Årets havetråd 2018

Jeg fik en palmelilje af min nabo sidste efterår. Den døde desværre efter først at være blevet oversvømmet i flere omgange og så at blive udsat for tørke. Så nu syntes hun, jeg skulle prøve igen, denne gang med mere end 1. De sætter åbenbart nye skud i store mængder hvert år. Jeg var inde at grave dem op hos hende i mandags, og i dag kom de i jorden. Så må vi se, om det går bedre denne gang.

Hvad siger I til sådan en rabarber? Jeg spiser dem ikke, så planten har bare fået lov at gro. Mens det var varmt, var den næsten visnet helt væk og stod bare med 3-4 gulnede blade tilbage. Og så se den nu. Jeg synes faktisk, den fungerer fint som prydplante :slight_smile:

3 Synes om

Nogle arter af palmelilje (af dem man bruger i haverne herhjemme) er lige knapt hårdføre og bør tildækkes lidt om vinteren. Ved ikke, hvilken du har. :slight_smile:

Og så tør jeg næsten ikke sige det…men de ynder veldrænet jord…tåler ikke meget fugtig jord og stående vand. :see_no_evil:

1 Synes om

Haha, ja aben der passer meget godt. Den slags ser jeg slet ikke :slight_smile:

Det bed, de er blevet sat i denne gang, er helt anderledes velpræpareret end sidst, og så ligger det lidt højere end bedet i forhaven, hvor den sidste stod. Selv om der skulle blive oversvømmelse, tror jeg ikke, de vil blive ramt helt så hårdt.

Jeg ved heller ikke, hvilken slags det er. Det gør min nabo heller ikke. Der stod en enkelt, som nu er blevet til mange, i haven, da de overtog huset i 1969 :slight_smile: Jeg tror nu aldrig, hun har dækket dem til. Og hos hende vokser de fuldstændig uhæmmet. Så jeg gætter på, at den ikke er så sart, når det kommer til kulde. Men derfor kan jeg jo godt give dem lidt grangrene over sig.

1 Synes om

Spiser du slet ikke rabarber, eller får du dem bare ikke udnyttet?
Jeg høster mine, skærer dem i små bidder og smider i fryseren … siden bliver de brugt som det frosne (afkølende) element i en smoothie :ok:
Men det er snyd, dine er vokset frem igen efter tørkeperioden … det er mine ikke :venter:

Ah, godt. Kunne jo bare huske, at du har det lidt rigeligt vådt i haven fra tid til anden. :wink:

Hvis jeg var dig ville jeg give dem en grangren for en sikkerheds skyld. De har jo ikke så store rodnet endnu. :slight_smile: Og det skader jo ikke. Når de så er etablerede, så er der ingen grund til det, når naboens klarer sig fint uden. :slight_smile:

Nu har jeg godt nok skrevet nabo, men det er min gamle nabo inde i Odense. Så hun kan sagtens have andre forhold, end jeg har herude. Jeg vil i hvert fald dække dem af denne gang. Måske er de alligevel gået ud næste år :slight_smile:

1 Synes om

Jeg spiser rabarber, hvis nogen laver rabarbervarianten af æblekage - eller hvis jeg er nødt til det for at være høflig :wink: Jeg kan godt spise dem, men de står ikke højt på min liste, så jeg har ingen interesse i at bruge dem. Rabarberen stod jo i haven i forvejen, det er den eneste grund til, at jeg har den. Min tidligere nabo fik nogle af dem sidste år. Hun er glad for dem.

1 Synes om

Har du prøvet at drikke rabarber?
Min mor laver rabarbersaft på hendes truttifrutti og det drikker jeg gerne. Især hvis der lige kommer en stang vanilie med ind over :grin:

1 Synes om

Jeg har en forespørgsel til jer havekyndige, som jeg håber i kan være behjælpelige med.

Vores græsplæne i katteindhegningen er efterhånden noget udpint og fyldt af ukrudt. Jeg har igennem de 20 år vi har boet i vores hus, afholdt mig fra at gøde græsset, da jeg har været bange for, om det kunne påvirke kattene. Måske jeg bare er pylret, men her tænker jeg på, når de går på græsset og efterfølgende slikker på deres poter.

Er der nogle af jer, der kan anbefale noget gødning, som i ved ikke er giftigt for katte.
Hvad gør i andre mht. at gøde græsset?

Tænker, at hvis græsset fik overtaget mere, at det også kan være med til at holde noget af ukrudtet væk.

Det er ikke fordi, jeg vil gøde græsset nu, men jeg søger allerede input nu, så jeg ved, hvordan jeg bedst muligt kommer i gang med at få en pæn og grøn plæne, når næste havesæson sætter ind til foråret :blush:

Gødning af græsplæne er ikke det vi gør mest i - men såvel vores egne folde som de omkringliggende marker gødes, og der færdes kattene jo mindst lige så meget som på plænen…
Så længe gødningen ligger uopløst, kan de naturligvis indtage lidt af det, men det er jo dybest set “kun” salte og mineraler - så egentlig giftigt er det næppe.
Men er der tale om et relativt lille areal, ville jeg nok - just in case - bare vælge at vande efterfølgende, så det opløses, alternativt vælge flydende gødning?

1 Synes om

Lad være med at kæbe kunstgødning. Køb en sæk naturgødning lavet af hønselort. Spred og vand godt bagefter. Min Bailey vil desværre gerne æde den type gødning - men ikke, hvis det er halvopløst og vådt. :wink: De par gange han førhen har fået stjålet noget fra posen har han bare kastet det op igen - han har ikke været dårlig. Lidt ufatteligt, at han er tiltrukket af det hønselort…de andre to rører det ikke. :thinking:

1 Synes om

Jeg har også brugt hønsegødning, bla. til drivhuset - sidst jeg havde sådan en fætter hjemme, stak ræven af med posen… :astonished::thinking::laughing:

1 Synes om

Nogle må rende rundt med en dårlig smag i munden …

1 Synes om

Arealet udgør ca. 600 m2, så jeg vil sagtens kunne vandet græsset efterfølgende.
Jeg har gået og været bange for, om gødningen kunne belaste kattenes nyrer, når de slikker på poterne. Alene det har afholdt mig i generelt at gøde i haven overhovedet.

Tak for svar :grinning:

1 Synes om

Ren hønsemøg. Det lyder som den helt rette løsning på mit problem. Så vil jeg trygt kunne gøde uden at tænke på kemikalier og lignende.

Jeg har lige gjort lidt research på nettet, og jeg kan se, at Plantorama sælger organisk gødning af hønsemøg i poser a 13 kg til 149 kr. Det må jeg have købt til foråret, og så tror jeg, at jeg udover græsset også vil give alle mine buksbom en omgang, så de kan bevare den flotte dybe intense grønne farve.

Hvor mange gange om året vil du mene, at jeg skal gøde græsset med hønsemøg, og er første gang omkring april-maj måned eller senere?

Tak for svar :grinning:

https://www.plantorama.dk/produkter/naturgoedning-13-kg-plantorama

1 Synes om

Nu har jeg efterhånden kun 5 kvm græs tilbage i haven (resten er bede mm.), men jeg plejer at gøre således:
Når der begynder at komme godt gang i væksten i foråret, river jeg plænen igennem, og fjerner det værste mos. Så venter jeg til de lover regn en dag - og så smider jeg hønsegødningspiller og en omgang kalk. Så tager regnen sig nemlig af opblødningen med det samme. :wink:
Det betød så, at proceduren blev sprunget over i år - der kom jo ingen regn! :joy: Men græsset har det nu fint alligevel - her hvor det har fået noget vand igen. :wink:

1 Synes om

Nå ja - og jeg gør det kun EN gang årligt. Mere burde ikke være nødvendigt. Hønselort er også kraftige sager. Og overgødning er ikke godt for miljøet.

1 Synes om

Dine råd og vejledning er taget til mig, og jeg glæder mig til at komme i gang. Nu kan det kun gå for langsomt med at blive forår :grinning: Tak for hjælpen :grinning:

1 Synes om

Guruspørgsmål:

Jeg har gravet et bed i græsplænen for nogle uger siden. Idet jeg jo fjernede et tykt lag græs, skal der fyldes en del jord i. Jeg har allerede fyldt noget i, som jeg blandede op med den originale jord. Egentlig var jeg godt på vej til at fylde mere i, men opdagede så, at der var gødning i alt, hvad jeg kunne finde af forskellig slags jord. Og det skal der vel ikke være på denne årstid?

Jeg fandt så denne her, som godt nok indeholder gødning, men hvor der netop står, at den kan bruges til at lægge som et lag ovenpå om efteråret. Den naturlige hestegødning frigives kun langsomt, og så skal man i øvrigt ikke gøde planterne det første år. Den indeholder ikke spagnum - endnu et plus, og den beskytter mod frost.

Er det for godt til at være sandt? Det koster selvfølgelig noget, men hvis det holder, hvad det lover, synes jeg måske, det er pengene værd. Jeg sparer måske så også grangrenene? Hvad ville I gøre?

Jeg håber desuden, at jeg finder energien til at grave endnu et bed derude inden eller i efterårsferien. Igen er det i græsplænen, og igen vil der være behov for i første omgang at blande noget i den originale jord. Hvad skal jeg bruge til det, når der er gødning i alting?

SKAL det klargøres og tilplantes nu? Kan du ikke vente til foråret med at fylde ekstra i? For så kan du bare hente gratis kompost på genbrugspladsen. :slight_smile: Det er da det billigste. :wink:
Eller find et sted i nærheden hvor du gratis kan få hestelort. Det vil så være formuldet til foråret.