Årets havetråd 2018

Og blev i øvrigt både vandet og gødet. :wink:

Købt - og 1000 tak :+1::wink:

4 Synes om

Og så skal man jo huske, når man planter træer og buske osv., at man SKAL holde FRIT omkring stammen de første mange år. Ellers tager græs/andre planter simpelthen for meget vand og næring til at træet kan vokse.

1 Synes om

Lige pt må jeg være dig svar skyldig. Men jeg har faktisk selv plantet den jeg fik for nylig i en krukke, fordi der står noget andet ved siden af den eksisterende Koko loco. Det skal først graves op før den gamle Koko kan få følgeskab af den nye Koko. … og det kan sagtens være at den derfor får lov til at stå i krukken mere eller mindre hele sæsonen.

Men hvis krukken er stor nok, og planten får vand og gødning nok, kan det lade sig gøre i de fleste tilfælde :slight_smile:

… og I Netto idag sneg der sig en Mandarin rose på ryggen af mig. Hun var simpelthen ikke til at slippe af med :heart_eyes::innocent:

2 Synes om

Oh, shit! :uha: Måske skal jeg lade være med at gøde dem :uha: :hoho:

I øvrigt har du ret i, at det er en soulangeana. Jeg fandt skiltet. Men vi må jo se, hvad der sker. Måske der om et par år er nogen, der kan få en billig magnolia - hvis de selv graver den op :muhaha:

Okay - det vidste jeg ikke? I hvor stor en afstand?

Jamen, så er det jo løsningen - lad græsset vokse, og du får en bonsai magnolia… :sunglasses::wink:

4 Synes om

Så er weekendens del af haveprojektet slut
:slight_smile: :jubiii: :sveder:

8 Synes om

`

Jeg har 2 hostaer i krukker som jeg havde “glemt” alt om. De står bare i haven og jeg havde dækket dem med grangrene i efteråret. I dag gik jeg lige en lillebitte havetur og sørme om ikke de havde overlevet og begyndt at skyde igen. Så af med gran - den ene har så i stedet fået en fin tortietøs til selskab -

7 Synes om

Meget smuk Tortie dér - smukkere end Tortier normalt er, selvom Tortier jo bare er de smukkeste … :wink:

1 Synes om

Så kom jeg til at købe små kirsebær træer til Potter (som jeg selvfølgelig tjekkede kan bestøve hinanden)
Jet går og drømmer om at købe europæiske blåbær buske, men manden synes ikke vi har plads, men jeg sukker efter at plante og gøre lidt i haven…
men mine hindbærbuske, 2 åble træer og 3 højbede med ærter, porre, salat mm og jordbær bed, samt rabarber bed på mine små 400 kvm have er måske også rigeligt…

Blomster har jeg dog minimal af… kun 2 klematiser, 5 roser og 3 lavendler kan min have byde på, men jeg har aldrig været vild med alt for mange blomster, jeg vil hellere have ting som børnene kan få lyst til at plukke og spise… det er ikke ret meget af vores bær og frugt som havner i fryseren (selvom jeg håber kirsebærene kan give lidt til noget kirsebær sovs til jul)

2 Synes om

Jeg glemte at tage et billede, da jeg havde fået det hele læsset ud af bilen, men gik lige shop amok i billig blomst igår :ups: Det blev til rigtig mange fine blomster, lidt krydderurter og 6 forskellige slags tomater, til det plastik drivhus jeg fandt til en 20’er (og en kapilær kasse mv.). I morgen svinger jeg vist lige forbi IKEA på vejen hjem, nu jeg har fået drivhuset op (og krydderurterne installeret der indtil videre). De gamle ølkasser jeg i mange år har brugt til reol derude har opgivet ævred, så vil have købt en ny reol, der også gerne må være lidt pænere, hehe. Har fået plantet alle de blå/lilla ud i træbaljen udenfor, det er blevet ret pænt. De fleste af planterne var døde i løbet af vinteren, og naboens lillebrors venner fik knækket rosen (og det “lys træ” vi havde) da de holdt snebold kamp for en månedes tid siden, hehe

2 Synes om

Her begrænser den egentlige have-dyrkning sig for nuværende til drivhus og krukker/baljer på terrasse, gårdsplads og omkring huset (det overvejende areal er lagt ud med noget, der kan holdes med plænetraktor og andre motoriserede remedier = ikke min opgave :laughing::ok:)

Højbedene i drivhuset blev klargjort i fredags, og selv om det nok burde ha’ ventet et par uger, blev fristelsen for stor, så nu er de første 6 tomater i jorden.
Resten venter jeg med, til det er tid til agurker, chili og basilikum - så vil det jo vise sig om det var for tidligt, når der kommer nogle at sammenligne med…

2 Synes om

Et billede af udplantningen til foran hoveddøren :slight_smile: Er blevet ret fint, synes jeg

6 Synes om

Igår udkæmpede manden og jeg et sæt af utallige finalekampe i kampen mod ukrudt, mælkebøtter og… mos. Vi har fuldstændig vanvittig mos, det her er 2. Omgang :astonished:… Vi er stadigvæk bagud på point :neutral_face:

Lige et spørgemål til jer, som både er katte- og havekyndige: Hvor meget vælger I planter fra til haven ifht om de er giftige for katte?

Frederik har jeg indtil videre kun set gnave i græs udenfor. Så i haven tænker jeg generelt ikke over plantevalg. Indenfor er det en helt anden sag. Der bliver tænkt over hvilke planter der er indenfor og hvilke de har 24H adgang til eller kun under opsyn.

1 Synes om

Både og … jeg stoler på, at dyr instinktivt ved hvad de skal holde sig fra.
Men der er planter som f.eks. Digitalis, jeg helst ikke vil se i kattehaven … det er jo en høj plante, der kan knække, hvor kattene kan få saft på sig … ikke fordi, jeg tror de ville gnave i den.

1 Synes om

Mine forældres have er storfuld af digitalis og vi har aldrig haft en kat der er gået til af den.
Ikke dermed sagt det ikke kan ske, blot at udenfor der tænker jeg ikke på det.
Indenfor har de kun adgang til kattevenlige planter. De er nu ikke slemme til at spise andet end det græs og bambus som altid er frisk til dem i en stor potte på gulvet.
Jeg har i nyere tid fået nogle Pletter i Luften og dem er de hårde ved. De får sig nogle hug. Men så vidt jeg ved er pletter i luften ok for dem. Og hvis det ikke er så er der meget forsinket virkning… :wink:

1 Synes om

Samme som Carina ift inde vs have og tænke over plantevalg :slight_smile:

Tak for svarene :slight_smile: Det ville være dejligt at kunne vælge planter lidt mere frit. Måske er jeg bare en høne-kattemor. Men Sigga er altså lidt en dum kat - indenfor smager hun på stort set alle planter og buketter. Udenfor har jeg kun set hende spise græs, skvalderkål og akeleje :dokdok: Så jeg tror jeg vil følge jeres eksempel og udvide min søgesiden lidt, men stadig undgå planter, som beskrives som “meget giftige”…

2 Synes om