![]() |
|
|||||||
| Forside | Bliv medlem | Info-boxen | Medlemsliste | Fora | Søg | Dagens indlæg | Marker fora som læste | Om kattegale |
| Kost, Ernæring og Sygdomme Her poster du de indlæg der har noget at gøre med kattens ernæring, fodervalg eller sygdomme |
![]() |
|
|
Trådværktøj | Søg i tråden |
|
|
||||
|
||||
|
nyt spørgsm. om foderallergi
Hvor hurtigt viser sådan noget sig?
Med mig går der alt inden for 30 min. til 5 timer, men det er sikkert som amen i kirken at reaktionen ikke udebliver. Grunden til at jeg spørger er fordi at jeg nu prøver at komme mig ovenpå 3. omgang blød mave hos Deep, og jeg er ved at være en smule desperat efterhånden. Jeg fodre stadig udelukkende med Iams hairball. og de får pt. vand i skåle for jeg har ikke turdet bruge fontæne. Jeg aner ikke hvad der væltede læsset sidste gang. De havde haft god mave i 2 uger alle sammen, og så gav jeg dem 1 kogt pasta hver. Samme aften fik Deep SÅ tynd mave at det næsten kun var vand. Jeg behandlede med 1 ml. flydende imodium samme aften og den følgende aften, og det kurerede det ![]() Et par dage senere gav jeg dem alle sammen rå kylling og der har heller ikke været mavereaktion på det. Jeg har prøvet med stegt and og der har heller ikke været reaktion på det. Jeg har givet vitaminpasta til dem alle i forgårs, og indtil videre har ingen maver været bløde. Jeg tænker lidt over om det mon kan være pastaen så? Men det består jo kun af mel vand og salt, og hvis det er kornprodukter han ikke kan tåle, burde han så ikke også reagere på iams, for der er da korn i? Jeg er lidt ked af at man ikke kan teste specifikt for ting indenfor foderallergi hos katte, for det kan jo tage år og dag at finde ud af hvis der er noget mad han ikke kan tåle ![]() Måske burde jeg ikke pive. Han er jo en glad lille kat. Han leger og spiser og drikker og nusler med mig og slås med sin storebror og tæver sin bedstefar ![]() Jeg bør måske blot affinde mig med de her ture med dårlig mave, men jeg kan ikke lade være med at synes han er syg når han har blød mave - selvom han ikke virker syg adfærdsmæssigt. Ja hvis det giver mening altså?
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være. |
| Følgende bruger siger tak til Gry Gressbakken for dette indlæg | ||
|
|
||||
|
||||
|
Sv: nyt spørgsm. om foderallergi
Har du overvejet om det er de der små dyr i tørkost som han er allergisk over for? Hvad er det nu de hedder? Ikke husstøvmider, men dem der kan være i kornprodukter? Lagermider?
jeg husker simpelthen ikke navnet - sorry har ikke sovet så meget de seneste dage. Jeg husker bare, at marianne fra Rigtig kattemad et par gange har sagt, at da hun arbejdede hos Hills fandt man ud af, at de fleste katte sjældent var allergiske over for enkelte fødevarer men oftere disse ... "mider". Det hjalp at skifte dem til at foder med højere kødindhold end de traditionelle tørkost produkter. Jeg siger ikke, at du skal skifte til råt, blot måske forsøge med et foder ala Acana eller Orijen eller ziwipeak. Det er i hvert tilfælde værd at have med i overvejelserne om det kan være disse mider eller hvad de hedder. Måske er der en anden, der husker navnet på dem? Jeg mener det var lagermider...?? |
| Følgende bruger siger tak til lenschow for dette indlæg | ||
|
|
||||
|
||||
|
Koger du vandet nu inden du giver dem det?
Umiddelbart ville jeg ikke give unødvendige ting som pasta, og slet ikke til Deep som åbenbart er lidt ustabil/sart i mavsen. Nøjes med at give dem det faste foder, og når i så skal hygge kan du give det kylling som du ved han ikke reagerer på. Jeg ved at du gør det af et godt hjerte Gry, men lad være med at eksperimentere for meget, så gør du dem en stor tjeneste.
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
![]() Havde jeg en kat med sart mave, ville jeg holde mig til det jeg vidste den kunne tåle - der er jo ingen grund til ligefrem at opsøge problemerne. Typisk kommer foderallergi efter en periode med et givent foder. Jeg tror ikke på han som sådan er allergisk overfor pasta, men giv dog det foder han trives på og lad være med at putte alt muligt i ham/dem. Specielt når det ikke engang er særlig sundt. |
| Følgende bruger siger tak til Vivi_Fletcher for dette indlæg | ||
| Følgende brugere giver Vivi_Fletcher ret i dette indlæg | ||
|
|
||||
|
||||
|
tjae grunden til at jeg gjorde det var for at se om der kom en reaktion.
Mange af de guffere jeg har herhjemme er jo en blanding af alt muligt, så det var en let måde at teste mel på. selvom jeg så ikke VED om det var pastaen han reagerede på.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være. |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Men ærlig talt Gry - har det betydning om han er allergisk overfor mel?!? Du skal da ikke fodre med pasta? Hvis han kun reagerer på guffere, har han ikke foderallergi! Men han kan sagtens få reaktioner på de tilsætningsstoffer der er i. Så hvis du virkelig vil teste om han er allergisk overfor noget, fodrer du med hans sædvanlige foder og intet andet. Vil du så teste en speciel guf, så giver du ham dem i store mængder én dag - og ser reaktionen. Det skal du så igennem med alle de typer guf du vil give ham. Personligt ville jeg nok bare undlade guffere - som regel er de hamrende usunde tilligemed (og jeg ved godt de kaldes vitamin m.v.) - det er slik for kattene og det kan sagtens undværes - hvorfor dog så risikerer dårlig mave pga dem? |
| Følgende brugere siger tak til Vivi_Fletcher for dette indlæg | ||
| Følgende brugere giver Vivi_Fletcher ret i dette indlæg | ||
|
|
||||
|
||||
|
Problemet er lidt at de sidste 2 gange han har haft dårlig mave har det ikke været guffere han har reageret på - der har jeg ikke anet hvad pokker han har reageret på.
Så ja jeg forsøger jo nok lidt at finde ud af OM han reagere negativt på et eller andet for så ved jeg hvad jeg skal holde mig fra. Giver det mening?
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Jeg har skrevet ovenstående, hvordan du skal teste det. |
| Følgende bruger siger tak til Vivi_Fletcher for dette indlæg | ||
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Jeg er enig med Helle, prøv at skifte til noget med mere kød i i første omgang, og held lykke med det. |
| Følgende bruger siger tak til PiaH for dette indlæg | ||
|
|
|||
|
|||
|
Hvis der er lagermider i foder, så har det intet at gøre med hvilken slags foder, der er tale om!
OG Gry skal da i hvert fald IKKE til at eksperimentere spor med sine kattes foder det næste stykke tid... der skal ro på!!! Og n¨år nu Deep fungerer fint på det han får lige pt, så ville jeg bestemt ikek begynde at opfordre til skift!!! Gry - som andre/Vivi siger... KUN tørfoderet! KUN kogt vand!!! INGEN guf, ingen vand direkte fra hanen... Og lev så med, at du åbenbart har en kat, som du ikke kan glæde ved at give den noget at spise - men som i stedet vil blive glad for kæl eller leg! Det er det samme mange af os med kræsne katte gør Man behøver ikke at hælde alt muligt underligt "mad" i kræet for at vise at man holder af den... nogle gange viser man det bedst ved at lade være!
|
| Følgende bruger siger tak til Ann K for dette indlæg | ||
| Følgende brugere giver Ann K ret i dette indlæg | ||
|
|
||||
|
||||
|
Foderallegi påvirker typisk ikke maven, men ses på huden.
|
| Følgende brugere giver pivnu ret i dette indlæg | ||
![]() |
| Trådværktøj | Søg i tråden |
|
|