Results 1 to 24 of 24

Thread: Skæl hos katte og pelspleje af kat

Et forhenværende medlem Gæst

Skæl hos katte og pelspleje af kat

Jeg står i lidt af et problem herhjemme.
    Filur skæller helt vildt, og jeg tror ikke jeg tør tage chancen og bade ham. Bare jeg tænder vandhanen i det køkkenet og han er der, så stikker han af ind i stuen og det samme hvis han er på badeværelset og jeg trækker ud i toilettet eller tænder vandhanen derude. Så er han væk med det samme.

Så jeg tænker lidt om der er en anden måde jeg kan få skællen til at forsvinde, end at bade ham med skælshampooen?

mit andet spørgsmål er, hvad gør jeg lige for at få ham tilo at kunne lide at bliver redt?
    Han stikker af fra mig med det samme jeg rør ham med børsten, han kan sågar finde på at nappe mig i hånden.
    Jeg prøver med godbidder (men det må han ikke få for mange af da vi er i gang med en skrump med ham)
    jeg prøver med ros, jeg prøver at lade ham gå og komme tilbage når han selv lyster og så reder vi igen og så går han igen.
    Han nægter det.
    Skal jeg holde ham fast og skynde mig at få det overstået ?
    Han fælder helt sindsygt lige pt, og ville rigtig gerne kunne give ham en ordentlig tur med furminatoren da det er det eneste redskab der tager nok på ham. Lige indtil jeg får købt en underulds rive.

Håber i har nogle brilliante forslag, for han fælder så meget at jeg dårligt kan holde ud af kæle med ham, og det er jo synd for ham og jeg vil jo også rigtig gerne selv kæle ham.

På forhånd tak

Sv: Skæl hos katte og pelspleje af kat

Min gamle kat Oscar led også af skæl. Jeg prøvede med et tilskud olie købt hos dyrlægen men det hjalp ikke. Det faldt mig aldrig ind at vaske ham. Dyrlægen kiggede på skælene og mente ikke det var noget problem. Så hvis din dyrlæge har kigget på ham og sagt god for at det ikke er sygdomsrelateret tror jeg du skal lære at leve med at Filur har skæl.

Mht børstning har ingen af mine katte nogensinde brudt sig om det. Jeg har en gummistrigle som er meget effektiv og så er børstningen hurtigt overstået, men jeg må holde på dem imens det står på

Hej!

Du skriver at Filur er "på skrump" - hvilket sikkert betyder at I fodrer ham med Light foder ikke?

Min erfaring er at, når man fodrer med et foder med lavt fedt indhold, bruger kroppen populært sagt, de vigtige fedtstoffer til at opretholde kroppens vigtigste funktioner først - og det sidste der får noget af vitaminer & fedtstoffer, er pelsen

Pelsen bliver iflg. mine erfaringer, kedelig og skællet når man fodrer med Light foder (og flere af mine katte bliver i øvrigt også federe af Light foder ).

Så hvis du gerne vil have din kat kommer af med den skællede pels, må du give ham noget foder hvor fedt indholdet er højere

/Mette

Quote Originally Posted by Roses mor View Post
    Min gamle kat Oscar led også af skæl. Jeg prøvede med et tilskud olie købt hos dyrlægen men det hjalp ikke. Det faldt mig aldrig ind at vaske ham. Dyrlægen kiggede på skælene og mente ikke det var noget problem. Så hvis din dyrlæge har kigget på ham og sagt god for at det ikke er sygdomsrelateret tror jeg du skal lære at leve med at Filur har skæl.

Mht børstning har ingen af mine katte nogensinde brudt sig om det. Jeg har en gummistrigle som er meget effektiv og så er børstningen hurtigt overstået, men jeg må holde på dem imens det står på
    Han har ikke været til dyrlæge med det. Jeg har også købt lakseolie til hans mad, men det hjælper jo slet ikke når kæresten glemmer at give ham det på hans mad

Det ser heller ikke ud til at generer ham, det generer bare mig

Quote Originally Posted by Mette Mejdahl View Post
    Hej!

Du skriver at Filur er "på skrump" - hvilket sikkert betyder at I fodrer ham med Light foder ikke?

Min erfaring er at, når man fodrer med et foder med lavt fedt indhold, bruger kroppen populært sagt, de vigtige fedtstoffer til at opretholde kroppens vigtigste funktioner først - og det sidste der får noget af vitaminer & fedtstoffer, er pelsen

Pelsen bliver iflg. mine erfaringer, kedelig og skællet når man fodrer med Light foder (og flere af mine katte bliver i øvrigt også federe af Light foder ).

Så hvis du gerne vil have din kat kommer af med den skællede pels, må du give ham noget foder hvor fedt indholdet er højere

/Mette
    Han får ikke light han får sterrilised (Staves?) ligesom de andre to, han er bare den eneste der får på gulvet og hans er vejet af og han får det er 3-4 omgange på en dag.
    Han kommer under ingen omstændigheder til at få mad med mere fedt igen. Han er en huskat, der vejer 9 kg, det er aaalt for meget. Så han skal tabe sig.

Min oplevelse er også at lightfoder giver skæl og trist pels.

Det er bedre at fodre med et normalt foder - og så reducere mængden.

Man er jo lige vidt hvis skrupefoderet skal tilsættes olie.
    Det er bedre at forebygge end at helbrede
    Lis Dahlstrøm www.sundisk.dk

Men der kan altså meget vel være en sammenhæng imellem dit foder og hans pels.
    Fiskeolien er jo også dybest set olie = fedt.
    Hvad med at købe sådan en handske til at 'børste' med? Den må da også kunne tage noget.
    Men jeg ville nu også overveje, om han bør have noget andet foder. Måske ikke specielt meget mere fedt-holdigt. Måske skal det bare være noget andet.

Jeg tilsætter med succes fiskeolie i deres dåsemad.
    Du får alle lidt olie over deres morgenmad - og ja, jeg sørger for at det er MIG som giver dem morgenmad, for min kæreste glemmer det nemlig også...

Dette har hjulpet meget på Qaiser og også har skæl i perioder...
    Hilsen Sussie & de 3 bamser...

qaisercats.dk

Jeg er ikke meget for at han skal på andet fodder for så skal de andre det også på et andet tidspunkt, og hulk er i den form han skal være og zalsa er det samme. Og det er først nu han har fået skæl. og ha n har været på det her fodder lige så længe jeg har haft ham stort set.

Så har svært ved at tro det kan være det.

Øv jeg er ked af at høre han ikke vil børstes...det kunne han godt lide da han var lille - han plejede at blive børstet med en lille kam. Men det er jo ikke godt at vide hvad den anden familie udsatte ham for

mmm...jeg badede ham da han var lille (han var jo møgbeskidt til at starte med), men det er nok lidt nemmere at holde fast på en håndfuld kat end 9 kilo kat Så jeg ville nok heller ikke gøre forsøget i dag.

Jeg har desværre ingen råd. Jeg har bøvlet lidt med at Vincent har skæl i perioder - han kan heller ikke bades - og prøvede at give ham ekstra olie, men det fik han bare en ekstrem ulækker klistret pels af og han havde stadig skæl, så det stoppede jeg med igen. Bare så du er opmærksom på at det ikke nødvendigvis hjælper.
    Mvh Hanne

Quote Originally Posted by Nevadaisy View Post
    Øv jeg er ked af at høre han ikke vil børstes...det kunne han godt lide da han var lille - han plejede at blive børstet med en lille kam. Men det er jo ikke godt at vide hvad den anden familie udsatte ham for

mmm...jeg badede ham da han var lille (han var jo møgbeskidt til at starte med), men det er nok lidt nemmere at holde fast på en håndfuld kat end 9 kilo kat Så jeg ville nok heller ikke gøre forsøget i dag.

Jeg har desværre ingen råd. Jeg har bøvlet lidt med at Vincent har skæl i perioder - han kan heller ikke bades - og prøvede at give ham ekstra olie, men det fik han bare en ekstrem ulækker klistret pels af og han havde stadig skæl, så det stoppede jeg med igen. Bare så du er opmærksom på at det ikke nødvendigvis hjælper.
    Nej det er lige det med, "hvad har den familie gjort ved ham?"
    For han vil bestemt ikke børstes.
    Jeg prøvger olien og virker det ikke, ja så må jeg prøve noget andet. ved du hvilken fodder han fik hos den anden familie egentlig ?

Quote Originally Posted by Anika View Post
    Nej det er lige det med, "hvad har den familie gjort ved ham?"
    For han vil bestemt ikke børstes.
    Jeg prøvger olien og virker det ikke, ja så må jeg prøve noget andet. ved du hvilken fodder han fik hos den anden familie egentlig ?
    Ja, det er øv du ikke fik ham direkte fra mig i stedet for...lyder til han nåede at blive skræmt i den anden familie.

Altså de fik jo en stor madpakke med Sanabelle kitten med, så det vil jeg næsten tro han fik der - han var der jo ikke så længe. Men ellers sagde hun at de fodrede med RC....jeg ved dog ikke hvilket produkt
    Mvh Hanne

Freja har haft lidt skæl, men efter hun er kommet på det hypoallergene diætfoder i denne periode, har hun ikke andet end støv .
    Jeg har hørt rundt omkring, at det højest sandsynligt er årstiden. Mon ikke man kender det fra sin egen hud (jeg gør ), at den reagerer mystisk på vejrforandringer ind imellem.

Mht. overvægten så har jeg da nogle gange læst om barf eller tørfoder med færre kulhydrater, måske det kunne hjælpe på Filur?
    Freja er også til den store side, men det er ikke meget hun skal smide. Hun vejer 5,2kg., men dyrlægen mente ikke hun behøvede at smide ret meget.

"hghghghghghghghghghghghghghghghghghpæøåååååå" fra Freja

og venlig hilsen Louise

Hilsen Louise, Freja og Bernie

Quote Originally Posted by Bølle-missen View Post
    Freja har haft lidt skæl, men efter hun er kommet på det hypoallergene diætfoder i denne periode, har hun ikke andet end støv .
    Jeg har hørt rundt omkring, at det højest sandsynligt er årstiden. Mon ikke man kender det fra sin egen hud (jeg gør ), at den reagerer mystisk på vejrforandringer ind imellem.

Mht. overvægten så har jeg da nogle gange læst om barf eller tørfoder med færre kulhydrater, måske det kunne hjælpe på Filur?
    Freja er også til den store side, men det er ikke meget hun skal smide. Hun vejer 5,2kg., men dyrlægen mente ikke hun behøvede at smide ret meget.

"hghghghghghghghghghghghghghghghghghpæøåååååå" fra Freja

og venlig hilsen Louise

Ja, jeg tror overvægten ligger lidt til familien - og at Filur så bare nyder tilværelsen ekstra meget. Frigg har da også fået en lille mave på. Deres mor var heller ikke tynd selvom hun var vildkat med 4 killinger....godt nok var der en "kattedame" der fodrede dem lidt, men mormis skulle stadig skaffe mad til dem allesammen, så jeg var imponeret over hun ikke var tyndere.
    Mvh Hanne

Prøv med Dermoscent, det har vi brugt med held på vores huskattepige (også på evig skrump, dog med lødig vådfoder og tørkost).

http://www.netdyrlæge.dk/index.php?o...3150&Itemid=53

Quote Originally Posted by Nevadaisy View Post
    Ja, jeg tror overvægten ligger lidt til familien - og at Filur så bare nyder tilværelsen ekstra meget. Frigg har da også fået en lille mave på. Deres mor var heller ikke tynd selvom hun var vildkat med 4 killinger....godt nok var der en "kattedame" der fodrede dem lidt, men mormis skulle stadig skaffe mad til dem allesammen, så jeg var imponeret over hun ikke var tyndere.
    Hehe ja, det er det vi giver skylden. Det ligger til familien

Quote Originally Posted by Jane View Post
    Prøv med Dermoscent, det har vi brugt med held på vores huskattepige (også på evig skrump, dog med lødig vådfoder og tørkost).

http://www.netdyrlæge.dk/index.php?o...3150&Itemid=53
    Det lyder smart men når man skal bruge så meget e det da lidt halv dyrt i længden.

jeg har også haft problemer med skæl hos mille, men jeg fandt noget der hjalp og som mille elsker
    multi-vitamin-ekstra pasta fra gimpet, købt hos zooplus, det er genialt til mille, hendes skæl var væk efter kun at have været igennem en lille tube, men er helt klart noget jeg fortsætter med

Battlestar's Avatar
    Battlestar is offline Red-hot-Bastet, 007-trekkie, jule-coon-serie samlende KG-catmin

Har du testet om Filur gider spise Iams Hairball ? fordet indeholder rigtig mange fibre og kattene kan normalt ikke spise ret meget af det... alle mine er på en 50% blanding med det og ingen af dem er overvægtige mere..

Som du sikkert husker nåede Ramses i en alder af 1½ en kampvægt på lidt over 9 kilo - han var FED for at sige det mildt.... nu er han snart 3 år og vejer 8 og har fået sin voksenmasse. Der er ikke et gram fedt på ham mere og hans pels er super...

Den anden halvdel af foderet hos os er Feline Porta som jo også er drøj i brug..

mine 6 er omkring 7-8 uger om at spise 20 kg af den blanding... det er omkring 50 gr. pr kat pr dag... plus minus... og så får de en dåse 400 g vådfoder til deling hver dag

alle mine er i meget fin kondition - både for så vidt pels og maver og vægt.. så måske var det værd at skifte over til ? jeg tror det vil løse dit problem..
    knus fra Gitze og

.
    Kheops.......Imhotep........Sethi..........Cleopatra.....Obelix.......Ramses...og....Nefertiri

Quote Originally Posted by Anika View Post
    Det lyder smart men når man skal bruge så meget e det da lidt halv dyrt i længden.
    Jeg mener, det koster 80-90 kr. på medicanimal.com:
    http://medicanimal.com/product/~derm...product_id=278

Der er så vist 4 pipetter i en pakke, og man skal køre en behandling over 8 uger med 1 pipette om ugen, og derefter er det vist en hver 2-3 uge.

Jeg ved ikke, om det er dyrt, men det hjalp i hvert fald helt utroligt meget på hendes pels.

Hvis du ikke har fået set på ham hos dyrlægen, synes jeg du lige skulle få ham checket der, så du er sikker på der ikke er noget galt med ham (sygsom) som er årsagen til at han skæller så meget.
    Bare for en ordens skyld....
    Bedste Hilsner
    Pia, Charley & Chili OG Chayton

er der nogen der kan komme med en sygdom der skulle gøre at han har skæl?
    Han virker bestemt ikke til at fejle noget, han er endnu mere i hopla, glad og legesyg end han plejer.

Så kan det godt være det er mig der er for meget, men jeg hopper altså ikke til dyrlægen bare fordi han har skæl. Skæl er jo ikke et faretruende tegn. Er det ikke bare tør hud.

tørt indeklima (er altid vrst om vinteren) og for lidt fedt i kosten.

Jeg så kolosale foandringer da jeg gik over til et foder med mere fedt i.
    Det er bedre at forebygge end at helbrede
    Lis Dahlstrøm www.sundisk.dk

Quote Originally Posted by Lis Dahlstrøm View Post
    Jeg så kolosale foandringer da jeg gik over til et foder med mere fedt i.
    ... det samme her.
    Venlig hilsen Tea (... der drømmer om BAL n/a/b 21 )

Hvorfor er det så nødvendigt at tage til dr. dyr. Vil han ikke bare sige, prøv et fodder med mere fedt i.
    Det behøver jeg da ikke betale 500 kroner for. Og ikke mindst slæbe ham et sted hen han absolut ikke bryder sig om at være.

Ja undskyld hvis i sys det er nogle mærkelige spørgsmål, men jeg sys bestemt ikke det er noget der er nødvendigt at tage til dr. dyr med, hvis det er begrundelsen, til jeg skulle gøre det.