Årets havetråd 2017

En rive og en sikker hånd.
Eller en retskede (et lang brædt) som I trækker det ujævne af med - dette kræver også en sikker hånd

fandt lige denne måske I kan bruge noget af det Sådan gør du din græsplæne plan

[QUOTE=Lykke;1314216]Opdatering på græsstykket…

Efter jeg fik vist hvad I mente gik jeg det igennem, hvor det virkede fint jævnt… Men efter det har regnet er det blevet virkeligt, virkeligt ujævnt!

Så med 1-0 til haven købte vi en tromle. Jeg har så i dag kørt rundt med den, og den hjælper ikke en meter. Den vejer 60 kg, og jorden flytter sig ikke.

Så gode råd til hvordan jeg kan vende havens 2-0 til en sejr for os? :)[/QUOTE]

Jeg plejer at sætte manden til det… skal jeg høre om han vil køre til Jyllands land :høhø:

Spøg til side, han har også nogen gange brugt den løsning som HolmeInc foreslår med brættet… og ellers bruger vi rive… både forside og bagside

Jeg har lært noget (mere) vigtigt om græsplæner i denne sommer: De skal gødes lidt, men tit (som der står i Turfline-brochuren). Hvis man gøder dem meget, skal de klippes ALT for tit! :doh: Men fint grøn er den i det mindste de fleste steder i baghaven nu.

Noget andet, som jeg har lært i løbet af de seneste dage, er, at bladene på kæmpestenbræk åbenbart er guf for snegle (gætter jeg på, det må være). Men det undrer mig slet ikke, at de kannibalistiske dræbersnegle også er vilde med bræk :rock:

Øj jeg er træt af mine storkenæb :S
I foråret købte jeg storkenæb som bunddække til mine roser… De blev købt på planteskole, så burde potternes label jo passe med indholdet - små lave tætte 10-15 cm storkenæb. Så langt så godt.
Bortset fra at de nu er nærmere 50 cm og meget åbne - og de er meget mere synlige end mine roser :frowning:

Nu skal jeg have tænkt noget andet bunddække… Ved skisme ikke lige hvad… måske jeg skal se om det Skovmærke jeg har stående skulle flyttes derover… i hvert fald til jeg finder på noget andet og har råd til andet til næste forår.
Overvejede kort lyng til efteråret, så jeg slap for at dække roserne af til vinter, men det når ikke at brede sig så meget alligevel :S bum bum - nemt skal det ikke være nødvendigvis!

Pia jeg har pynte-kløver i en del af mine krukker. De dækker supergodt, er totalt umulige at slå ihejl, selv udprægede ørkentilstande klarer de og liver op når jeg husker at få vandet.
De fås i mange forskellige varianter og koster ikke alverden

[QUOTE=HolmeInc;1314899]Pia jeg har pynte-kløver i en del af mine krukker. De dækker supergodt, er totalt umulige at slå ihejl, selv udprægede ørkentilstande klarer de og liver op når jeg husker at få vandet.
De fås i mange forskellige varianter og koster ikke alverden[/QUOTE]

Pyntekløver = Trifolium?

Den ville jeg ikke turde have sammen med roser… vil mene den bliver for kraftig i væksten = den tager for meget næring fra dem.
Men ja, de er super nemme og har fantastisk flot løv

jeg har ikke roser så aner ikke om hvordan de passes; men ja det er trifolium jeg tænker på.
Ærgetligt også at de er for voldsomme, ellers ret flotte.

[QUOTE=HolmeInc;1314901]jeg har ikke roser så aner ikke om hvordan de passes; men ja det er trifolium jeg tænker på.
Ærgetligt også at de er for voldsomme, ellers ret flotte.[/QUOTE]

Apropo… havde lige dette billede :wink:

[QUOTE=Vipstøsen;1314909]Apropo… havde lige dette billede :wink:
[/QUOTE]

yeps lige dem jeg mener. De er flotte syntes jeg, men duer jo ikke hvis de tager livet af roserne.
Typen er så måske heller ikke ‘pæne’ nok til roser.

Kan de kløver bruges ved nogle bærbuske?

Det vil jeg tro, det er en staude og den vil komme igen år efter år. Bierne er også glade for kløver, så den vil være god i nærheden af bærbuske ift. bestøvning tænker jeg :slight_smile:

Grunden til at de sandsynligvis ikke er så gode ved roser er at man siger at roser helst skal have nogenlunde fri jord om sig. Jeg har selv en rødkløver i et bed som jeg er MEGET træt i hovedet af - den breder sig usandsynligt meget og kvæler alt.

[QUOTE=HolmeInc;1314911]yeps lige dem jeg mener. De er flotte syntes jeg, men duer jo ikke hvis de tager livet af roserne.
Typen er så måske heller ikke ‘pæne’ nok til roser.[/QUOTE]

De er for mine øjne bestemt “pæne” nok :slight_smile:
Jeg gøder rundhåndet uanset hvad, der hvor roserne står, så næring kan styres heldigvis. :slight_smile:

Men jeg ender nok med at bruge en hverdags aften på at udplante det skovmærke jeg har allerede har og så håbe det vil brede sig grundigt i baljen (og så selvfølgelig holder jeg det fri rundt om selve roserne)
Det koster jo gratis at bruge de planter, som jeg allerede har :ups:

[QUOTE=Vipstøsen;1314920]Det vil jeg tro, det er en staude og den vil komme igen år efter år. Bierne er også glade for kløver, så den vil være god i nærheden af bærbuske ift. bestøvning tænker jeg :slight_smile:

Grunden til at de sandsynligvis ikke er så gode ved roser er at man siger at roser helst skal have nogenlunde fri jord om sig. Jeg har selv en rødkløver i et bed som jeg er MEGET træt i hovedet af - den breder sig usandsynligt meget og kvæler alt.[/QUOTE]

@Vipstøsen - enig de breder sig sindssygt også derfor jeg kun har dem i krukker i min forhave :slight_smile:
@Lykke - de er både hårdføre og kan klare at stå på en nordterrasse, så kan de såmænd også klare “under et busk” tilværelse. Jeg ville I jeres ikke alt for store have, lægge en form for spærring ud til de andre planter. Tror, men det skal du lige selv undersøge, at de formerer sig med at sende rodstængler ud, men igen slå det op, flotte og nemme er de.

Der har været indlæg om bio diversitet …

Engbrandbæger er giftig, derfor fjerner man den i stor stil …MEN den er den eneste føde for en af vores smukkeste sommerfugle - imho - nemlig blodplet, hvis larver udelukkende lever af brandbæger

Altså…fjerner man Eng/Vandbrandbæger fjerner man Blodplet …Dyrene spiser ikke planten, der er altså ingen grund til at fjerne den fra rene græsningsarealer, problemet kommer når man slår arealer og fodrer med hø iblandet brandbæger

Så Fru Skattekat, så fik jeg mig smølfet sammen til at tage billeder af frøkapslerne på mine snerler.

Blomsterne bliver til de lange ‘klokker’ og inde i bunden af klokken udvikler der sig den frøkapsel du ser på billede 2.
Du lader det hele sidde på planten og på et tidspunkt er kapslen lysebrun og helt sprød.
Når du så nulrer den frøkapsel forsigtigt, har du de sorte frø du fik af mig.
Der er mange frø i hver kapsel.
Hvis det ikke lykkedes for dig, så sig til så får du bare nogle flere :slight_smile:

[QUOTE=HolmeInc;1315700]Så Fru Skattekat, så fik jeg mig smølfet sammen til at tage billeder af frøkapslerne på mine snerler.
[/QUOTE]
Det har jeg for længst gennemskuet :wink:

Dygtig!!! :slight_smile:

Har du fået samlet nogen eller er dine heller ikke modne endnu?

Mine roser har overrrasket mig positivt med at sætte i gang til anden blomstring nu :smiley:
det er jo helt unge roser, som først blev plantet sidste år - og denne sommer har jo været rose-trist, plus mine udfordringer med bunddækket i sommers.
Men nu var skovmærke er sat i bunden i stedet og jeg fik ryddet op i kedelige grene og blade, vupti så kom der ikke mindre end syv nye blomsterknopper på min to roser :smiley:

de riser bliver jeg altså mer og mer glad for. Ville ønske jeg kunne hitte ud af lave fler selv, for at købe dem til 200,-kr stykket er ikke lige det, jeg ser mest frem til, selvom jeg nok ikke kan lade være næste år :ups: jeg bliver mer og mer vilde med dem… :thumbup:

Hvad er det nu for nogle roser du har Pia?

Mine ærteblomster og ridderspore sætter en masse frøkapsler lige nu - eller det har de egentlig gjort længe. Hvornår kan man høste dem? Skal de være visne og tørre først? Eller kan man tørre dem, når man har høstet dem? (Jeg ved godt, jeg vist har fået begge dele af dig også, Hrönn, men man kan vel aldrig få for mange frø? :høhø:). Hvordan opbevarer man bedst frø, hvis de fx skal gemmes i flere år? Hvis de kan det?