Chili er officielt sukkersygekat :(

Imens dyrlægen stadig prøver at finde ud af, hvad der får Chili og Asani til at klø (det var ikke pelsmider, de tester nu for ringorm), så er vi nu helt sikre på 1. at hun har blærebetændelse, 2. at hendes fructosamintest ligger over grænsen, og 3. at hendes nyretal ligger i den høje ende.

Tre sider af samme sag ifølge dyrlægen. Han havde tallene fra sidste år at sammenligne med. Dengang lå hendes fructosamintest 1 under grænseværdien, og den faldt så i løbet af den følgende måned. Denne gang lå den en del højere.

Dyrlægen mener derfor, vi skal erklære hende for sukkersygekat og behandle hende derefter, fordi vi så måske kan undgå, både at hun ender med at blive insulinkrævende, og at hendes nyrer bliver mere belastede. Og hvis nyrerne bliver mindre belastede, får hun måske heller ikke så nemt blærebetændelse.

Jeg har lidt dårlig samvittighed over, at jeg ikke har formået at gøre mere ved det siden sidste år. Der blev hun jo sat på diæt. Men hun HAR dog tabt sig, selv om det kun er 300 gram.

I morgen, når dyrlægen har dyrket urinen, skal jeg hente antibiotika til hende, og så skal vi tale om foder også. Og så skal jeg måske til at overveje, om jeg skal have sådan et par sureflap-madskåle, så jeg kan holde øje med, hvor meget hun spiser.

Mange overvejelser …

Åh for pokker… Det er jeg ked af at høre. Håber I finder en god løsning med foder med lavt kulhydratindhold.

:kram:

4 Synes om

Puuh, det lyder som noget af en omgang. :kram:

1 Synes om

Ja, det håber jeg. Det er i hvert fald dyrlægens udgangspunkt. For det første fordi insulin ikke virker godt på kat (er Buster og Sigga mon enestående?), og for det andet fordi det er belastende at skulle behandle. Selv om han også antog, jeg måske nok kunne klare det bedre end så mange andre - jaja, det sagde han altså :slight_smile:

Men Buster får da vådfoder, ikke? Hvad giver du ham? For jeg ved, at mine ikke gider æde Hill’s vådfoder. Jeg ved også, at Asani ikke uden videre lader sig spise af med tørfoder alene, så jeg skal helst finde noget vådfoder, de begge kan få.

Får Stine samme foder som Buster? Hvordan håndterer du fodringen af dem begge? Deles de om maden, eller skal Buster have afmålte portioner?

Buster har reageret på insulin fra første dag, og uden problemer. Han for så menneskeinsulin.

Buster får primært vådfoder - Topic fra Aldi. Derudover fandt jeg kulhydratfattigt foder fra ZooPlus - kan dog ikke længere huske hvad det var. Mener dog at Applaws var den ene, og muligvis Orijen.
Jeg kiggede efter et kulhydratindhold på under 20, fandt vist noget på omkring 15.

Buster og Stine får samme foder. Buster vil så gerne hjælpe Stine med at spise op, han sluger maden og hun nipper til maden. Alt i alt går det fint, jeg er over Buster når han begynder at spise af Stines mad. Han ved han ikke må, men går den så går den.

1 Synes om

:kram:

2 Synes om

Det er jeg ked af at læse Ingrid, men på den anden side er det også godt det er opdaget så I kan sætte ind med behandling. Hendes blærebetændelse kan sagtens skyldes sukker i urinen.

Sagde dyrlægen tilfældigvis noget om hvorfor katte ikke reagerer så godt på insulin? Sidder selv og tænker gad vide om det ikke er pga. at deres energistofskifte er så meget rettet mod at brænde aminosyrer af frem for glukose, sorry det var lige nørden der kom op i mig her.

Er det muligt at få hende til at bevæge sig mere? Det kunne måske hjælpe på sukkerniveauerne i hendes blod.

Anyway, god bedring og jeg håber at mad og pelsproblemer løses! :kram:

2 Synes om

Det er ikke min erfaring at insulin ikke virker på kat.
Min husmis og maine coon blanding fik insulinkrævende diabetes som 8 årig. Hun blev 19 år og fik alle årerne insulinsprøjte hver dag.

Mine forældres nu 9 årige husmis, har haft insulinkrævende diabetes i 2 år, også her virker det godt.

Er det din dyrlæge som siger insulin ikke rigtig virker eller? Var der nogle begrundelser for udtalelsen?

Det var dyrlægen, der sagde det. Men eftersom det ikke er aktuelt i Chilis tilfælde, så var det ikke noget, vi diskuterede yderligere, eller som han uddybede. Så jeg kan desværre ikke svar på det - om end Carinas bud lyder som noget, der kunne give mening.

Mine har jo netop opdaget, at de elsker Topic (i de små bakker), så det kan jeg måske godt fortsætte med så. Der er i hvert fald hverken sukker eller korn i dem.

Og hvordan pokker finder ud ud af det? Jeg synes aldrig, kulhydratindholdet bliver opgivet i analysen?

Dyrlægen vil jo have, hun skal på noget specialfoder fra Hill’s. Jeg kan ikke huske, hvilken en af deres specialdiæter det er. Men jeg synes bare, at Hill’s og RC og de her “dyrlægemærker” altid propper deres produkter med korn i rå mængder - for at erstatte det fedt, de piller ud. Og er det virkelig vejen frem - både i forhold til vægt og blodsukker?

Ja, det kan være, hun skal i gang med at hoppe og springe lidt mere :slight_smile: Jeg havde jo håbet, det ville hjælpe at få udeadgang, men så skal jeg nok sørge for, at der er lidt flere aktivitetsmuligheder for dem ude i haven. Det blev jo aldrig til noget med at lave et klatrestativ til dem, så de har kun havebordet.

[quote=“galath, post:10, topic:235910”]
Mine har jo netop opdaget, at de elsker Topic (i de små bakker), så det kan jeg måske godt fortsætte med så. Der er i hvert fald hverken sukker eller korn i dem. [/quote]

Jeg bruger Topic i dåse som primær, det er det samme i forhold til korn og sukker. Bruger de små en gang i mellem, da misserne så tror de får noget særligt. De er i hvert tilfælde på på en anden måde når jeg tager de små bakker - eller poser.
Derudover bruger jeg Cosma som supplement. Tidligere har jeg også brugt Bozita, det i karton, mon det kan jeg ikke længere bruge pga Busters bugspytkirtelbetændelser.

Jeg har gennemlæst massevis af analyser på ZooPlus.
Har lige siddet og kigget på gamle ordrer derinde, og kan se at jeg har bestilt Applaws og Porta21.

Der er virkelig mange der ikke opgiver kulhydratindhold. Generelt kan jeg dog sige at “klassikerne” som Hills, RC mm de alle er uegnede pga store mængder korn og kulhydrat.

Start med at kigge efter de klassisk kornfri, så er der i hvert tilfælde ikke så meget kulhydrat.
Kan f.eks se at Orijen kan fås med de 15%.

Nu hvor Busters største problem er gentagne gange af bugspytkirtelbetændelse fodrer jeg ikke længere helt så diabetesorienteret, da det er meget vigtigt at fodre med et foder med et lavt fedtindhold.

Måske er ovenstående blevet lidt rodet, da jeg samtidig har siddet med ZooPlus og søgt der.

Ingrid - det kræver noget research og finde det bedste foder. Til en start tænker jeg: Måske mere vådt? Tørt kun i aktivitetslegetøj, som jeg ved du allerede bruger.

Du skriver bare hvis der er noget du er i tvivl om, jeg svarer så godt jeg kan.

1 Synes om

Du regner protein, fedt, aske og fugt samme. Resten op til 100% er kulhydrat.
Held og lykke med hende. :slight_smile:

4 Synes om

Sikke da noget Ingrid. Er ked af at høre, at Chili nu er med i klubben af sukkerkatte. :kram: Men når det så er sagt, er både Sigga og Buster jo heldigvis eksempler på, at katte sagtens kan have et godt liv alligevel :troste:

Sigga har lige fra diagnosen haft brug for insulin og reagerer godt på det. Det min dyrlæge siger, er at det er forskelligt, hvor godt katte reagerer på det, og at nogen kan have større risiko for at få insulinchok end andre - det har Sigga og jeg jo heldigvis kun oplevet én gang.

Mht. foder er jeg næsten bange for at udtale mig, fordi jeg ved at der er mange meget vidende mennesker og skarpe holdninger til dette her på forum. Men jeg har jo sammen med dyrlægen valgt, at Sigga får Royal Canin diabetes-foder, og det har været super godt til hende. Før det prøvede jeg med diverse lav kulhydratkost, og det fik hun mærkelig mave af. Men siden hun kom på RC er hendes vægt stabiliseret, hendes blodsukker er faldet, og vi har kunnet skrue ned for insulinen. Så det holder vi fast i. Derfor vil mit råd være - gør hvad der er rigtigt for dig og Chili i samråd med dyrlægen.

Jeg talte faktisk med min dyrlæge om netop det med diabetesfoder, kornfrit osv sidst vi var der. Og det hun sagde var, at det var fint at prioritere kornfrit, råt, naturforder osv, når man har en rask kat - for det er det raske katte lever af i naturen. Men en kat som Sigga ville dø, hvis hun levede i naturen. Det er der sikkert mange, der har andre holdninger til - og man kan mene, at Sigga ikke ville have diabetes hvis hun levede et “naturligt liv” og ikke var indekat. Men jeg har valgt at stole på den dyrlæge, jeg har haft et godt samarbejde med, og sammen har vi kigget på Siggas trivsel. Og pt. trives hun, er stabil på sukkersygen, leger som aldrig før og har efter vores vurdering en god livskvalitet. Og så piller jeg ikke ved noget.

Jeg håber, du finder den løsning, som passer til jer alle tre. Og skriv endelig på fb eller pb, hvis du har brug for sparring, støtte eller andet :slight_smile:

2 Synes om

Jeg er helt enig med Tea :blush:

3 Synes om

Det er højst sandsynligt M/D. Helios havde vældig stor gavn af det i sin tid, og han kunne heldigvis også rigtigt godt lide det.
VH
Susanne

1 Synes om

Øv altså Ingrid. Jeg er virkelig ked af at høre om problemerne med Chili.
Mht. aktivering: Mine er godt nok svære at få til at bevæge sig på denne årstid. 3 ud af 4 gider slet ikke ud, fordi de synes det er meget bedre at ligge på en varm radiator. Men noget der faktisk kan få dem i gang er papirkugler. Særligt hvis jeg gider at deltage lidt. Er der noget Chili særligt godt kan lide - f.eks. papirkugler eller foderbolde?
Sig lige til hvis du beslutter dig for sureflap. Jeg har 2 stående som jeg ikke bruger mere - de har været i brug ca. 6 måneder, og vi kan sagtens finde en god pris på en af dem, hvis det er. Blossom og Asta kunne i længden ikke administrere at dele automat - hverken med hinanden eller med en af de andre, og jeg nægtede at købe 2 sureflap mere (de er altså lidt halvdyre). Vi er begyndt at portionsfodre kattene morgen og aften (adskilt fra hinanden) fremfor at have mad stående hele tiden.

1 Synes om

Jeg var ikke klar over, det var så nemt :slight_smile: Der kunne jo godt have været mere, de ikke opgav. Men hvorfor i alverden opgiver de ikke kulhydrat, hvis det er det eneste, de udelukker? Så får man jo en mistanke om, at de forsøger at skjule det :confused:

1 Synes om

Tak, skal I have. Det er så rart at vide, at der er masser af viden at trække på her.

2 Synes om

Ja, nemlig. Det virker ærligt talt lidt suspekt. :confused:
Det er vist heller ikke altid de opgiver fugt, men til det foderforedrag jeg var til, blev den som kvalificeret gæt sat til 10%. Og ja, jo højere man antager fugten er, jo lavere vil kulhydraten så være. Men det er typisk et par procentpoint den afviger med. (Og som regel vil fugtigheden være lavere end 10%, hvis den afviger, ikke højere.)

1 Synes om

Jeg tror faktisk, det var det, der hedder Metabolic/Urinary (det har vist ikke en forkortelse). Han sagde i hvert fald, det var det samme som sidst, han ville anbefale igen, og da fik de det, er jeg så siden kommet i tanke om. Som de også godt kunne lide. Ja, Asani fik det også. Det må han gerne, siger dyrlægen.

Det kan også være, det ender med det igen - eller med M/D måske. Men i går fandt han noget Virbac i stedet. Denne her:

https://dk.virbac.com/home/veterinary-hpm/hpm-katte/main/veterinary-hpm-kattefoder/sortiment-til-katte-med-speciell/weight-1.vhpm-detail.html

Den lyder jo udmærket, så nu skal jeg bare have testet, om de gider æde den. Det plejer nu ikke at være et stort problem med tørfoder :slight_smile: