Årets havetråd 2017

Så er det lige straks rosetid… jeg glæder mig så meget !!!

Lidt fotos fra haven, som den ser ud LIGE nu. :slight_smile:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1233050373487355&id=341072166018518

jeg har talt de første 4 blomsterknopper på mine to roser - jeg er mere end spændt på, om det faktisk vil lykkes mig at have mine yndlingsroser :smiley:

har et par tusind m2 hvor der udover træer kun er skvalderkål, brændenælder og lidt vilde brombær …så har lavet et eksperiment med humle og hyben
hyben er invasiv og dermed uønsket, men siges at kunne forøge sin diameter med 1 m pr år, er ikk så bekymret for spredning, der er naturlige grænser i form
af fyr og gran
humlen er en slyngplante, vokser til en længde på ca 8 m hvert år før den visner ned, planen med den er at få den til at vokse vandret på et simpelt grid og dermed kvæle nælder og kål…den er pt vokset ca 1 m på en 5 ugers tid

Årets 1. rose har åbnet sig :slight_smile:

Ved ikke hvad den hedder (supermarkedsfund), men det er en småbladet buketrose.

Jeg synes, al den haveenergi, jeg kan mønstre, går på at få græsset slået bare så nogenlunde regelmæssigt. Det er heller ikke, fordi der er SÅ meget at gøre derude, men skvalderkålene kan jeg jo altid gå løs på igen. De overskygger helt mine fine blå liljeagtige blomster, som er sprunget ud nu (billedet - fra før de sprang rigtigt ud - hvis nogen har et bud på deres korrekte navn, så kom frisk). Så har jeg også to sommerfuglebuske, der venter på at blive sat i baghaven - nu hvor jeg endelig har fået købt sand til at blande i jorden. Der er nogle krokus- og narcisseløg, der skal lægges på strategisk gode steder, og så er der en campanula, der skal i den krukke, som krokus eller narcisse forlader. Nå ja, og jeg skal luge ved ærteblomsterne og riddersporerne (som endnu ikke er ædt af snegle, selv om der er masser af dem - snegle altså).

Hvis ikke det er regnvejr i morgen, er jeg nødt til at komme i gang.

[QUOTE=galath;1311058]Jeg synes, al den haveenergi, jeg kan mønstre, går på at få græsset slået bare så nogenlunde regelmæssigt. Det er heller ikke, fordi der er SÅ meget at gøre derude, men skvalderkålene kan jeg jo altid gå løs på igen. De overskygger helt mine fine blå liljeagtige blomster, som er sprunget ud nu (billedet - fra før de sprang rigtigt ud - hvis nogen har et bud på deres korrekte navn, så kom frisk). Så har jeg også to sommerfuglebuske, der venter på at blive sat i baghaven - nu hvor jeg endelig har fået købt sand til at blande i jorden. Der er nogle krokus- og narcisseløg, der skal lægges på strategisk gode steder, og så er der en campanula, der skal i den krukke, som krokus eller narcisse forlader. Nå ja, og jeg skal luge ved ærteblomsterne og riddersporerne (som endnu ikke er ædt af snegle, selv om der er masser af dem - snegle altså).

Hvis ikke det er regnvejr i morgen, er jeg nødt til at komme i gang.

[/QUOTE]

Den hedder vist nok…Trekant blomst

Ja, det kunne godt se ud til at være rigtigt på de billeder, jeg får, når jeg googler den :ok:

Yep, Tradescantia. :slight_smile:

Status på projekt “Højbede a la Square Foot Gardening i Drivhuset”, der indtil videre tegner overbevisende… :thumbup:

Højbede godt 4 uger efter udplantning, de første frugter er sat på 6 ud af 9 tomater, og agurkehøsten startede allerede i maj:

2 hold pluksalat er sået, her er resterne af første hold, der snart er spist:

Basilikum og chili trives også, og i potterne i baggrunden er tomatstiklinger, der snart er klar til udplantning udendørs:

Nogen der ved hvad denne busk/træ hedder :?

Grenene lidt tættere på … de er oversået med rød/bordeaux/lysgule -beige blomster:

[QUOTE=Skattekat;1311396]Nogen der ved hvad denne busk/træ hedder :?

Grenene lidt tættere på … de er oversået med rød/bordeaux/lysgule -beige blomster:

[/QUOTE]

Det kunne godt ligne en Løjtnantshjerte:).

Det er det ikke, men jeg tror jeg har løst gåden … kom til at tænke på, at blomsterne lignede Gyvel:
https://www.google.dk/search?q=Boskoop+Ruby&safe=off&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj0xO3LvLHUAhXCZpoKHWoPCr8QsAQIIQ&biw=1517&bih=708

[QUOTE=Skattekat;1311407]Det er det ikke, men jeg tror jeg har løst gåden … kom til at tænke på, at blomsterne lignede Gyvel:
https://www.google.dk/search?q=Boskoop+Ruby&safe=off&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj0xO3LvLHUAhXCZpoKHWoPCr8QsAQIIQ&biw=1517&bih=708[/QUOTE]

Ja:ok:, jeg slog også lige gyvel op og læste, at de findes i både hvide, gule, røde og lilla farver.
Det vidste jeg ikke, før nu… Utroligt så klog man bliver af at være med her på KG:D.

Prøv lige at se den her smuksak. Lille skaldet plante som jeg fik kastet i nakken for en flad tier sidste år i Netto. Kæmpe plante i år, og helt fantastiske farver. At den ifølge skiltet skulle have været hvid er en helt anden sag :tihi:

[QUOTE=Vipstøsen;1311410]Prøv lige at se den her smuksak. Lille skaldet plante som jeg fik kastet i nakken for en flad tier sidste år i Netto. Kæmpe plante i år, og helt fantastiske farver. At den ifølge skiltet skulle have været hvid er en helt anden sag :tihi:
[/QUOTE]

Jeg har tre pæoner og ingen af dem blomstrer … har aldrig gjort det :frowning:

[QUOTE=Milles mor;1311408]Ja:ok:, jeg slog også lige gyvel op og læste, at de findes i både hvide, gule, røde og lilla farver.
Det vidste jeg ikke, før nu… Utroligt så klog man bliver af at være med her på KG:D.[/QUOTE]

Den dårlige nyhed er, at man anbefaler ikke at flytte en gyvel … så den smukke busk på billedet, må blive hvor den er :ked:

Den dårlige nyhed er, at man anbefaler ikke at flytte en gyvel … så den smukke busk på billedet, må blive hvor den er :ked:[/QUOTE]

:trøste:

Øv, så må du nøjes med at købe en mindre plante, eller få et par stiklinger :).

Der er gået bladlus i min basilikum :frowning: Og så er det ikke engang den, jeg selv har sået, som står udenfor. Det er en jeg har købt, som står i mit køkkenvindue! :venter:

Nå, men nu hvor vi leger gæt en plante, har jeg også en her. Jeg så den, da jeg var i De Japanske Haver og forelskede mig helt og aldeles i den. Buskene stod et sted, hvor der næsten var fuldstændig skygge og ret fugtigt og så ud til at trives med det. Det kunne ikke passe bedre ud til min forhave. Desværre glemte jeg at spørge, hvad den hed. Men købte dog et årskort, så jeg kan altid tage derud igen, hvis I ikke kan hjælpe. Den kan jo være japansk - selv om de fleste af planterne var kendte på disse længdegrader også.

[QUOTE=Skattekat;1311411]Jeg har tre pæoner og ingen af dem blomstrer … har aldrig gjort det :frowning:

[/QUOTE]

Måske er de plantet for dybt? De skal nærmest kun lige ligges ned i overfladen

[QUOTE=galath;1311425]Der er gået bladlus i min basilikum :frowning: Og så er det ikke engang den, jeg selv har sået, som står udenfor. Det er en jeg har købt, som står i mit køkkenvindue! :venter:

Nå, men nu hvor vi leger gæt en plante, har jeg også en her. Jeg så den, da jeg var i De Japanske Haver og forelskede mig helt og aldeles i den. Buskene stod et sted, hvor der næsten var fuldstændig skygge og ret fugtigt og så ud til at trives med det. Det kunne ikke passe bedre ud til min forhave. Desværre glemte jeg at spørge, hvad den hed. Men købte dog et årskort, så jeg kan altid tage derud igen, hvis I ikke kan hjælpe. Den kan jo være japansk - selv om de fleste af planterne var kendte på disse længdegrader også.

[/QUOTE]

Jeg syntes den gules blade ligner Rhodedendron. Den pink/røde kunne være en azalea.
Begge er surbundsplanter og findes i et væld af varianter.
Meget smukke begge to!