Årets havetråd 2018

Wow! Det ligner sådan noget japansk lakarbejde :slight_smile:

2 Synes om

Et par juleroser

Et par påskeklokker blev det også til

7 Synes om

Hvor er de fine :heart:

1 Synes om

lidt rystet pga fejl40 …men clematissen lige nu…

5 Synes om

Jeg er bange for, at mit rosenprojekt er ved at gå galt alligevel, trods de lovende takter. Det er er kun en tilbage, der stadig har et grønt skud, og det ser mere og mere medtaget ud, synes jeg.

Det skyldes nok en kombination af ting: Forkert årstid med for lidt dagslys, for tæt lukket inde bag plastik, herefter for lidt lukket inde bag plastik, så de tørrede ud, og nu sikkert også problemer med temperaturen. Der er for varmt (og for lidt lys) i køkkenet, når jeg tænder op i brændeovnen, og på værelset står vinduet en del på klem for kattenes skyld. I soveværelset er der for lidt lys.

Men i det mindste har jeg prøvet det nu og ved lidt mere om det, hvis jeg skal prøve igen næste år på et mere hensigtsmæssigt tidspunkt.

2 Synes om

Der er en mere af juleroserne der er sprunget ud

Og prøv så lige at se farveudviklingen på denne smuksak. De to billeder er fra samme plante. Først så den sådan ud ( har vist den for noget tid siden)

…og nu således

4 Synes om

hvis du prøver igen næste år, så fortæl endelig :smiley:
Jeg lurer på om jeg også skal prøve det, men det er først når mine roser er veletableret i ny have :slight_smile: så det er nok et projekt til næste år igen :stuck_out_tongue:

Det var jo nemt nok at få dem til at sætte nye skud, men bare ikke at passe godt nok på dem derefter. Og jeg tror altså, at årstiden vil gøre en kæmpe forskel. En par måneder mere med ordentligt lys og forholdsmæssigt gode temperaturer. Men jeg skal nok fortælle igen, når vi når dertil :slight_smile:

1 Synes om

Jeg har lige været i haven - for at luge og få lidt d-vitaminer :slight_smile: Når ukrudtet ikke vil vente til foråret, kan jeg jo heller ikke. Det var kun en lille halv time, men jeg nåede at se en masse tegn på, at der snart kommer forårsblomster. En vintergæk, der nærmest står i knop, påskeliljer og tulipaner på vej (det er måske knap så godt med tulipanerne) og forskellige andre ting, jeg ikke kan huske, hvad er.

Det var i bedene i baghaven. I forhaven har jeg ikke gjort noget. Det var alligevel liiiidt koldt. Men der er også lidt, der skal gøres - og påskeliljer, der er på vej.

Desværre også dusinvis af arum (italiensk ingefær). Den er slet ikke til at styre. Jeg flyttede den i efteråret 17, og der, hvor den stod før, skyder den nu pludselig alle steder. Jeg skulle nok have været lidt mere forsigtig med de frø, da jeg gravede den op …

Men det tager åbenbart et års tid, før frøene er klar til at blive til nye planter, for der var ingenting at se sidste vinter (den vokser om vinteren).

1 Synes om

De der arum planter er bare noget satans noget at slippe af med. Det er lidt ærgeligt at den er SÅ succesfuld for jeg synes faktisk at den italienske har så smukke blade. Vi har haft alm dansk arum, da vi flyttede ind. Vi har næsten fået taget livet af den nu … 9 år senere :muhaha:

Det er også liv ude i min have. Jeg føler mig helt inspireret til at gå ud og dokumentere det nu du har fortalt om din tur i haven :slight_smile: Jeg har også en masse staudefrø jeg burde så, men det bliver altså ikke idag. Det bliver kun til lidt armchair gardening højest… tror jeg :thinking:

2 Synes om

Har en katteurt i en potte stående i haven. Mille opdagede, at den var begyndt at skyde små grønne spirer/blade. Hun endte med at hoppe op i potten og sætte sig oven i planten.
Skøre kat, det tog lang tid at lokke hende ud af potten igen, så lang tid, at jeg stod og fik kolde tæer :cold_face: :grin:

2 Synes om

Jeg så en tusindfryd den anden dag… Sådan apropos hvad der gror i haverne pt :slight_smile:

1 Synes om

Jeg var lige rundt i min have her til morgen og min solbærbusk står med store saftige knopper - det er nogle mdr. for tidligt :fearful:

Kiggede apropos lige ud af køkkenvinduet og så en hel masse klaser af disse hist og pist i græsplænen…

2 Synes om