Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 61 to 90 of 104

Thread: Hvor galt det kan gå???

Sv: Hvor galt det kan gå???

Åh var det bare sådan som du skriver Musashi, så havde vi ikke disse ulykkelige situationer.

Der findes jo også bare købere, hvis hjerte bløder for et "bette pus", der sker lidt skravlet ud.
    Lige præcis de, kan risikere at løbe ind i alverdens problemer med katten. Er det selvforskyldt? Ja i bund og grund er det, for ingen har tvunget dem til at købe katten.
    MEN som opdrætter har man *biiiip* et ansvar for, at det man sælger ud er i orden.
    Der er love for den slags, men der er bestemt også noget der hedder etik og moral (den kan så åbenbart ligge på et meget lille sted - i nogle tilfælde, desværre)
    Skrevet af Hanne

Re: Sv: Hvor galt det kan gå???

Quote Originally Posted by DK Lindvig View Post
    Der er love for den slags, men der er bestemt også noget der hedder etik og moral (den kan så åbenbart ligge på et meget lille sted - i nogle tilfælde, desværre)
    Åh men det er ikke bare et spørgsmål om etik og moral - så let er det ikke. Nu har jeg været rigtigt tæt på den slags sager i mange år. Jeg møder kun yderst sjældent nogen, som af ondskabsfuldhed eller manglende omsorg får sendt en syg kat ud. Jeg møder derimod rigtigt tit at folk har handlet af afmagt. Den samme følelse, der får mænd til at slå sine koner; forældre til at slå sine børn - og opdrættere til at sælge sine syge katte. Afmagt.... Har man ikke selv prøvet afmagt, så tvivler jeg stærkt på at man kan forstå hvordan det føles, men det er som regel den eneste forklaring på at den slags ryger ud. Det er ikke fordi folk ikke kan se, at den er syg eller for lille osv. - de er bare endt i en situation, hvor de ikke aner hvad de skal stille op med kræet (eller konen eller børnene hvis vi skal blive i den ende af det!). De har som regel forsøgt alt hvad de magter for at få situationen under kontrol - det er ikke sikkert, at de magter ret meget, og måske ville andre magte LANGT mere og ville derfor ikke ende med at blive hængt ud for sine manglende evner og kontrol over situationen. Det er selvfølgelig ikke en undskyldning for ikke at handle fuldstændigt korrekt og med overblik i enhver tænkelig situation - det er og bliver kun en forklaring på HVAD der ligger bag i langt de fleste tilfælde som disse. Det er ikke et forsøg på at forklare hvorfor vi ikke alle har samme overskud og kompetencer, det ved vi allesammen at vi ikke har. Det er kun et forsøg på at forklare, at der ikke nødvendigvis er tale om dårlige mennesker, når ting går galt. Nogle gange har de faktisk lagt al sin energi og formåen i det - det rækker bare ikke altid, desværre.
    Jeg har sagt det rigtigt mange gange, og nævner det gerne igen: Det kræver rigtigt meget overskud at opdrætte levende dyr. Nogle gange finder man først ud af det, når man står midt i det og meterhøje flammer står op af lokummet. Der er SÅ meget, der kan gå galt, når man insisterer på at arbejde med levende dyr. SÅ mange ting man ikke kan forudse eller forberede sig på. Og nogle gange må folk på smerteligste vis erfare, at de bare ikke har overskud nok til at opdrætte levende dyr når det kommer dertil, at ikke alt går fuldstændigt glat. Det er bare ikke det samme som at de er "dårlige mennesker" - det synes jeg ofte mangler i denne her slags debatter om hvad der mon går galt for folk.
    VH
    Susanne
    Smuk og kærlig Europe pige søger nyt, godt og blivende hjem!

3. Re: Sv: Hvor galt det kan gå???

Quote Originally Posted by Susanne W View Post
    Åh men det er ikke bare et spørgsmål om etik og moral - så let er det ikke. Nu har jeg været rigtigt tæt på den slags sager i mange år. Jeg møder kun yderst sjældent nogen, som af ondskabsfuldhed eller manglende omsorg får sendt en syg kat ud. Jeg møder derimod rigtigt tit at folk har handlet af afmagt. Den samme følelse, der får mænd til at slå sine koner; forældre til at slå sine børn - og opdrættere til at sælge sine syge katte. Afmagt.... Har man ikke selv prøvet afmagt, så tvivler jeg stærkt på at man kan forstå hvordan det føles, men det er som regel den eneste forklaring på at den slags ryger ud. Det er ikke fordi folk ikke kan se, at den er syg eller for lille osv. - de er bare endt i en situation, hvor de ikke aner hvad de skal stille op med kræet (eller konen eller børnene hvis vi skal blive i den ende af det!). De har som regel forsøgt alt hvad de magter for at få situationen under kontrol - det er ikke sikkert, at de magter ret meget, og måske ville andre magte LANGT mere og ville derfor ikke ende med at blive hængt ud for sine manglende evner og kontrol over situationen. Det er selvfølgelig ikke en undskyldning for ikke at handle fuldstændigt korrekt og med overblik i enhver tænkelig situation - det er og bliver kun en forklaring på HVAD der ligger bag i langt de fleste tilfælde som disse. Det er ikke et forsøg på at forklare hvorfor vi ikke alle har samme overskud og kompetencer, det ved vi allesammen at vi ikke har. Det er kun et forsøg på at forklare, at der ikke nødvendigvis er tale om dårlige mennesker, når ting går galt. Nogle gange har de faktisk lagt al sin energi og formåen i det - det rækker bare ikke altid, desværre.
    Jeg har sagt det rigtigt mange gange, og nævner det gerne igen: Det kræver rigtigt meget overskud at opdrætte levende dyr. Nogle gange finder man først ud af det, når man står midt i det og meterhøje flammer står op af lokummet. Der er SÅ meget, der kan gå galt, når man insisterer på at arbejde med levende dyr. SÅ mange ting man ikke kan forudse eller forberede sig på. Og nogle gange må folk på smerteligste vis erfare, at de bare ikke har overskud nok til at opdrætte levende dyr når det kommer dertil, at ikke alt går fuldstændigt glat. Det er bare ikke det samme som at de er "dårlige mennesker" - det synes jeg ofte mangler i denne her slags debatter om hvad der mon går galt for folk.
    VH
    Susanne
    Dette indlæg kan bestemt gentages, og jeg er MEGET enig! Tak, Susanne for et kanongodt indlæg

Re: Hvor galt det kan gå???

Nå nu glæder jeg mig til at se, hvad der bliver sagt om mig, når jeg fortæller at jeg pt har en killing på små 3 måneder, der vejer knap 500 gram. Killingen er dog ikke solgt, og jeg har da heller ikke planer om at sælge hende foreløbig, fordi hun er så lille. Hun er dyrlæge tjekket men ikke vaccineret endnu, og resultatet er at hun er forbløffende rask, livlig og vaks... Hun er bare KLEIN. Der er intet der kan fortælle, hvorfor hun er så lille men det er hun, og jeg må sgu helt ærligt indrømme, at jeg bestemt ikke føler jeg er en dårlig opdrætter, bare fordi jeg har et bette kræ, der er LANGT under normalen.

"Sladder anvendes oftest som nedsættende omtale af andre - en omtale der har til hensigt at skade."

Sv: Re: Sv: Hvor galt det kan gå???

Quote Originally Posted by Musashi View Post
    Jeg er enig - killing er den store taber.

Hverken opdrætter eller køber har levet op til deres ansvar syntes jeg....og specielt køber.

Køber man et levende dyr - så er det en pligt at man udviser rettidig omhu. Den eneste grund til at der er hunde og kattehandlere - det er fordi der er folk der køber hos dem.

Det samme gælder med registrerede opdrættere - her kører de dårlige videre fordi folk køber hos dem.

Jeg mener ikke at det behøver at være super svært at være kritisk og sørge for at man køber en killing som:

• er ren og pæn i begge ender - altså ingen lort i rumpen, løbende øjne, næse etc.
    • killing skal være fin og blank i pelsen - ikke noget med beskidt, kedelig, mat og hængende pels. ('kedelig' pels er meget god indikator på at kat ikke har det godt/ikke får ordenlig mad)
    • killing skal være velnæret, med lidt fedt på maven, og god muskel udvikling. Bred over ryggen. Der kan være variation i størrelse - men der er stor forskel på om en killing er lille pga sygdom/dårlig ernæring eller fordi den genetisk er en lille kat. Man kan tage et pejlemærke ved at se på forældre og søskende.
    • killing skal være aktiv og fuld af fut
    • man skal naturligvis besøge killing der hvor den vokser op - og sikre sig at der er pænt og rent og alle de andre misser ser sunde ud og bor under gode forhold.
    • killing skal være regelmæssigt tilset af dyrlæge - vaccineret og optimalt neutraliseret. Det smarte ved at købe en neutraliseret killing er naturligvis at så er det ordnet uden at man selv har besværet - men det giver også en indikation på for at killing er sund og rask - den kan i hvertfald tåle en narkose og operativt indgreb. Og er helet fint op bag efter.

Og det kan altid anbefales at besøge flere opdrættere og søge information. Nettet flyder jo over, der er kattefora - og så en tur på biblioteket - sådan som man gjorde i gamle dage! Lån nogle kattebøger og læs...det giver mere end at skimme rundt på nettet.

Køber man en racekat bør man sætte sig ind i racens arvelige sygdomme og hvad forældre dyr bør være testet for. Ligeledes mener jeg man bør spørge ind til indavl %'er (Da det kan have indflydelse på kattens immunforsvar) og smitsomme sygdomme. Man kan evt. tage sin dyrlæge med på råd inden man køber.

Hvis tingene ikke er i orden så skal man naturligvis ikke købe.

Køber man killing bør man altid tage killing en tur forbi sin egen dyrlæge inden alt for længe - og er der noget galt fra starten af alvorlig karakter - så skal man levere killing tilbage så hurtigt som muligt.

Det behøver ikke være svært - men det tager naturligvis noget tid at gøre sit forarbejde. Men det kan spare mange penge og dårlige oplevelser.

Du kan da ikke mene, at det er køber der har det største ansvar her??? Det er da simpelthen det værste vås!! den killing burde da ALDRIG været kommet til salg, og så kan det da godt være at købere skal være påpasselige, men hovedansvaret er skisme i dette tilfælde sælgeren. Og så ellers ja, stakkels lille killing

KH Yvonne
    Kvinder er som katte, begge kan man kun tvinge til at gøre hvad de selv vil

Jeg har solgt en syg og lille killing på under 1 kg

Det tilstår jeg og jeg lader det stå alene... Men jeg gjorde det efter snak med dyrlægen og med en meter lang kontrakt, hvor der står at jeg hæfter for alt form for dyrlægebesøg i forbindelse med at jeg sælger en syg kat...
    Hvorfor gjorde jeg det?
    Køber har kæmpe erfaring med dyr ( hunde opdrætter), hun havde ingen andre katte, hun havde mod på det og var ikke nervøs ved tanken. Min dyrlæge vurderede sammen med mig at den killing ikke ville blive rask ved at gå hjemme ved mig, men i et katte frit miljø, uden de vira der er i mit hjem.
    Jeg gjorde det derfor i samarbejde med min dyrlæge.. I dag nu hvor katten er 2 år har den det fantastisk. Den fik 1 Dyrelæge besøg mere ved killingekøberen hvorefter hun blev rask. Hun havde bedst af at flytte, selvom jeg på INGEN måde fandt det sjov at efterlade en syg mislinger, så var det den bedste valg og jeg fortryder ikke

Så jeg er så enig med Susanne.. For jeg er 100% sikker på at var hun blevet hjemme havde jeg mistet hende.. Så dette emne er ikke kun sort og hvid... Jeg fandt den samtale meget hård, hvor jeg skulle spørge min killingekøber om hun ville tage en syg kat hjem, men det var nødvendigt og som sagt blev hun faktisk for mig overraskende hurtig rask... Men jeg stod klar til at betale ALLE købers udgifter
    Med venlig hilsen
    Line //Dk Kamyne\\

Sv: Re: Hvor galt det kan gå???

Quote Originally Posted by Anne Korsbakke View Post
    Nå nu glæder jeg mig til at se, hvad der bliver sagt om mig, når jeg fortæller at jeg pt har en killing på små 3 måneder, der vejer knap 500 gram. Killingen er dog ikke solgt, og jeg har da heller ikke planer om at sælge hende foreløbig, fordi hun er så lille. Hun er dyrlæge tjekket men ikke vaccineret endnu, og resultatet er at hun er forbløffende rask, livlig og vaks... Hun er bare KLEIN. Der er intet der kan fortælle, hvorfor hun er så lille men det er hun, og jeg må sgu helt ærligt indrømme, at jeg bestemt ikke føler jeg er en dårlig opdrætter, bare fordi jeg har et bette kræ, der er LANGT under normalen.
    Jeg ser dig ingenlunde som en dårlig opdrætter.
    Det der er allervigtigst i en situation som den du nævner er, at du ikke har planer om at sælge hende forløbig, fordi hun er så lille.
    På den måde tager du ansvar, hvilket jeg har stor respekt for.

Jeg siger heller ikke at den anden opdrætter er en dårlig opdrætter. Det ved jeg intet om.
    Der kan være mange forklaringer på, hvorfor den anden killing blev solgt og overdraget til køber, men IMO er der intet der kan forsvare det.
    Jeg håber blot, at den pågældende opdrætter er blevet klogere af episoden og at killingen har/får det godt.
    Skrevet af Hanne

Re: Sv: Re: Hvor galt det kan gå???

Jeg håber blot, at den pågældende opdrætter er blevet klogere af episoden og at killingen har/får det godt.
    Hanne, den slags situationer drejer sig ikke om at blive klogere. Afmagt har ingen forbindelse til den del af livet. Afmagt er når jorden er tæt på at åbne sig under én fordi man vitterligt ikke ved hvor man skal vende sig hen, hvad man skal gøre og dårligt nok kan modtage hjælp selv hvis man får den tilbudt. Afmagt er som at drukne alene på et oprørt hav - jeg håber aldrig du kommer til at opleve det, for jeg kan godt forsikre dig for, at når mennesker står midt i det, så har de det skidt - rigtigt skidt! Afmagt kommer der sjældent noget godt ud af, og det er i hvert fald ikke en situation hvor folk har overskud til at lære noget som helst.
    VH
    Susanne

Sv: Re: Sv: Hvor galt det kan gå???

Åh men det er ikke bare et spørgsmål om etik og moral - så let er det ikke. Nu har jeg været rigtigt tæt på den slags sager i mange år. Jeg møder kun yderst sjældent nogen, som af ondskabsfuldhed eller manglende omsorg får sendt en syg kat ud. Jeg møder derimod rigtigt tit at folk har handlet af afmagt............. Der er SÅ meget, der kan gå galt, når man insisterer på at arbejde med levende dyr. SÅ mange ting man ikke kan forudse eller forberede sig på. Og nogle gange må folk på smerteligste vis erfare, at de bare ikke har overskud nok til at opdrætte levende dyr når det kommer dertil, at ikke alt går fuldstændigt glat. Det er bare ikke det samme som at de er "dårlige mennesker" - det synes jeg ofte mangler i denne her slags debatter om hvad der mon går galt for folk.
    Jeg har også mødt opdræt, hvor opdrættet var ved at vokse opdrætteren over hovedet. Og der kan man tænke "stakkels opdrætter" - men stadig tænker man jo endnu mere "stakkels katte".

Men jeg har også mødt opdræt, hvor opdrætteren har spillet Karl Smart og bevidst driblet uden om reglerne. Og endelig er der tilfældet CK. Så hvor går grænsen for vores tolerance?

vh

Andreas

Re: Sv: Re: Sv: Hvor galt det kan gå???

Quote Originally Posted by Andreas View Post
    Jeg har også mødt opdræt, hvor opdrættet var ved at vokse opdrætteren over hovedet. Og der kan man tænke "stakkels opdrætter" - men stadig tænker man jo endnu mere "stakkels katte".

Men jeg har også mødt opdræt, hvor opdrætteren har spillet Karl Smart og bevidst driblet uden om reglerne. Og endelig er der tilfældet CK. Så hvor går grænsen for vores tolerance?

vh

Andreas
    Der er SÅ stor forskel på de ganske få tilfælde som CK og på afmagt. Det er slet ikke samme planet....
    Som sagt har jeg været rigtigt tæt på rigtigt mange af denne her slags situationer gennem årene, og jeg møder yderst sjældent folk der handler af ondskabsfuldhed eller ligegyldighed - de fleste af de sager jeg ender med at skulle ind over handler ene og alene om afmagt. Og jeg er meget langt fra blind for at det er synd for kattene, og der er såmænd også enkelte tilfælde hvor jeg har måttet bede Dyrenes Beskyttelse træde til - men det starter som regel med at de to-benede pludselig befinder sig i en situation hvor det faktisk er synd for dem. De fleste dyreværnsmæssige tragedier starter med en menneskelig tragedie. Minus, naturligvis, de yderst få tilfælde som CK, men den slags er jo udenfor rækkevidde og handler ikke om afmagt, men om seriøse psykiske brister. Der stopper al forståelse og imødekommenhed. De andre er som regel folk, der i forvejen ligger ned og ikke har behov for flere spark. Man kan række dem hånden og tilbyde dem hjælp - de fleste ting kan man ikke løse for dem, men kan man hjælpe kattenes situation, så er det jo godt. Og det forsøger vi ALTID.
    VH
    Susanne

Sv: Re: Sv: Re: Hvor galt det kan gå???

Hanne, den slags situationer drejer sig ikke om at blive klogere. Afmagt har ingen forbindelse til den del af livet. Afmagt er når jorden er tæt på at åbne sig under én fordi man vitterligt ikke ved hvor man skal vende sig hen, hvad man skal gøre og dårligt nok kan modtage hjælp selv hvis man får den tilbudt. Afmagt er som at drukne alene på et oprørt hav - jeg håber aldrig du kommer til at opleve det, for jeg kan godt forsikre dig for, at når mennesker står midt i det, så har de det skidt - rigtigt skidt! Afmagt kommer der sjældent noget godt ud af, og det er i hvert fald ikke en situation hvor folk har overskud til at lære noget som helst.
    VH
    Susanne
    Jeg kender ikke opdrætter og kender ikke situationen hos denne. Derfor har jeg udelukkende skrevet generelt om, hvad jeg mener om det at sælge en så undervægtig killing ud.

Afmagt må være en frygtelig situation at stå i, for der kan al rationel tankegang være gået fløjten.
    Alligevel vil jeg mene, det handler om at blive klogere. Det sker måske ikke lige her og nu, men forhåbentlig indenfor en overskuelig fremtid.
    Ellers er man jo lige vidt og situationen kan gentage sig.
    Skrevet af Hanne

Jeg syns bare jeg gennem hele tråden kan læse, at når killinger er mega små, så er det udelukkende fordi de er syge (og alle ved jo, at en syg killing er ensbetydende med en dårlig opdrætter, for opdrætter har ikke gjort nok for at få killingen større)...

Et eksempel i tråden er dette

Quote Originally Posted by DK Nemador View Post
    ...Men en dyrlæge må nu alligevel have sundhedstjekket og vaccineret en meget lille killing - og selv du må da være enig med mig i, at 650 gr, for en 12 uges killing er himmelråbende lavt!! Killingen kan kun ha' været syg!

Knus Gitte

"Sladder anvendes oftest som nedsættende omtale af andre - en omtale der har til hensigt at skade."

Åh var det bare sådan som du skriver Musashi, så havde vi ikke disse ulykkelige situationer.

Der findes jo også bare købere, hvis hjerte bløder for et "bette pus", der sker lidt skravlet ud.
    Lige præcis de, kan risikere at løbe ind i alverdens problemer med katten. Er det selvforskyldt? Ja i bund og grund er det, for ingen har tvunget dem til at købe katten.
    MEN som opdrætter har man *biiiip* et ansvar for, at det man sælger ud er i orden.
    Godt skrevet! Jeg kunne ikke have formuleret det bedre selv!

Re: Sv: Re: Sv: Re: Hvor galt det kan gå???

Jeg kender ikke opdrætter og kender ikke situationen hos denne. Derfor har jeg udelukkende skrevet generelt om, hvad jeg mener om det at sælge en så undervægtig killing ud.
    Jeg taler også udelukkende generelt - den ene situation adskiller sig faktisk kun ganske lidt fra den næste.

Afmagt må være en frygtelig situation at stå i, for der kan al rationel tankegang være gået fløjten.
    Jeg har mødt folk, som har mistet sit arbejde, sit hjem, sit ægteskab, sine børn, sit helbred - alle mulige former for tragedier, der går forud for at folk mister grebet. Som regel ting vi allesammen kunne risikere at komme ud for, men som vi alle håndterer forskelligt. Jeg har mødt folk der stort set ikke har sovet i dagevis, ikke har spist nok i ugevis - folk der har grædt til de er helt tomme. Folk som af forskellige årsager er endt i et hjørne, som de ikke kan komme ud af igen, og som ender med at miste stort set ethvert initiativ. Afmagt er rædselsfuldt.

Alligevel vil jeg mene, det handler om at blive klogere. Det sker måske ikke lige her og nu, men forhåbentlig indenfor en overskuelig fremtid.
    Ellers er man jo lige vidt og situationen kan gentage sig.
    Det gør de også på sigt, helt klart. Men i situationen drejer det sig tit om at prøve at leve fra den ene dag til den næste uden at blive bimlende gal fordi livet kører med én i stedet for at man kører med livet. Rigtigt tit er det svært at hjælpe med ret meget, fordi de årsager der er ligger udenfor klubbernes "arbejdsområde", og vi må begrænse os til at forsøge at hjælpe kattene i det omfang det er muligt.
    Og igen for god ordens skyld, så ingen er i tvivl: Det er generelle betragtninger, samlet i løbet af mange år - det er *ikke* specifikt for dette tilfælde.
    VH
    Susanne

15. Tak TrekkieGrrrl har takket for indlægget

Quote Originally Posted by Musashi View Post
    Jeg er enig - killing er den store taber.

Hverken opdrætter eller køber har levet op til deres ansvar syntes jeg....og specielt køber.

Køber man et levende dyr - så er det en pligt at man udviser rettidig omhu. Den eneste grund til at der er hunde og kattehandlere - det er fordi der er folk der køber hos dem.

Det samme gælder med registrerede opdrættere - her kører de dårlige videre fordi folk køber hos dem.

Jeg mener ikke at det behøver at være super svært at være kritisk og sørge for at man køber en killing som:

• er ren og pæn i begge ender - altså ingen lort i rumpen, løbende øjne, næse etc.
    • killing skal være fin og blank i pelsen - ikke noget med beskidt, kedelig, mat og hængende pels. ('kedelig' pels er meget god indikator på at kat ikke har det godt/ikke får ordenlig mad)
    • killing skal være velnæret, med lidt fedt på maven, og god muskel udvikling. Bred over ryggen. Der kan være variation i størrelse - men der er stor forskel på om en killing er lille pga sygdom/dårlig ernæring eller fordi den genetisk er en lille kat. Man kan tage et pejlemærke ved at se på forældre og søskende.
    • killing skal være aktiv og fuld af fut
    • man skal naturligvis besøge killing der hvor den vokser op - og sikre sig at der er pænt og rent og alle de andre misser ser sunde ud og bor under gode forhold.
    • killing skal være regelmæssigt tilset af dyrlæge - vaccineret og optimalt neutraliseret. Det smarte ved at købe en neutraliseret killing er naturligvis at så er det ordnet uden at man selv har besværet - men det giver også en indikation på for at killing er sund og rask - den kan i hvertfald tåle en narkose og operativt indgreb. Og er helet fint op bag efter.

Og det kan altid anbefales at besøge flere opdrættere og søge information. Nettet flyder jo over, der er kattefora - og så en tur på biblioteket - sådan som man gjorde i gamle dage! Lån nogle kattebøger og læs...det giver mere end at skimme rundt på nettet.

Køber man en racekat bør man sætte sig ind i racens arvelige sygdomme og hvad forældre dyr bør være testet for. Ligeledes mener jeg man bør spørge ind til indavl %'er (Da det kan have indflydelse på kattens immunforsvar) og smitsomme sygdomme. Man kan evt. tage sin dyrlæge med på råd inden man køber.

Hvis tingene ikke er i orden så skal man naturligvis ikke købe.

Køber man killing bør man altid tage killing en tur forbi sin egen dyrlæge inden alt for længe - og er der noget galt fra starten af alvorlig karakter - så skal man levere killing tilbage så hurtigt som muligt.

Det behøver ikke være svært - men det tager naturligvis noget tid at gøre sit forarbejde. Men det kan spare mange penge og dårlige oplevelser.
    Helt ærligt og sagt direkte: Så synes jeg faktisk, at man som opdrætter ligger inde med det aller største ansvar!!! Og dette uanset hvilken køber man vælger at sælge til!

Det er os opdrætterer, der vælger at sætte killinger til verden og sælge nogle af dem. Og vi har godt nok i mine øjne det største ansvar i forhold til at forvalte ret i forhold til eventuelle problemer med et kuld og i forhold til at videregive en MEGET lille killing til et nyt hjem!

Sv: Re: Hvor galt det kan gå???

Quote Originally Posted by Anne Korsbakke View Post
    Jeg syns bare jeg gennem hele tråden kan læse, at når killinger er mega små, så er det udelukkende fordi de er syge (og alle ved jo, at en syg killing er ensbetydende med en dårlig opdrætter, for opdrætter har ikke gjort nok for at få killingen større)...

Et eksempel i tråden er dette
    Jeg ved ikke hvordan det forholder sig i din race, men i min (NFO) har killingerne opnået en vægt på 650g når de er ca. 5 uger gamle +/- det løse
    En 12 ugers NFO-killing med en vægt på 650g er derfor noget - for ikke at sige meget - bagud.
    Nej den behøver ikke at være syg, men den afviger fra normalen, og derfor vil jeg mene, at det er mit ansvar at tage hånd om killingen.
    Altså at lade den blive hjemme længere end til de 12 uger, og se hvad fremtiden bragte.
    Skrevet af Hanne

I min race ligger de normalt på 1100 - 1200 og opefter når de er 12 uger, så 500 gram er i den grad under normalen

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Hvor galt det kan gå???

[...]Jeg har mødt folk, som har mistet sit arbejde, sit hjem, sit ægteskab, sine børn, sit helbred - alle mulige former for tragedier, der går forud for at folk mister grebet. Som regel ting vi allesammen kunne risikere at komme ud for, men som vi alle håndterer forskelligt. Jeg har mødt folk der stort set ikke har sovet i dagevis, ikke har spist nok i ugevis - folk der har grædt til de er helt tomme. Folk som af forskellige årsager er endt i et hjørne, som de ikke kan komme ud af igen, og som ender med at miste stort set ethvert initiativ. Afmagt er rædselsfuldt. [...]
    Som èn, der engang har været dérude (dog ikke katterelateret), kan jeg kun sige, at din beskrivelse af afmagt er spot on. Tak, Susanne.
    Med venlig hilsen
    Finn Frode

Indhegnet have eller løbegård? Find inspiration på Katteindhegning.dk

[QUOTE=Susanne W;1020518 Det kræver rigtigt meget overskud at opdrætte levende dyr. Nogle gange finder man først ud af det, når man står midt i det og meter høje flammer står op af lokummet. Der er SÅ meget, der kan gå galt, når man insisterer på at arbejde med levende dyr. SÅ mange ting man ikke kan forudse eller forberede sig på. Og nogle gange må folk på smerteligste vis erfare, at de bare ikke har overskud nok til at opdrætte levende dyr når det kommer dertil, at ikke alt går fuldstændigt glat. Det er bare ikke det samme som at de er "dårlige mennesker" - det synes jeg ofte mangler i denne her slags debatter om hvad der mon går galt for folk.
    VH
    Susanne[/QUOTE]

Susanne på få linjer siger du egentlig rigtig meget som jeg har fuld forståelse for For nej, det er bare ikke KUN at parre to katte og så sælge killingerne. Der følger et ansvar og diverse udfordringer med - og det tænker alle måske ikke lige over imens alt er guld og grønne skove. Men jeg har prøvet det med mit første kuld - so I have been there!! Men jeg har dælme også taget mit ansvar herfor - pyahha jeg er faktisk mere end glad for at jeg hacde overskuddet og ikke mindst økonomien til, at holde købere skadesløse, og til at kunne behandle og teste efterfølgende. Og derfor har jeg stadig god kontakt til alle nye hjem til killingerne. Og ikke mindst kan jeg se mig selv i øjnene!

Den korte af den lange er nok: Man skal være godt rustet i forhold til opdræt. Både på sjæl og i forhold til økonomi om noget går galt - og ikke mindst skal man have overskuddet til, at kunne takle eventuelle problemer på rette vis så køber og killingen ikke står tilbage som taberne.

Knus Gitte

Helt ærligt og sagt direkte: Så synes jeg faktisk, at man som opdrætter ligger inde med det aller største ansvar!!! Og dette uanset hvilken køber man vælger at sælge til!

Det er os opdrætterer, der vælger at sætte killinger til verden og sælge nogle af dem. Og vi har godt nok i mine øjne det største ansvar i forhold til at forvalte ret i forhold til eventuelle problemer med et kuld og i forhold til at videregive en MEGET lille killing til et nyt hjem!
    selvfølgelig har opdrætter ansvaret som udgangspunkt - det skriver jeg jo også. men igen - køber har også et ansvar. for når det drejer sig om en killing som åbenlyst ikke er i orden - så skal man lade være med at købe.

ja, det kan være utrolig svært at efterlade et dyr som har brug for hjælp. og i nogen tilfælde er det rigtige da også at 'redde' dyret. men faktum er også at hver gang man køber et dyr fra opdrætter som ikke er i orden (registeret eller ej) så giver man plads til at der bliver lavet flere killinger/hvalpe...

vi kan vel alle være enige om at katte og hundehandlere og div. ægte uden stamtavle 'opdrættere' kun eksisterer fordi der er folk der køber hos dem?

der skal to til en handel - nogen gang kan man blive snydt selvom man virkelig har prøvet at være omhyggelig

- men for at eksempler som det der startede denne tråd skal kunne bruges til noget fremadrettet - så giver det ikke så meget bare at lægge hele ansvaret på opdrætter - det hjælper jo ikke den næste killingkøber så meget. ....for hvad nu hvis man ikke finder den ansvarlige opdrætter?

derfor min pointe at begge parter har et ansvar og at man som køber skal se sig godt for og lave ordenligt benarbejde - og hvis killing ikke er i orden så skal man sige nej tak. man kan ikke bare sætte sin lid til at opdrættere bør være ansvarlige - for nogle er det bare ikke...

i øvrigt hvis killing er i behandling for noget kan man jo også sige at man gerne vil vente med at overtage den til behandling er færdig ....og lige se tiden an.

jeg kender i øvrigt også opdrætter som har solgt 'lille' killling (den var i orden - men bare lille i forhold til søskende) og det blev køber så gjort opmærksom på - og der blev givet nedslag i prisen. 'lille' killing endte med at blive lige så stor som søskende.

Nu har jeg så gået og været gal på opdrætter i en uges tid. Dette efter, at have modtaget følgende billeder af killingen, som jeg her med købers tilladelse deler med jer.

Killingen flytter ind d.3/10

Her et billede fra d. 4/10

Name:  DSCN0441-crop.jpg
Views: 150
Size:  35.6 KB

Og her et close up billede fra d. 7/10

Name:  DSCN0458-crop.jpg
Views: 152
Size:  41.4 KB

23. Tak GitteS har takket for indlægget
    Theomilou's Avatar
    Theomilou is offline Hjertevarm humoristisk opfindsom politisk pædagogisk skovkattetosse

Sv: Hvor galt det kan gå???

Hvorfor har køber taget imod en killing i den tilstand? Den er jo tydeligvis syg
    MAJA, THEO og MILOU

25. Enig Ann K er enig i indlægget

Det ligner en klassisk chlamydophila og killingen burde være blevet returneret med det samme.
    VH
    Susanne

27. Enig Teresa Guldager, Ann K, GitteS er enig i indlægget

Quote Originally Posted by Theomilou View Post
    Hvorfor har køber taget imod en killing i den tilstand? Den er jo tydeligvis syg
    Fordi køber uge for uge har besøgt killingen og selvklart har de forelsket sig i den. Så da dagen oprandte da skulle killingen da hjem. Og fin så den ud, men som du kan se var der tydelige problemer allerede efter 1 døgn i nyt hjem.

29. Re: Sv: Hvor galt det kan gå???

Fordi køber uge for uge har besøgt killingen og selvklart har de forelsket sig i den. Så da dagen oprandte da skulle killingen da hjem. Og fin så den ud, men som du kan se var der tydelige problemer allerede efter 1 døgn i nyt hjem.
    Nok gør kærlighed blind, men................. Den killing skulle ALDRIG have flyttet, og jeg synes både opdrætter og køber er nogle fjolser uden lige. I øvrigt synes jeg ikke du bidrager konstruktivt til en løsning ved at lægge disse billeder ud, sorry Gitte, men det er altså min holdning.

Killingen burde aldrig være flyttet, alternativt returneret prompte og så burde sagen aldrig være taget op her, men i det regi den tilhører!

Det ligner en klassisk chlamydophila og killingen burde være blevet returneret med det samme.
    VH
    Susanne
    Ja, den burde have været returneret med det samme. Det blev den så ikke - heller ikke selvom opdrætter var forbi med en tube øjenting til behandling d. 4/10 og ved samme lejlighed havde mulighed til, at handle jævnfør sit ansvar som opdrætter - nemlig at tage killingen med hjem og få den testet og sat i behandling.

Ja, den burde have været returneret med det samme. Det blev den så ikke - heller ikke selvom opdrætter var forbi med en tube øjenting til behandling d. 4/10 og ved samme lejlighed havde mulighed til, at handle jævnfør sit ansvar som opdrætter - nemlig at tage killingen med hjem og få den testet og sat i behandling.
    Men det har vi jo været igennem - at ikke alle opdrættere magter opgaven. Der er jo ikke noget ny i det. Det BURDE få lov at dø i fred efterhånden, for det er over et halvt år siden, og jeg forstår ikke helt hvad hensigten er med at bringe det op igen? Det kan jo ikke laves om på dette tidspunkt.
    VH
    Susanne

32. Enig Teresa Guldager er enig i indlægget

Quote Originally Posted by En forhenværende bruger View Post
    I øvrigt synes jeg ikke du bidrager konstruktivt til en løsning ved at lægge disse billeder ud, sorry Gitte, men det er altså min holdning.
    Tak for din holdning Pia. Det er altid godt med flere synspunkter. Hvad ville en konstruktiv løsning være jævnfør dig?

Jeg har tidligt i tråden efterlyst hvad opdrætters klub evt. kan gøre. Og jo den kan henvise til en mentorordning. Men hvis opdrætter nu ikke vil det, hvad gør man så?

Og iøvrigt skal man ikke se sig langt omkring på nettet, hvor andre købere falder lige præcis i samme situation. De køber en syg killing.

Med den mængde killinger, der hvert år er til salg alle vegne, da mener jeg, at man som registrerede opdrætter har en særlig forpligtigelse til ikke, at skade det omdømme, der i mine øjne bør knytte sig til, at købe hos en registreret opdrætter.

Registrerede opdrættere er jo i forvejen nogle snobber, der tager ågerpriser for deres killinger blot fordi de har en stamtavle.

Men det har vi jo været igennem - at ikke alle opdrættere magter opgaven. Der er jo ikke noget ny i det. Det BURDE få lov at dø i fred efterhånden, for det er over et halvt år siden, og jeg forstår ikke helt hvad hensigten er med at bringe det op igen? Det kan jo ikke laves om på dette tidspunkt.
    VH
    Susanne
    Hensigten er klar! Jeg vil gerne, at klubberne eller måske Felis Danica stiller større krav til sine opdrætter medlemmer.

Tja min mening kender du og også hvorfor, dette er jo ikke eneste uetisk sag når man ser på opdrætteren. Så forstår til fulde du stadig er harm og vred.