Foder kun til katte over 12 mdr - hvorfor?

Kære katteorakler

Min lille hunkat Bella er lige nu i antibiotikabehandling for en urinvejsinfektion, og er derfor - efter dyrlægens anbefaling - på en 7 dages kur med Hills prescription vådkost særligt til urinvejsproblemer. Efter de 7 dages kur vil jeg gerne give Bella (og hendes bror) tørkost der særligt forebygger urinvejsproblemer. Men de fleste “urinary” udgaver af tørkost er til katte på over 12 måneder - er der nogen der kan fortælle mig hvorfor? Må katte på under 12 mdr. ikke få den type tørkost?

Jeg fodrer i forvejen med Sanabelle Kitten (kattene er ca. 8 mdr.) som kattene elsker, og min plan var så at blande det !:! med Sanabelle Urinary. Men det gør jeg selvfølgelig ikke, hvis der er en god grund til at vente til kattene er 12 mdr :slight_smile: Så enlighten me - hvad er grunden denne skelnen mellem katte der er over og under 12 mdr?

Hvis du kigger på dit killingefoder og sammenligner det med det andet goder du vil give… er der så forskel på fosfor- og calcium indholdet i de to typer foder? Killinger er jo i voksealderen og for at især deres knogler kan vokse godt til er det nødvendigt med et minimumsindhold af lige præcis de mineraler

Mht hvad grænsen er for det minimumsindhold, der må jeg blive dig svar skyldig, det kan jeg ikke sige på stående fod og jeg har ikke nogen bøger hjemme jeg kan slå det op i. Men ellers bør din dyrlæge kunne hjælpe dig med at slå op hvad det er… Også kan I kigge på fodertyperne og se om de opfylder kravene. Det kan i hvert fald være en fremgangsmåde.

Hvis der er tendens til krystaller så skal du også have dem til at drikke noget mere. En af hovedårsagerne til krystaldannelse er for høje koncentrationer af forskellige salte i blæren, fx fosfat og magnesium. Ved at få katten til at drikke mere (Vådfoder er rigtig godt her), så er urinen ikke nær så koncentreret, også dannes der ikke krystaller n;r så nemt. Nogen kan helt holde krystaller i urinen væk ved kun at give katten vådfoder

Edit: nu læste jeg lige dit indlæg igen og du skriver katten havde urinvejsinfektion. Var denne infektion bakteriefremkaldt, krysralfremkaldt eller måske en kombination?

Det er alt alt alt for lavt proteinniveau samt calcium og phosphat i Urinary foderet til en killing i voksealderen. Proteinniveauet er på niveau med eller lavere end det der er i flere nyrediæter - foder som slet ikke indeholder de byggesten en killing skal kunne vokse på.

Er det en enkelt blærebetændelse din hunkat har haft? Og som skrevet i svaret ovenfor, var det på baggrund af bakterier, eller steril blærebetændelse? Var der krystaller?

Givet du vådfoder ved siden af tørfoderet?

En enkeltstående blærebetændelse uden krystaller, der ville jeg ikke overveje special tørfoder. Brug vådfoder, evt tilsat ekstra vand for at sikre at katten indtager nok væske. Ved gentagen episode (hvis uden krystaller) overvej skift af tørfoder til andet mærke.

1 Synes om

Tusind tak for svar!

Jeg ved faktisk ikke om urinvejsinfektionen var bakteriefremkaldt - det sagde dyrlægen ikke noget om, og jeg spurgte ikke, for jeg har aldrig haft en kat med urinvejsinfektion før. Men hun sagde, at der var krystaller i urinen, og at det derfor også ville være godt at gøre noget forebyggende med tørkosten. Bella får vådkost 2 gange om dagen (2x25 gram), men ofte foretrækker hun faktisk sit Sanabelle tørkost, så det er derfor jeg overvejer at skifte til en anden variant indenfor samme mærke.

Det er en god pointe du har med ekstra vand - der må nogle flere vandskåle op, så der er flere muligheder for at drikke.

Tak for svar :slight_smile:

Der var krystaller i urinen, men jeg ved derudover ikke om urinvejsinfektionen var bakteriefremkaldt. Og ja, det er den første og eneste gang hun har haft urinvejsinfektion.

Bella er i forvejen en meget slank kat, så ud fra din beskrivelse kan jeg læse at hun ihvertfald ikke skal over på Sanabelle Urinary endnu. Ved du om der findes noget godt killing tørkost der også er forebyggende ift. urinvejsbøvl?

Hun får tilbudt vådkost 2 gange om dagen a ca. 25 gram, men hun spiser tit meget begrænset af det, og foretrækker sin tørfoder (Sanabelle Kitten). Så jeg vil helst finde et godt tørfoderprodukt der kan noget ift. urinvejene, da jeg ikke tror at hun vil spise ret meget af vådkosten.

Prøv og se om du ikke kan få katten til at spise noget mere vådkost, evt bare ved at give den en smule mere hver gang, så du få den op i mængden. Vådkost kan også fåes i varianter som virker forebyggende på krystaller, fuldstændig som tørfoder.

Udover ekstra vand på vådkosten, er der også mange katte der drikker mere vand hvis det kommer fra en vandfontæne fremfor en skål.

1 Synes om

Jeg giver det ihvertfald et forsøg med at øge mængden af vådkost. Lige nu får hun noget vådkost fra Hills der er en urinvejs-kur hun skal have i 7 dage, og det er virkelig svært at få i hende i store nok mængder. Bella er i det hele taget ikke en særligt madglad kat ( i modsætning til hendes evigt sultne bror :roll_eyes::grin:)

God idé med en vandfontæne! Det tror jeg faktisk ville virke, for hun er ret optaget af rindende vand. Så sådan én kigger jeg lige nærmere på :slight_smile: Tak :pray:

Min erfaring er, at mange katte er langt mere kræsne med deres vådfoder end med deres tørfoder og har deres præferencer med hensyn til konsistens. Mine to lige nu spiser kun paté. De vil godt ind imellem smage på noget andet, men det er kun interessant en dag eller to. En anden kat ville kun have bidder i gelé, og det skulle være dem fra Aldi.

Så prøv at eksperimentere lidt med forskellige konsistenser. Jeg ved, at mange af Hill’s vådfoderprodukter er i bidder i sovs. Det gider mine i den grad ikke. Jo, sovsen slikker de i sig, men bidder bliver liggende :slight_smile:

Hvis det er bidder i sov, så prøv at mose dem, evt. med noget vand, så det bliver rigtig slubremad. Der er en variant i det vådfoder, mine får, som de ikke bryder sig så vildt meget om (jeg er nødt til at købe den - det kommer i kasser med fire varianter), men når jeg blander vand i, spiser de det alligevel. Og får samtidig noget ekstra vand. Vandet smager bare bedre, når det bliver hældt over foderet, end når det står i en skål for sig selv.

Det er en god idé at afprøve nogle forskellige mærker og konsistenser af vådkost - jeg må købe et udvalg og præsentere den kræsne dame for. Måske finder vi noget som hun rent faktisk er ivrig efter at spise, modsat nu hvor hun er temmelig småtspisende på vådkosten.

Prøvede at komme lidt vand på morgenens Hills vådkost, og det gled nogenlunde ned, så dén taktik kan vi sagtens fortsætte med, for at få lidt ekstra vand i systemet :+1:

3 Synes om