Results 1 to 27 of 27

Thread: Suprelorinchipning af hunkatte

Suprelorinchipning af hunkatte

Jeg ved, at suprelorinchippede hankatte bliver ultrafertile i en periode efter chippen og strinter på livet løs.

Spørgsmålet er, om der også sker en ændring med hunkattene - altså om de f.eks. går i 3-4 ugers kronisk løbetid, så man skal fortsætte med p-piller et stykke tid?
    Mange hilsner
    Mette

Sv: Suprelorinchipning af hunkatte

Quote Originally Posted by Temple Bar View Post
    Jeg ved, at suprelorinchippede hankatte bliver ultrafertile i en periode efter chippen og strinter på livet løs.
    Gør de?? Jeg har brugt den til to hanner og oplevede intet strint.

Dogs have Masters - Cats have Staff

Re: Suprelorinchipning af hunkatte

Hello kitty fik den og gik i løb i ca 9 dage, så havde hun pause på 6 dage og i løb igen i 7 dage, så pause på 7 dage i løb igen 8 dage og blev så parret
    Opvarter for det vidunderlige 3-kløver
    Hannibal, Malou & Jasm
    ine

4. Tak Temple Bar har takket for indlægget
    Herlev i et parcelhus med mand, børn og misser

Quote Originally Posted by GitteS View Post
    Hello kitty fik den og gik i løb i ca 9 dage, så havde hun pause på 6 dage og i løb igen i 7 dage, så pause på 7 dage i løb igen 8 dage og blev så parret
    Øhh blev hun parret med drægtighed til følge mens hun havde en ny chip i kroppen ????
    Knus Lone
    To frække røde aby ungdyr søger nye slaver - super kælne og legesyge.

Ja det gjorde hun, da dyrlægen og andre opdrættere mente at chippennikke havde effekt som den skulle, da hun kun burde have haft en efterfølgende løbetid og ikke gentagne i samme mønster som inden chip. Så hun blev parret efter i 4 løbetid
    Hannibal, Malou & Jasm
    ine

Re: Sv: Suprelorinchipning af hunkatte

Quote Originally Posted by Silky Catz View Post
    Det tror jeg er første gang, jeg har hørt det - 'alle andre' siger, de strinter mere i nogle uger og først derefter falder til ro.
    Mange hilsner
    Mette

8. Enig *DK Sugieh*, Vivi_Fletcher er enig i indlægget

Quote Originally Posted by Temple Bar View Post
    Spørgsmålet er, om der også sker en ændring med hunkattene - altså om de f.eks. går i 3-4 ugers kronisk løbetid, så man skal fortsætte med p-piller et stykke tid?
    P-piller vil så vidt jeg ved ikke gøre en forskel, de virker simpelthen ikke "nok" ifht. chippen - og de hunkatte jeg har hørt om har så typisk bare haft en enkelt mere eller mindre alm. løbetid.
    Dog har jeg hørt om andres erfaringer i forbindelse med at chippens virkninger ophører, som ikke har været lige positive alle sammen. Bl.a. en hvor hunkatten i et par måneder gik og småkaldte men aldrig rigtig gik i løbetid, og hvor hun så endte med en livmoderbetændelse og måtte kastreres
    Mvh Eva K
    Curiosity killed the cat, and satisfaction brought it back

10. Tak Temple Bar har takket for indlægget

Sv: Re: Suprelorinchipning af hunkatte

Hvad skulle være fordelen med chip fremfor p-piller

Re: Sv: Re: Suprelorinchipning af hunkatte

Quote Originally Posted by Vivi_Fletcher View Post
    Du har ikke (mig bekendt) samme risiko for kræft og derudover er der lukket for hormonerne, så de er mere kastratagtige i stedet for svingende i humøret.
    Mange hilsner
    Mette

13. Enig Wijelo, Chicabee er enig i indlægget

Altså vi fik af vide at der ikke ville være samme risiko for kræft ved chippen og det var vores eneste valg pga. alder da hun var for ung til parring syntes vi og hun trods alm ppille dosis stadig gik i løb
    Hannibal, Malou & Jasm
    ine

Forskellen er som at sammenligne æbler og pærer. P-Piller er hormon TILskud, hvor Suprelorin = mangel på hormoner. Sådan meget kort fortalt
    Mange Hilsner Camilla

16. Tak Pia Nyrup, Temple Bar har takket for indlægget
    Enig Susanne W, DK Thomani er enig i indlægget
    Jeanette is offline Engageret familieglad bobtailtøs med krudt i numsen

Quote Originally Posted by Silky Catz View Post
    Vi kan kun sige det samme som Julie. Vores to har heller ikke strintet efter de har fået chippen

Kiksen fik chippen d. 30-4-2013 og fik faktisk kastrat opførslen med det sammen, Den holdt i ca. et år, han er nu fertil igen og en omvandrende sprinkler

Hvis vi gav os til at beskrive vore hunkattes løbetid og tiden der går imellem løbetiderne ville vi få lige så mange forskellige svar som der er personer der svarer ca. Det betyder i mit hoved at påvirker vi de samme hunkatte med nøjagtig den samme påvirkning vil vi få mange forskellige reaktioner fordi udgangspositionerne er forskellige.

Jeg følger brugen af kemisk neutralisering og producenternes tilpasning af deres produkter med stor interesse. Bruge stadset hvis det betyder sygdom og andre problematikker som jeg ikke kan acceptere vil jeg ikke MEN der er bestemt også fordele som jeg godt kunne tænke mig at opnå. Den dag den sidste del fylder mere i beskrivelser end den første ku jeg godt finde på at anvende kemisk kastration af på hankatte OG prisen kom ned på et niveau hvor det er til at betale.
    Krista Nielsen
    Norste Skovkatte og Burmilla
    www.bricksite.com/babette www.bricksite.com/nfokillinger

Jeg må tilstå at jeg vil være meget tilbageholdende med at bruge hormon chippen, ved et Yankee dag arrangement i MCO klubben blev der fortalt om erfaringer som nogle opdrættere har gjort sig med denne chip. Og en kunne berette at efter chippens virkning ophørte, har hunkatten ikke været i en ordentlig løbetid

I det hele taget synes jeg at det at proppe vores katte med medicin/hormon præperater skal man være varsom med, så hellere trække få kuld og lukke hunkatten hvis den er en der konstant går i løb.
    / Camilla - The Hobbit with big cats

Opdrætter af første Danske Maine Coon som International Winner

TICA og CFA registreret Maine Coon opdræt

20. Enig Teresa Guldager, Quivive, Vivi_Fletcher er enig i indlægget

Chippen indeholder IKKE hormoner, Camilla
    Mange hilsener fra Annie

Everything is going to be allright In the end. And if it isn't allright - it isn't the end yet!

norwegianforestcat.eu - online community for Norwegian Forest Cat fanciers

22. Enig DK Lindvig er enig i indlægget

Quote Originally Posted by DK Thomani View Post
    Nej, men uanset indholdet er det stadig medicin - ligesom p-pillerne.
    Og med medicin er der ofte bivirkninger.

24. Enig MoMo, Quivive er enig i indlægget

Quote Originally Posted by DK Thomani View Post
    Joeh, deslorelin, som er det aktive stof, er et syntetisk hormon. Den store forskel ift p-piller er, at Suprelorin ikke indeholder kønshormoner (østrogen og progesteron), og dermed ikke medfører de samme bivirkninger som traditionelle p-piller. Fra indlægssedlen: Det aktive stof i Suprelorin, deslorelin, virker på samme måde som det naturlige gonadotropinfrigørende hormon (GnRH), der styrer sekretionen af andre hormoner med betydning for frugtbarheden
    Pil
    Bearcloud Maine Coon Cats (DK Castle Rock 1997-2007)
    CFA, TICA, MCBFA Breeder Member, Viking Cats medstifter
    "You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."

26. Tak Temple Bar, MoMo, GitteS har takket for indlægget
    Enig Teresa Guldager, Vipstøsen, Gucci, Eife, MoMo er enig i indlægget

I øvrigt kan jeg godt se at chippen er smart at den kan trække tiden med fertilitet ud for en kat, men det som jeg undre mig meget over er at man overhovedet bruger den når den kun er udviklet til hanhunde og deres hormonelle adfærd. Rigtig mange dyrlæger har ingen erfaring med chippen, og og en del vil ikke bruge den på katte netop fordi det er et middel som ikke er udviklet til den art.

Dette er også en af årsagerne til foruden som jeg skrev tidligere, at det er et hormon man giver katten som opløses langsomt og over tid, og hvis virkning vi slet ikke kender omfanget af.

Jeg vil hellere have et naturligt opdræt frem for et opdræt hvor jeg propper mere end nødvendigt i mine katte, i forvejen vaccinerer vi hvilket i den grad også trigger en del i vores katte.

28. Enig Teresa Guldager er enig i indlægget

Quote Originally Posted by MoMo View Post
    Jeg vil hellere have et naturligt opdræt frem for et opdræt hvor jeg propper mere end nødvendigt i mine katte, i forvejen vaccinerer vi hvilket i den grad også trigger en del i vores katte.
    Og så er vi jo tilbage ved den evindelige diskussion om man skal bruge katten hurtigt og snitte frem for lade den være i hormonernes vold og hvad der dyrevelfærdsmæssigt er forsvarligt
    tilbage ved at der er meget forskelligt fra race til race OG fra opdræt til opdræt, hvad man vægter
    Hilsen Luise
    <a href=http://www.sugieh.dk target=_blank>http://www.sugieh.dk</a>

30. Enig Teresa Guldager, Ann K, GitteS, Temple Bar, Eife er enig i indlægget
  31. Re: Suprelorinchipning af hunkatte

I øvrigt kan jeg godt se at chippen er smart at den kan trække tiden med fertilitet ud for en kat, men det som jeg undre mig meget over er at man overhovedet bruger den når den kun er udviklet til hanhunde og deres hormonelle adfærd. Rigtig mange dyrlæger har ingen erfaring med chippen, og og en del vil ikke bruge den på katte netop fordi det er et middel som ikke er udviklet til den art.
    Jovist er den udviklet til hunde, og var der "penge i skidtet" så kunne vi sikkert godt få noget forskning ind over hvad angår katte. Vi bruger jo også andre produkter beregnet til hund og endda som det mest naturlige i verden.

Dette er også en af årsagerne til foruden som jeg skrev tidligere, at det er et hormon man giver katten som opløses langsomt og over tid, og hvis virkning vi slet ikke kender omfanget af.
    Og dog, jeg synes nu nok der er masser der har erfaring med det. Ganske vist ikke på forskningsniveau, men på det praktiske brug. Og jeg ser bestemt ikke at alt kritik er hverken positiv eller negativ, men faktisk meget realistisk og bestemt brugbart for andre. At tro at der kan findes et produkt som man 100% kan stå inde for og kender samtlige bivirkninger og konsekvenser af er IMO naivt. Selv ormekure kan der være stor forskel på i brug og på den enkelte kat.

Naturligt og naturligt..... det er opdræt vel aldrig? ;-) Jeg har det sådan at jeg gør som jeg finder bedst for mine katte og mig, og det behøver ikke være det samme som alle andre og alle andre behøver ikke gøre som jeg, ingen af os har patent på den eneste rigtige sandhed.

Jeg er som hverken for eller imod supralorin, jeg ved jeg ikke kommer til at gøre brug af det, men har det helt fint med at andre gør det. Ikke alle har de muligheder jeg har for multi-hankattehold ex, eller for den sags skyld elsker at vaske tæpper, puder, vægge, gulve mv. Og ikke alle synes det er det sjoveste p.. her i verden at skulle male hele huset indvendigt hvert eneste år. Her er vi nemlig skrækkelig "økologiske" og fylder ikke hormoner i kattene, eller gør vi?..... Rengøringsmidlerne er som heller ikke helt uskadelige eller helt så økologivenlige under produktion eller brug (damp ex).

Jeg er sikker på at de som bruger Supralorin gør det af bedste mening, og at jeg ikke ønsker at gøre brug af det, gør ikke at jeg synes de er mere unaturlige end jeg, der i al fald nok skal bestemme hvornår, med hvem og næsten også hvordan mine naturlige katte opdrættes.

I øvrigt blev der publiceret en del videnskabelige artikler omkring supreloins effekt på både han- og hunkatte her i starten af 2013 - så de er gået igang med at forske på det til kat.. Om det så nogensinde bliver godkendt specifikt til kat - også her i DK/EU er en anden sag..
    Mvh Eva K

33. Tak DK Mammarazzi, Vipstøsen har takket for indlægget

Måske denne kunne være interessant for nogen af jer: Treatment with Suprelorin in a pregnant cat

Det er en videnskabelig artikel, så er I advaret .

Her er et andet studie, som involverer 20 hunkatte. Der er dog ikke fri adgang, men hvis man vil have artiklen kan I sende en pb med jeres email til mig. Det er igen en hardcore videnskabelig artikel... sorry
    Treatment of queens in estrus and after estrus with a GnRH-agonist implant containing 4.7 mg deslorelin; hormonal response, duration of efficacy, and reversibility.

Goericke-Pesch S, Georgiev P, Atanasov A, Albouy M, Navarro C, Wehrend A.
    Source

Clinic for Obstetrics, Gynecology and Andrology of Large and Small Animals, Justus-Liebig University Giessen, Giessen, Germany. Sandra.Goericke-Pesch@vetmed.uni-giessen.de

Abstract

Although slow release GnRH-agonist implants have been shown to effectively suppress the estrous cycle in queens, there are still several remaining questions about their use: if the probability and frequency of estrus induction because of initial stimulation is dependent on the stage of cycle whenanimals are treated, if all effects are reversible, and to what extent fertility is regained after the end of efficacy. The latter is of major interest to cat breeders who want temporary suppression of estrus in breeding animals. Twenty queens (14 with known fertility) were treated with a 4.7 mg deslorelin implant; hormonal changes (progesterone [P4], and estradiol [E2]) and behavioral changes with special respect to estrus signs and subsequent fertility were assessed. Group A cats (N = 10) were treated 3.2 ± 0.8 days after the beginning of estrus and estrus stopped 4.1 ± 2.5 days after treatment. Estrus induction was observed in one queen 6 days after treatment, and one queen showed estrous signs 138 and 155 days after treatment. Progesterone increased significantly after treatment in all animals until day 14, then slowly decreased reaching basal levels on day 56 without any further increase. Group B cats (N = 10) were treated 7 days after the end of estrus; nine cats had P4 > 1.5 ng/mL and basal E2, one cat (B10) had basal E2 and P4. In cat B10 estrus induction occurred after treatment, but in none of the others; however, E2 increased in all group B cats 1 day after treatment but reached pretreatment concentrations on Day 7 again and remained basal. The implant was still effective in one animal of the estrus group with a duration of efficacy >1102 days, in the others duration of efficacy varied between 483 and 1025 days. Eight queens were mated afterwards and gave birth to a healthy litter with 3.3 ± 1.5 kittens. This study proves that (1) the incidence of estrus induction-although very low-is highest after treatment in estrus or postestrus, (2) the duration of efficacy varies between 16 and 37 months, and (3) estrus suppression is reversible and animals remain fertile after the treatment effect has expired.

Last edited by Vipstøsen; 24-06-13 at 18:37. Reason: tilføjelse

Carina - en birmaslave

35. Tak Pia Nyrup har takket for indlægget

Quote Originally Posted by Vipstøsen View Post
    Måske denne kunne være interessant for nogen af jer: Treatment with Suprelorin in a pregnant cat

Det er en videnskabelig artikel, så er I advaret .

Her er et andet studie, som involverer 20 hunkatte. Der er dog ikke fri adgang, men hvis man vil have artiklen kan I sende en pb med jeres email til mig. Det er igen en hardcore videnskabelig artikel... sorry
    Treatment of queens in estrus and after estrus with a GnRH-agonist implant containing 4.7 mg deslorelin; hormonal response, duration of efficacy, and reversibility.

Goericke-Pesch S, Georgiev P, Atanasov A, Albouy M, Navarro C, Wehrend A.
    Source

Clinic for Obstetrics, Gynecology and Andrology of Large and Small Animals, Justus-Liebig University Giessen, Giessen, Germany. Sandra.Goericke-Pesch@vetmed.uni-giessen.de

Abstract
    Jeg har begge de to artikler liggende, samt et par mere (vist 6 i alt), hvis nogen er interesseret. Mht det studie med hunkatten, så kender jeg dog til et andet tilfælde (privat erfaring) med en hunkat der blev drægtig kort tid efter hun havde fået chippen og udviste fine moderinstinkter, men det er da en risiko (når nu morkatten i studiet kunne både før og efter)
    Mvh Eva K

37. Tak Vipstøsen har takket for indlægget

Jøsses sikke en gang løftede pegefingre der kommer blot fordi man giver udtryk for hvad man selv foretrækker, synes ikke jeg skriver nogen steder at andre skal tænke eller gøre ligesom jeg.

Kravler da tilbage under min sten.

39. Re: Sv: Suprelorinchipning af hunkatte

Jøsses sikke en gang løftede pegefingre der kommer blot fordi man giver udtryk for hvad man selv foretrækker, synes ikke jeg skriver nogen steder at andre skal tænke eller gøre ligesom jeg.

Kravler da tilbage under min sten.
    Det er jo nok min løftede pegefinger du hentyder til, jeg kan i al fald ikke finde andre der har kommenteret på dit indlæg, så her er mit svar til dig

Jeg peger ikke fingre, men jeg reagerede på dit indlæg - ikke fordi jeg er hverken frk modsat dine tanker eller selv gør brug af Supralorin - men fordi du slog på at du ikke ville gøre brug af det fordi "Jeg vil hellere have et naturligt opdræt frem for et opdræt hvor jeg propper mere end nødvendigt i mine katte, i forvejen vaccinerer vi hvilket i den grad også trigger en del i vores katte."

Det læste og forstod jeg som, at når andre vælger at gøre brug af det, så har de et unaturligt opdræt. Det synes jeg i den grad er at pege fingre af dem som vælger det som metode til at holde deres katte fertile og at de propper unødvendige ting i dere katte. Det var så det der fik mig til tastaturet.

Jeg tror på at vi alle gør det bedste vi kan udfra vores viden og de muligheder vi har. En ting er sikkert, vi foretager ingen valg uden at det har konsekvenser, hverken for os, kattene eller racen,

Jeanette is offline Engageret familieglad bobtailtøs med krudt i numsen

Jeg har fået oplyst af en dyrlæge af der faktisk ikke er ret mange præparater, som er udviklet og til katte, de fleste af dem de bruger er udviklet til hunde. så hvis vi kun vil have der bliver brugt de præparater der er specifikt udviklet til katte, så er vi på spanden.

Oplysningen fik jeg i forbindelse med en galoperende livmoderbetændelse på en af mine piger, som endnu ikke havde fået første kuld. Hun fik en Alizin behandling, dog ikke i samme grad som den hundene får. Dyrlægen sagde endvidere at det ville være rart at flere dyrlæger rapporterende både positive og negativ virkninger efter behandling.

41. Enig Eife, Chicabee, Temple Bar er enig i indlægget

Quote Originally Posted by Jeanette View Post
    Jeg har fået oplyst af en dyrlæge af der faktisk ikke er ret mange præparater, som er udviklet og til katte, de fleste af dem de bruger er udviklet til hunde. så hvis vi kun vil have der bliver brugt de præparater der er specifikt udviklet til katte, så er vi på spanden.

Oplysningen fik jeg i forbindelse med en galoperende livmoderbetændelse på en af mine piger, som endnu ikke havde fået første kuld. Hun fik en Alizin behandling, dog ikke i samme grad som den hundene får. Dyrlægen sagde endvidere at det ville være rart at flere dyrlæger rapporterende både positive og negativ virkninger efter behandling.
    Ja, samme fik jeg at vide i sin tid da Diego brækkede hoften. At onsior var det første smertestillende præparat godkendt til kat i Danmark - tiltrods for at metacam jo har været brugt i mange år.
    Mvh Eva K

43. Tak Jeanette har takket for indlægget