Åhh nej - det er en Houdini!

Hvor højt er det nu en kat kan hoppe fra stående afsæt?

Over 2 meter?

Det er vist lige i overkanten!

Men hvordan i al verden er hun så kommet helt derop:




Der er ingen potemærker i støvet på forkanten af hylderne og ingen af bøgerne er blevet rykket… og der er seks hylder pakket med bøger der skal forceres, for at komme derop. Måske er hun bare teleporteret.

Hun fik ikke gennemført sin plan om at springe fra døren over på det 2.3 meter høje reolsystem, der står på den anden side af døren, inden jeg lokkede hende til at springe ned på mine skuldre:


Og jeg nåede lige en kattegat-selfie, inden hun kunne nå at springe op på døren igen. Hun skal nok få gennemført sin plan på et tidspunkt, men så har jeg nået at få flyttet glasvaserne fra landingszonen på den anden reol.

Og det er bare seneste mysterium. For et par uger siden forsvandt hun fra det der burde være et hermetisk lukket hus, netop som vi skulle ud ad døren til katteudstilling (hun havde lugtet lunten). To timer senere sidder hun og venter ude på græsplænen. Hun har åbenbart fundet en vej ud på et loftrum, ind i skunken, presset sig mellem isoleringen og undertaget helt ud til den lille åbning mellem teglene og tagrenden, for derefter at hoppe fra taget ned på carporten og ned i haven… selvom det overhovedet ikke burde kunne lade sig gøre!

Tidligere brød hun ud af en ellers fortrinlig transportkasse, hvor en pote lige kunne presses ind for enden af en lynlås, som så kunne hives åben, mens jeg kørte 130km/t på motorvej, om natten i silende regn. Det spolerer ens koncentration en smule når en stærkt ophidset kat farer hen over instrumentbrættet, over rattet og ned i skødet på en, mens hun leder efter en vej ud af bilen, så vi listede meget stille, roligt og forsigtigt hjem igen.

I dag blev hun et år gammel, så hun skal nok nå at blive værre endnu. :slight_smile:

Andres erfaringer med atletiske udbryderkatte høres hjertens gerne. :smiley:

7 Synes om

Altså européerne er ikke så fantastiske hoppere som f.eks. abyssinier - medmindre udeadgang venter, så kan de tænke meget kreativt :hoho: Men med hendes bygning tror jeg nu godt hun kan hoppe en 2 meter op… Jeg har flere europé-tøser der uden besvær hopper noget i den stil (drengene virker til at være for tunge :hoho:)

Ift lynlås så er der en del af pilpoterne der har demonstreret den der - en lille lås, en piperenser eller noget der vikles om plejer at sætte en stopper for den type tricks :slight_smile:

3 Synes om

Nu var det jo ikke meningen at den elegante russer skulle udvise abyssinske tosserier. :smiley: det er jo slet ikke sådan en kat…

Men med de her bagben burde jeg måske have forventet det:


(kamera kan ikke lide solstriber på hendes pels :frowning: )

Jeg er dog stadig ret imponeret/mystificeret over at hun har kunnet springe to meter op og ind på en boghylde, uden at rive bøgerne ned.

Jeg har brugt en ældre plastkasse siden, men jeg ville gerne bruge den anden igen, så jeg håber at piberenser-tricket virker og hun accepterer at lynlåsen nu ikke kan åbnes.

3 Synes om

Aarh, jeg ville nu da efterhånden synes at en russer er en meget elegant kat - og de få jeg har kendt på hjemmebane har været ganske gode hoppere :rock:

Min russerpige Isis, kunne med lethed springe op på overkanten af dørene. De er adrætte og smidige, de russere - og kloge. Hun lærte sine killinger at løfte den nederste haspe, mens hun løftede den øverste, så netdøren ud til altanen kunne lirkes op :hoho:

4 Synes om

Hvordan forklarer du lige Hugo???

To meter op er no problemo suk

Lol, så jeg skal vist en tur i byggemarked efter nye sikringsanordninger til døre, skabe og vinduer…

1 Synes om

Det ved du godt - han er ikke så gumpetung som de fleste andre europé drenge :p:

det er vel fordi han er kastrat… :grin:

2 Synes om

min gamle russerdreng Yasha hoppede (i sine unge raske dag) LET og uden problemer i elegant stil 2,2 meter op i en bogreol - uden at vælte bøger ned :wink: Toppen af en dør var heller ikke et problem at hoppe op på, så man kunne komme videre derfra.

Så det der undrer mig slet ikke at din russer har gang i :slight_smile:

Det handler ikke om abekattestreger - bare om at få huset bedste udsyn. Det er da ikke kattens skyld, at du har sat bøger og hængt en dør i vejen for det :slight_smile: :tihi:

Russerne er kloge, snu og har altid en mening med det de har gang i. Meningen er ikke altid åbenlys for os mennesker, men du kan være ganske sikker på, at hvad end de har gang i, så er det velovervejet og har et formål.
Nogle gange lykkes de bare på ganske mere eller mindre elegant facon ikke helt at gennemføre det, som de havde gang i :tihi: Det er dog sjældent de begår samme fejl to gange - det er værd at huske på. De glemmer aldrig de russere, og de bærer i den grad nag! :tihi:

6 Synes om