Results 1 to 22 of 22

Thread: Kan katten blive syg af vaccination?

Post Kan katten blive syg af vaccination?

Min kat blev vaccineret i går og så siden stort set bare ligget og sovet siden vi kom hjem. Det ser ikke ud til at hun har spist eller drukket siden hun kom hjem. Så spørgsmålet er om det er helt normalt eller hvad tænker I?

Sv: Kan katten blive syg af vaccination?

Din kat kan sagtens være sløj et døgns tid efter den er blevet vaccineret. Det kommer lidt an på hvad for en vaccine der er blevet benyttet. Nogle katte reagerer på en slags, mens andre reagerer på andre. Mener det oftest er dem der bliver vaccineret med levende svækket vaccine der kan være lidt sløje efter en tur hos dr. dyr.

Jeg ville ringe til dyrlægen. Jeg ville ikke have Sookie i dag, hvis jeg bare havde ventet og set tiden an da hun reagerede på vaccinen Purevax. For mig lyder det ikke godt den ikke spiser og drikker. En ting er at katten er sløj, men den må ikke være FOR sløj. Er den helt slap i kroppen eller er den bare træt? Kan du få kontakt med den når du snakker til den?

Som sagt ville jeg ringe til dyrlægen, jeg tager ingen chancer med den slags længere selvom jeg ved at i de fleste tilfælde vil det bare være en mild reaktion på vaccinen som resulterer i en træt kat.
    Mvh Hanne

Hun er blevet vaccineret med calici, kattesyge og rhinotracheitis.. Så vil jeg vente og se tiden an.. Selvom jeg er lidt urolig..

Der findes:
    levende svækkkede vacciner og
    dræbte vacciner

Det er generelt de dræbte vacciner katten udviser reaktion på - der er tilsat en adjuvans (bærestof) for at få vaccinen til at virke - dette bærestof er ofte aluminium/og eller andre stoffer.

Jo mere der kommes i den samme sprøjte = jo flere ting man samtidig vaccinerer imod - jo større chance for bivirkninger.

En kat der har udvist reaktion skal ikke have præcis den samme vaccine igen.

Katten skal blive bedre nu - det er påske lige om hjørnet - en tur til dyrlægen og et skud adrenalin kan få normal tilstande igen

Hvilken vaccine er brugt, altså fabrikat - det står på lablen
    Det er bedre at forebygge end at helbrede
    Lis Dahlstrøm www.sundisk.dk

Quote Originally Posted by milos mor View Post
    . Mener det oftest er dem der bliver vaccineret med levende svækket vaccine der kan være lidt sløje efter en tur hos dr. dyr.
    Nej det er ikke den levende svækkede - men den dræbte vaccine der giver de i tråden nævnte problemer.

Jeg har aldrig haft en reaktion - har vaccineret med levende svækket i nok 15 år.

Der er fordele og ulemper ved begge typer af vaccine - vaccinering bør foretages efter det behov man har

Quote Originally Posted by MissSilke View Post
    Min kat blev vaccineret i går og så siden stort set bare ligget og sovet siden vi kom hjem. Det ser ikke ud til at hun har spist eller drukket siden hun kom hjem. Så spørgsmålet er om det er helt normalt eller hvad tænker I?
    Hvis hun "kun" sover meget, ville jeg ikke gøre noget, men helt klart skifte vaccine næste gang.
    Virker hun derimod mere end bare træt, altså er hun decideret sløj, ville jeg køre til dyrlæge med hende.

Hun sover meget, men nu har hun været lidt rundt i lejligheden og spist en godbid. Så jeg tror bare hun skal have lidt tid..

Vores tidligere Molly var altid syg efter en vaccine, og det var i ca. 1½ døgn, hvor hun bare kravlede ind under radiatoren og sov.
    Hilsen Denise

Så er jeg mere rolig. Hun er begyndt at bevæge sig lidt rundt, så jeg håber hun vil lege lidt i aften. Hun er en rigtig puttegøj i dag

Det var iøvrigt Fel-O-Vax man vist næsten altid brugte den gang.
    God bedring med hende, bare der er lidt gang i hende, med vand og mad, så skal hun nok blive frisk igen. Bare du holder øje.
    Hilsen Denise

Quote Originally Posted by Denise View Post
    Det var iøvrigt Fel-O-Vax man vist næsten altid brugte den gang.
    God bedring med hende, bare der er lidt gang i hende, med vand og mad, så skal hun nok blive frisk igen. Bare du holder øje.
    Jeg har også stået med samme reaktion efter Fel-O-Vax. Det tog ca. 24 timer og man bliver meget forskrækket første gang.
    Mange hilsner
    Mette

Jeg holder skarpt øje med hende.. Håber hun snart tosser rundt som hun plejer.

Den gamle Emma gik HELT ned over Fel-o-Vax sidste år - gik helt fra mad og vand og lå bare og var sløj. Var endda også stiv og humpede på sit bagben i den side hvor vaccinen var givet! Emíl var også lidt halv-sløj

I år blev de så vaccineret med PureVax - og der var INGEN problemer. Så der ER stor forskel!!

Jeg har hørt at der er dem der mener vi kun behøver at vaccinere vores katte hvert andet år - er der nogen derude der ved mere om det?

Mange hilsner,

Ayoe

Quote Originally Posted by Ayoe View Post
    Jeg har hørt at der er dem der mener vi kun behøver at vaccinere vores katte hvert andet år - er der nogen derude der ved mere om det?

Mange hilsner,

Ayoe
    Det er der forsket i - vaccination bør altid foretages i henhold til hvad katten bliver udsat for:

http://www.felisdanica.dk/upl/files/3/313.pdf

Quote Originally Posted by Ayoe View Post
    Det afhænger af, om dine katte går ude? Eller har kontakt med andre katte? Er det udstillingskatte? Avlskatte?

Hvis der fx er tale om 2 lejlighedskatte, der aldrig kommer i kontakt med andre katte, er hvert andet år alt rigeligt.

Et forhenværende medlem Gæst

jeg har lige fået 5 vaccineret med fel-o-vax.....2 i sidste uge og 3 i dag....de sover noget mere end de plejer det første døgn, og så er de ellers fit for fight igen.....sådan plejer det at være.....dem i dag har jeg selv vaccineret....men føj hvor jeg hader det....næste gange sparer jeg ikke konsultationsgebyret.....selv om jeg er social-og sundheds assistent, og har erfaring med at stikke i folk, så er det altså noget andet når det er ens egne dyr.....det skal lige tilføjes at ingen af dem er hverken avlsdyr eller udstillingsdyr....og hjemmevaccination giver ingen vaccinations attest.

Mea var også sløj engang i hendes yngre år efter en vaccine. Det var også fel-o-vax

Så er hun kommet mere til sig selv, hun har snakket lidt og spist lidt og er begyndt at vaske sig DEJLIGT..

Mine misser blev vaccineret igår morges og har været rimelig stille idag. Dog har de spist allerede i aftes
    Byens bedste bøffer
    http://www.steakhusetgrenaa.dk/

Quote Originally Posted by Lis Dahlstrøm View Post
    Det er der forsket i - vaccination bør altid foretages i henhold til hvad katten bliver udsat for:

http://www.felisdanica.dk/upl/files/3/313.pdf
    Tak!! Super artikel Mine katte er stuekatte, men er i pension et par gange om året - og de vil gerne have årlig vaccination.

Masser af hilsner,

Ayoe

22. Sv: Kan katten blive syg af vaccination?

Jeg synes det MissSilke beskriver lyder helt normalt. Immunforsvaret arbejder på højtryk for at modtage vaccinen. Det koste utroligt meget energi. Der gælder for alle vacciner - uanset om det er levende/svækket eller død vaccine.

Folk, der har prøvet at blive vaccineret imod Influenza A, kender det sikkert også godt. Man sover så utrolig godt bagefter.

Nogle dyr kan få det der hedder "allergisk shock" eller "anafylatisk shock". Det sker dog _meget_ sjældent. Det opstår normalt inden for 10-60 min efter vaccination. Blodtrykket falder, pulsen bliver langsom og slimhinderne bliver blege. Det behandles med endte hurtigtvirkende binyrebarkhormon eller adrenalin, der skal give som indsprøjtning. Det sker altså _meget_ sjældent og det vil oftest nå at vise sig inden man er kørt fra dyrlægen. Det kan ske med alle typer vacciner.

Det kan også ses hos katte, der reagere allergisk overfor f.eks. frøer eller hvepse de kan fange.

Det mest normale er at katten bare skal have lov til at "sove den ud". Det tager normalt en dags tid ellers så.

Hvis man på nogen måde er i tvivl om pulsen eller slimhinder så ring til dyrlægen. Personligt vil jeg hellere se 10 normale katte for meget end én for lidt!

Søren

23. Tak Mijv har takket for indlægget