Årets havetråd 2019

Du har da i den grad haft travlt :uha: Hvordan har du fundet tid til det mellem alle de andre gøremål? :slight_smile:

Jeg har ikke forspiret noget i år. Det fandt jeg aldrig rigtig energien til. Så hvis jeg skal have sommerblomster, må de sås direkte i jorden i stedet.

Når først det er sået, passer det jo mest sig selv :slight_smile: - og lige nu holder jeg ferie :wink:

Jeg er desuden flyttet fra et hus og en grund, der var mere end dobbelt så stort. Jeg nyder endelig at have fået tid og overskud til andet end at gøre rent og lave det groveste havearbejde :ok: Her er der kun en græsplæne at slå, så hvad skal jeg dog ellers få tiden til at gå med :hoho:

2 Synes om

Jeg glemte i øvrigt at vise jer hende her - en fin drivhuskat :hjerte:

drivhuskat1

Den tidligere ejer af huset havde en del udekatte. Nogle blev aflivet da han døde, men et parstykker flyttede over til naboen. Hun er en af dem, og hun kommer stadig på visit i drivhuset.

12 Synes om

Der er nogle ret tunge opgaver derude, så synes ikke helt, det vil være en god idé :slight_smile: At slå græsset er den mindste ting.

Jeg elsker Engelsk Cottage, men jeg ved godt, at det kræver noget, som jeg ikke orker :slight_smile:

Det jeg mener er mere, at haven gerne må have lidt buske, blomster og sådan, der mest passer sig selv. Og en masse ting, der er godt for insekter i stedet for en grøn ørken.

Men der er godt nok stadig lang vej fra den voldsomt beplantede have tidligere ejer havde til den simple, vi ønsker os.

2 Synes om

Jeg købte sådan et brev “Vild blomstereng” i går - som er sammensat til insekterne. Det, som man kan få i Coop-butikker. Så må vi se, om jeg får det sået. Jeg kunne sagtens se det meste af min baghave som vild blomstereng. Det tror jeg også, at kattene kunne. Og selvfølgelig insekterne.

Men nu må vi se, om jeg nogensinde får det omsat til virkelighed. Om ikke andet kan jeg vel få lavet et lille bed lige som sidste år.

1 Synes om

Der er den del, vi mangler for at kunne gøre det - et bed til det. Jeg ved godt, hvor det kunne være, men det skal jo lige laves…

1 Synes om

I know! Jeg sidder her og laver overspringshandlinger, fordi jeg ikke kan tage mig sammen til at gå ud i haven og komme i gang (med alt muligt andet end bed). Det er så dumt, men jeg kan ikke lige finde knappen, jeg skal trykke på, for at komme op af stolen og i tøjet …

Værsgo’, her er en play knap: :arrow_forward:
Og for du ikke kommer til at mangle energi, så er her et :battery:

Go go go :wink:

4 Synes om

image

6 Synes om

Tak, Lykke - jeg siger lige til, hvis jeg skal kickstartes en anden gang. Jeg har næsten fået lavet alle havepunkterne på to do-listen. Altså alle dem, der var sat på til i dag. Der er stadig masser, der skal gøres. Energiknappen virker dog ikke helt efter hensigten.

Og uha, som jeg er ude af plæneklippertræning :uha: Jeg tror, jeg kommer til at bruge den motoriserede version i baghaven.

For et par uger siden - inden frosten - købte jeg nogle liljeløg, som jeg ikke fik i jorden, og som derfor har ligget ude på forterrassen og ventet på bedre vejr. Jeg tror, de var akkurat lige så medtaget af frosten og døde som de nikotinbrune gummiknopper på magnolien, men nu har jeg alligevel smidt dem i jorden. Hvis der ikke er mere liv i dem, kan de vel indgå i kredsløbet på anden vis.

1 Synes om

Her fik jeg også lige smidt en ny hindbær i - de to nye jeg købte sidste år ser ud til begge at være døde (den ene døde allerede i løbet af sommeren), så skal have suppleret lidt op stadig. De gamle trives fint - de vil dog hellere være alle andre steder end i hindbærbedet :hoho: Købte et par campanula til 5 kr/styk i Føtex for en uges tid siden, de er også røget i jorden. Nu huskede jeg endelig lige at få læst op på om de kunne tåle frost.

Apropos det, er der nogen der ved hvor sart salat er? Købte noget i sidste uge, og det er ved at være lidt for stort til den bette bøtte og skal plantes om, men ville gerne plante det om så det var udenfor, og ikke indenfor? Ved dog ikke om det er for tidligt for dem? :slight_smile:

Og så fik jeg lige trimmet roserne lidt og fjernet lidt visne ting hist og pist :slight_smile:

1 Synes om

Hvor er den smuk - dejligt den er flyttet med.

Har også plantet klematis…2 af dem har godt fat - men den ene bliver spist af et eller andet…meget mystisk. Nogle der ved hvad der spiser klematis? - det var bare alle blade der blev guffet :frowning:

Lidt ærgerligt for den skulle blive stor - er ikke sikker på der stadig er liv i den…

Købte nogle her forrige år i Estland sammen med vindruer…

1 Synes om

Rettet lidt mere til på min ‘sø’.
Renset flisemellemrum, plantet 5 nye planter; 2 trekantsblomster, kender dem ikke men de ser søde ud på billeder. En pink kæmpevalmue, 1 mørkeorange kinesisk engblomme og en pink og orange daglilje.

1 Synes om

Det kommer meget anpå hvilken slags salat det er. Der findes vintersalat som fint tåler frost men de fleste sommer salater gør ikke.

Er ret sikker på at det her er helt alm. hovedsalat, så må hellere vente lidt længere tid. Hvor lang tid tror du ca? :slight_smile:

nok som agurker- altså til efter mindst 8-10 grader døgnet rundt.

Men du kan jo fint begynde at hærde det og sætte ud i dagtimer og så tage ind om natten

Det er så en af de få blomster, jeg har erfaring med. Pas på! For den breder sig. Ikke kun der, hvor den står. (Det gør den også, og du havde ikke behøvet købe 2 - om et øjeblik kan du dele en af dem). Den sender også udløbere af sted under jorden, og pludselig er der en lille trekantblomst på vej flere meter væk. Den minder faktisk lidt om skvalderkål på den måde :wink:

2 Synes om

haha godt så og tak for advarslen :joy:

Der hvor de står så de faktisk godt fylde det hele ud, så de kan bare komme i arbejde😂

2 Synes om

Så er der købt rhododendron og 3000 L grov spagnum til surbundsbed. Desværre er vi nødt at fælde vores birk. Hun tager vanvittig meget vand og ligger tæt på surbundsbedet, det er den ene ting som kunne løses ved at rykke bedet. Men den anden ting er at hun er begyndt at rådne :disappointed_relieved:, så der er ingen vej udenom, det er kun et spørgsmål om tid før det for alvor går den forkerte vej med hende.

Glæder mig til disse springer ud :heart_eyes:

Resten af dagen kommer til at gå med at rydde pallerammerne for ukrudt, også skal der sås i vildskab… Steffen har jeg overtalt til at lave rosenbue…denne her skal laves til to stk i stedet for en

7 Synes om

Rod i haven, vi skal ha sat et stakit i næste uge og jeg skulle lige fjerne et par rødder

Dem mangler jeg pu ha

4 Synes om