Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 30 of 47

Thread: HJÆLP, vi giver snart op! Katten miaver og miaver - hvad er der galt?

Et forhenværende medlem Gæst

HJÆLP, vi giver snart op! Katten miaver og miaver - hvad er der galt?

Hej Alle
    Vi håber I kan hjælpe.
    Vores Hellig Birma hankat på 13 måneder miaver og miaver.
    Vi fik derfor en kammerat til ham (den sødeste lille Maine Coon). De leger fint sammen og ligger også fint ved siden af hinanden og sover, men den uudholdelige miaven fortsatte (Det er virkelig slemt!). Vi fik ham derfor kastreret, men det har heller ikke hjulpet!! Nu ved vi ikke hvad vi skal gøre. Han har mad, vand, en legekammerat og to mennesker der elsker at kæle ham, hvad mere kan han mangle?! Nogle gange kører han helt i selv-sving og går rundt i en ring i lejligheden og miaver - først op på skrivebordet, så hen til vinduet og skrabe på ruden, så ned i kattebakken og skrabe på væggen, så ud i gangen og ligge lidt og så igennem stuen og forfra! Vi er begyndt at lukke ham ud på vores tavteresse for at få ro, han kan sagten hoppe op og væk, men sidder bare på jorden og kikker.. Så ud vil han heller ikke rigtig.. Han vil ikke rigtig noget!
    Hvad kan der være galt? Og hvad kan vi gøre?
    Mvh
    Ditte og Mikkel

Helene's Avatar
    Helene is offline Ragdoll-glad CSI-pensionist med FP21 på børnemenuen

Sv: HJÆLP, vi giver snart op! Katten miaver og miaver - hvad er der ga

Hvor længe har i haft ham - har han en forhistorie, og hvor længe har han gjort det?

Hvor længe siden er det, at han er kastereret?

Det er jo svært, når man ikke har set katten. Men mine birmaer snakker altså også utroligt meget - især den ene. Hun lyder som en klynkende baby indtil man tager hende op. Hvis man ignorerer hende så sætter hun sig ned og miaver højt indtil man opgiver og tager hende op. Hun ved godt at hun får opmærksomhed og hun til sidst får sin vilje på den måde - og hun har lært det af hendes mor Vi er nu ikke generet af det, så ved ikke om det er værre hos jer eller om vores tærskel for tilladt lydstyrke er anderledes.
    Men mit umiddelbare bud uden at have set katten er at han er opmærksomhedssøgende og snakkende af natur - min meget snakkende birma har hele 5 katte at lege med, men det er da ligegyldigt når hun har besluttet sig for at nu er det nussetid.
    Har du mulighed for at optage en video? Så er det lidt lettere at bedømme om der skulle være andet galt.
    Mvh Hanne

Vi har haft ham ca. 3 måneder nu. Det virkede som et godt sted vi købte ham med massere andre katte i huset. Han var den sidste i kuldet og forældrene var også solgt, da de tidligere ejer ønskede at drosle ned.
    Han begyndte at snakke, da han havde vænnet sig til stedet og os, men så tiltog styrken og blev til miaven (højt og gennemtrængende).
    Før vi skaffede ham en legekammerat, sad han nogle gange og kikkede ind i væggen mens han miavede.. Det virkede som en depression over at være alene, det er Hellig Birmaer jo heller ikke gode til. Det gør han heldigvis ikke længere, nu går han rundt og miaver.
    Det er 4 uger siden han blev kastreret, men intet har ændret sig siden. Han miaver stadig konstant og med samme intensitet, så vi har ingen forventning om at det bliver bedre af den grund.
    Jeg tror ikke det er fordi han vil have opmærksomhed, for hvis du sidder dig ned for at kæle med ham, går han bare...
    Jeg skal nok lige optage en video og uploade den senere (hvis jeg kan finde ud af det :P)

Der er jo visse racer, der snakker konstant og hele tiden.
    Ved ikke om birmaen er en af dem, men klart en overvejelse man skal gøre sig, når man vælger race.

Helene's Avatar

Ja en video kan måske give et hit, tror de kan hjælp dig herinde såfremt du skulle have lidt svært ved at oploade osv.

Helt normalt synes jeg nu ikke det lyder til at være, og slet ikke når han har så gode betingelser.....men lad os nu se, måske kan Birma ejerene herinde bedre vurderer det end jeg kan

Helene's Avatar

Quote Originally Posted by Vivi_Fletcher View Post
    Der er jo visse racer, der snakker konstant og hele tiden.
    Ved ikke om birmaen er en af dem, men klart en overvejelse man skal gøre sig, når man vælger race.
    Min Ragdoll kværnede altså også de første mange uger, og nej, det fandt jeg IKKE specielt charmerende. Nu er han heldigvis stoppet, det hjalp da han fik gaffatape for munden....*fniis*

Vi har hørt, at katte godt kan være psykisk syge. Tror i det er gældende for vores kat?

Helene's Avatar

Quote Originally Posted by Ditte View Post
    Vi har hørt, at katte godt kan være psykisk syge. Tror i det er gældende for vores kat?
    Ja katte kan godt være og/eller blive psykisk syge, desværre.

Men prøv at fang ham når han ruller sig ud, så kan det nok bedre vurderes OM det skulle snerpe den vej. Det er ikke smart at sidde herude og stille en så alvorlig diagnose på en kat man ikke kender (eller har set i aktion), og ydermere heller ikke har faglige kompetencer til at stille diagnosen......

Men nogen herinde vil sikkert kunne svare om han virker normal, eller ej.

Hvis du er nervøs for at der er noget galt med din kat, så synes jeg du skal tage den til dyrlæge. Men ingen af os kan svare på noget uden at se katten. Det er ikke unormalt for en birma at snakke, men det kan jo være din birma gør det på en helt ekstrem måde, som vil vække alarmklokker hos os birmaejere. Har du haft en birmaejer hjemme hos dig for at se katten? Har du kontaktet opdrætter? og hvis ja, hvad siger opdrætter så?
    Mvh Hanne

Hvis det kun er 4 uger siden, at han er kastereret, kan det måske nå at ændre sig.

Men nogen katte taler meget mere end andre, jeg har selv et par stykker gående, og det er vældig hyggeligt

Her har jeg os en birma han - Der snakker, og han snakker os mine øre af ..

Det generede mig i starten, men det gør det nu ikke mere ...
    Potekram fra Lotte!

Ja, vi er kontakt med ex-ejerne. De passede ham bla. for en lille måned siden, da vi var i Kina. De gav os ret og synes også det var ekstremt. De fik ham så kastreret, mens vi var væk. Det synes de hjalp, men det synes vi ikke.. Sidst vi snakkede sammen, blev vi enige om at se tiden an, da han jo lige skulle finde ud af, at han var blevet neutraliseret.

Vi synes desværre ikke det er hyggeligt og vi vænner os ikke til det Det er et stort problem og gør os virkelig irritable. Vi har egentlig besluttet os for, at skaffe os af med ham, men vil lige give det en sidste chance, hvis der var nogen der havde et godt forslag til en løsning. Vi vil jo gerne have at det skal være en fornøjelse at have kat - og ikke en belastning (det kan katten(e) jo også godt mærke),

Har I prøvet med Zylkene eller dem der til stikkontakten, kan ikke lige huske navnet (kan nogen hjælpe?)
    Det lyder som om han keder sig.
    Kommer han ud, eller har evt. været vant til at komme ud ???

Som tidligere beskrevet, så lukker vi ham ud på vores tagteresse og der sidder han så. Han kan sagtens hoppe op og væk, men det gør han ikke. Han sidder bare og kikke op i træerne eller ind på os. Han har ikke været vant til at komme ud.
    Vi har kattelegetøj over hele huset, men det interesserer ham ikke. Det eneste der er godt for ham er, at løbe efter et gult målebånd - det elsker han til gengæld og når han får fat i det, trækker han i det som en hund
    Zylkene?! Hvad er det?

Quote Originally Posted by Quanti´s View Post
    Har I prøvet med Zylkene eller dem der til stikkontakten, kan ikke lige huske navnet (kan nogen hjælpe?)
    Det lyder som om han keder sig.
    Kommer han ud, eller har evt. været vant til at komme ud ???
    Feliway hedder den til kontakten. Den kan virke beroligende på katten, men der kan så et stykke tid (de anbefaler vist fire uger), før man ser effekten for alvor. Det er dog ikke alle katte, den virker på.
    Venlig hilsen Ingrid, som holder hus for Tykke Chili, Asani-musen og Lille Krummelure.
    - og savner Cinnamon, Abasi og Black Magic

"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Ghandi

Jeg bor i København NV, 2. sal til højre - en faaaarlig bydel. ;0)

Hej Alle
    Vi håber I kan hjælpe.
    Vores Hellig Birma hankat på 13 måneder miaver og miaver.
    Vi fik derfor en kammerat til ham (den sødeste lille Maine Coon). De leger fint sammen og ligger også fint ved siden af hinanden og sover, men den uudholdelige miaven fortsatte (Det er virkelig slemt!). Vi fik ham derfor kastreret, men det har heller ikke hjulpet!! Nu ved vi ikke hvad vi skal gøre. Han har mad, vand, en legekammerat og to mennesker der elsker at kæle ham, hvad mere kan han mangle?! Nogle gange kører han helt i selv-sving og går rundt i en ring i lejligheden og miaver - først op på skrivebordet, så hen til vinduet og skrabe på ruden, så ned i kattebakken og skrabe på væggen, så ud i gangen og ligge lidt og så igennem stuen og forfra!
    Vi er begyndt at lukke ham ud på vores tavteresse for at få ro, han kan sagten hoppe op og væk, men sidder bare på jorden og kikker.. Så ud vil han heller ikke rigtig.. Han vil ikke rigtig noget!
    Hvad kan der være galt? Og hvad kan vi gøre?
    Mvh
    Ditte og Mikkel

Vil du ikke nok lade være med at lukke ham ud på terrassen ??

Han forstår desværre ikke, at han lukkes derud som straf for at mjauwe..

Måske er det irriterende at høre på ham, men jeg er sikker på at det ville være langt værre for dig, hvis han faldt ned og gik i stykker -
    Vær ikke ræd for de usandheder folk fortæller om dig.

Lad dem være ræd for de sandheder du kan fortælle om dem.

Er du helt sikker på at du ikke selv har lært ham at snakke? Dette kan du have gjort ved at give ham opmæksomhed når han gjorde det, for så vil han blive ved.
    Hvor i landet bor du?
    Prøv evt at kontakte adfærdsdims (kan ikke huske hvad det hedder )
    Cæsar, Hr. Jesper, Yaba, Pelle, Bamse, Mikkel samt Inge
    http://stopkillinger.dk

Zylkene?! Hvad er det?
    Zylkene

Feliway

Du kan læse om produkterne på ovenstående links.
    Venlig hilsen Ingrid, som holder hus for Tykke Chili, Asani-musen og Lille Krummelure.
    - og savner Cinnamon, Abasi og Black Magic

"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Ghandi

Ingrid TAK det var det det hed, hukommelsen er vist ikke så god i dag...
    Zylkene er noget natur medicin som kan tage stressen af katte som er urolige eller nervøse, har hjulpet eniment på vores ene hunkastrat som vaskede al pelsen af sit ene ben med til kødet, efter Zylkene er det væk.
    Jeg køber mit hos dyrlægen.
    Det er da værd at prøve.
    Har selv haft en birma som var meget støjende og kaldte hele tiden, men han ville ud i naturen det var derfor han gjorde det.

Snakker han sådan her? http://youtu.be/ejpdIPzX29s

Jeg har 2 snakkehoveder, som jeg også kan blive godt og grundigt trætte af til tider. (især hvis jeg er træt/irritabel/utilpas)
    Løsningen har jeg ikke fundet, men jeg gør hvad jeg kan for at distrahere dem fra "insisterende mijau'er". Begynde at lege med dem, give dem noget godt mad/vådfoder/rådt kød/godbidder... Jeg kan sagtens tage en håndfuld godbidder og kaste på gulvet og så er de mere optagede af at finde og spise dem, og glemmer at det var "meget vigtigt" at larme..

Derudover så er det forår, og det kan mine indekatte altså godt mærke, de har mijau'et mere end f.eks efterår og vinter fordi at de bliver helt forårskåde og glade af alle de spændende dufte. (man lufter vel ud ind i mellem. *G*)

Hvis jeres kat har været kønsmoden indtil fornylig er det muligt at han har kaldt på damer i løbetid, og måske vil han glemme det når der er gået lidt mere tid. Eller også så er han bare snaksagelig. Men der er jo forskel på hvordan de lyder når de bare snakker og når de råber på hunkatte i løbetid.
    Begge mine drenge er kastrerede, den ene tidligere end den anden. Men de snakker med 100 forskellige lyde alt efter hvad de vil opnå. (skælde mig ud kan de også!)

Når han mijau'er.. Svarer i ham så?
    Hilsen Julia

Helene's Avatar

Quote Originally Posted by Tante Tut View Post

Vil du ikke nok lade være med at lukke ham ud på terrassen ??

Han forstår desværre ikke, at han lukkes derud som straf for at mjauwe..

Måske er det irriterende at høre på ham, men jeg er sikker på at det ville være langt værre for dig, hvis han faldt ned og gik i stykker -
    Jeg læser det nu ikke som om de vil straffe ham, men simpelthen lukker ham derud for at få lidt ro.....og for at se om det er dét han vil. Eller tager jeg fejl??

Men er HELT enig, hvis han pludselig hopper, så er det altså for sent, så dén løsning bryder jeg mig heller ikke om.

Quote Originally Posted by Helene View Post
    Jeg læser det nu ikke som om de vil straffe ham, men simpelthen lukker ham derud for at få lidt ro.....og for at se om det er dét han vil. Eller tager jeg fejl??

Men er HELT enig, hvis han pludselig hopper, så er det altså for sent, så dén løsning bryder jeg mig heller ikke om.

Helene :

I Dittes første indlæg, skriver hun :

*vi er begyndt at lukke ham ud på vores tagterrasse..... han kan sagtens hoppe op og væk, men han sidder bare på gulvet*

Derfor skrev jeg som jeg gjorde...

Jep du har ret - kun for at få ro og fordi han måske kan lide det?! hvis han hopper, hopper han ned på nogle garager og så ned på nogle skraldespande og væk, så i stykker går han ikke. Vores ELSKEDE gamle (ude)kat gik den vej ned på jorden... lige til den dag han blev kørt over

Jep du har ret - kun for at få ro og fordi han måske kan lide det?! hvis han hopper, hopper han ned på nogle garager og så ned på nogle skraldespande og væk, så i stykker går han ikke. Vores ELSKEDE gamle (ude)kat gik den vej ned på jorden... lige til den dag han blev kørt over

Tak for dit svar - jeg har ikke mere at tilføje til denne tråd....

Men nu er det ikke det vi skal diskutere, lad os lige komme tilbage til emnet, så vi kan hjælpe os og vores kat.

Helene's Avatar

Ja kørt over går man i hvert fald meget i stykker af.....

Læste heller ikke dit indlæg som en straf for hans mijaven, men blot som et forsøg på at finde ud af hvad der glæder ham, og samtidig for at få lidt ro - det KUNNE jo være han gav tegn til at det var dét han ville. Men bare det at han sidder og kigger lyder jo også lidt atypisk, det var ikke noget man kunne gøre med min kat, for dertil er han for nysgerrig og var for længst smuttet...og han er ellers meget rolig.

Det glæder mig at høre at han ikke kan dø af at hoppe ned.

Blabl's Avatar
    Blabl is offline Skræddersyet Rødtop med hang til flade kasser og blitz

Når det er så slemt som I giver udtryk for, så ville jeg få fat på en adfærdsekspert. En der kan komme hjem til jer og observere katten, for at finde eventuelle forklaringer og derved en løsning på problemet.

I en situation som den her, kan vi ikke gøre særlig meget, for det kræver at man ser og oplever kattens opførsel.
    MVH Simone