Årets havetråd 2018

Den del er de da heldigvis alle sammen enige om :slight_smile:

1 Synes om

Ti liter vand pr. rose pr. uge - gødes en gang om måneden fra april til august. Og ikke senere end først i august - altså sidste gang gødning. :wink:

Kig godt på bladene - bliver de ædt, så ER der larver. Jeg har lige måttet af-larve en rose, som var ved at blive skalperet. Det var en eller anden type bladhvepselarver, som var godt i gang med festmåltidet…de blev altså mast med fingrene…

Jeg fjernede de hullede blade i går og kiggede dem efter, men jeg fandt altså ikke noget :frowning: Til gengæld så jeg pludselig (den faldt pænt meget i med omgivelserne), at der sad en græshoppe på et af de nye blade. Ja, det var jo nok kun tilfældigt. Det er sikkert ikke den, der er årsagen :slight_smile:

Nu vil jeg selvfølgelig tjekke, om det bliver ved, og om den anden rose bliver angrebet. Så må jeg jo i gang med en endnu større undersøgelse.

Det med vandingen passer nok meget godt på det, jeg i forvejen gør. Men hvor meget gødning skal de have? Jeg har købt noget organisk gødning, som selvfølgelig står på svensk. Det er fint nok i teksten, men hvad betyder 0,5 dl/pl? Hvis det betyder per liter, giver det ingen mening, for det er pellets. Så er der andre, der skriver “en halv håndfuld” og den slags usædvanligt upræcise angivelser.

Mit bud: 0,5 dl vand pr. pellet.

2 Synes om

Jeg vander men alting er bare lidt slatten. Græsplænen vander jeg ikke, så den er forlængst blevet til hø.
Sådan er det så i år.

Men mine tagetes de vil noget!
Det siges jo at tagetes hjælper på at løgfluer ikke går til angreb.
For den opmærksomme læser anes der løg mellem tagetes. Forholdet burde være omvendt end det ses på dette billede :joy:

2 Synes om

Måske har fuglene været og æde larverne før du fik fat i dem. :laughing:

Ååh gødning…nu får du igen et ubrugeligt svar. :wink: Jeg bruger sådan nogle hønsebæpiller, og jeg tager bare hvad jeg lige kan kramme i min lille hånd og smider det ved rosen… :slightly_smiling_face: Bare kyl noget, tænk ikke så meget over det. :slightly_smiling_face:

Og det var lige det, jeg endte med at gøre :joy: Skal jeg give dem en gang mere på samme tid i august, eller er det for sent?

Jeg fandt en larve i går! Ikke på roserne, ganske vist, men der er også noget efter bladene på mine basilikum og mine pragtsnerler. Samme MO - bladende bliver hullede og til sidst helt ribbede. Jeg har tjekket mine basilikum flere gange uden at finde noget, men i går var der så en lille bitte hvid larve med sort hoved (eller bagende, hvad ved jeg). Så den døde. Men der er jo nok desværre flere af dem :frowning:

Pl = plante selvfølgelig :dokdok:

@galath, du kan godt give dem en omgang gødning mere 1.august, men ikke senere. Gødning senere gør at de bliver ved med at sende nye skud ud, og disse når så ikke at hærde inden vinter = frostskader

1 Synes om

Enig med Vipstøsen. Først i august er sidste omgang. :slight_smile:

1 Synes om

Tak til mine 2 haveguruer :slight_smile:

Jeg bliver hele tiden en lille smule klogere på det her have-noget. Dog som regel først, når jeg har gjort det forkert i første omgang :hoho: Men jeg håber, jeg får rigtig mange år til at arbejde videre med den her have og lære en masse mere om alting.

2 Synes om

Åh jamen haveguru ligefrem :grin:. Jeg er beæret, jeg har nu stadigvæk meget at lære i haveverdenen. :wink:

Pyt med at lave fejl, det er netop dem vi lærer af. Jeg har dælme f***** op i min have en del gange efterhånden… også har jeg læst en masse (nogen gange forsk.), også danner jeg min egen mening ud fra det. Det går godt i de fleste tilfælde :wink:

En rigtig god haveside i mine øjne er “havenyt.dk”. Der står rigtig mange gode ting derinde

Enig i havenyt.dk er god - der lærer jeg også virkelig meget.

Og så er jeg bare en fan af haveselskabets blad og sider. Det er lidt dyrt at være medlem, men jeg bliver virkelig inspireret af deres haver.

1 Synes om

Jeg tror faktisk, at jeg allerede sidste år meldte mig til havenyt.dk’s forum. Og i øvrigt også deres nyhedsbrev, hvor de hver uge skriver, hvad man skal lave i haven lige netop nu. Ikke at jeg så springer ud og gør, hvad de skriver. Det er jo heller ikke alt, der er relevant for mig. Men så bliver man lige gjort opmærksom på alt det, man ikke har tænkt på og ikke vidste i forvejen :slight_smile:

1 Synes om

Nogen der kan fortælle mig, hvad det er for en plante det er, jeg har spenderet hele 5 kroner på I Rema 1000?
Jeg tror det er en busk og jeg ved at jeg har set den før …

@Skattekat, se lige dette billede. Det er dig, der har leveret det meste af indholdet :slight_smile:

De var endnu flottere tidligere på dagen, hvor de alle sammen var foldet helt ud og var faste og fine i formen, men da var der ikke batteri på min telefon. Planterne i forgrunden prøver ihærdigt på at blive til stokroser, men jeg ved ikke, om de nogensinde når det. De er plantet alt for sent - og var alt for små, da jeg plantede dem ud. (Den visne sag er palmeliljen, som jeg fik af min tidligere nabo - den er lige til at kassere, desværre :frowning: ).

Jeg er rigtig spændt på at se, hvad denne knop ender med at folde sig ud i :slight_smile: Det dumme kamera har fokuseret på stakittet i stedet, men det fremgår jo nok, at det er en rose, der er meget tæt på at gå op i sømmene.

Jeg er også spændt på disse to (der er en mere lidt mindre bag dem). Det er den duemund, som jeg fandt i vildnisset, da jeg ryddede op i et bed i efteråret. Det kan heller ikke vare længe, før de bryder ud i blomst.

2 Synes om

De kommer ikke til at blomstre i år, men om roden er så stærk at den overlever …
Du har sikkert en trillion frø tilbage, af dem jeg gav dig … jeg ville smide nogen af dem i bedet for en sikkerheds skyld, så er der en chance for nye frøplanter næste år … jeg fjernede i foråret masser af små frøplanter, der var selvsået.
Snerlen er fin, men det er ærgeligt, at hver blomst kun står åben nogle få timer …

Ja, man skal være der midt på formiddagen for at se dem, når de er finest :slight_smile:

Jeg har masser af stokrosefrø, fik også nogle af min tidligere nabo, så når det ikke vil lykkes i år, må jeg prøve igen næste år.

Jeg er VILD med min nye hvide rose :smiley:


4 Synes om

Jeg er ikke så stiv i buskverdenen Skattekat, men tænker at det måske er en Pieris. :slight_smile:

1 Synes om

Ingrid, stokroser blomstrer altid først andet år. :slight_smile: Så hav tålmod. :slight_smile:

Og P.S. - den hedder ikke duemund - men dueHOVED. Og det korrekte botaniske navn er Chelone obliqua. :grin: