Årets havetråd 2018

flisepest er en lav art …måske en damprenser eller kogende vand kan slå den ihjel, ellers er der produkter på markedet …må indrømme at jeg synes at det er en del af naturens patina …så i really don’t give a …dime

Jeg synes, det er virkelig grimt :slight_smile: “Produkter” som i kemikalier vil jeg ikke bruge, men man kan få det af med en højtryksrenser, hvor man monterer en særlig vaskebørste. Man højtryksspuler altså ikke direkte, for det er vist heller ikke godt. Men som sagt kan jeg ikke lige se, hvordan jeg skulle få det gjort.

Et enkelt lille billede mere:

Så må vi se, hvor lang tid der går, før kattene hopper på det :slight_smile:

1 Synes om

vend de angrebne fliser ?..
ja, højtryksrenser med en vasker på, men de er altså også hårde ved flisen og de gør heller ikke rent uden kemi

Dagens gode nyhed, @skattekat. Min nepeta skyder :bangbang:

Jeg var ellers sikker på, den var død, men nej - den har oven i købet sat et sideskud, så den er allerede ved at brede sig :hoho: Men det må den gerne.

Og så er det jo krukketid. Jeg så de skønneste primulaer i Meny, så de måtte med hjem (de er meget flottere i virkeligheden). Så håber jeg bare ikke, de dør af nattefrost, hvis der kommer sådan noget igen.

4 Synes om

Det spirer og gror også så det er en lyst her. Dagens gode havenyhed er at par af de #påskeklokker jeg havde dømt ude nu skyder. Her et par billeder af dem der hele tiden har været live i

4 Synes om

Påskeklokker er så flotte. En af dem jeg købte sidste år på Sjælland er sprunget ud - de to andre er på vej og den sidste glemte at overleve.

1 Synes om

De er så fine, de mørke klokker. Jeg er ikke stødt på dem nogen steder, så min er bare hvid. Når den engang når så langt som til at sætte blomster og springe ud :slight_smile:

I det hele taget ser det ud til, at alt, hvad jeg satte sidste efterår, er ved godt mod, nu hvor det endelig er vejr til at komme ovenjords :wink:

1 Synes om

Roserne er klar i deres balje med skovmærke der pibler frem overalt. Jeg håber på total lysegrøn bund med hvide blomster i løbet af kort tid :slight_smile:

Fik så befriet roserne lidt for små skovmærke rundt omkring sig og de er så sat i baljen med de fire dværgbuksbom, så kan de bare sprede sig løs der og lave et fint lysegrønt tæppe i den balje også :smiley:
Skovmærke er hårdfør, spreder sig og alt for let :stuck_out_tongue: lige min slags bunddække :smiley:

Egentligt vil jeg gerne have lidt stedmoderblomster i den ene ende af baljen med buksbom, men kan ikke rigtig finde nogle til en fornuftig pris. Føtex plejer at hjælpe mig, men de har ikke flere :frowning:

Men indtil videre har jeg styr på mine to pyntebaljer nu

Min pæon i krukke er også ved at skyde, men kun liiige nøjagtigt. Den blomstrer aldrig, for den står for småt, men den er nu også vældig yndig som bare “lille busk” på altanen :slight_smile: (og kattene er ligeglade med den, så selvom den er giftig får den lov at blive :slight_smile: )

Køkkenbaljen er i fuld gang også så småt - alm persille er på vej igen fra sidste år.
Der er sået kruspersille og purløg, og til min store overraskelse er der kommet et lille bitte stk krølsalat frem fra sidste år også :smiley:
Salvien tror jeg muligvis er færdig og basilikum kommer naturligvis ikke igen.
Salvien får dog lige april med inden jeg opgiver den helt, for sidste år kom den først igen i maj. Basilikum skal skiftes ud, når det bliver lidt lunere i vejret :slight_smile:
Og så skal jeg på planteskole efter en god timian dertil :slight_smile: men så er køkkenbaljen også fyldt! :stuck_out_tongue:

Og så er vi ved at gro græsplæne :slight_smile: :tihi:
Mest fordi jeg ville se om man kunne :tihi: men om ikke andet så er der noget frisk grønt til kattene :slight_smile:

i
To uger har det taget indtil videre og den kommer hurtigt frem nu. Den står på et bord lige nu, så det får mest muligt sollys, men når den er klar kommer den på jorden og stå :slight_smile:
Overvejer kraftigt at lave en balje græs mere til den anden altan også, hvis det her lykkes helt :slight_smile:

1 Synes om

Nu kan jeg nok ikke skjule, at have med dertil hørende plante/blomstersjov ikke er min kernekompetence. Så jeg er ikke typen der render rundt og klipper ned mm. medmindre jeg er tvunget til det. Så derfor har mine stauder stået udenfor lige fra sidste sommer, altså også i sne/frost. Kun her for nogle uger siden, klippede jeg de tørre kviste fra. Og på trods af mine omgivelsers dommedags profetier, så skyder det altså fint :wink:

1 Synes om

Jeg har nogle ‘‘baby’er’’, der har overlevet vinteren … dem må du gerne få :blush:
De bliver ikke mørke, men lidt har også ret:

Hvornår de små planter bliver til rigtige planter og begynder at blomstre, ved jeg ikke, men det har @Vipstosen muligvis styr på?

Lige en photobomb :tihi:

4 Synes om

Det er nu 2. gang, at systemet har ladet mig forstå, at jeg skal “lade andre deltage i samtalen”. Jeg har åbenbart skrevet for mange at indlæggene i tråden! Men mon ikke, I kan finde ud af at lade være med at læse dem, hvis I ikke gider høre om min have :slight_smile:

Hvad jeg ville sige var, at en hortensia godt kan overvindtre udenfor (midterste billede). Du kan også sætte den i jorden udenfor. Jeg ved ikke, hvad de andre er for nogle.

2 Synes om

Jeg kender flere som først klipper stauderne ned nu og det skyder så fint alligevel :slight_smile:
Min mors kæmpe have bruger hun altid de første 1-2 weekender i april på at klippe de gamle visne stauder ned og gøre “rent” i bedene. Få dage senere pibler alt det nye frem.

Nogle klipper også roser ned i efteråret, andre i foråret.

Hvad der er mest rigtigt er vist lidt kartoffel tomat :slight_smile:

2 Synes om

Går udfra, det er svar til @Roadhouse … det nederste billede er jeg ret sikker på, er katteurt (Nepeta) :ok:

1 Synes om

Hertil kan jeg med bestemt stemmeføring og med stor sikkerhed sige … fisk! Jeg kalder dem som tidligere nævnt … blomster LOL

Prøv at nulre et blad ml. fingrene … lugter det af mynte, er det katteurt (og så bør du lade kattene lugte til det også :wink: ) … lugter det af fisk, ved jeg simpelthen ikke hvad det er, du dyrker i den krukke :lol:

5 Synes om

Jeg kunne aldrig finde på at klippe ned om efteråret.
Hvis de skyder tidligt og det bliver køligt igen står de lidt i læ af sidste års visne stængler og blade.
De blade som når at formulde i løbet af vinteren giver næring til jorden.

Alt bliver klippet så snart som det er forår og de nye spirer er så store at mine mange fugle ikke lige kan trampe dem i stykker.

Hvad skulle argumentet være for at klippe ned om efteråret?

1 Synes om

Kun hvad jeg har læst mig til andre steder - at det fra en frøsåning til en plante der blomstrer kan tage 4-5 år. Så begynder det pludselig at give mening hvorfor de nogen steder (gartnerier) er dyre :wink:

2 Synes om

Så er 2 træer indkøbt. Dvs. det endte nu med at blive mere hen ad buske. Som er lidt nemmere at styre. De næste dage må gå med at stille dem i potterne forskellige steder ude i haven for at se, hvor de vil tage sig bedst ud og gøre mest for både have og dyr.

1 gammeldags magnolie og 1 paradisæbletræ med rød stamme og røde blade. Og selvfølgelig fine blomster og frugter. Om end frugterne vist ikke er så brugbare, men det er så heller ikke meningen. Dem kan solsorten tage :slight_smile:

7 Synes om

Og som altid er jeg lidt misundelig på jer der har evner og tålmodighed til alt det have halløj… Vi har en tønde land med græs, buske og træer… :slight_smile: Alle der ingen have har er velkommen til at gå amok hos os. Vi har hverken evnerne eller tiden til andet en slåning af græsset :slight_smile:

1 Synes om

Haven tager tid; men jeg hygger mig med det.

Mit arbejde er jo næsten 100% foran en pc; at komme hjem i haven, kattene med ude at lege er som vitaminer for mig.

Jeg har jo bare en lille have på ikke engang 100 kvm og det er passende til en person med fuldtidsarbejde. Havde jeg en tønderland - ville jeg have meget lagt ud til brak og vilde blomster :grinning: