Årets havetråd 2017

Jeg hælder også mest til noget rhododendron-agtigt, synes også blomstrene ligner. Azeleaer kender jeg ikke udseendet på :wink: Ingrid, der er også nogle gode grupper om have på FB hvis du er interesseret, de er altid gode for nogle gode bud på ukendte planter… sidder en del som ved virkelig meget om planter!

Men ja, smukke er de :slight_smile:

Måske …

Næste spørgsmål … hvad hedder denne staude?

Jeg har mulighed for at rydde et staudebed … nogle af planternehar jeg i forvejen, men der er nogle stykker jeg kunne være interesset i, selv om jeg ikke aner, hvad jeg skal gøre af dem :surrender1:

[QUOTE=Skattekat;1311446]Måske …

Næste spørgsmål … hvad hedder denne staude?

Jeg har mulighed for at rydde et staudebed … nogle af planternehar jeg i forvejen, men der er nogle stykker jeg kunne være interesset i, selv om jeg ikke aner, hvad jeg skal gøre af dem :surrender1:[/QUOTE]

Ved ikke lige hvad den hedder, selvom jeg har set den mange gange.

… og der er altid plads til en staude mere! Du er heldig, det er da dejligt at få planter kastet i nakken :slight_smile:

Jeg er enig i at det er noget Rhododendron/Azalea af en art. En Azalea er sådan set også en Rhododendron, de hører til i denne slægt. :slight_smile:

Skattekat, dit foto er ikke tydeligt nok til at jeg helt kan sige det med sikkerhed - jeg kan nemlig heller ikke rigtigt se, hvilke blade der hører til blomsterne. Men det er muligvis en Heuchera af en art.

Jeg er enig i at det er noget Rhododendron/Azalea af en art. En Azalea er sådan set også en Rhododendron, de hører til i denne slægt. :slight_smile:

Skattekat, dit foto er ikke tydeligt nok til at jeg helt kan sige det med sikkerhed - jeg kan nemlig heller ikke rigtigt se, hvilke blade der hører til blomsterne. Men det er muligvis en Heuchera af en art.

[QUOTE=Vipstøsen;1311447]Ved ikke lige hvad den hedder, selvom jeg har set den mange gange.

… og der er altid plads til en staude mere! Du er heldig, det er da dejligt at få planter kastet i nakken :)[/QUOTE]

Får dem skam ikke smidt i nakken … skal selv grave dem op! :venter:
Der er blandt andet nogle af de der klokker jeg gerne vil have, men om det er jule- eller påskeklokker, ved jeg ikke …

[QUOTE=Diana F;1311449]

Skattekat, dit foto er ikke tydeligt nok til at jeg helt kan sige det med sikkerhed - jeg kan nemlig heller ikke rigtigt se, hvilke blade der hører til blomsterne. Men det er muligvis en Heuchera af en art.[/QUOTE]

Det er de takkede blade for enden af stænglene … men det kan godt være at det er Heuchera, jeg har selv en mørk Alunrod, jeg plantede sidsteår, men har ikke set en blomstre endnu …

[QUOTE=Skattekat;1311452]Får dem skam ikke smidt i nakken … skal selv grave dem op! :venter:
Der er blandt andet nogle af de der klokker jeg gerne vil have, men om det er jule- eller påskeklokker, ved jeg ikke …

Det er de takkede blade for enden af stænglene … men det kan godt være at det er Heuchera, jeg har selv en mørk Alunrod, jeg plantede sidsteår, men har ikke set en blomstre endnu …[/QUOTE]

Mht klokkerne, så prøv at spørg ejeren om de er helt hvide eller farvede og/eller hvide plus farver. De helt kridhvide er som regel juleroser og de blomstrer også tidligst. Hvis de er farvede eller hvide iblandet farver er det påskeklokker. Påskeklokkerne blomstrer sidst.

Mht. den der staude ville jeg først sige at det ikke er alunrod fordi blomstrerne er store. Mine egne blomstrer lige nu, og er meget fine og spinkle, dette billede:

Men så faldt jeg lige over dette billede på Staudemarkens hjemmeside, som jeg synes ligner dine meget. Det er en alunrod, med noget større blomster end dem mine kan præstere

Det tvivler jeg ærlig talt på, hun har lagt mærke til … men blomsterne er stadigvæk på planterne (visnede), så tænker, det er påskeklokker.

[QUOTE=Vipstøsen;1311465]Mht. den der staude ville jeg først sige at det ikke er alunrod fordi blomstrerne er store. Mine egne blomstrer lige nu, og er meget fine og spinkle, dette billede:

Men så faldt jeg lige over dette billede på Staudemarkens hjemmeside, som jeg synes ligner dine meget. Det er en alunrod, med noget større blomster end dem mine kan præstere
[/QUOTE]

De er ikke mine, endnu :stuck_out_tongue: … men jeg synes de er pæne, så dem skal jeg nok også have en god klump af :ok:

[QUOTE=HolmeInc;1311440]Jeg syntes den gules blade ligner Rhodedendron. Den pink/røde kunne være en azalea.
Begge er surbundsplanter og findes i et væld af varianter.
Meget smukke begge to![/QUOTE]

Rhodendendron/azalea lyder rigtigt. De fleste planter, der blomstrede, da vi var der, var rhodendendron og azalea, kunne vi se på plantelisten. Men der var ingen skilte ved de buske, desværre. Jeg må tage derud igen og høre ejeren, hvad det er for en variant. Det er jo under alle omstændigheder planen, at jeg skal bruge mit årskort. Måske kan jeg være så heldig, at de også sælger nogle af planterne :slight_smile:

For en måneds tid siden fik jeg endelig plantet den Magnolia jeg havde haft stående i potte i ugevis, og fik lavet et stenbed omkring:

I fredags fik jeg en røvfuld husløg og i går blev de så plantet i stenbedet:

Nu skal jeg bare blive enig med kattene om, at det er et Nix pille-område, indtil de har slået rødder … det er planterne … kattene må finde et andet sted at slå rødder :smiley:

Min lokale BoGrønt har ophørsudsalg :ked: og mine krukker ved min fordør manglede lidt fyld

Et par kr til sommerblomster og fejning af fliser, så blev det jo helt præsentabelt igen.

Lang liste med haveopgaver til weekenden - den første i lang tid, hvor jeg intet skal. Og hvad får jeg så brugt den første dag på? At klippe indersiden af hækken - næsten det eneste, der IKKE stod på den lange liste :venter: Det var, fordi jeg fandt min hækkesaks og lige skulle teste, hvordan det var at klippe langs med hegnet. Besværligt! I hvert fald endnu.

Spørgsmål: Hvad gør man med en mishandlet hækkesaks, der er blevet rusten på bladene, men i øvrigt er udmærket? Og hvor kan man få sådan en svend slebet?

der er da en plæneklipperservice der i nærheden …Texas forhandler …tror jeg lige det er…

Industrivej 2
5672 Broby
Tlf: 62632930

[QUOTE=Jim;1311878]der er da en plæneklipperservice der i nærheden …Texas forhandler …tror jeg lige det er…

Industrivej 2
5672 Broby
Tlf: 62632930[/QUOTE]

Jo, men det er jo ikke en maskine - bare sådan en håndklipper. Vil de mon også bruge tid på sådan en?

joooo …om de sliber knive på en plæneklipper eller en hækklipper er vel ret ligegyldigt …nok mere et spørgsmål om det kan betale sig …en elektrisk kan købes for under 400 …det koster vel en hund at få den slebet, vil jeg tro

Men jeg har brug for den, når jeg skal klippe på indersiden af hegnet. At slippe mig løs med en elektrisk hækkeklipper, vil nok i sig selv udgøre en trussel mod omgivelserne. At gøre det på indersiden af hegnet, hvor der er risiko for at ramme hegnstrådene, vil være en katastrofe waiting to happen :høhø:

Så er de smukke damer begyndt at springe ud … elsker den her tid :hjerte:

Den smukkeste røde rose ever … efter min mening :wink:
Ingrid Bergman :lovelove:

[QUOTE=Skattekat;1311935]Den smukkeste røde rose ever … efter min mening :wink:
Ingrid Bergman :lovelove:

[/QUOTE]

Ja hun er smuk. Jeg måtte kassere mine 2 i foråret, de var fuldstændig ædt op af stængelsyge :ked:

Det lykkedes mig at komme igennem alle punkterne på to do-listen i går :rock: Det vigtigste punkt fik jeg overstået først - jeg fik endelig langt om længe plantet mine to sommerfuglebuske. Så nu er jeg spændt på, om de får fat og begynder at vokse. De plejer at vokse hurtigt, sådan nogle.

Men en meget interessant oplevelse at plante dem. Jeg besluttede at bruge to af de mest markante huller i haven. To af dem, som Ole under hegnsbygningen slog pæle i, så man kunne se dem og undgå at træde ned i dem og brække en ankel. Jeg tænkte, det var en god idé at få dem fyldt ud med noget mere dekorativt end afbrækkede palledele :slight_smile:

Da jeg begyndte at grave, stødte jeg på noget nede i jorden, og da jeg endelig fik det løsnet og gravet op, viste det sig at være en stor plastikspand uden bund. De, der har gjort det i sin tid, har vel haft en idé med det, men var det ikke sådan noget, man burde fjerne, når man rejste? Der var også en spand i det andet hul, og hvis jeg ikke tager meget fejl, er der også en i det tredje. Det har jeg dog ingenting at plante i, men det må jeg hellere få anskaffet mig.