Årets havetråd 2018

Jamen altså, det er helt vanvittigt…den er kæmpestor og vanvittig flot

4 Synes om

Rhododendron er normalt ret skyggetolerante - men bedømt ud fra billedet, ku’ det godt se ud til, at de kunne trænge til at noget sphagnum…?
Smuk farve, i øvrigt!

De er dæleme også smukke! Sig mig - er jeres have enorm, eller “bare” fantastisk godt udnyttet…? :open_mouth:

1 Synes om

Jeg har netop valgt dem på, at de skulle kunne klare sig i hvert fald i delvis skygge. Men jeg var usikker på hvor meget. Blomsterne har jo også bedst af skygge i virkeligheden.

Min jord er jo surbundsjord i sig selv, og der er blandet spagnum i, da de blev plantet. Så der burde være lidt mere luftigt omkring rødderne, end der måske er på den aller øverste overflade.

Tjek! :wink:

Ja, de er virkelig flotte :slight_smile:
Vores grund er ikke så stor, men den er godt udnyttet :smile:

Grunden er lidt over 700 kvm :slight_smile:

1 Synes om

Lidt billeder fra haven igår - jeg glæder mig til roserne også begynder at springe ud :slight_smile: Men nøj der er mange bladlus på dem i år! Især af de brune, de grønne har jeg faktisk ikke rigtig set noget til i år.

Clematisen blomstrer noget så fint igen i år

Jeg eeelsker nelliker, især for deres duft

Min dahlia trives virkelig i år

2 Synes om

Mht. bladlus og roser. Mit indtryk er, at der VIRKELIG skal mange bladlus til, før de rent faktisk gør skade på planten. Sidder der kun nogle få, gør jeg ingenting. Sidder der mange, nulrer jeg dem af med fingrene, hvis jeg lige ser dem og kommer forbi. :wink:
Jeg bruger IKKE gift i haven - og insektsæbe er egentligt heller ikke så smart, for sidder der mariehøns eller deres larver på planten også, går de altså også til. :frowning:
Så den bedste og mest uskadelige metode er nulring eller en vandstråle.
Dog er det ALLERbedste at tiltrække småfugle. For de eeeeelsker at spise bladlus. :slight_smile:

Pyha det går stærkt i haven nu! Hver morgen er der en håndfuld nye planter, der er sprunget ud. Kan slet ikke følge med i opdateringerne på min side på FB. :joy:

Og min yndlingsgeranium er i fuldt flor. Den er bare det SMUKKESTE! Jeg har så vidt jeg husker over 50 storkenæb i haven, så det er noget særligt at være den, jeg elsker mest. :wink: :star_struck:

2 Synes om

Jeg gav syrenen en total rundbarbering i går, så den nu er en stor busk i stedet for et træ. Det har efterladt en masse små grene i toppen oven for løvet, og det ser småfuglene ud til at sætte pris på. Ellers har de virkelig travlt for tiden, de små spurve og mejser. Nogle flyver i fast rutefart mellem rede og fedtblokke. Sådan en lille blåmejse kan hakke nogle ret store klumper fri, og så er det ellers af sted hjemad. Andre tager de små med og fodrer dem på stedet. Det er mest spurvene.

2 Synes om

Alle mine stauder - på nær to (ud af 11) er gået ud :frowning: Ikke pga. vandmangel, men fordi der står en ting på nettet, og det stik modsatte på flere af de ‘vejledninger’ der er stukket ned i jorden ved dem. Så jeg har ikke anet hvad jeg skulle holde mig til. Så slut med det juks fremover LOL

Hvis I tvivl så spørg her en anden gang.
Også hvis i tvivl se på Haveselskabets www - den bugner af råd og det kan du roligt tage for gode varer!

2 Synes om

I denne periode skal alting jo bare vandes hver aften. I hvert fald hvis det er nyplantet eller står i krukker.

Jeg ved - som det nok tydeligt fremgår mange steder - ikke meget om have, men jeg bliver nok aldrig venner med noget, der kræver, at jeg læser pasningsvejldninger. Hvis det ikke kan klare sig med at blive vandet, evt. gødet lidt engang imellem, når jeg husker det, så har det nok ikke den store fremtid her i haven.

Jaja, jeg ved godt, jeg har luftet tanken om roser, og jeg kunne måske også gøre en undtagelse, lige når det kommer til roser. Men ellers skal det helst ikke være alt for krævende i den retning, hvis det skal overleve :slight_smile:

1 Synes om

OG det vælger jeg også fremover! Jeg køber jo bare dem der er pænest, og da de så er plantet ud, læser jeg så om dem! Se blot her:

Blåpude – Solrigt. Tør jord. Ingen gødning. Vand umiddelbart efter plantning. Blåpude vokser og blomstrer bedst på et sted med fuld eller delvis sol.

Salvie nemorosa ‘ostfriesland’ - Solrigt. Fugtig, men veldrænet havejord. Mellem gødning.

Lavandula (Lavendel) - Solrigt. Tør og mager jord, der ikke er for tung og våd. Ingen gødning og vandes kun de første tre måneder.

Sedum mix – Fuld sol og skygge. Vandes moderat, tåler ikke overvanding. Kan tåle at tørre ud.

Saxifraga rød og hvid - Sol/halvskygge. Forholdvis fugtig jord. Ingen gødning.

Aster Ageratoides – Fuld sol. Let fugtholdig jord. Ingen gødning.

Kæmpestenbræk (Bergenia Cordifolia)- Sol, let skygge og skygge. Tåler både tør og fugtig veldrænet jord. Planten kræver mellem gødning.

Hosta - Halvskygge i en almindeligt næringsrig og fugtholdig havejord. Gødning ikke nødvendigt. Vand planten regelmæssigt – især ved sandet og let jord.

Tusindfryd - Trives bedst på en lys placering, men tåler ikke direkte sol. Gødes ved hver fjerde vanding. Hold pottejorden jævnt fugtig.

Astilbe Arendsii – Halvskygge. Let fugtige omgivelser. Vand planten regelmæssigt med regnvand, så jorden altid er fugtig. Planten mangler vand, når bladene bliver brune. Husk at vande rigeligt, hvis du planter en varm og tør sommer. Husk at vande rigeligt både før og efter udplantning . Du kan gøde om foråret, når nattefrosten er forbi (typisk i april).

S U K

1 Synes om

Jeg har alle de ovennævnte og de står alle på den fedest tænkelige Østjyske ler.
De får vand når skyerne revner og gødning hmmm måske en håndfuld først på året.

Med andre ord - lad være med at gøre det så kompliceret :slight_smile: Se på naturen, ja lyng er da givetvis større og pænere på heden, men de klarer sig ganske fint i min fede lerjord.

Så vand dem lidt før de hænger med ørerne, giv dem lidt npk (hellere for lidt end for meget da for meget svier rødderne og det dør de helt sikkert af) og så ellers hold rent omkring dem så de ikke skal kæmpe med græs og andet ukrudt.

P’øjpøj med det!

1 Synes om

Jeg er faktisk blevet lidt overrasket over, hvor “let” roser egentligt er.
Jeg har slåsset lidt med bladlus i år, men ellers har tricket jo faktisk bare lige været at de skulle klippes ned efter nattefrosten slap, så gødes og vandes, gødes lidt senere og så lige gødes en tredje gang.
Vupti, så står jeg med store flotte roser :smiley:

Og nu hvor jeg har fået has på bladlusene (7-9-13 og bank under bordet!) efter lidt ihærdig indsats, så står de faktisk pænt. De første blomsterknopper har taget skade, men belært fra sidste år, så fortsætter mine med at sætte nye blomster sommeren ud :slight_smile:

Jeg ELSKER mine nemme Rosa Super Star, som dufter og blomstrer så fint :slight_smile:
Er spændt på min lille lave nye hvide rose “Snehvide” - indtil videre er hun lige så nem som de to andre damer :slight_smile: tre gange gødning og vand nok, hun vokser og vokser - og første blomsterknopper er sat :smiley:

Jeg har været lidt have-newbie indtil for et par år siden. Men nu begynder jeg at få mod på mer - og det er faktisk et problem, når man kun har en god altan og en trappeplatform at sætte ting på :tihi:

2 Synes om

En lille bitte valmue :slight_smile:Jeg er vild med dem :slight_smile:

8 Synes om

Hvis det er lykkedes dig at tage livet af en Kæmpe Stenbræk, bør du næsten have en medalje … den plante er noget nær umulig at slå ihjel :grin:

2 Synes om

min stenbræk står i smatvåd jord og det klarer den fint - det der med veldrænet bruger vi ikke her… :wink:

Jasminen er begyndt …dufter skønt

1 Synes om