Årets havetråd 2019

Træer syntes jeg er det mest nemme at have - der er praktisk taget ingen arbejde. Andet end at tage frugt ned fra frugttræer :slight_smile:

Jeg har også nogle træer tæt på hegnet - de har fået ‘krave’ på så misserne ikke kan komme op i dem. Altså ligesom udhæng ca 2 m oppe på stammen. Det har fungeret her. Men ved det kan være svært hvis træ har flere stammer der starter lavt…

Kan du tage billede af kraven? Er flere gange blevet spurgt til træer ift indhegning, og har forslået det, men er måske nemmere hvis man kan vise billede"bevis" :slight_smile:

1 Synes om

mit lille blommetræ fra sidste år har fået godt bid…

5 Synes om

Mit bed under æbletræet er nu blevet rundt igen. Det tog godt 3 timer på en solrig og lun forårsdag.
Så håber jeg at sommeren ikke bliver vanvittig varm som sidste år således jeg gider holde det vedlige hele sommeren. Det er et nemt bed som består af forårsløg og stauder, men kanten skal vedligeholdes så græsset bliver hvor der skal.

4 Synes om

yep skal få taget nogle fotos :slight_smile:

1 Synes om

I år er det i Kvickly og SuperBrugsen, der er frø til insekterne. Dog ikke gratis denne gang, men en god gerning for bierne og andre af de små vingede insekter til en flad 50’er er vel også til at overse?

4 Synes om

Sådan må jeg have fat i :smiley:

1 Synes om

Der er også gratis mad til bierne i Salling Group og med nemlig.com:

1 Synes om

her inden min vin kommer har jeg fået træbeskyttet vinduerne …har oss stjålet en vild kaprifolie og fået den plantet …håber den kommer

15 m græskant rettet af efter snor. Det ser så pænt ud, men føj et hestearbejde når ens jord er tung fed lerjord.

5 Synes om

Var i Plantorama i går :love:

Det blev til en masse blomster til terassekrukkerne, og nogle krydderurter :smil:

5 Synes om

Jeg “kom til” at købe jordbærplanter den anden dag, så var nødt til at bygge et sted til dem at bo. Vores have er ikke så stor i forhold til hvor meget vi gerne vil dyrke i den, så da jeg stødte på den her løsning på pinterest var det kærlighed ved første blik. Lodret jordbærbed! :+1::strawberry::two_hearts:
Så det fik jeg bygget idag i det flotte vejr :relaxed:



13 Synes om

UUuh, det tror jeg også at jeg skal have afprøvet! Min have er jo ellers kæmpe stor, men det er så dekorativt :rolleyes:

1 Synes om

Det ser bare godt ud :smiley:

Hvis vi havde et godt stykke have, hvor kattene ikke kom, så skulle vi have ‘hængende jordbær’. Så engang at nogen havde dem i tagrender i god plukkehøjde. Dejligt nemt :slight_smile:

1 Synes om

Meget dekorativt :hjerte: men hvad med de pilpotekatte I har???

Jeg ser det se pænt ud i relativt få sekunder i mit hus, med mindre de fik sig en solid klat fra limpistolen.

Jeg tror ikke mine ville interessere sig for det overhovedet? :slight_smile: Hvorfor skulle de? Der er jo så meget andet (insekter, fugle etc. :smiley: )

Fordi jeg er ret sikker på at de vil bevæge sig meget nemt i vinden. Det er et lille kontaktpunkt til en relativ tung enhed.

Men håber da ikke jeg har ret!!!

Men så tunge som de er, så tror jeg da ikke vinden kan skubbe ret meget til dem? Nå, det må Nina fortælle om, hvis det er :slight_smile:

1 Synes om

Den pæl de er monteret på er 10mm tyk og banket en god halv meter ned i jorden under den store potte.
De små potter hviler på kanten af hinanden og så er jorden i bunden af den trykket ret hårdt sammen, så det sidder fast omkring pælen.
Jeg håber at det er nok til at holde det stabilt til vind og vejr. Mht. pilpotede katte, så vil tiden vise det når engang haven er blevet hegnet ind…

2 Synes om

En orientaler skulle nok få den væltet, det er bare er spørgsmål om hvor meget tilløb den får :wink:

2 Synes om