Her i hjemmet står der altid tørfoder fremme, og det består af en blanding af Royal Canin/ British Shorthair - Royal Canin / kitten og JW ( købt hos zooplus )

Vådmad : En vekslen mellem Applaws / Feline Porta / Sheeba / Animonda og ofte en pose Whiskas Hmmmm ( det indeholder nemlig ingen sukker )

Rå mad : Her veksler vi mellem mange former for råt - det kan være Oksekød/Oksefars/Svinekød/Lammekød/Fjerkræ og fremfor alt rå fisk

Svar med citat
Gammel 09-02-2010, 09:11
Temple Bars avatar

Citat:
Oprindelig postet af Alice Vis indlæg
Jeg fatter bare ikke den skræk der er for en smule korn .........
Jeg er personligt heller ikke bange for "en smule korn". Mange tørfoderproducenter har bare en anden "smule"tærskel end jeg har

Svar med citat
Følgende brugere giver Temple Bar ret i dette indlæg
Gammel 09-02-2010, 09:19
Alices avatar
Alice Alice er online nu

Citat:
Oprindelig postet af Temple Bar Vis indlæg
Jeg er personligt heller ikke bange for "en smule korn". Mange tørfoderproducenter har bare en anden "smule"tærskel end jeg har
Som du dog kan sige det Mette
Med den rolle tørfoderet har her i hjemmet, så er jeg faktisk lidt ligeglad med hvor meget korn de putter i - Jeg ved jo at de får deres behov for kød og andre ting dækket ind via de andre foderkilder.

Svar med citat
Gammel 09-02-2010, 09:28
Ann K Ann K er offline
RapMundet KatteUdstyrs Ekspert

Sted: Et lillebitte, gammelt hus i Rødovre

Citat:
Oprindelig postet af Temple Bar Vis indlæg
Gry... læs lige Mettes svar herover...
og tjek så lige indholdsfortegnelsen for T/D igen... især "Brewers Rice, Corn Gluten Meal, Ground Whole Grain Corn, Powdered Cellulose 10%" - alle disse ingredienser står listet lige efter T/Ds "kød"indhold, der faktisk kun er animalske biprodukter...

Derfor vil T/D ikke repræsentere godt nok foder for mig og mine katte... kødindholdet er for lavt og "korn"indholdet meget for højt

(Korn er her alle former for ris, hvede, majs, soya osv)

Alice... jeg har haft fritgående katte i rigtig mange år... Katte, der meget dygtige til at jage og som spiste det de fangede. Når de levnede, var det som regel altid ben/fødder, vinge (mest fjer), galdeblære og maven med dens indhold. Katte flår ikke maven op på deres byttedyr på samme måde som fx løver, for at komme til de lækre indre organer - de spiser i stedet byttet fra en ende af, og levner det de ikke vil have... Og en mus maveindhold er faktisk kun en meget lille del af den samlede mængde mad som en mus udgør... samtidig skal man huske at katte også tager fugle - ikke alle fugle spiser vegetarisk kost

Who needs a Therapist? I have My Sheltie!

Svar med citat
Gammel 09-02-2010, 09:35
Alices avatar
Alice Alice er online nu

Citat:
Oprindelig postet af Ann K Vis indlæg

Alice... jeg har haft fritgående katte i rigtig mange år... Katte, der meget dygtige til at jage og som spiste det de fangede. Når de levnede, var det som regel altid ben/fødder, vinge (mest fjer), galdeblære og maven med dens indhold. Katte flår ikke maven op på deres byttedyr på samme måde som fx løver, for at komme til de lækre indre organer - de spiser i stedet byttet fra en ende af, og levner det de ikke vil have... Og en mus maveindhold er faktisk kun en meget lille del af den samlede mængde mad som en mus udgør... samtidig skal man huske at katte også tager fugle - ikke alle fugle spiser vegetarisk kost
Hvor er det mærkeligt Ann, for jeg har MASSER af tilfælder hvor mine tidligere fritgående katte 'kun' spiste maven ( aldrig galdeblæren - Den grønne dims ligger vist altid tilbage ) Hvis jeg orkede at kikke skiver igennem med billeder, så har jeg faktisk taget en del billeder hvor det tydeligt vises at det kun er maven som er spist.

Svar med citat
Gammel 09-02-2010, 10:20
tainas avatar
taina taina er offline

Bvadr Alice, de billeder må du helt sikkert gerne beholde for dig selv!! Jeg tror på dig!!!

Nå, men jeg læste i Elisabeth Hodgkins' bog, at indholdet af kulhydrat i en mus' mave udgør 2-3 procent af hele musen. Jeg har ikke kontrolleret det selv og har ingen planer om det! Men det er altså ikke meget i forhold til de der 30-40 procent kulhydrat, som nogle foderproducenter synes er passende.

Forresten var der en, der skrev, at det var ærgerligt, at det altid skal handle om, at dyrlæger KUN vil tjene penge på foder. Det tror jeg overhovedet ikke! Jeg er slet ikke i tvivl om, at dyrlæger har taget deres uddannelse, fordi de holder af dyrene, og at de vil dem det bedste. Jeg er slet ikke i tvivl om, at de tror, det bedste er at fodre med deres tørfoder - de har det vel i butikken, fordi de synes, at det er det bedste på markedet. Men at man TROR, noget er rigtigt, er ikke altid ensbetydende med, at det er det

mvh. tina
Svar med citat
Gammel 09-02-2010, 11:13
Alices avatar
Alice Alice er online nu

Citat:
Oprindelig postet af taina Vis indlæg
Bvadr Alice, de billeder må du helt sikkert gerne beholde for dig selv!! Jeg tror på dig!!!

Nå, men jeg læste i Elisabeth Hodgkins' bog, at indholdet af kulhydrat i en mus' mave udgør 2-3 procent af hele musen. Jeg har ikke kontrolleret det selv og har ingen planer om det! Men det er altså ikke meget i forhold til de der 30-40 procent kulhydrat, som nogle foderproducenter synes er passende.

Forresten var der en, der skrev, at det var ærgerligt, at det altid skal handle om, at dyrlæger KUN vil tjene penge på foder. Det tror jeg overhovedet ikke! Jeg er slet ikke i tvivl om, at dyrlæger har taget deres uddannelse, fordi de holder af dyrene, og at de vil dem det bedste. Jeg er slet ikke i tvivl om, at de tror, det bedste er at fodre med deres tørfoder - de har det vel i butikken, fordi de synes, at det er det bedste på markedet. Men at man TROR, noget er rigtigt, er ikke altid ensbetydende med, at det er det

mvh. tina
Looool ...............Jeg skal nok advare MEGET tydeligt, hvis jeg finder billederne, de er nu slet ikke slemme, for hele musen ligger fint tilbage, det er kun maven som er spist .-)

Hvad angår dyrlægernes tørfoder contra andre tørfoder-salgssteder. Så er det altså rigtig at dyrlægerne får nogle MEGET store gaver for at forhandle bestemte mærker - Gaver jeg lige husker er følgende golfsæt/ dyre cykler / dyre weber grill - Og det er ikke noget jeg tror, men noget jeg ved . Desuden så er der masser af dyrlæger som ikke har viden om kattens ernæring, det bliver simpelthen ikke vægtet under deres uddannelse. Deres uddannelse er baseret på at kurere kattens sygdomme .......Så det er tragisk at tænke på, at masser af katte får problemer med nyrer/blære ved udlukkende fodring med dyrlægens tørfoder ( hvis katten ikke får væske nok ) - Først tjener de penge på at sælge foderet, derefter kan de tjene penge på at helbrede de skader dette foder påfører katten - Groft ridset op :-/.

Svar med citat
Gammel 09-02-2010, 11:35
Vivi_Fletchers avatar
Skarptandet indlægshaj

Citat:
.Så det er tragisk at tænke på, at masser af katte får problemer med nyrer/blære ved udlukkende fodring med dyrlægens tørfoder ( hvis katten ikke får væske nok ) - Først tjener de penge på at sælge foderet, derefter kan de tjene penge på at helbrede de skader dette foder påfører katten - Groft ridset op :-/.
Men er det andet end mistanke, at det er tørfoderet, der har skylden for blære- og nyreproblemer
Jeg har i hvert fald aldrig set det dokumenteret.

Svar med citat
Gammel 09-02-2010, 11:50
danpias avatar
danpia danpia er online nu

Sted: Frederikssund
Post Sv: Hill's T/D - den fra dyrlægen ?

Citat:
Oprindelig postet af Vivi_Fletcher Vis indlæg
Men er det andet end mistanke, at det er tørfoderet, der har skylden for blære- og nyreproblemer
Er desværre ikke 'erfaren' nok til at smide en enig/tak for indlægget, derfor denne i stedet.

Jeg kunne ikke drømme om kun at servere tørfoder for mine egne katte.

MEN da jeg arbejdede på dyreklinik så jeg katte med gentagne tilflælde af urinvejssten/grus, som kun blev fodret med tørfoder, fordi de ikke ville spise vådmad. Da de så kom Hills (også) tørfoder (som er det, jeg har erfaring med) var problemet løst.
Gammel 09-02-2010, 13:03
Alices avatar
Alice Alice er online nu

Citat:
Det er vel almindelig kendt at man hører om nyre/blære problemer i forbindelse med for lidt væskeindtag - Og da det er dokumenterbart at katte fra naturens hånd hovedsaglig får deres væskeindtag dækket ind via maden/byttet, så ser man jo straks der er disharmoni mellem tørfoder, hvor der bestemt ikke er meget væske i - Og det der er naturligt for katten, nemlig at få væskebehovet dækket via maden ?

Svar med citat
Følgende bruger giver Alice ret i dette indlæg
Gammel 09-02-2010, 13:08
Alices avatar
Alice Alice er online nu

Citat:
Er desværre ikke 'erfaren' nok til at smide en enig/tak for indlægget, derfor denne i stedet.

Jeg kunne ikke drømme om kun at servere tørfoder for mine egne katte.

MEN da jeg arbejdede på dyreklinik så jeg katte med gentagne tilflælde af urinvejssten/grus, som kun blev fodret med tørfoder, fordi de ikke ville spise vådmad. Da de så kom Hills (også) tørfoder (som er det, jeg har erfaring med) var problemet løst.
Jeg vil ikke afvise at specialfoder ( tørfoder ) kan have en gavnlig virkning når problemet er opstået ...........Dog tror jeg nok at jeg tør påstå at lødig vådmad med masser af væske kan være lige så helbredende, da det gælder om at få nyrer/blære skyllet godt igennem ..............Det er vigtig for mig at fodre varieret, så man undgår at komme ud i problemer som kræver special diæt.

Svar med citat
Gammel 09-02-2010, 13:16
Vivi_Fletchers avatar
Skarptandet indlægshaj

Citat:
Det er vel almindelig kendt at man hører om nyre/blære problemer i forbindelse med for lidt væskeindtag
Blærebetændelser ja - det jeg tror jeg er almindeligt kendt.

Men jeg kender rigtig mange andre årsager til nyreproblemer. Så det vil jeg ikke mene man bare kan give tørfoderet skylden for.

Jeg siger ikke, at det ikke er årsagen - blot at man virkelig skal passe på med at give tørfoder skylden for "alt" - og det synes jeg man har tendens til efterhånden.

Katte har altid haft store nyreproblemer - også før tørfoderet for alvor kom frem.

Svar med citat
Gammel 09-02-2010, 13:42
Lis Dahlstrøms avatar
Lis Dahlstrøm Lis Dahlstrøm er offline
Helbredsentusiasten

Sted: Roskilde egnen

Citat:
Katte har altid haft store nyreproblemer - også før tørfoderet for alvor kom frem.
Jepper - og jeg tror stadig mere på overdreven vaccinering.

Bortset fra det skal foderet indeholde en del fedt - ellers får katten en tør skællet pels. Bliver den for fed - så reducer mængden. Man når jo ikke så langt ved at fodre slankefoder og så efterfølgende gi' katten olie for den ikke tørrer ind
Følgende bruger giver Lis Dahlstrøm ret i dette indlæg
Gammel 09-02-2010, 13:46
Alices avatar
Alice Alice er online nu

Citat:
Blærebetændelser ja - det jeg tror jeg er almindeligt kendt.

Men jeg kender rigtig mange andre årsager til nyreproblemer. Så det vil jeg ikke mene man bare kan give tørfoderet skylden for.

Jeg siger ikke, at det ikke er årsagen - blot at man virkelig skal passe på med at give tørfoder skylden for "alt" - og det synes jeg man har tendens til efterhånden.

Det kan vi ikke være uenige i ...............Men nu taler jeg ikke om genetiske sygdomme i nyrene såsom PKD olign. ...........Nu er jeg selv 'sten-danner' og det er MEGET vigtig for mig, hele tiden sørge for at drikke rigtig meget vand .........Vand skyller begyndende sten-dannelse ud af nyrene, jeg tror det fungerer på præcis samme måde hos kattene - Og da katte er ualmindelig dårlige til at søge vandskålen, så er det vigtigt at de får dækket væskebehovet igennem foderet - Og igen, der er altså ikke meget væske at hente via tørfoderet

Svar med citat
Gammel 09-02-2010, 13:49
Vivi_Fletchers avatar
Skarptandet indlægshaj

Citat:
Det kan vi ikke være uenige i ...............Men nu taler jeg ikke om genetiske sygdomme i nyrene såsom PKD olign. ...........Nu er jeg selv 'sten-danner' og det er MEGET vigtig for mig, hele tiden sørge for at drikke rigtig meget vand .........Vand skyller begyndende sten-dannelse ud af nyrene, jeg tror det fungerer på præcis samme måde hos kattene - Og da katte er ualmindelig dårlige til at søge vandskålen, så er det vigtigt at de får dækket væskebehovet igennem foderet - Og igen, der er altså ikke meget væske at hente via tørfoderet
Min pointe er, at jeg synes det er meget farligt, at give tørfoder skylden for samtlige nyre- og blæreproblemer, fordi du tror det er sådan.

Det jeg søger er dokumentation for påstanden?!?

Indtil da kan vi alle vælge at have vores egen lille tro om årsagen - men at udbrede det som "almen viden" mener jeg langt fra er korrekt.

Svar med citat
Gammel 09-02-2010, 14:08
Alices avatar
Alice Alice er online nu

Citat:
Min pointe er, at jeg synes det er meget farligt, at give tørfoder skylden for samtlige nyre- og blæreproblemer, fordi du tror det er sådan.

Det jeg søger er dokumentation for påstanden?!?

Indtil da kan vi alle vælge at have vores egen lille tro om årsagen - men at udbrede det som "almen viden" mener jeg langt fra er korrekt.
Jeg har ingen dokumentation, som underbygger min 'tro' ........Klart at tørfoderet ikke skal skyld for ALLE nyre/blære problemer, men med lidt logisk tænkning, så tror jeg at masser af disse problemer skyldes fodring med udlukkende tørfoder. Iøvrigt har jeg drøftet det med min dyrlæge som giver mig ret i, at der siden tørkostens ankomst er set en stor øgning af bla. allergi/mund-tandproblemer og nyre/blære skavanker ........

Svar med citat
Gammel 09-02-2010, 14:12
Vivi_Fletchers avatar
Skarptandet indlægshaj

Citat:
Jeg har ingen dokumentation, som underbygger min 'tro' ........Klart at tørfoderet ikke skal skyld for ALLE nyre/blære problemer, men med lidt logisk tænkning, så tror jeg at masser af disse problemer skyldes fodring med udlukkende tørfoder. Iøvrigt har jeg drøftet det med min dyrlæge som giver mig ret i, at der siden tørkostens ankomst er set en stor øgning af bla. allergi/mund-tandproblemer og nyre/blære skavanker ........
Det skal du jo have lov at tro

Jeg tror så urinvejssten afhænger af, hvilken type tørfoder man bruger. En lille undersøgelse hos min gamle dyrlæge viste nemlig, at visse mærker giver markant flere tilfælde af urinvejssten.
Dette baseret på katte, der alle udelukkende fik tørfoder.

Derudover har flere anerkendte dyrlæger meldt ud, at de har vaccinationer mistænkt for at give nyreproblemer.

Så uanset, hvad du og din dyrlæge tror - så er det ikke "alment kendt" hos øvrige anerkendte dyrlæger

Jeg siger ikke, at det ikke er korrekt, men at det - så vidt jeg ved - aldrig er blevet undersøgt til bunds.
Og derfor synes jeg det er foruroligende, at man her og andre steder stempler alt tørfoder som elendigt.

Svar med citat
Gammel 09-02-2010, 14:14
pivnus avatar
pivnu pivnu er online nu

Jeg vil nu sige det sådan, at jeg ikke vil turde løbe risikoen for, at der kan være en sammenhæng imellem tørfodring og urinvejsproblemer.
Men det er ikke det samme som at debatten behøver at blive taget op, hver gang der spørges til et tørfoderprodukt.

Det eneste, der måske godt kan undre mig lidt, er hvorfor valget står imellem Hills T/D og RC Siamese? Altså hvorfor lige disse to, som jeg ikke lige tænker som værende komplementære?
Gammel 09-02-2010, 14:42
Marlenes avatar

Citat:
Oprindelig postet af pivnu Vis indlæg
Jeg vil nu sige det sådan, at jeg ikke vil turde løbe risikoen for, at der kan være en sammenhæng imellem tørfodring og urinvejsproblemer.
Men det er ikke det samme som at debatten behøver at blive taget op, hver gang der spørges til et tørfoderprodukt.

Det eneste, der måske godt kan undre mig lidt, er hvorfor valget står imellem Hills T/D og RC Siamese? Altså hvorfor lige disse to, som jeg ikke lige tænker som værende komplementære?
Valget står imellem disse 2 produkter, da det pt. er de eneste, som er lavet til STORE piller.
Problemet med min siameser er, at hvis han får "alm. foder" i små piller, så tygger han ikke på dem, men sluger dem for derefter at kaste dem op igen.
Det er vist et almindeligt kendt problem hos siamesere, pga. deres kæbeopbygning.
Men er der nogle som kender andre tørfoder-produkter som er lavet som store piller, så hit med dem, for jeg er åben for hvad som helst.
Gammel 09-02-2010, 14:49
pivnus avatar
pivnu pivnu er online nu

Okay, jeg anede så åbenlyst ikke, at siameserfoder var i store stykker.
Der findes jo også MC-foder og diverse dental-varianter af de traditionelle RC/Hills. Men MC-foder er vist ofte mere fedtholdigt end t/d. Der er jo nok ikke andet for, end at du må læse foderanalyser.
Gammel 09-02-2010, 15:08
Alices avatar
Alice Alice er online nu

Citat:
Oprindelig postet af Marlene Vis indlæg
Valget står imellem disse 2 produkter, da det pt. er de eneste, som er lavet til STORE piller.
Problemet med min siameser er, at hvis han får "alm. foder" i små piller, så tygger han ikke på dem, men sluger dem for derefter at kaste dem op igen.
Det er vist et almindeligt kendt problem hos siamesere, pga. deres kæbeopbygning.
Men er der nogle som kender andre tørfoder-produkter som er lavet som store piller, så hit med dem, for jeg er åben for hvad som helst.
Royal Canin's British Shorthair, er monster piller ............Det er de simpelthen nødsaget til at tygge på

Svar med citat
Gammel 09-02-2010, 16:56
Bølle-missens avatar
Bølle-missen Bølle-missen er offline
Kattebegavet positur-geni

Sted: Odense SØ
Alder: 24

Har lige fået en masse prøver på Olivers tørfoder. Large breed har også ganske store kiks.. For en gangs skyld tyggede Freja faktisk på dem..

Hilsen Louise, Freja og Bernie
Svar med citat
Svar

Trådværktøj Søg i tråden
Søg i tråden:

Avanceret søgning

Regler for at poste
Du kan ikke oprette nye tråde
Du kan ikke svare
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke redigere dine indlæg

BB kode er On
Smilies er On
[IMG]-kode er On
HTML-kode er Off

Gå til

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:09.

De kattegale samles på www.Kattegale.dk - Danmarks hyggeligste katteforum for alle dem der elsker katte.
Copyright ©2008-{}, Actionize Aps.
Katte-forum for alle de kattegale mænd og kvinder i Danmark