Årets havetråd 2018

Jeg tror du har ret :tak:

1 Synes om

I skal bare op med rumpetten så er der mange flere snerler at nyde :wink:
Men ja de lukker samnen inden frokost og så må man vente til næste morgen med en ny bunke.

@Skattekat er snerlerne frø efter mine frø? For så er jeg vel blevet blomster-mormor :stuck_out_tongue_winking_eye::joy:

1 Synes om

husk stokroser er to år om at blive til noget (i hver fald de af varianterne jeg kender). Dvs sige år 1 laver de blade og ser ca ud som dine på billedet og år 2 sætter de stokken med alle blomsterne.

Jeps … tillykke :ballon:

2 Synes om

@galath - Ingrid se lige nedenstående vedr stokroser :sun_with_face:

https://www.havenyt.dk/forum/kommentarer/3159.html

Aha, det vidste jeg faktisk ikke. Og jeg havde heller ikke lige regnet ud, det var det, @Skattekat mente. Jeg kunne heller ikke forstå, at de slet ikke så ud til at ville sætte noget, der bare mindede om en stok :hoho:

Sådan går det, når man citerer efter hukommelsen :slight_smile: Jeg har altså skrevet det rigtige der, hvor jeg har noteret det. Har lige tjekket.

Nu er det ikke, fordi jeg ved noget som helst om buske, men jeg tror også, det er en pieris. De havde nemlig en masse af dem i Rema i tilsvarende potter :slight_smile: Dog til en 10’er, men måske er de blevet sat ned nu.

2 Synes om

Tak, mormor :wink:

Når vi nu er ved det, gælder det samme mon så for digitalis? Dem har jeg også et par stykker af, og de er heller ikke i nærheden af at sætte stok/stængel/hvad de nu kaldes.

Og det gør det så kan jeg læse mig til :slight_smile:

1 Synes om

Ja, digitalis er også 2-årig, og sætter bare en lille roset første år

1 Synes om

Hvis du skulle have studenternilliker og akelajer og sikker flere som jeg ikke kan huske uden at skulle lede efter det.
Med andre ord vær meget forsigtig næste forår virkelig at kende forskel på ukrudt og små blomsterspirer.
Du lære hurtigt de helt almindelig ukrudt at kende, men hvis i tvivl så lad stå en uge eller to mere inden du luger/hakker/skufler. Det ville jo være ærgerlig at få små blomster spirer ødelagt fordi man gik lidt for hårdt til den under lugningen :wink:

1 Synes om

Det der bliver også os næste år. Vi har sat 30 stauder, så det bliver lige med hvad der er hvad.
Allerede nu har vi en fest med at prøve på at se forskel :ups:

2 Synes om

haha ja det kan være lidt en omgang om foråret.

En ting, som jeg selv gør, for at holde styr på det er at jeg ikke klipper ved væk om efteråret, men lader det ligge til om foråret, så kan jeg rimeligvis se hvor de enkelte stauder står.

I kunne måske lave nogle små pinde som I så kunne sætte ved hver staude, så ved I hvor der burde komme noget næste år. Og så tage en masse billeder, så når hukommelsen svigter, så har I et billed arkiv til at genopfriske med.

Hvis I ender med at jævne nogle, så tro mig, så er I ikke de første til at gøre det :rofl:

2 Synes om

Vi har sat det lille skilt der var med hver ved siden af planten, og jeg har lavet en tegning over hvad der er hvor i bedet.

For nu står skiltene der, MEN Louis samler den slags sammen, så vi ved ikke helt, hvor længe de bliver…

3 Synes om

Den er virkelig smuk!

1 Synes om

Skilte i bedene er en mega dårlig ide. Hvis ikke katte eller hunde får dem pillet op, så gør solsorten - eller vejret. :joy: Eller også har man fået skrevet med en ikke-vejrbestandig tusch så skriften pludselig er væk. :grin:
Jeg laver bedplaner på papir, hvor jeg sirligt indtegner hver ENESTE plante. Hver ‘plante’ er så nunmereret, og andetsteds på papiret er så den nunmererede liste med plantenavnene. Hvert bed har så en plastlomme. Heri lægges også de medfølgende planteskilte. Har et propfyldt ringbind med alle mine tegninger og lister og skilte :joy: - men jeg har jo også HUNDREDEVIS af stauder i min have. Så der er lidt at holde styr på. :slightly_smiling_face:

1 Synes om

Det er samme løsning jeg har brugt til at optegne bedet :slight_smile:

1 Synes om

Det her er virkelig en ynglingsrose…fantastisk farveudvikling i blomsten …navnet er Koko Loco

…og her til sidst min muttis hortensiaer…så flotte

2 Synes om

Rigtig smuk - jeg kan godt lide den nuance. Men jeg vil næsten gætte på, den er svær helt at fange på billede?

@Skattekat, jeg glemte ærteblomsterne den anden dag. Jeg havde ikke rigtig plads til dem nogen steder, hvor de kunne vokse op ad noget. I stedet satte jeg dem i den grimme ampel, der fulgte med huset. Det er nok ikke en optimal løsning, men det er nogle smukke blomster. Der er også nogle helt lyse.

2 Synes om

Så sprang rosenknoppen ud. Men som det nok fremgår, er der noget efter den :frowning: Jeg ved bare ikke, hvad det er. Kan det være bladlus, der går i knopperne? Der har løbet en del myrer rundt på den, og det plejer jo tit at være et tegn på bladlus. Der har også en enkelt dag været bladlus på stænglen. Dem mener jeg dog, jeg fik udryddet, men jeg kan jo ikke gøre noget ved dem, hvis de kan gemme sig i knopperne.

Der er også 4-5 nye knopper på vej i den anden rose. De ser dog også allerede nu ud til at være brunlige i kanten. Er der noget, jeg kan gøre for at undgå det mon? Jeg tror ikke, det skyldes vejret, men jeg ved det selvfølgelig ikke. Jeg forsøger jo at vande dem.

Sædvanligvis er de vel uønskede i græsplænen, men det her er da det smukkeste, lille eksemplar af den skotske nationalblomst :slight_smile: Den er i hvert fald det kønneste ude i den græsplæne lige nu :rock: - så den får lov at blive stående.

4 Synes om