Årets havetråd 2018

Jeg har endnu ikke klippet plænen, efter anbefaling fra udlejer.

Det er helt vildt hvad der vælter op af smukke blomster, som normalt ville være forsvundet under plæneklipperen for uger siden! Om det er ukrudt, aner jeg ikke (på nær tulipanerne), men pæne er de … i mine øjne :rosette:

OG der er kæmpe rarbarber - som stille og roligt går til da jeg ikke rigtig gider dem :metal:








1 Synes om

Vi flyttede en sidste år. Blomsterne blev ikke til noget der (nok grundet meget sen frost), men den er kommet pænt igen i år :slight_smile:

Den første kunne måske være en gul anemone? Den ligner en anemone, og der findes gule anemoner. Den næstsidste er forglemmigej.

1 Synes om

Takker :+1:
Forglemmigej’er vidste jeg jo godt, jeg dumbom - det var min højt elskede mormors yndlingsblomst, og hun tog mig altid i hånden og viste mig et meget hemmeligt sted hvor de groede da jeg var lillebitte :heart:

3 Synes om

Planen er altså også stadig at forsøge at holde den mindre end dem, jeg har set rundt omkring i de forgangne dage. Men nu er der pænt langt hen til paradisæbletræet, så der burde være plads til dem begge. Måske. Vi må se :slight_smile:

Det er mest, fordi jeg jo næsten lige har plantet den første gang. Jeg ved ikke, om den har så godt af at blive flyttet så tit. Vi får se. Der er et par knopper mere i den, som kan springe ud, hvis den finder sig til rette hurtigt nok, men ellers havde jeg heller ikke forventet mig så meget af den allerede i år. Så må vi se til næste år.

Tænker umiddelbart, at det er bedre at flytte den igen nu, hvor den vel dårligt har nået at etablere nyt rodnet, end senere hvor den så skal starte forfra, en gang mere?
Men ellers er det vel bare endnu et skridt i retning af den der bonsai-magnolia… :wink: :deciduous_tree:

2 Synes om

Det var også det, der blev afgørende for, at jeg tvang mig selv til at orke at få den flyttet :slight_smile: Den var meget nem at hive op, da jeg lige fik løsnet jorden, så jeg tror stort set ikke, den har nået at begynde at etablere sig.

Fantastisk vejr… Moar moar (ja man bliver aldrig for stor!), skal vi ikke køre en tur i Bilkas Havecenter? … hun blev overtalt og med ny løn i baglommen

… så haps haps og ingen snaps blev det til en eucalyptus, en sort petunia, 2 sommerfuglelavendel og en kongebegonie… oooooooog en rose… dem kan man ALDRIG få for lidt af!!!

2 Synes om

Mine forældres rhododendron

5 Synes om

Du skal nok ikke lige regne med at det ligefrem bliver træer…:wink: En plante kan du godt få ud af det, men de kan som regel være i en vindueskarm - i hvert fald i de første mange, mange år. :slight_smile: Frugter er det tvivlsomt, om du får på dem i øvrigt…

Nu er fotoet taget MEGET langt fra selve blomsten - så jeg vil vove den påstand, at det også kan være kærmindesøster, Brunnera macrophylla. Som ligner forglemmigej meget i blomsten. Men har helt anderledes blade. :slight_smile:

Der er dog EN mere, der har samme type blomster, og det er VÅRkærminde - Omphalodes verna - men det er en meget lav lille plante, hvis blomster ikke rager så højt op som på de to andre, så jeg tror ikke, at det er den. :slight_smile:

2 Synes om

Jeg lovede jer jo et billede af ‘mine’ larver, men da jeg før mit indlæg ikke vidste om det var larver fra et nyttedyr, så tog jeg dem og lagde dem fint over i en urtepotte med frisk jord i. DET lurede gråkragen lynhurtigt af - og vupti, 2 dage senere var al jorden vendt og ingen labre larver var der tilbage!

Nu har jeg lige omplantet en Lavendel, og der var en del af dem i jorden ved den. Så er her er en laber larve:

1 Synes om

Det er varmt nok nu til at man godt kan plante tomat planter ud i drivhus, eller er der stadig risiko for for kolde nætter? :slight_smile:

har sat dem ud…men kan da huske et år med nattefrost i Juni…

1 Synes om

Mit første hold røg ud forrige weekend, og resten - resterende tomater, agurker, chilier og basilikum - kom derud i weekenden - så det håber jeg sgu’… :wink:

“man siger” over 10 grader for at tomater kan klare sig i drivhus, så mon ikke de nok skal klare sig.

Agurker plejer at være “efter grundlovsdag” og så var der det år hvor vi havde en frostnat efter grundlovsdag og alle vores agurker blev til smat.

Tomater kan godt tåle koldt de bliver bare sat lidt i stå, men regulær frost er ikke deres livret.

Hvis de truer med frost så et tæppe over dem så skal de nok klare en nat.
Ja det lyder helt gak, men jeg har reddet mange palmer og andre sarte sager med det trick, så kan det vel også redde en enkelt tomatplante.

1 Synes om

Jeg har et gammelt helt let tæppe til at ligge over roserne efter de er afdækket, klippet ned og gødet. SKULLE en kold nat melde sig, så er det let at ligge tæppet over :slight_smile: det er allerede brugt en gang i år - men håber det snart kan pakkes sikkert væk til næste år :slight_smile:

1 Synes om

OK, må lige få dem plantet ud en af de næste dage så. Jeg turde bare ikke rigtig, da det jo ikke er mange dage siden der var meldt nattefrost i midt jylland (og vi havde en 3 grader hos os faktisk). :slight_smile:

Mine plejer nu at komme ud i løbet af maj - men det kan ganske rigtigt ikke betale sig at sætte dem ud for tidligt, i bedste fald vokser de alligevel ikke, hvis det er for koldt.
Men jordtemperaturen har ikke været under 15 grader om morgenen, siden jeg satte de første tomater - her til morgen var den 20 - så jeg er (indtil videre… :wink:) ikke bekymret for dem…

1 Synes om

Både agurker og chili trives stadig - og første hold salat er på vej op:

Og tomaterne blomstrer, som man vist lige kan ane forrest i billedet:

5 Synes om