"Catification" / kattehylder

Oh, jeg ville GRÆDE af glæde over jævnligt at have så mange nuttekære små pelsbamser løbende rundt. Og jeg er vild med dit verandamiljø. Udfordringen er en smule større hos mig, fordi svalegangen jo indeholder min hoveddør, så jeg (og to teenagebørn) skal kunne komme ind og ud ad ét eller andet i hegnet - men jeg ser, om jeg kan være kreativ på én eller anden måde. At få misserne væk fra trafikken og naboens griller i hvert fald et stærkt argument.
Tak for sparring igen - jeg glæder mig til at gå på billedjubel i din ChiCha-tråd. :heart_eyes:

Velkommen til dig og dine to smukke katte :velkommen:

Et lille indput :slight_smile:
Hvis de alligevel ender som indekatte så lad være med at lade dem smage udelivet :slight_smile: Tag en beslutning om indekatte og se så om de har for stor udlængsel. Hvis det skulle være tilfældet så er der en ny situation :slight_smile: Men det er lettere at slække på frihed end inddrage den igen :slight_smile:

10 Synes om

Ift du var bange for at blive haglet ned for at overveje indekatte… Vi tør slet ikke lade vores løbe frit! Og vores hus er købt efter, at det skulle være nemt at holde dem inde og lave en indhegning :ups:

Da vi boede i lejlighed, efter kattene i to år havde haft en indhegnet have, så levede de fint med en indhegnet altan.

Et forsøg på at vise den, hvis nu du kan bruge det ift svalegangen. Det er bidefast net (som HolmeIncs) sat på stolper.

Hvis kattene aldrig har haft friheden, så er det ikke nødvendigvis noget, du behøver lave - men jo, det er rart med udluftning og muligheden for at komme nemt ud, HVIS det er muligt at lave :slight_smile:

4 Synes om

Kom lige i tanke om, at jeg da også har lidt billeder af vores kattehylder :slight_smile:

Det er billige hylder fra IKEA beklædt med nålefilt fra Bauhaus, så kattene kan stå fast.

Kasserne i det sidste billede er bogkasser, vi har sat en pind på tværs af og boret hul i siden af.

6 Synes om

Ahmen, hvor er det da fint, @Enki! Hvor køber man sådan noget gitter? I byggemarkeder? Det kunne fungere godt som løsning på, at min lejlighed bliver så varm om sommeren, og så er der i hvert fald ingen, der hopper ned fra 1. sal.
Det er vildt inspirerende at se billeder af, hvordan I andre har gjort det. Jeg takker for, at I gider dele. :kissing_heart:

Og PS. Undskyld håbløst sent svar - der var åbenbart en grænse for, hvor mange indlæg jeg måtte lave på én dag, fordi jeg er ny. :blush:

3 Synes om

Tusind tak, @Eva :blush:

1 Synes om

Helt enig, @_DK_Sugieh. Jeg trækker den til efter nytår, ser på mulighederne og tager en beslutning om, hvad jeg gør.

Også tak til dig for rigtig gode og inspirerende kattehylde- og altanbilleder, @Lykke. Jeg vil rigtig gerne lave noget, der minder om jeres altan, men er nødt til at være lidt kreativ mht. ind- og udgangsmulighederne (for mennesker), fordi min svalegang jo indeholder min hoveddør. Så det er lidt sværere end på en altan, men jeg er vildt inspireret af at se jeres billeder, også af indemiljøet, så TAK! :relaxed: (Og megasød kat, du har! :smiling_face_with_three_hearts:)

Jeg vil mene det ville være relativt nemt at lave noget på din svalegang.
En dørramme af træ og så beklædt med net og vupti du har en ny indgangsdør.

Mener @Enki har lavet en på et tidspunkt som brug ved en sammenføring.

2 Synes om

PS. @Lykke, har du sat kattesengene fast på væghylderne på én eller anden måde, så de ikke falder ned? Den ene af mine er en stor bamse, der har det med at flade så meget ud, at han flyder ud over hylderne på mit kattetårn, og én gang har jeg måttet redde ham fra at falde ned, så det er også én af de ting, jeg går og panikker over pt.

Uh, et foto af det ville være fedt! Og så skal jeg vist lige have håndværkskyndig kæreste på banen her. Thi alene er jeg ikke i stand til at lave noget, der hæver sig over gaffatape-niveau. :blush:

1 Synes om

Jeg tænker også, at en netdør burde være til at lave. Vi har købt lågen i vores hegn udenfor, men den ser ikke så vanskeligt ud, hvis din kæreste har lidt snilde.

Her er vores hjemmeflikkede dør fra en sammenføring mellem voksne… Din skal nok være lidt bedre :hoho:

Tak for rosen til katten. Tænker du mener Jack (sort og grå), som vi desværre ikke har længere. Men der er 6 andre herhjemme :ups:

Edit: Fandt lige et billede af lågen udenfor.

Kattesengene på hjørnehylderne fik vi aldrig gjort noget ved, da drengene ikke gad bruge dem. Men vi havde planer om at sy velcro i bunden og sætte dem fast på den måde :slight_smile:

Tak. Min løsning er desværre ret dyr, af forskellige grunde. 1. Det gitre der er brugt, kostede omkring 600 kr. pr plade, og i de mål jeg skulle bruge, gik der en plade til hvert vindue. Og så var der desværre ret meget til overs, som man ikke rigtig kunne bruge. 2. Da jeg knap nok kan slå et søm i, valgte jeg at få en snedker til at lave dem, altså trærammer omkring, og skinnerne de køre på, og det koster jo også en del.

Jeg valgte det gitre, fordi jeg synes det er pænt. Men nu hvor jeg har levet med det i syv år, ville jeg vælge volierenet i stedet. Det er ikke lige så pænt, men ulempen med det gitre, er at det faktisk tager rigtig meget af luften. Så på en varm sommerdag, savner jeg rigtig gennemtræk. Med volierenet, ville det så også blive en hel del billigere. Det køre på små skinner, så man kan skubbe det frem og tilbage, alt efter hvilken side man vil have åben i. Hvis du vil kaste dig ud i lignede, så sig til, så kan jeg tage lidt bedre billeder så du kan se det bedre. :slight_smile:

Hov glemte at skrive, metalpladen er købt i Stark (så vidt jeg husker), kan godt nok ikke lige finde den nu, men fandt den lige nu hos carl-ras.dk

Jernplade med kløverhuller

Min dør var en standart stuedør fra Silvan, koster omkring 200 kr. Fik en ven til at skære midten ud, og sætte volierenet i i stedet. Jeg er superglad for den dør, og den var perfekt til sammenførring. Men den kræver så en dørkarm, så den ville næppe være den bedste løsning på en svalegang.

Jeg kan desværre ikke lige vise et billede af den, har ikke fået overført alle mine billeder fra min gamle computer.

Lige for at supplere Lykkes indlæg - velcro bliver brugt af fx PetFun, der laver kradsetræer, til at holde kattesengene på plads på de dertil indrettede plader, og det virker fortrinligt. Der er sømmet/limet velcro fast på pladen, og så er bunden af kattesengen lavet i noget stof, der hægter sig fast.

Hvis ikke stoffet er det rigtige, kan man vel også hæfte den modsatte slags velcro på bunden af kattesengen. Det kræver bare en højere grad af synkronisering mellem plade og bund, end hvis stoffet i sig selv kan fungere.

1 Synes om

Lige deres idé vi ville tyvstjæle :wink:

Vores plan var dengang at sætte den grove side af velcroen på sengen, og så ville den kunne sidde fast på hyldens nålefilt.

Man kan vel sige, at vi ville bruge Petfuns princip modsat - hele hylden ville være den bløde velcro, da den var helt beklædt med nålefilt.

1 Synes om