Er prisen på din races killinger steget?

Nej - Det er absolut heller ikke det jeg mener eller skriver. Tråden havde bare udviklet sig til også at dække priser på parringer.
Min pris på killinger til kæl er ikke afhængig af pris på parring, avlskat mm. Jeg synes stadig at det er rimeligt at tage 5.500 til 6.000 for en abykilling med fuld pakke, og jeg følger ikke de opdrættere som tager 7.000.
Jeg har skam et stort underskud på hvert kuld uanset hvor mange jeg sælger til kæl. Kuldet er i første omgang kun lavet for at give mig noget at arbejde med.

Hvad opdrættere gør indbyrdes, er deres sag.
Kælekattekøbere - dem har vi trods alt flest af, eller? - skal have råd til at købe vores killinger og råd til at passe dem med godt foder og dyrlæge ved behov - uden at være i højeste indkomstklasse.

Hvor meget må man så tage for en kælekattekilling i dine øjne?

Det kan jeg ikke udtale mig om på andres vegne. Min pris har været fast i flere år, men jeg overvejer at sætte den lidt op med dette kuld for at følge med udviklingen i andre korthårsracer herhjemme.

Hvis du ikke vil udtale dig på andres vegne, hvorfor er du så så harm over andre opdrætteres priser? Jeg må indrømme, jeg har svært ved at følge dig.

Og priserne på racekatte og for den sags skyld tilbehør i Frankrig er altså helt anderledes end priserne i Danmark, så det kan jo trods alt være, at de franske kælekattekøbere har det helt fint med de priser, de bliver præsenteret for.

Jeg ved, at mange franskmænd køber killinger i nabolandene, fordi de netop ikke vil give de horrible priser, de bliver præsenteret for i Frankrig :wink:

Mine kælekattekillinger koster lige nu kr.5000 med hele pakken. Det, synes jeg, er en rimelig pris - men jeg kan godt se, at jeg ikke har fulgt med prisudviklingen herhjemme…

Du kan ikke følge mig? Måske er det, fordi jeg selv er midt i nogle overvejelser og derfor smider nogle spørgsmål op, som jeg ikke selv har svar på endnu?

Nej, jeg kan ikke følge, at du blev ved med at skrive, at kælekattekøbere ikke skal betale opdrætternes udgifter, når der ikke er nogen i tråden, der på nogen måde påstår, at de gør det - i Danmark. Og hvad opdrættere i udlandet gør i forhold til deres kælekatteejere, har ingen af os rigtigt nogen indflydelse på.

Jeg synes, dine killinger er for billige, hvis de er med hele pakken, men det er dit valg og ikke noget, jeg blander mig i (jeg ville ikke engang blande mig, hvis vi havde samme race).

Du vil også finde racer i Danmark, hvor prisen for en kælekat svarer til de 1.400 euro, du synes er for dyrt. Det er - ligesom med koraten - racer, der er sjældne og/eller modeprægede og derfor tager opdrættere højere priser for dem. Alt efter prisen er det helt okay efter min mening, for det er ikke anderledes end en “almindelig” forretningsdrivende, der handler med unikke produkter med høje importudgifter. Det står jo trods alt alle frit for selv at hente sin kælekat i udlandet…

Et lille pip fra kælekatteejeren :slight_smile:

Jeg synes det er helt fint, at opdrættere har forskellige priser - så længe køber er informeret om, hvad der følger med og ikke følger med. Jeg synes personligt nogle tager skyhøje priser for killinger, hvor der kun er fx en vaccination - men det er jo min holdning, går ud fra køberne der er ligeglade. Og er man utilfreds med prisen, så kan man jo kigge lidt rundt :slight_smile:

Har en kollega, der var tæt på at betale 9000 for en langhåret brite, da opdrætter tog ekstra for dem, da de er sjældne, og hun måtte hente avlshan fra udlandet… Jeg var ved at falde bagover, men hvis folk vil betale det, så må de vel gøre det (tog dog en snak med kollegaen, som endte et andet sted).

For os kommer opdrætter før pris. Ment som, at jeg går meget op i, at vi klikker med og stoler på opdrætter. Og at hele pakken er med i prisen, så vi ikke skal tænke over det - for mig er det mega god service, at jeg ikke skal have en lille ny killing bedøvet.

Da vi fik vores første killing havde vi også først aftalt købet, for så at gå tilbage til opdrætter en halv time efter og spørge, hvad prisen var :ups: Her var vi måske heldige med, at det ikke var en bengaler :hoho:

4 Synes om

Sjældenhed må IMHO ikke være et salgsargument, da min erfaring er, at det ofte tiltrækker et helt forkert segment købere end dem, jeg oftest sælger til.

1 Synes om

Du modsiger dig selv. Først skælder du ud over at nogle sætter prisen højere, fordi prisen på udgifterne stiger og bagefter skriver du at du overvejer at sætte den op. :huh:

1 Synes om

Jeg er også kælekattekøber, og jeg er helt enig med Lykke.
Jeg husker faktisk ikke, at jeg nogensinde har spurgt til prisen før til allersidst. :thinking:
For mig handler køb af kat om selve katten (race, individ, sundhed, udseende) og tillid til opdrætteren.
Jeg er ikke rig (overhovedet :roll_eyes:), men for mig er det virkelig ligemeget, om jeg skal betale 5000 eller 6000 kr. Jeg sparer gerne op. :blush: Der er jo trods alt tale om et familiemedlem, som vi forhåbentlig har glæde af i mange år. :slight_smile:

3 Synes om

Jeg vil lige tilføje, at jeg til gengæld ikke er ligeglad med, om jeg kan købe en ‘færdigpakke’. Jeg foretrækker at købe en fixet og færdig kælekilling - og mener i øvrigt også, at det vidner om opdrætterens seriøsitet, at kælekatte sælges som sådan.

7 Synes om

Hehe … da jeg købte Furby - Gimpen - i efteråret 2000, gav jeg 2500 kr. for hende, da hun var et ‘‘fejlprodukt’’ :tihi: … hun var vaccineret, men ikke steriliseret.
Dengang var en langhårs brite et ‘‘FY’’ og ikke noget opdrætterne skiltede med …

4 Synes om

Skælder jg ud? Jeg tror, jeg udtrykker mig dårligt, for jeg undrer mig mere. Som sagt, er jeg midt i nogle overvejelser om mine priser, så det er muligt, jeg modsiger migselv i processen😎

1 Synes om

Jeg tænker at vi som udgangspunkt i DK er relativt billige når man taler racekat. I hvert fald har der ikke været ret meget inflation i siatalerkredse i mine år :slight_smile:
Prisen er stort set den samme som da jeg fik min Rose, og det er både som færdigpak eller med lukket stamtavle. (der er desværre stadig nogle der sælger uden neutralisation, men det er en helt anden diskussion :slight_smile: )
I udlandet koster de noget mere end her :slight_smile:
Mine egne priser har også været den samme altid, men siden et nyt kuld har lange udsigter, så tænker jeg at jeg kan finde på at lade prisen stige når engang… for jeg tror ikke dyrlægens priserne holder sig på samme niveau :slight_smile:

1 Synes om

Og om end ikke andet, så har du og Annie da fået startet et par spændende tråde :slight_smile: Det har i hvert fald været interessant for mig at læse hvad andre har tænkt og oplevet :slight_smile:

Jeg tror det er svært at sammenligne priser på tværs af racer, for praksis er Meget forskellig :slight_smile: Jeg kan så tilføje, at jeg i øvrigt ikke oplever at priserne for parring er steget så meget som priserne på kattene selv :slight_smile: i hvert fald ikke i min race.

Men salgsprisen har vel ikke nogen reel betydning for driftsomkostningerne - jeg mener, er budgettet så stramt, at f.eks. 1000 kr. mere i anskaffelse, betyder at foderkvaliteten må nedprioriteres, så havde et uventet dyrlægebesøg nok alligevel væltet læsset…?

Nu har jeg heste, hvor anskaffelsespris (oftest) og driftsomkostninger (altid! :sunglasses:) lander i en lidt anden liga, så jeg er muligvis farvet - men hvis prisen overstiger budgettet, kan man jo også vælge at vente med at købe, og så spare beløbet svarende til de budgetterede udgifter op hver måned, til det hænger sammen igen.

3 Synes om