Årets havetråd 2018

1000 tak - og ja, det er da sådan nogle larver! De var kun i en potte, alle de andre var der ingen i. Så nu lægger jeg dem ud til fasanerne når nu det er sådan nogle banditter :ok:

Jeg tror det er oldenborre laver, det ligner de når man søger på dem

1 Synes om

Pudsigt - det skrev min søster til mig for under fem minutter siden … og dem kan vi godt lide, så de bliver i jorden hvor jeg lagde dem :slight_smile:

Tak for input :slight_smile:

Hvis du ikke ved hvilken staude du vil have til skyggepladsen så overvej hosta. De fås i et væld af bladfarver og størrelser.

2 Synes om

Takker - det var et spørgsmål jeg ville have stillet inden længe :ok:

Enig - ikke mindst fordi de beskrives som ENORME - alt er jo relativt, men gåsebillelarverne ville jeg ikke placere i den kategori… :wink:
Vi har haft dem i møddingen - oldenborre larverne, altså - og de er faktisk lidt scary ved første møde…

Jeg tager lige en af dem op i morgen og lægger den ved en lineal - alt er som skrevet står, relativt. Men i min optik er de edderpetervæltemig store :wink:

Jeg har jo været nedlagt af influenza og hoster og snotter på 3. uge … men kom alligevel lidt i gang i haven i dag :ok:
Nu er alle roser klippet (og 1 ny plantet), 1 klematis plantet og 2 hosta’er … den ene ovenpå Miden ( ), mens jeg hostede :wink:
Må se at komme afsted i morgen, efter planter til krukkerne foran huset … det er vist på tide, at få styr på det område, da jeg jo bor helt ud til vejen.

2 Synes om

Lige lidt “før og efter”-billeder fra i dag. Trebuske gravet op og en masse fliser kørt på genbrugspladsen, så nu er jeg snart klar til at etablere en rigtig have :smile: Og så fandt jeg i øvrigt ud af, at jeg da godt kan køre stor varevogn :truck: :rock:

Før

Bilen
image

Efter

4 Synes om

Vissevasse. Bare kom i gang med 50 armbøjninger, 50 englehop, 50 maveruldninger og slut af med 24 kilometer forhindringsløb - så er du fresh igen … :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Og god bedring i øvrigt :+1:

1 Synes om

Ja de er nemlig enorme og scary :wink:

Ja, jeg fik jo knaldet alle mine roser i jorden. Jeg gik og bitchede for mig selv over at jeg var nødt til at gøre det af to omgange, men baseret på kroppens reaktion var det nok meget godt at det blev over to omgange! En enkelt står i en balje fordi en gaaaaaammel og udtjent stor anden rose lige skal graves op inden den nye kan placeres.

Hvem var der så der flyttede ind mon ?
Mørklilla - Ebb Tide og Minerva
Mørkerød - Ingrid Bergman
Rødhvid - Nostalgie
Kaffefarvet - Koko loco

…også et hug orange/abrikos divaer

  • Ghislaine Feligonde
  • Charles Austin
  • Alpine Sunset
  • Lady of Shalott
  • crown princess Margareta

Slutter lige af med et par gamle billeder af Koko loco, har en enkelt i forvejen :wilted_flower::heart:

…og idag kommer også til at stå i havearbejdet tegn!

2 Synes om

Det er alligevel lidt spændende - sådan at starte helt fra bunden :slight_smile: Det ser lidt smattet ud på billederne, efter I har fjernet fliserne, men de (altså billederne) snyder måske?

Damn - de er smukke! Ku’ man forestille sig, at sådan en kunne overleve i krukke, eller bør den i rigtig jord for at komme til sin ret?

Ejjj, altså - alle de pæne fliser… :sunglasses::yum:
I må godt nok ha’ lange arme - hvor mange kvm. er der slæbt væk?

Glæder mig til at følge projektet! :ok:

1 Synes om

Lang dag i haven, hvor jeg har klippet kanter hele græsplænen rundt og rundt om nogle træer i forhaven. Så nu har jeg på trods af handsker en vabel på to fingre. Nøj, det tog lang tid. Og hvor var der mange skvalderkål! Plænen i forhaven slået - ved håndkraft igen - og så fik jeg endelig plantet de stauder, jeg købte den anden dag.

Kantklipningen indebar, at jeg kom helt tæt på solsortereden og solsortemor og fik lov at kigge hende i øjnene. Hun er ret sej, den lille dame, der ikke viger en tomme fra sine små, selv om mennesket kommer helt tæt på. Jeg forsøgte at forstyrre hende så lidt som muligt, men da hun lidt senere var væk på food run, listede jeg op og kiggede til ungerne. Der er mindst 3, halvstore, men stadig nøgne unger :heart:

3 Synes om

Altsåååå…jeg købte SELV en Magnolia soulangiana, kort tid efter jeg flyttede ind her. Og på MEGET kort tid (et par år) voksede det alligevel så meget til, at jeg godt kunne se, at det slet SLET ikke duede at have det så relativt tæt på mit hegn. For jeg havde så også lige fået Bailey, og han ville lynhurtigt finde ud af at bruge det som flugtvej. :confused:
Jeg synes mit voksede PÆNT hurtigt, må jeg indrømme…

1 Synes om

Og det skal så lige siges, at den endte med at blive gravet op og flyttede over til en venindes have. :wink:

Jeg har fx også et mandeltræ, jeg har plantet for…tja…6 år siden måske? Eller max 7 i hvert fald. Det nærmer sig 4 meter i højden. Så igen…nogle træer vokser altså okay meget på nogle relativt få år. :slight_smile:

1 Synes om

Jeg plantede en Magnolia for 4 år siden og den er stort set ikke vokset, den får ikke ret meget sol … det er måske derfor?

1 Synes om

Min stod i næsten fuld sol OG i surbundsjord, som er det, de er gladest for. :slight_smile: Så måske derfor?