Årets havetråd 2017

UUH nu flytter jeg snart et sted hen, hvor jeg får min egen have. Så jeg glæder mig til “Årets havetråd 2018” :sunny:

3 Synes om

Mon det er tidligt nok, først at dække roserne ned d. 14. november i år :thinking:
Den alvorlige frost starter vel næppe sådan rigtigt inden da… :thinking:

Nu kiggede jeg på instagram (der dokumenterer jeg jo vigtige begivenheder :stuck_out_tongue_winking_eye:) og d. 20 april var de i gang med at spire …

1 Synes om

Hæhæ, jeg måtte da også ind på min konto der for at se hvornår jeg startede mine :laughing:

og vi glæder os til at se din have og dens herligheder :slight_smile:

1 Synes om

1,5 meter bed, der lige skal vendes. En loppetjans, ikke sandt?

Det kunne man mene, men når det er et bed, der er fuldstændig sammenfiltret af skvalderkål, har lopper absolut intet at gøre i den metafor!

Men vendt og ryddet blev det og to fine, fine rhodendroner plantet. Desværre kunne planteskolen ikke skaffe den azalea, jeg havde forelsket mig i, så jeg håber, de bliver gode erstatninger. Flotte ser de ud på billederne, i hvert fald :slight_smile:

I går hentede jeg en palmelilje hos min nabo, og den er også puttet i jorden. Så nu varer det ikke længe, før det hele er vinterklar. Jeg skal lige have flyttet min rabarber og så forhåbentlig have plænen klippet en sidste gang.

2 Synes om

Alt hvad der skal graves rundt for at fjerne skvalderkål og andre ukrudtrødder bliver i min verden aldrig loppetjans :wink: Jeg hader de haveopgaver af et godt hjerte, men det er nok fordi det i høj grad er never-ending-story hos mig :expressionless:

Så har du også været ude og investere i surbundsjord, det er et helvede og vande op. Men det er tilgengæld arbejdet værd når de så springer ud :heart_eyes: Du må glæde dig som et lille barn til jul (forår) nu… :slight_smile:

1 Synes om

Jeg behøver ikke investere i surbundsjord - det er hele pointen. Den her mosejord, jeg bor på, er sur nok i sig selv :slight_smile: Det er i hvert fald, hvad folk med forstand på det, har fortalt mig, inklusive planteskolen, hvor jeg hentede dem. Så nu må vi se.

Og ja, jeg er spændt. Jeg har også lagt en million løg af alle mulige forårsblomster (jeg gik lidt amok med dem :joy:) så i første omgang bliver det forhåbentlig dem, der dukker op.

Men jeg er foreløbig godt tilfreds med det, jeg har lavet derude. Det er blevet ret fint, og der er en del meter, der er blevet renset op for både skvalderkål og andet. Nu må jeg bare sørge for at være over det, så de ikke breder sig igen. Det er bare også lidt nemmere nu, hvor man faktisk kan se, hvad der er det ene og det andet :slight_smile:

2 Synes om

Jeg skal jo til Holland i næste uge og ville så tage nogle tulipan løg med hjem som souvenir. Er der nogen der kender nogle gode tulipan planteskoler jeg kunne besøge?

:joy: Jeg syntes godt nok, det ord så forkert ud, da jeg skrev det. En særlig slags drone, man man købe på planteskoler.

Der skulle jo nok have stået rhododendron :slight_smile:

2 Synes om

Ved det ikke, men der er en hel gruppe på FB (hvis du tør), som kun handler om blomsterløg. Der kan du helt sikkert få svar på dit spørgsmål. Gruppen hedder “Blomsterløget”

1 Synes om

Det lyder lidt som en dyr gruppe :slight_smile:

Najjjjj, hvorfor tror du dog det :muhaha:

Der er da ingen af de der plantegrupper, hverken staude, rosen, pæon el. løggruppen der har været dyre bekendtskaber :zipper_mouth_face: :see_no_evil: :hear_no_evil:

Jeg kan bare nøjes med at tage i Bilka… det hele hopper på nakken af en… der var udsalg på Claus Dalby blomsterløg :hushed: :flojte:

1 Synes om

Liar liar pants on fire… :roll_eyes:

Liar liar pants on fire… :roll_eyes:
[/quote]

… de havde udsalg på Claus Dalby blomsterløgene… Ooopss :flojte:

To i aprikos lakseagtige farver

image

også den her sorte s****
image

1 Synes om

Jeg et helt vild med de sorte. Jeg har nogle sorte liljer de er også megaflotte!

1 Synes om

Sådan nogen står også på ønskelisten her. De er SÅ flotte. Jeg har bare et meget anstrengt forhold til den der røde liljebille… den har ædt meget de gange jeg har haft liljer

Jeg har haft dem i to somre og begge gange uden besøg af det lille lede kryb. Og sådan bliver det ved med at være! :blush:

Bare hvis nogen skulle få den tanke, at billige havehandsker beskytter mod brændenælder - NOT so! Nogen, der har et godt middel mod brændenældebid, eller hvad det nu hedder? :confused:

Så fik jeg den sidste ting i haven ordnet - rabarberen er gravet op og plantet om i det sidste af de tre store huller i plænen. Jeg tror, det må være en gammel svend, for er du gal, der var meget af den under jorden :astonished: Den endte også med at knække i flere dele, men jeg tror nu nok, den del, som jeg valgte at beholde, skal blive til noget.

Eneste lille problem var, at jeg faktisk ikke rigtig kunne se, hvad der var op og ned, da jeg skulle plante den igen. Så jeg håber, den vokser i den rigtige retning, når den giver sig til at gro igen :smile: