Årets havetråd 2017

liiiige om lidt, så kommer mine rosa super star endelig :smiley: og der er 4-5 blomsterknopper mere på vej :smiley:
Øj jeg glæder mig - især fordi jeg kan se, at det er fra de røde linjer jeg har fået dem. fuldstændigt som jeg håbede på. (De ældste “linjer” er mere røde end de nye rose super star, som her tendens til at blive orange også :S )

Men jeg har måtte indse, at jeg allerede skal i gang med at dele mine storkenæb :tihi: baljen er så fuld, at de forsøger at kravle over til baljen med jordbær :tihi:

[QUOTE=galath;1311948]

Da jeg begyndte at grave, stødte jeg på noget nede i jorden, og da jeg endelig fik det løsnet og gravet op, viste det sig at være en stor plastikspand uden bund. De, der har gjort det i sin tid, har vel haft en idé med det, men var det ikke sådan noget, man burde fjerne, når man rejste? Der var også en spand i det andet hul, og hvis jeg ikke tager meget fejl, er der også en i det tredje. Det har jeg dog ingenting at plante i, men det må jeg hellere få anskaffet mig.[/QUOTE]

Der har sikkert stået nogle planter, der ikke skulle brede sig for meget :slight_smile:

Og planterne har de så fjernet - men ladt spandende stå :venter: Men ja, jeg gik også ud fra, det måtte være noget i den retning. Men sådan apropos må jeg huske at komme ud at vande de nye spandeløse planter.

Ih altså… haven er SÅ flot lige nu efter min subjektive mening :hjertehop:

… og mine alium er fuldstændig vanvittig store

… og nu er de faktisk større end min hånd. Det her billede er et par dage gammelt, så det er faktisk misvisende nu :wink:

Min trekantsblomst står i fuldt flor - igen. Det er anden gang. Hvor mange gange kan den nå det på en sæson mon?

Vores have ligner… Pyha!

Vi skal have fundet ud af at simplificere den endnu mere, for det der konstante lugning er helt klart ikke lige til os.

[QUOTE=Lykke;1312142]Vores have ligner… Pyha!

Vi skal have fundet ud af at simplificere den endnu mere, for det der konstante lugning er helt klart ikke lige til os.[/QUOTE]

Gode stauder som daekker jorden er vejen frem :smiley:

Lugning er bare så kedeligt.
Jeg elsker min have, at planlægge, så etc. men at luge, nøj det er øv.

Så enig med Carina, find ud af hvilke stauder I kan lide, plant dem således de kommer til at gro ind over hinanden, dels syntes jeg det ser flottest ud sådan, dels så skygger det godt for ukrudt.

Min have er “Engelsk havestil”, hvor det hele gror sammen til et stort tæppe af farver og former.
Nogle syntes sådan noget ser rodet ud, jeg elsker at det varierer.

Billedet er fra Haveselskabets side, ikke min have :slight_smile:

Så fik jeg klippet hæk (eller min far gjorde :tihi:) og lille hjælper var med

[QUOTE=HolmeInc;1312146]Min have er “Engelsk havestil”, hvor det hele gror sammen til et stort tæppe af farver og former.
Nogle syntes sådan noget ser rodet ud, jeg elsker at det varierer.

Billedet er fra Haveselskabets side, ikke min have :-)[/QUOTE]

Åh ja, det er sådan en have, jeg vil have! Men lige så tilfældigt det ser ud, lige så meget planlægning er jeg sikker på, det kræver at få planterne sat sammen på den rigtige, tilfælde måde :slight_smile:

[QUOTE=HolmeInc;1312146]Lugning er bare så kedeligt.
Jeg elsker min have, at planlægge, så etc. men at luge, nøj det er øv.

Så enig med Carina, find ud af hvilke stauder I kan lide, plant dem således de kommer til at gro ind over hinanden, dels syntes jeg det ser flottest ud sådan, dels så skygger det godt for ukrudt.

Min have er “Engelsk havestil”, hvor det hele gror sammen til et stort tæppe af farver og former.
Nogle syntes sådan noget ser rodet ud, jeg elsker at det varierer.

Billedet er fra Haveselskabets side, ikke min have :-)[/QUOTE]

Det er også helt vildt flot med sådan noget, men før det kan lade sig gøre skal vi stadig have fjernet en del… Der er fx piksten i nok 1/3 af haven… Nøøøøøj, der kan vokse meget mellem dem :surrender1:

Ja Ingrid det tager noget omtanke at få det til at se tilfældigt ud og så skulle der gerne være farver i hele sæsonnen. Det er sådan en evighedsplan og der kan altid lige findes noget der kan fyldes ind :slight_smile:

Ja Lykke piksten er så fine når velholdt, men hold da op det er skrækkelig tidsrøver at holde det pænt. Op med dem og evt i en bunke og lav et stenbed med små nøjsomme planter

den sidste rhododendron,eller den ene af de 2 sidste, kaprifolie og ca 8 m klitrose

Hvor er kaprifolien bare fin :hjerte:

:slight_smile:
Den er oldgammel og enorm …den gror mellem ca 6 træer og dækker ca 40 m2 …det er et mareridt når træerne skal stynes, står og vikler kaprifolie ud i 5 m. højde …ikke så sjovt

[QUOTE=Jim;1312273]:slight_smile:
Den er oldgammel og enorm …den gror mellem ca 6 træer og dækker ca 40 m2 …det er et mareridt når træerne skal stynes, står og vikler kaprifolie ud i 5 m. højde …ikke så sjovt[/QUOTE]

Men fine er de, og godt dufter de! :slight_smile:

[QUOTE=HolmeInc;1312184]Ja Ingrid det tager noget omtanke at få det til at se tilfældigt ud og så skulle der gerne være farver i hele sæsonnen. Det er sådan en evighedsplan og der kan altid lige findes noget der kan fyldes ind :slight_smile:

Ja Lykke piksten er så fine når velholdt, men hold da op det er skrækkelig tidsrøver at holde det pænt. Op med dem og evt i en bunke og lav et stenbed med små nøjsomme planter
https://haveselskabet.dk/bedplan-et-nemt-stenbed[/QUOTE]

Det link viser ikke noget der i min verden tæller som simpelt eller nemt :tihi:

hahaha Lykke - det er simpelt, bare måske kun for de lidt havenørdede:-)

Hvis du er i Herning fredag og lørdag så sæt en halv time af til mig, så skal jeg nok give dig et lynkursus i stauder og haveplanlægning.

Haveselskabet kan hurtigt blive nørdet, men ved man hvordan man læser lidt mellem linjerne er der meget hjælp at hente.

smider lige dette…

…ikke at forglemme hvepsereder…
helt ærligt kunne jeg klippe min hæk en meter ind…men jeg gør det ikke før væksten er ved at stoppe i efteråret…der er fuglereder i min hæk, og jeg ved ikke engang hvilke fugle det er

grunden til at hækken “skal klippes før skt hans” er den voldsomme vækst der sker i maj og juni…og ikke andet …jeg tager da lange strittere, så de ikke generer, men ellers piller jeg ikke før hen i august
ved samme lejlighed bliver de redekasser der er deromkring serviceret,repareret eller udskiftet - alle de andre får service når jeg kommer forbi dem

Hvad er det her:

Har lige opdaget den i min have … den er ca. 30 cm høj.