DKKs stambogsdatabase - indavl

Jeg kom lige til at snakke med min dyrlæge om indavl hos hunde vs katte, og han nævnte DKKs stambogsdatabase, men jeg kan se man skal have login for at se noget nærmere der.
Men hvordan fungerer den ifht indavl? Er det en bestemt generation man ser på, eller er det den komplette indavl, eller hvad? :slight_smile:
(Og ja hvis nogen havde et login ind de ville låne ud til et hurtigt selv-kig, ville jeg da være lykkelig)

Kender du en kennel, så bed dem vise dig det - sidst jeg tjekkede var det sammen med en opdrætter i DKK. Måske Ann K har et log in?

Jeg kender ingen med en kennel :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1177585]Jeg kom lige til at snakke med min dyrlæge om indavl hos hunde vs katte, og han nævnte DKKs stambogsdatabase, men jeg kan se man skal have login for at se noget nærmere der.
Men hvordan fungerer den ifht indavl? Er det en bestemt generation man ser på, eller er det den komplette indavl, eller hvad? :slight_smile:
(Og ja hvis nogen havde et login ind de ville låne ud til et hurtigt selv-kig, ville jeg da være lykkelig)[/QUOTE]

Den viser i første omgang indavlen i forhold til 3 generationer, men man kan vælge op til 8 generationer.
Dette står der på siden “Beregning af indavlsgrad på hundeweb er baseret på de seneste 3 generationer, såfremt data på hundene findes i vor database.På “Udvidet Stamtavle” på fanebladet “Stamtavle” kan du se indavlsgraden for 3, 4, 5, 6, 7 eller 8 generationer.”

[QUOTE=Christina K;1177914]Den viser i første omgang indavlen i forhold til 3 generationer, men man kan vælge op til 8 generationer.
Dette står der på siden “Beregning af indavlsgrad på hundeweb er baseret på de seneste 3 generationer, såfremt data på hundene findes i vor database.På “Udvidet Stamtavle” på fanebladet “Stamtavle” kan du se indavlsgraden for 3, 4, 5, 6, 7 eller 8 generationer.”[/QUOTE]

Mange tak, det var lige det svar jeg ledte efter! :slight_smile:
For så er det jo nemt nok for dyrlægen at stå og synes indavlsgraderne hos kat er høj (aka en nævnt indavl på 6,8 i komplet), når man hos DKK-hunde ikke ser det længere ud end til 8. generation :slight_smile:

Eva - du skulle tage og kontakt Canis - Dina Doctermann sidder på bladet - og læse den artikel om arvbarhed i Nr. 1. Den ville du finde meget spændende er jeg sikker på - Mobil: + 45 28 43 51 79
Email: [email protected]