Anbefal en madras! :)

IKEA har faktisk vundet mange test på deres madrasser så tro ikke du skal være bange for dem hvis jeg skulle vælge mellem Jysk og IKEA valgte jeg en IKEA madras

[QUOTE=Lykke;1301091]Min veninde har arbejdet i sengeafdelingen og fortalte, at det kun er første madras, man kan bytte efter 90 dage. Andet valg hænger du på… Det er nogle år siden, så jeg ved ikke, om de har lavet det om :slight_smile:


Vi har seng fra IKEA. Den er zoneopdelt og hård, og så med en blød topmadras. Det er godt til min dårlige hofte og ryg :slight_smile:

De var rigtigt søde, da vi var ude og kigge på den. Jeg fortalte om mine skavanker, og fik med det samme at vide, at så skulle jeg i hvert fald ikke have den og den (den ene var den dyreste de har, så det handlede ikke bare om at sælge den :slight_smile: ).
Jeg fik at vide, at jeg skulle have en hård pga min vægt. Det var noget med, at når man vejer over 75kg skal man have en hård for en medium kan ikke give support til kroppen. Blød er så også kun beregnet til børn/meget lette voksne.[/QUOTE]

Det er vel også rimeligt nok, at man ikke bare kan få ny seng hvert kvartal. :høhø:

Ja, jeg har også efterhånden set ‘skemaer’ flere steder, hvor de anfører vægt som indikator for, hvilken hårdhed, man skal vælge. Så et sted, at hvis man skulle have en ‘blød’ skulle man veje mellem 40 og 55 kilo - ok, not gonna happen… :høhø:

Men altså - en ting er de GENERELLE anvisninger, en anden ting er jo, hvad man ligger godt på, når man har en masse skavanker i kadaveret.

Lige nu sover jeg på to springmadrasser der er RET bløde, hvis jeg skal sige det selv. Og de har været udmærkede at ligge på - dog er de efterhånden ret uformelige, de er ligesom ‘skredet’ lidt og er derfor blevet skæve…det er nogen, jeg har købt meget billigt brugt på DBA, og jeg aner ikke noget om hverken hårdhed eller mærke. Desværre, for kunne jeg få nogen PRÆCIS magen til, som bare var i fin, ny stand, så snuppede jeg dem. :wink:

Det er i øvrigt rart at høre, at andre med skavanker kan ligge godt i en IKEA seng. :slight_smile: Så er de nok ikke så ringe, som jeg gik og troede. :wink: Spørgsmålet er måske bare, hvor LÆNGE de bliver ved med at være gode…

Har de det? :slight_smile: Det anede jeg ikke. Har godt luret på nogle madrastests på nettet de seneste dage, men der har kun været dyrere mærker med i dem jeg har set. :slight_smile:

Tag et smut i ikea . Du vil blive overrasket vi kigget også på de madrasser ret meget end da.

Det ved jeg så heller ikke, for jeg havde ikke behov for at levere min madras tilbage da jeg fik så god hjælp til at vælge den rigtige. Det er nok en god ide at spørge dem først. (Men jeg kan godt se, at hvis man bliver ved med at bytte madrasser ud, kan man jo faktisk sove gratis i IKEA’s senge i halve og hele år, så jeg kan godt forstå, hvis der er en begrænsning på antallet af ombytninger.)

[QUOTE=Lykke;1301091]De var rigtigt søde, da vi var ude og kigge på den. Jeg fortalte om mine skavanker, og fik med det samme at vide, at så skulle jeg i hvert fald ikke have den og den (den ene var den dyreste de har, så det handlede ikke bare om at sælge den :slight_smile: ).
Jeg fik at vide, at jeg skulle have en hård pga min vægt. Det var noget med, at når man vejer over 75kg skal man have en hård for en medium kan ikke give support til kroppen. Blød er så også kun beregnet til børn/meget lette voksne.[/QUOTE]

Jeg fik også anbefalet billigere madrasser end de dyreste, så mit indtryk er også, at de gerne vil hjælpe og ikke ude på at tjene penge, og det er jo betryggende at vide. :slight_smile:

Jeg blev først anbefalet en blød/medium madras pga. min vægt. Men da IKEA-medarbejderen så mig ligge på den bløde madras, så sagde han med det samme, “nej! det er helt forkert, du skal have en hård madras!” Det er også mit indtryk, at jeg får meget ondt i ryggen af bløde madrasser og næsten skal ligge på et bræt. Det kunne han med det samme se på den måde, jeg lå på. Den bløde topmadras beskytter så de “knoglede” steder. :stuck_out_tongue:

Jeg har haft dem et år - har intet at klage på indtil videre. Men et år er jo så heller ikke så lang tid for en madras.

de giver da lang garanti på dem fra IKEA Madrasser - Få madras med 10 års garanti til lav pris - IKEA

den her madras Latex- og skummadrasser - Find din nye madras i vores udvalg - IKEA minder meget om tempur

Sådan en har jeg faktisk, og den er udmærket :slight_smile: Jeg savner stadig min vandseng fra engang for mange år siden, men folk stirrer mærkeligt på en nu om dage, hvis man forsøger at forklare hvor fantastisk en opfindelse det var :wink:
VH
Susanne

Ja, springmadrassen holdt ikke formen særlig længe. Men jeg havde så heller ingen topmadras på. Og jeg ved, at Jysk har nogle formidable topmadrasser. Så en kombination af de to kan muligvis gøre, at de holder.

Jeg købte en Dreamzone Gold T70 (så vidt jeg husker) på udsalg til at bruge, når jeg er hos mine forældre. De har regulære betonmadrasser på deres gæstesenge, og når jeg havde sovet på sådan en, var mit bækken helt låst om morgenen - hvis jeg overhovedet kunne sove. Man kunne fx ikke ligge på siden, for madrasserne gav stort set ikke efter, så man lå og balancerede på hoftebenet :dokdok: :høhø:

Med topmadrassen er der ingen problemer mere. I øvrigt har både min far, min mor og min moster anskaffet sig sådan en til sig selv efter at have prøvet den :slight_smile:

Min nuværende seng er boxmadras samt memory foam topmadras fra Ikea. Jeg har dårlig lænd, efter at have brækket den og samtidig har jeg næsten altid nakkesmerter. Jeg har aldrig ligget så godt, som jeg gør i nuværende seng. Min topmadras er 3 år gammel og selve sengen er fra 2011. Jeg har haft forskellige Ikea senge igennem de seneste 13 år og har aldrig fortrudt nogle af dem. Grunde til udskiftning har været separation, og for smal en opgang til en tidligere lejlighed, hvor madrassen ikke kunne komme rundt.

Jeg vil til hver en tid anbefale Ikea - og selv undersøge deres madrasser inden jeg kigger andre steder.

Enig vedr. tempur. Jeg har så kun købt den som topmadras med er så glad for den. Kan virkelig anbefales.

[QUOTE=Susanne W;1301119]Sådan en har jeg faktisk, og den er udmærket :slight_smile: Jeg savner stadig min vandseng fra engang for mange år siden, men folk stirrer mærkeligt på en nu om dage, hvis man forsøger at forklare hvor fantastisk en opfindelse det var :wink:
VH
Susanne[/QUOTE]

Tak, men det er jo ikke en springmadras - den er af memoryskum. :slight_smile: Og det tror jeg altså næppe jeg kaster mig ud i - må hellere holde mit til det, jeg VED kan fungere med mit besværlige korpus. :slight_smile:

Jeg havde også vandseng i min pure ungdom. Det var noget skidt - enten hundefrøs jeg om natten, eller også var den ALT for varm. Der var sådan et ‘klik’ i termostaten, så når den stod lige FØR klikket, så var den for kold, og drejede man den så en kvart millimeter, så den var EFTER klikket, så var den for varm. Nej, det var ikke et hit. :høhø: Det var så også en meget billig model. :wink:
Og i dag ville jeg SLET ikke kunne ligge på sådan en blævrende sag. :S Det ville helt 100% resultere i et skredet SI-led - ligesom sidste gang jeg sov på en luftmadras. :S Det var så lige tre juledage, hvor jeg ikke kunne gå, og en håndfuld kiropraktorbehandlinger bagefter. :S

[QUOTE=galath;1301124]Ja, springmadrassen holdt ikke formen særlig længe. Men jeg havde så heller ingen topmadras på. Og jeg ved, at Jysk har nogle formidable topmadrasser. Så en kombination af de to kan muligvis gøre, at de holder.

Jeg købte en Dreamzone Gold T70 (så vidt jeg husker) på udsalg til at bruge, når jeg er hos mine forældre. De har regulære betonmadrasser på deres gæstesenge, og når jeg havde sovet på sådan en, var mit bækken helt låst om morgenen - hvis jeg overhovedet kunne sove. Man kunne fx ikke ligge på siden, for madrasserne gav stort set ikke efter, så man lå og balancerede på hoftebenet :dokdok: :høhø:

Med topmadrassen er der ingen problemer mere. I øvrigt har både min far, min mor og min moster anskaffet sig sådan en til sig selv efter at have prøvet den :)[/QUOTE]

Den der topmadras har jeg set på. Men den kan kun vaskes på 40 grader. :S Det dur altså ikke, når man har husstøvmideallergi. :S Da jeg var ude i jysk for at prøveligge madras, gramsede jeg også på deres topmadrasser. Nu kan jeg ikke huske, hvilke modeller de præcist havde i butikken (de har jo maaange flere på netbutikken end de har fysisk i butikken), men jeg synes de allesammen virkede enormt hårde og stive ift den jeg har nu. (Den jeg har nu er en ca. 10 år gammel en i memoryskum - fra Ilva)

Men efter at i har givet jeres besyv med - tak allesammen - så tror jeg, at næste skridt bliver at jeg liiiiige tager ud og kigger i IKEA og nusser lidt rundt i deres springmadrasser. :wink:

Update på madras-sagen! :slight_smile:

Nå. Efter så at have prøveligget på en i jysk og nogle stykker i IKEA, så har jeg i hvert fald fundet ud af, at jeg IKKE tør købe en madras over nettet. Jeg SKAL kunne føle og mærke på den inden køb, for hold nu op, hvor ligger jeg dårligt på de fleste, jeg har prøvet. :S

Ude i IKEA tænkte jeg, at de dyreste springmadrasser garanteret var de bedste - men sikke da en gang dalreværk! De var SÅ bløde - selv den, der skulle være ‘fast’. Helt umuligt at ligge ordentligt på, man svømmede nærmest rundt. :S

Men så prøvede jeg dem lige prisklassen under. Den hårde var ALT for hård, som at ligge på et bræt, men mediummodellen lå jeg faktisk ok på. Det var så bare ikke muligt at finde en ordentlig topmadras til, da de dyreste og tykkeste IKKE kan vaskes (seriøst altså, man kan da ikke ligge og svede på noget år efter år, som ikke kan vaskes - det er da for klamt :frowning: ) - og den eneste, jeg kunne finde, som KUNNE vaskes og var nogenlunde blød, var desværre også ret tynd. Den var så heller ikke ret dyr.

Tror måske det ender med, at jeg køber de madrasser. Ulempen er jo så bare, at det bliver umuligt at prøve en topmadras SAMMEN med de her madrasser. For den skal jo så formentligt købes et andet sted. :frowning:

I guder, hvor synes jeg bare at det her er en utroligt bøvlet affære. :surrender1:

Den del af øvelsen opgav jeg bare helt! Jeg hiver betrækket af topmadrassen en gang om året og vasker det - og kæmper så meget længe med at få det sat på igen :rolleyes: Ovenpå topmadrassen, under lagenet, ligger der så en tynd rullemadras, som KAN vaskes lige så tit jeg gider :ok:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1301489]Den del af øvelsen opgav jeg bare helt! Jeg hiver betrækket af topmadrassen en gang om året og vasker det - og kæmper så meget længe med at få det sat på igen :rolleyes: Ovenpå topmadrassen, under lagenet, ligger der så en tynd rullemadras, som KAN vaskes lige så tit jeg gider :ok:
VH
Susanne[/QUOTE]

Ja, jeg bruger også normalt en helt tynd rullebørge øverst. Som bliver vasket ret tit. Men min erfaring er, at topmadrassens betræk altså MINDST også skal vaskes en gang om året.
Så din er ikke beregnet til vask heller - selvom du gør det alligevel? :høhø:

De fleste i ikea kunne man slet ikke tage betrækket af. De var samlet med knapper på hver side af madrasse. Lidt svært at forklare. Men alt var syet sammen, er min pointe. :slight_smile:

Kun betrækket - selve indmaden kan slet ikke proppes i en vaskemaskine - og det er såmænd svært nok at få skidtet proppet tilbage i betrækket bagefter :slight_smile: Det er en sommer-ting - den hænger ude og får sol og luft, mens betrækket er i vaskemaskinen og tørrer bagefter.
VH
Susanne

Oh yes. Kender godt det med at det er pænt bøvlet at få betrækket på igen. Min nuværende gamle topmadras kan man godt vaske betrækket på, men det er krøbet helt vildt. :confused: Har så også tørretumblet det ved hver vask. Det kan godt være det var en dårlig ide. :høhø: …har måttet klippe ca 10 cm af kanterne på skummet på alle sider
for at få betrækket til at passe. :S

Fandt du en god madras?