Results 1 to 15 of 15

Thread: Calici virus ??

Et forhenværende medlem Gæst

Angry Calici virus ??

Hej KatteGale

Ja så køber man en ny kat og den havde så calici virus i udbrud dagen efter vi havde fået den hjem.. (nok pga stres)

men det er måske meget normalt at opdrætter med alt for mange katte på for lidt plads har sådan noget virus... og med calici virus vil de jo aldrig blive raske, men højest rask smittebærer... så når et opdræt har haft det så vil de jo aldrig slippe af med det ... JO MINDRE de selvfølgelig skiller sig af med ALLE sine værende katte ...

man skal sku ik stole alt for meget på sådanne opdrættere, og konfrontere man dem med det, så er de uddannet dyrlæger osv bare for at feje foran deres egen dør ... giver os skylden for at en af deres katte har det i udbrud ?? en skør skør verden !!!!

Sv: Calici virus ??

En meget stor procentdel renser sig for Calisi i løbet af et par måneder (meget få er permanente bærere) - men kan smittes med en anden stamme - men klart en kat i udbrud kan smitte andre katte.

Og ja - stress kan få alt til at eksplodere.

Går ud fra du har været ved dyrlæge og fået det konstateret? Dagen efter - det har killingen med ...
    Det er bedre at forebygge end at helbrede
    Lis Dahlstrøm www.sundisk.dk

Det er ikke unormalt, at en kat får calici, når den udsættes for et nyt miljø og stresses - det kan vi andre også blive syge af.

I øvrigt dør katten ikke af at have det, det svarer til, at vi andre har influenza, så køl nu lige lidt ned.

Ja, den har sikkert haft noget virus i kroppen, det er meget, meget svært at undgå at udsætte katte for calici-virus, men den dør som sagt ikke af det, så det er ikke verdens undergang. Du skal selvfølgelig holde øje med, at den spiser og drikker, og den skal evt. have antibiotika for at undgå følgeinfektioner, men så skal den også nok komme sig fint over det.

Quote Originally Posted by Glenn View Post
    men det er måske meget normalt at opdrætter med alt for mange katte på for lidt plads har sådan noget virus... og med calici virus vil de jo aldrig blive raske, men højest rask smittebærer... så når et opdræt har haft det så vil de jo aldrig slippe af med det ... JO MINDRE de selvfølgelig skiller sig af med ALLE sine værende katte ...
    Det har ikke noget med antallet at gøre! Folk med 1 barn får også influenza ligesom dem med 8 børn. Katterier med få katte får samme sygdomme som dem med mange - men når der er flere individer, er der naturligvis også flere tilfælde.
    man skal sku ik stole alt for meget på sådanne opdrættere, og konfrontere man dem med det, så er de uddannet dyrlæger osv bare for at feje foran deres egen dør ... giver os skylden for at en af deres katte har det i udbrud ?? en skør skør verden !!!!
    Som Lis allerede har skrevet har den det med hjemmefra, derom ingen tvivl. Inkubationstiden er ca. 4 dage, så der er vel ikke så meget at rafle om. Men det er en "børnesygdom" - det går over, og langt de fleste kommer sig fuldstændigt og bliver *ikke* udskiller af virus resten af livet. Herpes derimod er en gave for livet, men behøver såmænd heller ikke engang blive det helt store problem.
    Ærgerligt at opdrætteren ikke er lydhør - killingen burde bare være blevet hjemme et par uger endnu, og så var mange problemer, mistro og utilfredshed undgået.
    VH
    Susanne
    Lillatabbymasket bimsedreng søger nye slaver

Uha da da..
    At katte får et udbrud af calici's når de flytter eller der sker andre forandringer sker..
    Det kan vi alle komme ud for..
    det gør mig ondt

Men at bliver vred på opdrætter over dette og hive den op med mange katte er ikke ok..

Det er noget skidt hvis opdrætter ikke ville tage ansvar, så er der grund til at blive vred..

Jeg håber jeres nye kat, ssnart er på højkant igen
    Med venlig hilsen Hanne og co

www.tukenja.dk

Quote Originally Posted by Hanne P View Post
    Men at bliver vred på opdrætter over dette og hive den op med mange katte er ikke ok..

Det er noget skidt hvis opdrætter ikke ville tage ansvar, så er der grund til at blive vred..

Jeg håber jeres nye kat, ssnart er på højkant igen
    Nåeeeh, lidt er der nu om snakken - mange katte med killinger og ungdyr i samlet flok - det øger risikoen.

Stig Feldballes udemærkede slideshow:

http://www.racekatten.dk/filer/bille...je%2027.02.pdf

Quote Originally Posted by Lis Dahlstrøm View Post
    Nåeeeh, lidt er der nu om snakken - mange katte med killinger og ungdyr i samlet flok - det øger risikoen.

Stig Feldballes udemærkede slideshow:

http://www.racekatten.dk/filer/billeder/møder/øvre%20luftveje%2027.02.pdf
    Lis jeg mener jo ikke at det, ikke er en stor risiko, når der er mange katte..
    Med venlig hilsen Hanne og co

www.tukenja.dk

Glenn, ikke at det her har noget med din tråd at gøre - men endte du med at købe i Sverige?

Nu sidder jeg en smule i samme situation....

Jeg reagerer dog helt anderledes.. Hvorfor skulle jeg blive sur på min opdrætter over at min nye kat har fået Calici? Den ER jo vaccineret imod det. At Calici'en muterer konstant er jo hvad influinza'er gør...
    Jeg er på ingen måde hverken sur eller arrig eller irriteret. Jeg er blot ked af at min kat er syg.
    Opdrætter er informeret, dyret er i behandling... "What's the big deal?"

Jo, det er da træls. Men var killingen i udbrud da du hentede den? Var der calici-ramte katte hos opdrætter, da du købte den?

Et eller andet sted, hvis nu at der gik katte omkring og nysede og hostede da du hentede din killing. Så burde du også selv have "tænkt" dig om.
    Ser man det rent teknisk - så er opdrætter sælger og du er køber. Der er ikke købspligt.

Jeg ved ikke helt hvad jeg prøver at sige. Men der er for mange unævnte faktorer til at jeg vil sidde og give dig ret 100%.

Hvis opdrætter ikke er lydhør, og siger at det "bare er din dyrlæge som spiller klog"... SÅ har du grund til at være vred. Det ville jeg også være!
    Hilsen Julia

Battlestar's Avatar
    Battlestar is offline Red-hot-Bastet, 007-trekkie, jule-coon-serie samlende KG-catmin

4 af mine 7 katte har haft calici udbrud ved ankomst... det er meget normalt... det behøver du nu ikke spekulere så meget på...

misser blir stresset ved flytning og vupti - øjenbetændelser, luftvejsinfektioner og hvad der ellers kan dukke op.,.

Det er ikke værre end en forkølelse hos os andre.. kærlig pleje, behandling af symptomerne og så er misser glad igen...

At opdrætter siger "det er ikke min skyld" - den har vi hørt før... det er i 99% tilfælde noget sludder... men der er enkelte der ikke vil være ved det..

Der er så småt ved at være konsensus omkring virus i katterier og at det nu engang er sådan og man kan forebygge og behandle efter bedste evne men ikke mere... så at din opdrætter benægter... det er egentlig ret fjollet.

Så op med humøret - misser blir god igen og når du om nok ikke så længe lider af sygdommen INOMC (i need one more cat) - så køb et sted der er lidt mere åbne om den slags... så ved du bedre hvad du kan forvente
    knus fra Gitze og

.
    Kheops.......Imhotep........Sethi..........Cleopatra.....Obelix.......Ramses...og....Nefertiri

til Lis : Ja jeg købte min peterbald i Sverige ... som dog heldigvis var 100% rask og ikke fået noget virus i udbrud efter vi fik den anden... så hans vacine virkede da heldigvis ..

Ja de havde selv en kat sagde de der fik konstateret calici, men det endte jo med at de beskylder os for at have givet deres katte calici virus ??? jeg forstår ik hvordan .. først sagde de at det nok var noget fra Strøby, da de havde været til udstilling med deres katte før vi fik vores hjem, så ændrede de det gradvist og det er nu vores skyld det hele !!! Det sjove var jo at de sad og talte dårligt om folk der sælger syge katte og er fløjtende ligeglade, og de er selv lige sådan

De mente desuden ikke at vores dyrlæge gav det rigtige medicin, som om de ved bedre ??? vores dyrlæge udskrev clamoxyl, og opdrætter påstår at det har man ik brugt i 20 år ?? vores kat skulle ha Ronaxan, men det ville vores dyrlæge ikke give en lille killing i voksealderen, det nægtede hun simpelthen .. !!

men vores lille mis er kommet oven på igen, synes bare det var en dårlig opførsel over for unge nye kattekøbere...

til Lis : Ja jeg købte min peterbald i Sverige ... som dog heldigvis var 100% rask og ikke fået noget virus i udbrud efter vi fik den anden... så hans vacine virkede da heldigvis .
    Eller også har din svensker haft kontakt med calici og det er overstået. Vaccinen dækker ikke alle de strenge der er - men svenskeren er jo også ældre og dermed har den et bedre immunforsvar.

Ja de havde selv en kat sagde de der fik konstateret calici, men det endte jo med at de beskylder os for at have givet deres katte calici virus ??? jeg forstår ik hvordan .. først sagde de at det nok var noget fra Strøby, da de havde været til udstilling med deres katte før vi fik vores hjem, så ændrede de det gradvist og det er nu vores skyld det hele !!! Det sjove var jo at de sad og talte dårligt om folk der sælger syge katte og er fløjtende ligeglade, og de er selv lige sådan ...
    Umuligt er det jo ikke - og især ikke når der tales små killinger med ufærdigt immunforsvar - måske endda vaccineret tidligt (og stadig har maternelle antistoffer fra mderen) for at komme på udstilling

De mente desuden ikke at vores dyrlæge gav det rigtige medicin, som om de ved bedre ??? vores dyrlæge udskrev clamoxyl, og opdrætter påstår at det har man ik brugt i 20 år ?? vores kat skulle ha Ronaxan, men det ville vores dyrlæge ikke give en lille killing i voksealderen, det nægtede hun simpelthen .. !!

men vores lille mis er kommet oven på igen, synes bare det var en dårlig opførsel over for unge nye kattekøbere...
    Jamen det mener jeg så også - at I har fået den forkerte antibiotika - Ronaxan, som er det der gives til øvre luftvejsinfektioner - bør ikke gives til dyr under 2 uger og drægtige katten, men det er der jo heller ikke tale om ...

Godt at høre mislingen er på toppen igen

Quote Originally Posted by Lis Dahlstrøm View Post
    Jamen det mener jeg så også - at I har fået den forkerte antibiotika - Ronaxan, som er det der gives til øvre luftvejsinfektioner - bør ikke gives til dyr under 2 uger og drægtige katten, men det er der jo heller ikke tale om ...
    Helt enig!

- og jeg har virkelig haft min del Calici i katteriet, så jeg ved hvad jeg taler om

/Mette - der altid har Ronaxan liggende, selvom jeg nu ikke har set Calici i udbrud i over 1 1/2 år - "just in case"

Jeg har jo så også prøvet en omgang calici for ikke så længe siden. Det startede også med en ny misling, som højest sandsynlig smittede min lidt ældre kat. Jeg blev også ret forskrækket, men begge mine katte har det i dag helt super

Mine katte blev behandlet med Clamoxyl.

Lige et spørgsmål af ren nysgerighed: Hvorfor er Ronaxan bedre end Clamoxyl til behandling af øvre luftvejssygdomme?

Knus Gitte

Quote Originally Posted by GSA View Post
    Lige et spørgsmål af ren nysgerighed: Hvorfor er Ronaxan bedre end Clamoxyl til behandling af øvre luftvejssygdomme?
    Forskellig antibiotika har forskellige ting de er gode til. Hvorfor aner jeg ikke (er ikke dyrlæge ), men der er jo nok en årsag til, at der findes forskellig slags, tænker jeg

Ronaxan er god til øvre luftvejsinfektioner
    Clamoxyl får jeg altid til "alm infektioner", hvis man kan sige nogen er det
    Antirobe er specielt godt til tandkødsproblemer