Et par killingespørgsmål

Er jo ny i det med at opflaske, så lige lidt spørgsmål:

Vi har gnubbet forsigtigt med fugtig klud bagi for at få gang i maven på den bette- læste det vidst i nyhedsgrupperne eller måske herinde ? engang og hun tisser fint og der kommer også nummer 2, men ligner meget aff. som på en baby- gulligt og grødet- tænker det er ok pga mælkeerstatningen… ?? Eller
Her ordnede missemødrene jo alt det fornyligt, så lagde ikke mærke til så meget, før de gik på bakken…

Hund Mindy er også begyndt at hjælpe med at vaske hende.

Hun tager ca 20 gram på om dagen- lyder det ikke ok ?

Vurderet af dyrlæge til at være 3-4 uger ( 6 dage siden ) og hun vejer nu 460 gram- den var 340 da vi fik hende.

Hun havde lopper og blev behandlet- de ville vente lidt med ormekur.

Er bare lidt bekymret for om jeg gør alting rigtigt- mistede jo pludselig en meget ældre killing tidligere uden der var nogen forudgående tegn på noget…

Mhhm, med den anskudte alder ville jeg begynde at præsentere hende for vådfoder også (vi bruger de første par dage at servere let lunet vådfoder (killingevariant, så det er mos, f.eks. Almo Nature, men RC har også) blandet med KMR, og går derefter (når de har fattet idéen med at møfle “grøden” i sig) over til f.eks. Cosma, da det er vores erfaring at det hitter hos dem.

Mht farve og konsistens ved jeg reelt set ikke så meget, udover at farven hos mine, der jo altid har fået ved deres mor, er sådan lys brunlig.

Hvis jeg ikke husker helt forkert matcher farven nok meget godt det her
image

1 Synes om

Få hende i gang med at spise selv allerede idag. Mælkeerstatning kan godt være hård ved maven, og hun er gammel nok til at gå ombord i rigtig mad. Den gule farve kan skyldes flere ting, som sikkert ikke betyder noget så længe hun ellers trives - det KAN fx. være at der er flere colibakterier i hendes afføring end der skal være - det kan give gul afføring.
Hvad du starter hende op med er en temperamentssag - mine starter op på lidt lun torskerogn rørt blød med kaffefløde fordi det (åbenbart :wink: ) smager godt og er mild ved maven; det er meget let fordøjeligt.
VH
Susanne

1 Synes om

Takker- vi prøver- startede også de andre op med torskerogn og ris ( fordi mødrene lige var på skånekost der ) og kan også finde junior vådfoder- har testet med opblødt killingefoder, men det ville hun ikke endnu.
Kaffefløde tror jeg ikke jeg kan hitte, men kan lige undersøges.

Kaffefløde har alle dagligvarebutikker :slight_smile: De står på køl i små orange brikker :slight_smile:
Jeg kan i øvrigt tilslutte mig kaffefløden :slight_smile:
Her i huset er det også til mormis når hun har små, for mine elsker det og så er det let at holde huld på dem :slight_smile: Nå ja Brian og Peter får også lidt ind i mellem… de synes nemlig også det smager dejligt :smiley:

1 Synes om

Opblødt tørkost er det de færreste killinger der finder interessant. Start med vådfoder, og hav tørkost og vand stående til den, og når hun så er en 5-6 uger kan du begynde at drysse vådkosten med tørkost/blande det, hvis hun ikke selv allerede er begyndt at tage en bid. Bare værksom opmærksom på at lave små portioner, da det ikke kan holde sig ret længe hvis man blander vand eller vådkost i tørkosten, da tørkost er beregnet til at være tørt :slight_smile:

1 Synes om

Filur bor i Spanien :slight_smile: Men pointen er vel, at det er 9 % eller sådan noget? Så måske det kan bruges til at finde det - hvis det eksisterer på de breddegrader :slight_smile:

1 Synes om

Ha ha ja så kan der være lidt der :smiley:
Men 9% er fjong fløde :+1: :slight_smile:

1 Synes om

Har fået indkøbt torskerogn- er ved at spørge ind til 9% fløde.
Dyrlæge nævnte det med opblødt kattemad og det startede vores første kuld også med, men de var så ca 5 uger, før de kom på mad, men ja, har jo nok tænkt mere i hundehvalpe her…

Også lidt mht missens mave ved vådfoder- det vil ikke gå helt i kage ?
Nå, prøver i første omgang med lidt torskerogn.

Alternativt er det måske en mulighed at blande op med lidt mindre fløde med en højere fedtprocent og så vand for resten…?

1 Synes om

Torskerogn tåles som regel rigtigt godt - det er meget mildt ved maven :slight_smile: Jeg vil blive overrasket hvis ikke hun bare skifter til fin og fast afføring i løbet af en dag eller to.
VH
Susanne

1 Synes om

Kom i tanke om, at vi havde sådan nogen små bæger med kaffefløde i, så misling har nu fået 2 X torskerogn m. lidt kaffefløde udover sin mælk og hun spiser lystigt. :yum:
Tusind tak for jeres hjælp. :heart:

Mio holder øje:
https://scontent-mad1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/38013926_1786515898106641_3809430348517867520_n.jpg?_nc_cat=0&oh=6b3cb6d937944cc27f8e881e3c6f7afd&oe=5C10AEC3

17 Synes om

Hunden vil sikkert også gerne vaske hende, når hun er færdig - ellers må du nok holde hende under vandhanen :hoho: Men dejligt, at hun bare klør på :slight_smile:

1 Synes om

Yes, er begyndt at sætte Mindy på opgaven- hun ser lidt Mindy som sin mor, udover os.
Har også måtte have hende under vandhanen, når vi har vasket selv- bare for at få hende ren, men Mindy har meget mere styr på at få hende ned og ligge og så få hende ren bagi- akkurat som en missemor ville. :grin:

6 Synes om

Mio vasker kun i hovedet på mislingen. :grin:

Mon ikke også hovedet smager ret godt efter sådan en omgang torskerogn :tihi:

1 Synes om

Jo, men han vasker altid alle katte i hovedet- de er lidt irriteret over det.
Han er da så ikke bange for den bette mere- han synes hun var lidt nærgående i starten. :grin:

Så fint :thumbup: Så dygtig hun er, og hun er mindst 5 uger når hun er så dygtig til at spise. Hendes mave skal nok rette sig nu - og regn med at hun imorgen begynder at se sig om efter en bakke! Når hun har spist, vasket sig og hygget lidt, så er det en god ide lige at vise hende en bakke. Hun kan lynhurtigt lære det, hvis den er i nærheden cirka et kvarter efter hun er færdig med at spise.
VH
Susanne

4 Synes om

Enig, og med de lange ben/kropsformen kunne jeg også tro at hun var ældre end 5 uger :slight_smile:

Og nu ved jeg ikke hvad I bruger af grus (alm. jord er jo sådan set fint!), men vi bruger havregryn de første par uger, da de godt kan finde på at spise af gruset, og det duer jo ikke med det klumpende grus :slight_smile:

1 Synes om

Hun ligner mere 6-7 uger, ja.
VH
Susanne

1 Synes om