At hente kat i udlandet

ved der er en del der henter katte til deres opdræt i udlandet, men hvad er egentlig krav/lovgivning vedr dette.

tænker på hvis vi nu eks vil hente en kat i polen el tyskland
hvad skal vi så gøre osv

er helt med på at div vacciner skal være iorden.
men hvad med stamtavle, dyrepas osv osv

skal stamtavlen laves om til en FD tavle osv

Hvis det i forvejen er en kat der er registreret i FiFe er det ikke så omstændigt :slight_smile: Så har du vaccintioner, pas, kontrakt og stamtavle sammen med katten når du kører hjem. Når du så kommer hjem sender du en importrekvisition sammen med stamtavle til stambogsfører og betaler JYRAK for den service og så går der en rum tid så får du den danske stamtavle og voila.
Hvis det er en kat der er registreret i et andet forbund gælder andre regler som jeg ikke er så gode til :wink:

1 Synes om

Hvis I køber fra andre forbund end Fifé skal i have en transfer med :slight_smile:

Er jeg i tvivl med vaccinationer osv bruger jeg gerne dette lnk

I skal dog være opmærksom på at nogle lande har andre regler for udførsel, bla kan nævnes at Rabies skal være mindst 1 måned inden katten må forlade rusland.

2 Synes om

Du kan læse reglerne her Import – Felis Danica

Min erfaring med import er fra Tyskland og en enkelt fra Lithauen.

Katte med stamtavler fra TICA-klubberne i Tyskland giver normalt ikke de store udfordringer med hensyn til omregistrering til FIFE/Felis Danica, men hvis I derimod ønsker at importere en kat fra et uafhængigt forbund (der er mange i Tyskland), skal I være mere opmærksomme på om stamtavlen opfylder kravene.

I har i øvrigt mulighed for at sende stamtavlen forbi Avlsrådet til vurdering inden I køber katten.

Med hensyn til import fra Tyskland/EU-lande, så skal katten have pas med alle vacciner og rabies skal være ældre end 21 dage, som reglerne er pt.