Årets havetråd 2018

Jo men nu har jeg jo lært på den hårde måde (mine små træer/buske), at man skal plante om efteråret, så planterne i fred og ro kan etablere sig. Ellers risikerer jeg vel det samme næste år, som skete i år? Altså at jeg må bruge hele mit vandbudget på haven eller se det gå ud?

Jeg tror, det var nemmere at have have, da jeg INGENTING vidste. Nu ved jeg en lille smule, og samtidig ved jeg, at jeg kun ved en lille smule, og det gør det hele meget, meget besværligt! Sådan noget som det her kan få mig til at gå helt i stå, fordi mit hoved simpelthen ikke kan kapere det. Alt for mange delelementer, og alt for svært at finde lige netop den information, jeg synes, jeg har brug for, som kan få brikkerne til at falde på plads.

Efterårsplantning er ikke just lykken altid. Mange planter når ikke at udvikle rodnettet godt nok til at kunne komme gennem en kold vinter.
Jeg er efterhånden gladest for forårs/forsommerplantning, for ja, godt nok skal man huske at vande i tørre perioder, men planten får LANGT bedre fat inden vinteren…
Og lad nu ikke sommeren 2018 sætte standarden - der er nok ikke de store chancer for at det gentager sig de næste mange, mange årtier. :wink:

2 Synes om

@galath, du kan evt. kigge her og her mht. jordforbedring .

Jeg skal også selv have lavet jordforbedring i nogle højbede. Jeg regner med at få fat i noget hestemøg, som bliver hældt oveni, også får det lov til at hygge sig indtil foråret.

Mht. plantning af stauder på nuværende tidspunkt, så synes jeg meget det er vinterafhængigt og hvor koldt vi får det og hvor hurtigt. I min have har jeg godt kunnet plante tidligere vintre på nuværende tidspunkt hvis det har været en mild vinter, men ikke hvis den er blevet meget kold. Jeg synes også ofte det får bedre fat om foråret, men jeg har ikke rigtigt testet nogen af dem af systematisk mod hinanden. … og det blev du ikke så meget klogere af tænker jeg :wink:

2 Synes om

Jeg bliver altid klogere af det, I skriver :slight_smile:

1 Synes om

Vi lagerfører hestegødning i såvel frisk som komposteret (incl. kompostorm) tilstand, hvis nogen skulle mangle… :wink:
(Kan dog ikke tilbyde levering, men evt. læsning på trailer kan aftales)

1 Synes om

Da jeg besøgte mine forældre sidst, klippede jeg en lang, frisk gren af en klatrerose, de har haft i næsten hele min levetid. Herhjemme klippede jeg den op i bidder og plantede dem i potter, som derefter blev overtrukket med en plastikpose. I dag - 14 dage senere - kiggede jeg til dem, og plastikposerne har måske været for tætte. I hvert fald var de blade, der sad på de enkelte stilke, ved at gå i forrådnelse, så de faldt af. Der var også mug på de bambuspinde, jeg havde sat i til at holde plastikposerne oppe med.

Nå, det var så det forsøg, tænkte jeg først - indtil jeg opdagede, at der var nye, friske skud på alle stilkbidderne. Alle! Det er uden tvivl alt for tidligt at konkludere, at forsøget er lykkedes, men helt skidt ser det vel ikke ud så?

1 Synes om

Har aldrig selv prøvet at lave roser på denne måde, har kun læst om det.

Synes umiddelbart det lyder godt at der er nye skud på vej. Jeg tror dog, som du også selv er inde på, at de ikke må få det får indelukket, at der skal være cirkulation i luften. Så jeg ville nok lave nogle mikrohuller i plastik posen. Bliver spændende at høre om det lykkes i den sidste ende :blush:

2 Synes om

Haven er slet ikke færdig med at blomstre endnu her i Slagelse
Storkenæb fra Lidl

Midnight Blue

Burgundy ice

Munstead Wood

Ukendt

Koko loco, fantastisk rose

Mener den hedder Blue girl

Dahlia


Spansk marguerit

6 Synes om

Skønne billeder. Jeg kan godt huske din koko loco fra sidste år. Da var jeg også helt vild med den :slight_smile:

1 Synes om

Jeg vil lige bidrage med denne her. Den er simpelthen helt fantastisk lige nu. Den blomstrede i sommer - lidt under protest, tror jeg, selv om jeg nok synes, jeg vandede den - og jeg troede, det var det. Så begyndte den at sætte nye knopper i massevis, og de bliver nu løbende forvandlet til et hav af fine blomster. Som jeg tror, selv @Diana_F vil synes om :wink:

4 Synes om

Den er virkelig også smuk… og vanvittig mange blomster! :heart_eyes:

1 Synes om

Ikke helt…:see_no_evil::joy: Jeg har ALTID haft det heeeelt vildt anstrengt med Fuchsia… de skal være ret diskrete før de må bo her. :joy: Derfor har jeg kun én, Fuchsia ‘Whiteknights pearl’. Helt diskrete små babylyserøde blomster. Og diskret lysegrønt løv. :grin:

Mht. rosenstiklingerne så har jeg heller aldrig prøvet selv. Men det er rigtigt at man skal sørge for noget ventilation - fx klippe et hjørne af posen. Men selvom man gør det kan tingene godt mugne/rådne. Jeg ødelagde et par figenstiklinger på den måde sidste år. I år blev de ikke dækket til - bare sat i skyggen og vandet ofte. Det gik meget bedre. :slight_smile:
Men altså - dine har jo blade - er der liv er der håb. :wink:

:ihhaltsaa: Du må da indrømme, den er temmelig meget mere diskret end de fleste fuchsiaer :slight_smile: Jeg så godt billedet af din på FB, så jeg troede, at den her kunne kvalificere sig :wink:

Haha neeeej…alt for store blomster…de fylder alt for meget i forhold til løvet…og stadig for meget ‘tivolilook’. :laughing::joy:
Min ser helt anderledes ud. :slight_smile:

1 Synes om

Nå, pyt - JEG kan godt lide fuchsiaer. Også de rigtigt tivolifarvede, men denne her synes jeg er virkelig fin :slight_smile:

2 Synes om

Jeg er meget blomsterbesværlig, som du nok ved. :joy:
Gule midter er ikke min kop te - for mange farver på én planter dur heller ikke - for meget blomst ift blade er ikke kønt - osv osv osv :joy::joy::joy:

Der skal være harmoni i planten og farverne skal matche. Mit øje tåler ikke, når udtrykket bliver for rodet. :wink:
(Min æstetiske sans har altid været særdeles veludviklet…grænsende til det ekstreme…:laughing:)

2 Synes om

sådan ser kaprifolien ud nu …

6 Synes om

Snerlen bliver også bare ved og ved og ved med at blomstre.

6 Synes om

Apropos forvirrede blomster, så er det nok ikke så mærkeligt, at snerlen stadig blomstrer. Det er vist meningen. Men at syrenen gør - DET tror jeg ikke, den burde! (Når bladene er grimme, er det dels, fordi de er ved at visne, og dels fordi fuglene skider på dem :slight_smile: ). Gad vide, om der overhovedet kommer nogen blomster i den til foråret. De kan jo nå at blive svedet helt af :uha:

2 Synes om

Bare rolig, den skal nok udvikle nye i foråret. :wink:

1 Synes om