Årets havetråd 2019

Skal vi ikke også have sådan en i år? Det synes jeg da vi skal :grin:

Jeg får nok ikke tid til at være derude så meget som jeg gerne ville, men lidt har også ret.
Sidste år blev jeg vanvittig af at flytte og flytte rundt på flere planter og ikke rigtig vide hvor de skulle stå, og skulle de måske være en del af det bed der var planlagt, Men der var så en masse som skulle flyttes, og hvad med de frugttræer vi også gerne ville have, hvor dælen skulle de stå? Og jeg blev vanvittig.

Nu er der så bestilt en havearkitekt og hun kommer i februar. Jeg glæder mig vanvittig meget til at få en overordnet designplan. Det er en drøm der går i opfyldelse, omend mit kontrolleriske jeg på den anden side har svært ved at skulle slippe tøjlerne. Så hun har fået at vide der skal laves en designplan med linierne, blomsterne vælger jeg selv. Det bliver så spændende!!!

… også kom jeg til at bestille flere dahliaer… ups :ups:

4 Synes om

… der er altid plads til en dahlia mere :slight_smile:

Fra venstre øverst: Cafe au Lait, Cafe au Lait Royal, Thomas Edison
Nederst fra venstre: Vassio Meggos, Princess Elizabeth, Lavender Ruffles

6 Synes om

Fedt! Sådan en gad jeg også godt have. Hvad koster sådan én, hvis jeg må spørge?

Jeg tror, at jeg snart trænger til at komme ud at inspicere haven. Tidligere i eftermiddags så jeg fra havedøren, at der er blomst i min påskeklokke :wehu: Sidste år satte den bare en masse fine blade, men i dag kunne jeg se en tydelig klokke. Den er ikke sprunget ud endnu. Det ved jeg ikke, hvornår den gør, men det kan vel ikke vare længe.

Vintergækkerne har jeg også set inde fra vinduet, men jeg ved ikke, hvor mange der er kommet op. Og så er der masser af tulipaner på vej. Og påskeliljer og andre løg. Denne gang fik jeg dog ikke noteret, hvor jeg satte de forskellige løg. Det var dumt. Så jeg må vente at se, hvad der kommer hvor - og om de overhovedet kommer.

1 Synes om

Det må du gerne, og jeg ved det ikke helt endnu andet end at det bliver et eller andet sted imellem 2700 kr (det er hvad et havebesøg koster) og 7700 kr (som er det en haveskitse koster) Jeg har forsøgt at spore mig mere nøjagtig ind på prisen, men udfra det hun svarer tilbage lyder det til at vi nok først får en endelig pris når hun har været her og har set haven og hørt mine ønsker. Det jeg godt kunne tænke mig ligger nemlig et eller andet sted midt imellem de to ovenstående. Så den endelige pris ved jeg først når hun så har været her.

Mit problem er at jeg ikke kan finde ud af at placere designelementer som “havens rum”, pergolaer, frugttræer, store buske, nye bede og lignende. Men jeg har ret skarpe meninger om hvilke planter jeg vil have, og jeg vil 100 % selv vælge hvilke jeg vil putte i mine bede - det vil jeg ikke betale en arkitekt for. Men hun kan så til gengæld lave den designplan jeg ikke selv kan finde ud af.

Gav det mening :thinking:

2 Synes om

Så groft sagt skriver du en liste med planter og træer du beholder, vil have og dine ønsker om haven. Ud fra det vil hun så lave en plan men skal det skitses hvor dine drømme skat stå?

Ja, hun er herude hvor vi kigger haven igennem som den ser ud nu, jeg skal måle den op så hun får den opmålingstegning med, også snakker vi, jeg giver hende en liste med ønsker vi har, også laver hun en haveskitse.

Dvs. fx. kan der stå på et bed et det skal indeholde “roser og stauder”, så det er der vi er detaljeringsmæssigt. Men fx. så har jeg også nogle specifikke ønsker der hedder at jeg vil have en parykbusk, men jeg ved simpelthen ikke hvor jeg skal sætte den. Jeg har selv forsøgt de sidste mange år at lave den her her plan, det må jeg bare erkende at mine evner ikke går i retning af. Så hun laver planen med de overordnede linjer, så fylder jeg den selv ud med planter, sommerblomster, krydderurter etc.

2/3 af vores have er lige nu bare græs, simpelthen for at holde ukrudtet nede. Så jeg vil have rum og afgrænsninger. Jeg har et hav af billeder af hvordan jeg gerne vil have det skal se ud, men jeg er nødt til at have udstukket nogle rammer hvor vi er nu for at komme videre. Ellers bliver det spild af tid og måske også planter og en have som vi i bund og grund er kede af.

Min have er sammen med kattene det der får mig og kattene til at fungere i det daglige, det der gør at jeg kobler af og lader op, men på det senere stykke tid har haven mere været til frustration end gavn, fordi jeg netop ikke har evnerne til at “designe” den have der gør lykke her.

1 Synes om

Så fik jeg taget billeder af påskeklokken - og lidt af spirende tulipaner og påskeliljer ved siden af:

Et par vintergækker i blomst og et par andre på vej blev det også til:

5 Synes om

ej hvor hyggeligt :smiley:
Så er vinteren forhåbentligt ved at vende, så det bliver mildere fra nu af :smiley:

1 Synes om

Så er der fuld gang i rosmarinen… det plejer altså at være et godt tegn på forår her på matriklen :slight_smile:

7 Synes om

Har været i haven her i formiddag og få lidt jord under neglene. Det skal ikke undervurderes :slight_smile:

Luget lidt, fjernet lidt visne stængler og blade hist og her, gravet arumspirer op og smidt langt, langt væk! Og ikke mindst - fjernet hele kvarterets kattes efterladenskaber fra mine bede i forhaven :face_with_symbols_over_mouth:

Jeg overvejer, om jeg skal få lagt skærver på, for det er bare så irriterende :s: Ikke bare det, de efterlader, men de graver også ting op og laver huller i bedene.

På den positive side fandt jeg en gul krokus, der var lige ved at springe ud, og en påskeklokke, der er sprunget ud. Den ene af blomsterne. Der er mindst 3 mere. Flere vintergækker og i det hele taget bare spirer alle vegne. Sådan nogle tulipaner er ret formeringsdygtige, ikke sandt? Jeg satte 10 løg sidste år. Nogle steder kommer der 5 og 6 spirer der, hvor der blev sat et enkelt løg og kom en enkelt plante sidste år :uha:

Jeg troede, jeg gravede alle mine løg op sidste år, fordi jeg ville flytte dem. Jeg tog så meget fejl. Nogle af dem gravede jeg op, men rigtig mange af dem har fået unger, jeg ikke har set, så de kommer frem nu. Det kan jeg godt lide - at der er små overraskelser til én :slight_smile:

4 Synes om

Ihhhh, så er det imorgen kl 9 det sker, besøg af havearkitekten :guitar: Jeg er SÅ spændt, men faktisk også lidt bange for om jeg bliver megaskuffet :blegne:

For selvom det “kun” er en skitse… uha uha uha. Selvom det er et kæmpeønske at få lavet en plan for etableringen, så er det også meget skræmmende at give kontrollen væk

…også er min Icerose, den mørke sprunget ud. Den er SÅ pæn :heart:

Juleroserne klør også stadigvæk på

6 Synes om

I dag gik jeg amok med et ørnenæb, og så døde den store busk i forhaven, jeg har været så gal på, siden jeg flyttede ind :rock:

Før-billeder

Her er busken, som den så ud sidste år, da de gravede op til fjernvarme. Jeg var SÅ ærgerlig over, at de ikke lige skulle have den halve meter mere med, så de kunne have fjernet busken sammen med de øvrige buske, de ødelagde :frowning:

Ved siden af busken kan man se grenene fra piletræet. Her kan man se busken bag piletræet. Der kommer ikke meget lys fra den side i det hele taget (øst), og busken tager den smule, der kommer.

Nu-billeder

Eneste problem er, at jeg nu får direkte udsyn til den visne hæk bagved - og at der forestår et lille oprydningsarbejde, som ikke er så nemt igen, når man ikke bare har en trailer, man kan læsse på.

Spørgsmålet er så - skal jeg forsøge at grave busken helt op? Jeg tænker, det bliver lidt af et arbejde, og kan jeg overhovedet magte det alene? Jeg tror, der er tale om nogle pænt store rødder, og det vil være tungt at fjerne, selv om det bliver løsnet. Selv hvis det lykkes mig, vil der være et kæmpe krater, der skal fyldes op med jord, og det kan jo blive pænt dyrt.

Jeg havde sådan håbet, jeg kunne få boligforeningen til at fjerne den, men de undgår behændigt at svare, når jeg spørger, og han har stadig ikke været herude for at kigge på den ødelagte hæk.

Erfaringen fra egen have er at vi bliver monstertrætte af stumper som den du har tilbage. Man træder på dem og slår sig på dem. Hvis det var mig og du orker det, så grav den op.

1 Synes om

Vi har skåret tre buske ned på den måde… Alle tre vokser i vildskab om sommeren. Så var de ikke plantet i terrassen, så havde vi forsøgt at hive dem op :slight_smile:

Nu ved jeg ikke, hvad det er for en busk, men som Lykke skriver, så er der nogle sejlivede s*taner iblandt, så jeg ville ikke føle mig overbevist om, at den nu også er helt død… :face_with_raised_eyebrow:
Men du ku’ jo starte med at forsøge at klippe/skære/hakke stubbene af, så langt nede som overhovedet muligt - gerne lidt under jordhøjde - og se om den bliver nede, og/eller resterne irriterer dig?

EDIT: Kiggede nærmere på billederne - kan det passe, at det er en liguster…?

Nej, død skrev jeg også mest for den dramatiske effekt :slight_smile: Jeg er helt overbevist om, at den vil blive ved med at sætte nye skud, så længe den ikke er gravet op. Så det er bestemt også det, jeg helst vil. Det er bare et lidt større projekt end at klippe den ned, og jeg ved ikke helt, om jeg magter det.

Hvis den skal klippes over under jordhøjde, kræver det både et større og knap så billigt ørnenæb (det, jeg har, er vist kun et uglenæb - og håndtaget faldt af, mens jeg var i gang) og større biceps hos næbføreren.

Ja, det er vist en liguster. Og hvordan nogen har fået den idé, at en ligusterbusk ville være perfekt at sætte lige der, kommer jeg aldrig til at forstå. Det bliver så godt for den lille hængepil at få mere plads og lys.

Nu er der jo mange meninger om gift …
men en mulighed kan jo være at skære af helt ved jordhøjde og så bore huller ned i stumperne og give den en gang round up eller lignende direkte ned i hullet … det tåler de sjældent.
Men med tanke på det er gift, så ved jeg godt det ikke altid er dét, man lige gør.

1 Synes om

lidt af det med blomst …

5 Synes om

Påskeklokkerne er her nu :blush:

4 Synes om

De er SÅ pæne :heart_eyes: Er den sidste (den hvide) også en påskeklokke? Eller er det en sen julerose?