Årets havetråd 2018

Første gang i år, ikke fordi lysten er til stede, men fordi plæneklipperen skulle kunne tage det + vejrudsigten for de kommende dage. Så nu er det klaret :+1:

Det var skovfogeden der rådede mig til at vente lidt, således at rodnettet kunne reetablere sig - alt vandet sidste år havde næsten skyllet al overflade jord væk. Men det har desværre ikke hjulpet at vente :frowning:

Men nu er det dig nede i en højde flåterne ikke bryder sig om, og det er både Sox, Hester og jeg glade for :wink:




2 Synes om

I dag har vi rigtigt været i haven og ordne det bed, vi lavede sidste år. Vi var en tur forbi staudemarken.dk og hente et læs stauder.

Vi fik også plantet et par krydderurter.

Ud over det, vokser tomaterne som ukrudt og jordbærrene er begyndt at sætte blomster.

6 Synes om

Jeg har også været i haven idag og misbrugt min krop… I hvert fald arme og skuldre, for de er godt nok blevet lange.

2 rhodoer er gået til i løbet af vinteren, så jeg tænkte, at der da lige kunne laves en ny køkkenhave, med hjælp fra manden… Han vidste det bare ikke endnu… :rofl::joy:…bare lige, det er ikke bare lige… nogen må lære det på den hårde måde!! Nogen = mig, hvis I skulle være i tvivl!!

Sådan så det ud ved frokosttid. Mega højt græs i midten og mælkebøttehelvede og andet pælerodstarveligt ukrudt

Steffi hjalp Mousi ( mig) med at grave de 3 rhodo op der skulle flyttes, fræsede for kvindemennesket, der måske blev lettere hys undervejs på ikke-nærmere uddybet steder ( det snakker vi ikke om), og overlod så gerningstedet til mig, så kunne jeg ellers gå og fedte rundt i det

2 af rhodoerne fik nyt bed i forlængelse af blåbærbedet.

Man får meget meget lange arme af at slæbe granitsten og at skulle røre surbundsjord op med vand, så det bliver vandmættet inden det ryger på bedet

Tilsidst efter rivning af det fræsede stykke blev der lagt palleramme ud til afgrænsning af bedet…også var det spisetid, og jeg magtede ikke mere… har mindst fået arme med længde som orangutangarme… men jeg er tilfreds, og det er manden også… fordi skrigeskinken er pakket væk i et stykke tid :grin:

7 Synes om

Jeg har vandet og vandet og vandet på min lille dværg rhododendron, og i forgårs kom de første blomster - her til morgen står den i fuld flor :smiley:

Det er altså lidt hyggeligt også at have blomster ved hoveddøren, især når de er SÅ pæne :smiley:

7 Synes om

Jeg vil også prale lidt af den have vi ikke gør alverden ved :smiley: For jeg har garanteret noget i ikke har :smiley:
“Nogen” har nemlig ventet på vand og varme for efter vores bryllup har vi fået hjerter i græsplænen :smiley:

15 Synes om

De tidligere ejere af huset havde den fjollede idé at plante ting direkte i terrassen. Vi fjernede sidste år en bregne og savede to buske helt ned. Vi fandt så ud af, at buskenes rødder er alt for store til lige at fjerne, så de får lov til at vokse igen.

Hullet til bregnen ville jeg fjerne, men på en eller anden måde har de fået lagt fliserne, så hullet er 1 3/4 sten bred :dokdok: Nej, det er ikke fordi nogen sten er skåret til, resten er åbenbart lagt lige skævt nok… Så i går lavede jeg et meget lille stenbed! Det er lavet af nogle få at de pæne pigsten (de glitrer :smiley:) , vi pillede op sidste år og så er planterne stenbedsplanter fra andre steder på terrassen*

*) Jeps, vi har stenbedsplanter, jordbær og forglemmigej i terrassen :tihi:

7 Synes om

Orkideen klarede endnu en vinter ude i haven :grin:
Og nu er den lige netop sprunget ud :grin:

5 Synes om

Jeg HADER BLADLUS I MINE ROSER!!! :angry:

Jeg eeeelsker bare denne årstid :heart:
Alting grønnes og springer ud :slight_smile:

8 Synes om

Det der lime grønne træ/busk i forgrunden hvad er det?
Jeg er helt vild med farven :grin:

2 Synes om

Det er en Japansk Ahorn, kan ikke lige navnet men skal høre Tommy ad :slight_smile:
Den røde i baggrunden er også en japansk ahorn

Regnede nok med det var en japansk ahorn - men du må gerne spørge om det præcise navn - den er godt nok fin :grin:

Jeg skal nok spørge når han kommer fra job.
Ja, jeg er også vild med den, den er fra den tid hvor alt skulle være limegrønt her :grin:

2 Synes om

Og her kommer navnet på den Japanske Ahorn.
Acer Chia Aureum :slight_smile:

1 Synes om

Her kommer lidt foto af nogle af vores Japanske Ahorn :slight_smile:
Dem er vi lidt vilde med her :grin:

7 Synes om

Så er der figner på vej :grin:

5 Synes om

Tommy samler ALT hvad han kan få fat i som har brogede blade :grin:
Her er det først et brogetbladet Tulipantræ, så er det en brogetbladet Jordbærplante og tilsidst brogetbladet Skvadderkål (de står dog i en spand i jorden så de ikke breder sig til hele haven)

3 Synes om

Man kan også få en hyld med brogede blade… og min kornell har også de smukkeste brogede blade… også er den rigtig fin at kigge på om vinteren med ildrøde skud/stammer. Det er dog kun de nye/unge skud der er røde :wink:

1 Synes om

Ja, der er mange flotte ting med brogede blade.
Vi har også en broget hyld :slight_smile:
En broget Kornell har vi haft men den er desværre gået ud :frowning:

Og så kom der et par blomster mere på :slight_smile:

1 Synes om