Bøllen

:kryds::kryds::kryds:

Masser af :kryds:

øv altså med Bøllen, håber også det er “bare” er en lille betændelsesreaktion som kan klares med en omgang antibiotika

Vi er hjemme igen, men uden at blive meget klogere på, hvorfor det nogen gange gør ondt at spise :S
Alt hvad dyrlægen kunne komme til at se, så pænt ud og der var ikke tegn på inflammation nogen steder.
Så han skal fortsætte på smertestillende (jeg var ellers stoppet med at gi’ ham det, for han skulle kun ha’ i 7 dage efterfølgende … men så startede jeg ham op igen i weekenden, da jeg så at det gjorde ondt på ham) og så skal jeg ringe til dyrlægen på onsdag, med en rapport.
Bølle var voldsomt stresset hos dyrlægen, for venteværelset var fyldt med hunde :uha: … jeg skånede ham selvfølgelig så meget jeg kunne, men han kunne både høre og ikke mindst, lugte dem.
Så jeg forventede at han ville forsvinde i et par timer, når vi kom hjem, men han var sulten og forlangte noget at spise

Det var ellers noget af en tur til dyrlægen … ved siden af os ventede en gammel vovse på planlagt aflivning og det dyr der var inde før os, endte med en akut aflivning (ved ikke, om det var hund eller kat) … man (eller jeg ihvertfald) kan ikke undgå at blive påvirket af andres sorg, selv om man ikke kendte hverken dyrene eller ejerne :ked:

[QUOTE=Skattekat;1290259]…
Så jeg forventede at han ville forsvinde i et par timer, når vi kom hjem, men han var sulten og forlangte noget at spise

Det var ellers noget af en tur til dyrlægen … ved siden af os ventede en gammel vovse på planlagt aflivning og det dyr der var inde før os, endte med en akut aflivning (ved ikke, om det var hund eller kat) … man (eller jeg ihvertfald) kan ikke undgå at blive påvirket af andres sorg, selv om man ikke kendte hverken dyrene eller ejerne :ked:[/QUOTE]

Men det er da godt at han er sulten! Fortsat god bedring til ham

… og meget enig med dig i det med at andres sorg over deres dyr (eller andet) kan påvirke. Synes stadigvæk det er skræmmende så meget de små pelsbæster kan kravle ind under huden på en.

Helt uden at vide, hvordan en kat (næsten) uden tænder fungerer: Kan det ikke tænkes, at han simpelthen får ramt sig selv med hjørnetænderne når han spiser - jeg tænker, at fraværet af alle de øvrige tænder måske i et eller andet omfang påvirker kæbernes indbyrdes mobilitet, og det skal han måske lige lære at håndtere? :?

Det har jeg svært ved at se, hvordan det skulle kunne ske … han har jo hverken fået mere under- eller overbid ved operationen, så hjørnetænderne burde ikke kunne genere (efter min mening).
Jeg har ikke lagt mærke til de smerteudbrud, hverken i går (hvor jeg så var fraværende i flere timer), eller i dag … så jeg håber, at det skyldes at gummerne stadigvæk er ømme og at smertestillende er vejen frem, indtil det hele er vokset ordenlig sammen :kryds:

[QUOTE=Skattekat;1290478]Det har jeg svært ved at se, hvordan det skulle kunne ske … han har jo hverken fået mere under- eller overbid ved operationen, så hjørnetænderne burde ikke kunne genere (efter min mening).
Jeg har ikke lagt mærke til de smerteudbrud, hverken i går (hvor jeg så var fraværende i flere timer), eller i dag … så jeg håber, at det skyldes at gummerne stadigvæk er ømme og at smertestillende er vejen frem, indtil det hele er vokset ordenlig sammen :kryds:[/QUOTE]

Jeg var i hvert fald øm ret lang tid efter i tandkødet da jeg fik opereret en af mine visdomstænder ud - de skar ret meget tandkød væk, og jeg var ret ynkelig i 2 uger efter… Altså ynkelig hele tiden og ikke bare når jeg spiste :slight_smile:

Jeg aner det som sagt heller ikke - tænker bare, at hvis nu jeg selv fik fjernet alle mine kindtænder, ville mine kæber bagtil kunne lukkes tættere sammen, så det i stedet var hjørne- og fortænder, der skulle “positionere” kæberne…

Kattetænder - eller kæber for den sags skyld - er selvfølgelig ikke konstrueret på helt samme måde, men der er trods alt ikke væsentlig forskel på proportionerne?

Men som Eva var jeg sgu’ også voldsomt ynkelig ovenpå i hvert fald den ene tandfjerning… :trøste:

Jeg aner det som sagt heller ikke - tænker bare, at hvis nu jeg selv fik fjernet alle mine kindtænder, ville mine kæber bagtil kunne lukkes tættere sammen, så det i stedet var hjørne- og fortænder, der skulle “positionere” kæberne…

Kattetænder - eller kæber for den sags skyld - er selvfølgelig ikke konstrueret på helt samme måde, men der er trods alt ikke væsentlig forskel på proportionerne?

Men som Eva var jeg sgu’ også voldsomt ynkelig ovenpå i hvert fald den ene tandfjerning… :trøste:

Det var så en ny variant - dobbelt postering, til gengæld kom en del af sidste linie ikke med… :?
Men inden post stod der: Men som Eva var jeg sgu’ også voldsomt ynkelig ovenpå i hvert fald den ene tandfjerning - og længe efter…

Jeg har ikke skrevet her længe og folk tror nok (på nær nogle få indviede) det er fordi, alt er i den fineste orden med Bølle-Bjørn …
Det er det desværre ikke :frowning:
Det er aldrig blevet helt godt, efter den sidste tandudtrækning og vi har prøvet lidt af hvert … ekstra kur med antibiotika, flere røntgenbilleder (der er vitterlig intet unormalt at se på dem og de resterende tænder har det fint), kur med binyrebarkhormon (hvor Bøllen havde det helt fantastisk i 5 uger) og i onsdags fik han så taget blodprøver for alt muligt og en mundswap.
Resultatet blev, at siden der ikke findes noget galt, er der tale om en (uforklarelig) kronisk mundhulebetændelse og han skal have medicin resten af sit liv :frowning:
Han har rødt tandkød bagerst i munden, i begge sider i overkæben … tandkødet er for længst helet, d.v.s., der er ikke nogen åben sår, men det er ømt og giver en gang i mellem en smertereaktion, når han spiser.
Den medicin vi afprøver på ham er Sporimune (Atopica) … mest brugt mod allergiske hudreaktioner, men skulle også virke dæmpende på inflammationer og tåles bedre på længere sigt (ifølge dyrlægen), end binyrebarkhormon.
Jeg er meget spændt på, om det hjælper (:kryds::kryds::kryds:), for det har taget hårdt på både ham og mig (og ikke mindst - min pengepung :blegne:) … heldigvis er han dog stadigvæk den glade og venlige Bølle-Bjørn, der er intet at mærke på ham, udover de reaktioner i forbindelse med spisning.

Her en video taget for 2 mdr. siden (og den der fik dyrlægen til at tage mig alvorligt) … reaktionen kommer ca. 1½ minut inde i videoen (husk lyd)

//youtu.be/0dwRXyxYZpI

[QUOTE=Skattekat;1298040]Jeg har ikke skrevet her længe og folk tror nok (på nær nogle få indviede) det er fordi, alt er i den fineste orden med Bølle-Bjørn …
Det er det desværre ikke :frowning:
Det er aldrig blevet helt godt, efter den sidste tandudtrækning og vi har prøvet lidt af hvert … ekstra kur med antibiotika, flere røntgenbilleder (der er vitterlig intet unormalt at se på dem og de resterende tænder har det fint), kur med binyrebarkhormon (hvor Bøllen havde det helt fantastisk i 5 uger) og i onsdags fik han så taget blodprøver for alt muligt og en mundswap.
Resultatet blev, at siden der ikke findes noget galt, er der tale om en (uforklarelig) kronisk mundhulebetændelse og han skal have medicin resten af sit liv :frowning:
Han har rødt tandkød bagerst i munden, i begge sider i overkæben … tandkødet er for længst helet, d.v.s., der er ikke nogen åben sår, men det er ømt og giver en gang i mellem en smertereaktion, når han spiser.
Den medicin vi afprøver på ham er Sporimune (Atopica) … mest brugt mod allergiske hudreaktioner, men skulle også virke dæmpende på inflammationer og tåles bedre på længere sigt (ifølge dyrlægen), end binyrebarkhormon.
Jeg er meget spændt på, om det hjælper (:kryds::kryds::kryds:), for det har taget hårdt på både ham og mig (og ikke mindst - min pengepung :blegne:) … heldigvis er han dog stadigvæk den glade og venlige Bølle-Bjørn, der er intet at mærke på ham, udover de reaktioner i forbindelse med spisning.

Her en video taget for 2 mdr. siden (og den der fik dyrlægen til at tage mig alvorligt) … reaktionen kommer ca. 1½ minut inde i videoen (husk lyd)

//youtu.be/0dwRXyxYZpI
[/QUOTE]

Masser af :kryds: for at det nye medicin virker, og Bølle-Bjørn snart er helt frisk igen.

Hvor er jeg ked af at læse han stadigvæk ikke er helt på toppen. Det gør helt ondt i mig at se hans reaktion - den stakkel, men hvor er det godt at du har den video når dyrlægen ikke vil tro på at der er noget der ikke er som det skal være!

Ville sådan ønske at jeg på nogen måde kunne hjælpe… men det kan jeg jo desværre ikke andet end at sende et kram i jeres retning og et håb om at den nye medicin virker bedre end den anden.

Kan ikke huske om du har skrevet det, men måske kunne colostrum hjælpe?

God bedring

[QUOTE=Vipstøsen;1298047]Hvor er jeg ked af at læse han stadigvæk ikke er helt på toppen. Det gør helt ondt i mig at se hans reaktion - den stakkel, men hvor er det godt at du har den video når dyrlægen ikke vil tro på at der er noget der ikke er som det skal være!

Ville sådan ønske at jeg på nogen måde kunne hjælpe… men det kan jeg jo desværre ikke andet end at sende et kram i jeres retning og et håb om at den nye medicin virker bedre end den anden.

Kan ikke huske om du har skrevet det, men måske kunne colostrum hjælpe?

God bedring[/QUOTE]
Det var ikke sådan at dyrlægen ikke troede på mig, når jeg fortalte at der altså stadigvæk var noget der generede … jeg kunne åbenbart bare ikke forklare den reaktion godt nok, for at han forstod, hvad det drejede sig om.
Han havde en teori om, at på grund af de manglende tænder, havde Bøllen ikke styr på maden i munden og gik i panik, når han fik for meget ned i halsen på én gang … og mange gange var jeg selv faktisk i tvivl om, hvad der skéte.
Jeg havde jagtet Bølle i dagevis med kameraet og havde jegvedikkehvormange optagelser af en kat der bare spiste og spiste … men lige pludselig, så var den der.
Jeg havde dyrlægen i røret, mens han så videoen og da Bøllens reaktion kommer, blev der helt stille i røret … og så kom der: Hvad.Var.Det.??
Siden har jeg ikke følt mig helt så hysterisk … hos dyrlægen :wink:

Jeg blander Colostrum i vådfoderet hver eneste dag og har gjort det i laaaaaang tid, fra før alt det her startede … så det har altså ingen effekt på Bøllens tandkød - desværre :frowning:

Godmorgen Skattekat

Jeg har set videoen af Bøllen, der forsøger at spise og blev noget rystet. Må jeg høre, hvordan han har det i dag?

Mvh. Lise

Jamen, Bøllen har det fint, så længe jeg ikke prøver at tvinge medicin i ham … han hader - HADER - det der Sporimune :S
Det er (gudskelov) ikke hver dag at jeg hører den smertelyd og den skulle også meget gerne ophøre, når medicinen begynder at virke, hvilket kan tage op til 4 uger :surrender1:
Men ellers er han en glad og tillidsfuld kat, fræk som bare pokker, nysgerrig og social … det også derfor jeg bliver ved, for han har så megen livsglæde/livskvalitet, trods alt :hjerte:

Det er jeg godt nok glad for at vide, for den video var da foruroligende!
Fortsat god bedring.
Kh. Lise

Nåh, så kommer der lige en ny (og forhåbentlig den sidste) opdatering på Bøllen.

Sporimune hjalp ikke, Atopica hjalp ikke, men så fik han den 3. medicin, Cyclavance, med det samme virksomme stof (Ciclosporin) og så var der endelig fremgang :thumbup:
Jeg kan ikke huske, hvor lang tid der gik, før han fik det bedre, men det er laaang tid siden den sidste smertereaktion og i dag er der intet at mærke på ham … han spiser både vådt og tørt og den der sniger-adfærd omkring madskålene er væk, nu går han bare hen til en skål og spiser :ok:
Jeg var med ham hos dyrlægen i dag til kontrol og dyrlægen var ovenud tilfreds … dog syntes han at Bøllen måske havde taget liiige lidt rigeligt på, men han blev vejet til 6.3 kg … på et tidspunkt i hele dette forløb, var han nede på 4.7 kg. og det var alt for lidt, for min bamsekat :surrender1:
Så vi blev enige om, at hellere en lidt tætbygget kat (for Bølle kan nemlig bære det, han bliver ikke delle-slasket, som så mange kastrater bliver, når de tager på), som er glad og trives … men han skal ikke så gerne blive større!
Dyrlægen fik (selvfølgelig) ikke lov at kigge Bøllen ordenlig i munden, men han kunne desværre se, at der stadigvæk var en smule rødmen bagerst i munden :frowning:
Vi blev enige om, at vi prøver at gi’ Bøllen samme dosis, men nu kun hver anden dag og så skal vi snakkes ved om 2 mdr. … selvfølgelig før, hvis han reagerer negativt på den nedsatte mængde medicin, men vi håber … :kryds::kryds::kryds:
Medicin hver 2. dag, det er da lige til at overskue … også selv om det bliver for resten af hans liv … for jeg har en glad og fræk kat, der i den grad nyder livet :hjertehop:

Jeg har slet ikke set den opdatering fra november :uha: Men dejligt, at I har fundet noget, der virker - i hvert fald virker så meget, at han ikke længere får smerter af at spise. Det er ikke så sært, han har sneget sig rundt om madskålen, når den har haft den effekt på ham, den lille stakkel. Eller - det er han så ikke mere, kan jeg forstå :slight_smile: