Er min kat stresset?

Hej alle.
jeg har jo lille Blua på knap 6 mdr. Og Bertil på snart 4 år.
Bertil har jeg fået som voksen - omplacering igennem Dansk Dyreværn Århus, da var han 1 år 4 mdr.
Han har altid været glad for at komme ud og det trives han bedst med. Han bliver meget ulykkelig hvis jeg må holde ham inde i længere tid af en eller anden grund.

I søndags var jeg på udstilling med Blua og efter vi kom hjem er Bertil begyndt at hvæse mere af ham end han gjorde før. Det er som om de lige er blevet bombet tilbage i deres forhold til hinanden. Han vil dig stadig gerne spise af samme skål på samme tid :gruble:

Hver morgen i denne uge har Bertil været ulykkelig over at jeg ikke lukker ham ud og han har gået og beklaget sig og hvæst af Blua. Her til morgen ser jeg ham så stå og skrabe på gulvet som når han har været på bakken og ganske rigtigt, der ligger en pøl tis. Bertil har ALDRIG tisset på gulvet før :uha::uha::uha:
Det kan jo være et tegn på at han er stresset over noget og det er nok enten det at være inde eller Blua (som I ved fra tråden om Anne P’s uopdragne killinger, så er det bestemt en mulighed) :argh:
Men hvad mener I?? Og hvad kan jeg gøre??
Jeg bryder mig ikke om at han er ude om natten eller når jeg er på arbejde, men kan det være en kamel jeg må sluge? Jeg bor et godt sted, risikoen for at han bliver kørt over er lille, men der kan jo ske så meget andet. What to do??

I skal også lige have et af mine absolut ynglingsbilleder af Bertil :hjerte:

Når han tisser udenfor bakken, så er min første tanke, at han har ondt. Det kan være blæresten/krystaller eller en blærebetændelse. Ændringerne i hans adfærd kan nemt være pga. smerter.

Jeg ville tage ham med til dyrlægen, for at få ham undersøgt.

Det kan det meget vel være. Har også lige snakket med Anne og jeg ringer til Dyrlægen her kl 8.

Selv om det viser sig ikke at være det, der er i vejen, er det altid bedst at få muligheden udelukket. Det er nu lige før, jeg håber, det ER det, for så er det forholdsvis simpelt at gøre noget ved.

Jeg skal lige forstå - hvorfor er det du ikke lukker ham ud?

Dertil - Blua er formodentligt kommet hjem og har lugtet anderledes, af andre katte, hund, gnaver, hvad der ellers kan have smittet af af lugte sådan en dag. Det er derfor Bertil reagerer som han gør IMO. Den melodi bør de med lidt hjælp og opmuntring hurtigt kunne finde igen.

jeg er lidt hønemor og kan ikke lide at han render ude når jeg ikke kan lukke ham ind. Som sagt, det er måske en kamel jeg skal sluge.

Men vi var til dr. Dyr her til formiddag, det er ikke blærebetændelse men pH værdien lå på 7 og ikke 6 som den skal. Han har fået noget antibiotika og nogey smertestillende og så skal vi have taget nye prøver når det er færdigt. Er det ikke bedre, så skal han på noget urinary foder. Han drikker sandsynligvis heller ikke nok…

[QUOTE=Katho;1294720]jeg er lidt hønemor og kan ikke lide at han render ude når jeg ikke kan lukke ham ind. Som sagt, det er måske en kamel jeg skal sluge.

Men vi var til dr. Dyr her til formiddag, det er ikke blærebetændelse men pH værdien lå på 7 og ikke 6 som den skal. Han har fået noget antibiotika og nogey smertestillende og så skal vi have taget nye prøver når det er færdigt. Er det ikke bedre, så skal han på noget urinary foder. Han drikker sandsynligvis heller ikke nok.…[/QUOTE]

Spiser han vådt? :slight_smile:

Ja 2 gange dagligt + en masse mus :S

Hvis han ikke drikker nok, så prøv at købe en vandfontæne. Det rindende vand kan lokke katte til at drikke mere.
Husk også at vand og foder skal stå min. 1 mtr. fra hinanden (gerne længere). Katten kan være tørstig, men fordi foderet dufter, så vælger den at spise isf.

[QUOTE=DK Lindvig;1294733]Hvis han ikke drikker nok, så prøv at købe en vandfontæne. Det rindende vand kan lokke katte til at drikke mere.
Husk også at vand og foder skal stå min. 1 mtr. fra hinanden (gerne længere). Katten kan være tørstig, men fordi foderet dufter, så vælger den at spise isf.[/QUOTE]
Jeg har godt tænkt på en fontæne. Han plejede at drikke meget af vandhanen men er holdt op efter at terroristen er kommet ind i vores liv. Foder og vand står med en meters mellemrum.
jeg kan evt. også prøve at sætte nogle flere vandskåle op omkring i huset…

[QUOTE=Katho;1294734]Jeg har godt tænkt på en fontæne. Han plejede at drikke meget af vandhanen men er holdt op efter at terroristen er kommet ind i vores liv. Foder og vand står med en meters mellemrum.
jeg kan evt. også prøve at sætte nogle flere vandskåle op omkring i huset…[/QUOTE]

Flere vandskåle er helt klart et hit her. Jeg har dem stående i vindueskarmene, så de får sig en slurk, når de kommer forbi.

[QUOTE=Katho;1294734]Jeg har godt tænkt på en fontæne. Han plejede at drikke meget af vandhanen men er holdt op efter at terroristen er kommet ind i vores liv. Foder og vand står med en meters mellemrum.
jeg kan evt. også prøve at sætte nogle flere vandskåle op omkring i huset…[/QUOTE]

Jeg har en vandskål i hvert rum plus en fontæne i køkken. Rigtig mange steder de kan få vand og der bliver sippet i alle skåle. Nogle gange er det bedste vand det der er i brusekabinen, andre gange det glas der står i stuen.
Det skifter lidt som vinden blæser, så ja enig, jo flere vandskåle jo bedre.

Tak for tipsene. Jeg må igang med at sætte flere vandskåle op og have købt en fontæne. Men der er jo et hav af forskellige fontæner, nogle I kan anbefale? :gruble:

Jeg har denne her helt vildt billige en fra zooplus. Mener jeg gav 14 EUR på .de

Havde nogle af de mere avancerede før, men blev så træt af afbrændte pumper at jeg købte denne grimme grønne sag i trods.

Den kører nu på 3. år og alle 3 katte elsker vand fra den.

Når den engang går til, vil jeg have en af porcelæn, bare fordi jeg syntes de er pænere.

[QUOTE=HolmeInc;1294762]Jeg har denne her helt vildt billige en fra zooplus. Mener jeg gav 14 EUR på .de

Havde nogle af de mere avancerede før, men blev så træt af afbrændte pumper at jeg købte denne grimme grønne sag i trods.

Den kører nu på 3. år og alle 3 katte elsker vand fra den.

Når den engang går til, vil jeg have en af porcelæn, bare fordi jeg syntes de er pænere.
http://www.zooplus.dk/shop/kat/katteskaal_foder_vand/drikkeautomat/182649[/QUOTE]

Dem kiggede jeg også på. Den billige var der nogle der sagde at den larmede…

Men ellers kiggede jeg lidt på denne her Drikkefontæne | zooplus.dk

Den sidste du linker til er god, hvis man har mange katte, men måske lidt vel stor til 2 katte … den rummer 3,8 liter.
(jeg er dog ikke videre imponeret over dens filter)

Denne her synes jeg bedre om:

[QUOTE=Katho;1294768]Dem kiggede jeg også på. Den billige var der nogle der sagde at den larmede…
[/QUOTE]

Den larmer ikke her hos mig og jeg er temmelig hys med lyde.
Men alt er vel relativt :slight_smile:

Den jeg linker til larmer heller ikke.
Næste gang jeg køber fontæner så bliver det i rustfrit stål. Plastik er sådan set fint nok, men jeg synes at kalken i vandet sætter sig for hurtigt fast. Det vil være lettere - og IMO mere hygiejnisk at rengøre og rense en fontæne i rustfrit stål :cool2:

Som det er skrevet af alle de andre så kan det sagtens være en urinvejsinfektion el. måske noget i blæren der irriterer ham, så han har haft ondt og derfor har forbundet bakken med smerte. Så det er rigtig fint at det tages med i posen over muligheder så at sige for det er helt klart nemmere at behandle end hvis det er stress.

Men den opførsel du beskrive kan også være udtryk for stress - for det er det her i huset. Frederik og hans halvbror som ikke er her mere var de to katte jeg startede med. De var megastressede begge to - og for Bastian kom han (desværre :frowning: ) i hænder der forsøgte at gøre noget ved det for sent - han var for ødelagt af stress inden han endte hos mig og jeg kunne ikke rette - jeg forsøgte i 3 år med adfærdsterapeut-hjælp til at give mig de redskaber der var behov for.

Den dag idag udviser Frederik den adfærd du beskriver når han i perioder stresser over orientalerne. Han vil ud, kradser på døren og ultimativt ja så tisser han på gulvet ude i entreen. Det slår ikke fejl, nogle gange kan jeg også se han har været oppe på bordene og strinte der. Men jeg kender efterhånden fuldstændig hans opførsel og ved hvornår jeg skal tage det i opløbet.

Mens du finder ud af om det er noget fysisk, så overvej om ikke du skulle skrive hans daglige opførsel ned - for hvis det er stress - så har du allerede dokumenteret hans opførsel og du har måske også fået styr på de situationer der udløser det. Hvis det viser sig det er stress - så kan det godt reddes - men så skal du have de rigtige redskaber af en der har været og observere dine kattes opførsel og deres samspil og så giver det den hjælp der skal til i den specifikke situation - det kan vi ikke hjælpe med.

Mht. Bertils opførsel overfor Blua lige efter udstillingen, så hælder jeg også til at det sagtens kan være fordi han har lugtet anderledes. Jeg har lige haft Mira hos dyrlæge hvor hun var igennem en omgang bedøvelse. Så da hun kommer hjem både lugter hun forkert og hun “opfører sig forkert” fordi hun jo slingrer rundt. Det kunne Zilla hendes søster overhovedet ikke håndtere - hun ville ikke snakke med hende i 3 dage og løb sin vej og hvæste af hende hver gang hun nærmede sig. Juliet, deres mor var helt anderledes - hun tog sig af hende og puslede og vaskede hende - på trods af at hun både lugtede og gik forkert. Meget mærkeligt.

Anyway, så krydser vi fingre for at det bare er en lille infektion i urinvejene/blæren :slight_smile:

Glemte lige dette… mht. vandfontæne så er det denne her vi har her i huset.

Den fungerer godt, er nem at skille ad og de fleste dele er nemme at gøre rene. Men der er sådan en “firkantet svamp” i den - den synes jeg er besværlig at gøre ren - ja, den kan ligge i blød i sulfovand og jeg kan hælde mange gange kogende vand på den for at skolde den - men jeg er bare ikke helt tilfreds med rengøringsmulighederne af lige præcis den del.

Den er nem at skifte filter på og der kan købes ekstra. Jeg kan så læse mig til at at hvis der er noget der går decideret i stykker på den - ja så kan der ikke købes reservedele. Jeg har dog ikke været ude for at min er gået i stykker endnu. Har haft den 2 år og kattene er glade for den. De drikker hellere af den (uanset om den kører eller ej) end af deres vandskåle når vi er nedenunder.