Foder med lavt fosforindhold?

Jeg opretter nyt emne, for kunne ikke komme til at svare i den tråd, hvor jeg læste dette:

“vådfoder mærker der indeholder meget højt phosphat (fx Bozita)”

Øv sgu! det er min Bjarnes foretrukne vådfoder, og med al den dejlige sovs, går det fint med at blande Ipakitine i. Men jeg må prøve at finde et andet vådfodermærke, der kunne falde i smag.

Nogen der kender fosforindholdet i Topic?

Nogen der kan anbefale mærker?

Hvor lavt bør fosfatindholdet være i vådfoder? I Bozita er den 0,3 og det er så åbenbart alt for højt :frowning:

Hvad med kogt kylling?.. jeg mener at have læst engang, at det skulle være ok til nyresyge katte.

Og lige et spørgsmål til:
Lidt Renal-foder og alm. foder iblandet Ipakitine er vel også ok til ikke-nyresyge katte?

0.3 i fosfat er lavt i et ikke-nyrefoder.

Jeg mener at kunne huske at @DK_Lindvig og/eller @Churchtown har nævnt på et tidspunkt at fosfat niveauet i nyrefoder bør være under 0.4. Så hvis jeg husker rigtigt er der ingen grund til panik. Det meste alm. foder har et fosfatindhold der er meget lavere. Jeg håber der måske er en af dem der ser de er blevet taget så de kan be- eller afkræfte

Jeg kan lige prøve at se om jeg kan finde nogle videnskabelige referencer

Det er vigtigt når man skal vurdere indholdsfortegnelser, og sammenligne forskellige produkter (fx også sammenligne tørfoder og vådfoder), at man altid tager udgangspunkt i tørstofanalysen.

For en rask kat vil AAFCO minimumsværdierne for phosphat indhold i kattefoder (på tørstofanalyse) være 0,5%. Dvs almindeligt kattefoder (både tør- og vådfoder) vil indeholder et indhold af phosphat > 0,5% for at opfylde disse minimumskriterier. Rigtigt mange af de store fodermærker ligger typisk med et phosphatindhold på 0.8-1.0% eller deromkring.

Hos nyresyge katte ved man, at højt phosphatindhold i foderet kan være medvirkende til øget belastning på nyrerne. Aktuelt mener man, at højt phosphatindhold er betydeligt mere skadeligt end proteinindhold. Det betyder at dyrlæge-diæter til nyresyge katte indeholder lavere phosphatindhold, og typisk er de gængse anbefalinger at nyrefoder skal indeholde mindre end 0,5% (igen tørstofanalyse!). Det gør fx Royal Canin og Hills nyrediæterne.
Generelt set ligger nyrefoderdiæter typisk med et phosphatindhold på 0,4-0,7% (et fabrikat som fx Kattovitt ligger nærmere de 0,7% fx).

Lad os tage et kig på Bozita vådfoder, som er bragt op.
Bozita bidder i gele med and, http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_dose/bozita/tetra_recart/376353:
Protein 8,5%, fedt 4,5%, Calcium 0,35%, phosphor 0,3%, vandindhold 83%.

For at beregne tørstofanalyse, skal vi tage vandindholdet fra, så får vi indhold af tørstof:
Dvs 100%-83%=17%.
For så at beregne phosphorindholdet i tørstofanalyse vil man så lave beregningen:
phosphorindhold divideret med tørstof, dvs:
(0,3 / 17) x 100 (for at få %) = 1,76%

Det er et meget højt phosphat indhold - og bozita er desværre netop kendetegnet ved, at phosphatindholdet i deres vådfoder er MEGET højt.

Hvis man vil beregne proteinindholdet i samme vådfoder, så er beregningen:
(8,5 / 17) x 100 = 50%

Til sammenligning, kan vi så vise Hills Science plan adult foliepose vådfoder (ikke nyrefoder), http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_dose/hills/adult/354965:
phosphat 0,12%, vandindhold 81,8.

Phoshatindhold i tørstofanalyse:
(0,12 / (100-81,8)) x 100 = 0,66.
Ikke nyrefoder, men phosphat indhold meget lavt.

Til sammenligning, Hills prescription diet K/D foliepose med laks, Hill's Prescription Diet Katzenfutter günstig kaufen | zooplus
phosphat 0,11, vandhold 76,7

Phosphatindhold i tørstofanalyse:
(0,11 / (100-76,7)) x 100 = 0,47%
Altså < 0,5%, og dermed reel nyrediæt.

Til sammenligning, et tørfoder. Hvis man ikke tænker i at det altid er tørstofanalyse man skal sammenligne, så ser tallene helt anderledes ud, pga et meget mindre vandindhold.
Fx et foder som Orijen, Trockenfutter Katze: Katzen Trockenfutter günstig kaufen | zooplus

Phosphor 1,1%, vandindhold 10%
Phosphor på tørstofanalyse:
1,1 / (100-10) x 100 = 1,22%

Denne hjemmeside er meget informativ vedr katte og nyresygdom. Personen som står bag, har lagt et kæmpe arbejde i den - og den er meget saglig.
http://www.felinecrf.org/canned_food_uk.htm
På denne side er der oversigt over en del af de mest gængse vådfoder mærker i UK, og phosphat og proteinindholdet i dem på tørstofsbasis (DMA, dry matter analysis).
Problemet er tit, når man selv skal forsøge at vurdere indholdsfortegnelser, at rigtigt mange foderfirmaer IKKE angiver phosphorindhold i deres vådfoder. Hun har været ude og spørge foderfirmaerne direkte og har anført indholdet i tabeloversigten, omend der fortsat er en del foderfirmaer som ikke vil ud med oplysningerne.

Topic er som udgangspunkt det samme som Lux.
Lux er anført i tabellen med phosphat på omkring 1,3. Ikke nyrefoder, men væsentligt bedre end Bozita.

Såfremt katten ikke vil spise reel nyrediæt, så kan man give vådfoder tilsat phosphatbinder (fx Ipakitine).
Man skal her være opmærksom på, at phosphatbinderen binder en vis procentdel af phosphoret i tarmen. Min overbevisning er, at phosphatbinder ikke vil bringe så højt et phosphatindhold som findes i bozita ned på et “ikke-kriminelt” niveau. Men jeg har med mellemrum givet de to nyresyge katte jeg har Topic/Lux tilsat noget phosphatbinder, men jeg bruger det ikke som primært foder.

Jeg håber ovenstående gav mening.

8 Synes om

Og jeg vil så sige - at min bitre erfaring er, at det allervigtigste er, at katten SPISER.
Hvis katten vil spise nyrediæt (tør, våd), så er alt jo fryd og gammen. Men vil katten ikke spise, så går det desværre kun meget hurtigt én vej…

Nogle katte vil ikke have nyrediæt, og især mange gange nyrevådfoderet, pga det lave protein- og phosphatindhold. Og så vil en løsning være almindeligt vådfoder tilsat phosphatbinder.
Generelt set, så vil en nyrekat have godt af vådfoderet, da de har en forøget risiko for at blive dehydrerede.

Både RC og Hills laver vådfoder varianter (folieposer) med ganske lavt phosphor indhold.
Et alternativ til RC og Hills nyre-vådfoder kan også være Kattovitt eller Beaphar nyrediæt - sidstnævnte har ikke så lavt phosphatindhold som RC og Hills, men fortsat laver end i de almindelige gængse vådfodermærker.
Men kig i tabellen, som jeg linkede til i mit tidligere indlæg.

Du skal være opmærksom på, at kogt kylling er rent muskelkød - og mangler calciumdelen. Så høj grad af fodring med denne foderkilde vil medføre fejlernæring, idet det høje phosphatindhold uden calciumindhold vil trække calcium ud af knoglerne på katten.
Felini Complete har lavet mineralblanding som kan tilsættes rent muskelkød, og tilpasset nyresyge katte, det kan være en løsning:

Vær ligeledes opmærksom på, når du kigger i tabellen med vådfodermærker, at nogle af mærkerne ikke er fuldfoder (fx applaws), dvs ikke indholder tilstrækkelig calciumdel. Såfremt man bruger dette som primær fødekilde ender man igen op i situation med fejlernæring.

5 Synes om

Churchtown - Har du et par gode forslag til vådfoder når katten ikke spiser nyrediætvådfoder, og absolut ikke regner RC/Hill’s typiske bider i sovs/gelé som noget der er værd at spise? Bozita, Gourmet Perle og Cosma glider f.eks. ned? (Ipaktine er desværre ikke en mulighed, da det tilsyneladende enten ændrer smag eller konsistens) :slight_smile:

Hold da helt op, det er jo en videnskab. :open_mouth: Jeg må bruge længere tid til at kigge på hjemmesiden med oversigt over foder. Men umiddelbart ser det ud til, at Bjarne må få sit RC Renal, som han godt kan lide. Og jeg kan forsøge om nogle af de “fosfor-lave” Porta 21-varianter falder i smag.

TUSIND TAK for nyttigt svar!

Eva, prøv at kigge i linket i svar 3. Fantastisk oversigt.

Jeg ville prøve at se, om katten så ville spise nyrediæten fra beaphar, kattovitt eller Integra.
Og hvis ikke den vil det, så ville jeg vælge det vådfoder med det laveste phosphat indhold, som katten vil spise. Om det så ender på en værdi på 1,3 (som fx Gourmet Gold paté) eller 1.4 (fx Gourmet Perle), så ville jeg som udgangspunkt se lidt stort på det - så længe katten IKKE har forhøjet phosphat i sine blodprøver. Bozita giver jeg ikke mine nyresyge katte, jeg synes simpelthen phosphatindholdet er for højt.
Aztor, som jeg har, kan tydeligvis heller ikke lide foderet, når det er tilsat Ipakitine. Pronefra er endnu værre. Dino, hans søn, som har været nyresyg i 5 år, er lettere at lokke noget i, også med phosphatbinder. Dino gider ikke nyrediæt fra RC/Hills, men spiser nogle gange beaphar. Kattovitt er ikke den store succes herhjemme. Så Dino får meget almindeligt vådfoder, jeg veksler en del mellem mærker, da han ikke gider vådfoderet hvis det er det samme hele tiden. Dino får Hills adult folieposer, RC folieposer (ikke nyrediæt), Gourmet Perle, Miamor pastete (phosphor indhold også på ca 1,3), miamor ragout royale folieposer, Gourmet Gold Paté, Topic. Nogle gange tilsat phosphatbinder, nogle gange ikke. RC select som tørfoder.

Som det nok også kan ses af mine valg, så er jeg generelt ikke tilhænger af vådfoder, som ikke er fuldfoder. Også for, at på en kat, som i forvejen måske er spitspisende, der synes jeg det bliver ekstremt svært at vurdere om katten får sine basale behov dækket, hvis man også begynder at fodre vedvarende med ikke-fuldfoder. Det kan gå en dag eller to, hvis katten skal lokkes, men ikke i længere tid. I Cosma er kun tun-foderet fuldfoder - men med et meget lavt fedtindhold. Og vedvarende fodring med tun og nyresygdom, er som udgangspunkt en dårlig cocktail.

Jeg har brugt tabellen jeg linkede til talrige gange. Også fordi den faktisk oplyser om phosphat indhold på en del fodermærker, hvor man ikke kan finde det på producentens hjemmeside eller ved Zooplus. Men jeg har desværre ikke den endegyldige visdom - andet end at når først en nyresyg kat bliver småtspisende eller går fra foderet, så er det en vedvarende kamp hver dag at finde ud af, hvad katten kan lokkes med den dag - og hvad den kan lokkes med en dag er ikke nødvendigvis noget den gider spise dagen efter… Så min erfaring er, at det større udvalg af forskellige fodermærker er godt at have stående og så prøve sig frem. Men det vigtigste er altid, at katten SPISER.

2 Synes om

Jeg så godt linket, jeg ville bare gerne lige høre Churchtown om det også :slight_smile: Men tak :smil:

Tak for et godt og fyldest gørende svar. De mærker er allerede prøvet, og glider ikke ned heller. Nej, beaphar tror jeg ikke at jeg har prøvet, tror ikke de fandtes dengang vi startede, må lige prøve det næste gang, men tvivler. Det skal være spændende vådkost før det er interessant. Hvordan er laks i øvrigt ift tun? Jeg ved tun er skidt pga mængden af tungmetaller, og laks ligger ikke helt så højt oppe i fødekæden, men er fisk generelt et problem eller? For prøver at undgå det, fordi jeg har den opfattelse at det er, men det er det der tiltaler mest.

Og det kan jeg så selvfølgelig overhovedet ikke huske om katten har. Må lige finde resultaterne frem og tjekke.

Og helt enig ift at spise! Det er en dum spiral hvis de stopper bare lidt, gudskelov så kan jeg sagtens tvangsfodre med tørkost stykker uden katten tager det tungt (som I at hvis man er glad og spinder, så stopper man da ikke med at spinde bare fordi man løbende får stukket tørkost i gabet ala piller, hehe)

1 Synes om

Fantastisk indlæg @Churchtown :thumbup: og hurra for tagging :wink:

Jeg har selv en nyresyg kat. Han har længe kunnet klare sig med ren nyrekost og ingen medicin. Men problemet er bare at han meget ofte bliver “picky” med sin mad. Ovenidet har han også gigt, hvilket bare overhovedet ikke gør det nemmere.

I perioder kan jeg få ham til at spise “den rigtige kost”, i perioder kan jeg overhovedet ikke - der er det vigtigere at han spiser så der ser jeg stort på indholdet af fosfat, det er jeg nødt til hvis jeg vil have ham til at spise. Fosfatbindere er fuldstændig udelukket - han går simpelthen fra maden. Ja, det betyder i sidste ende at jeg mister ham hurtigere og når han begynder at blive rigtig dårlig, kan jeg ikke hjælpe ham med kosten. Det er bare så "beeeppp"ed up :frowning:

I øvrigt kan hjemmeside IRIS - international renal interest society også anbefales hvis man kan forstå hardcore videnskabelig biologi og engelsk. Jeg bruger den selv meget

Dette link, beskriver IRIS society’s holdning til nyrediæter

2 Synes om

Jeg skal måske supplerende tilføje, at min lidt glidende holdning til phosphatindholdet i vådfoder, den holdning kan ikke føres over på tørfoder.
Hvad tørfoder angår, så tror jeg at lavt phosphat har rigtigt meget at sige og også i vis grad at protein indholdet her ikke bliver for højt. Dette af hensyn til at katten får disse ting ind i en væsentligt højere koncentration ad gangen pga det lave vandindhold i tørfoder og nyrekatte i forvejen kan have svært ved at opretholde ordentlig væskestatus (ikke at blive dehydrerede).

Der er ingen tvivl om, at jeg tror på at nyrekatte i væsentlig grad vil have det bedre på ren vådkost. I virkelighedens verden har jeg bare måttet erkende, at mine 2 katte med nyresygdom simpelthen ikke er enige med mig i den betragtning. Jeg kan ikke holde vægt på dem med vådfoder alene, de indtager ikke sufficient, og slet ikke hvis vi taler nyrevådfoderdiæt. Til en start kørte jeg Dino på rent vådfoder (Elisabeth Hodgkins bog og hendes anbefalinger), det var bl.a. også Bozita vådfoder, men hans tal og især Aztors blodprøver, da han også fik konstateret sygdommen, steg på denne type fodring, hvor jeg har måttet erkende at deres nyretal er bedret væsentligt på nyrediæt (incl tørfoder diæten).

Så hvad angår tørfoder, så vil jeg altid gå efter en nyrediæt.
Jeg har haft perioder, hvor både Aztor og Dino ikke rigtigt gider nyrediæten, bl.a. har de tidligere fået K/D, men det rører de ikke efter at pille-formatet blev ændret. Hvis katten ikke vil spise nyrediæt-tørfoder, og det er nødvendigt at give den tørfoder, så vil jeg gå efter et tørfoder med indhold som kommer tættest muligt på nyrediæt. Det har jeg i perioder haft succes med at tilbyde.
Eksempler på det er fx RC Ageing +12 eller Sanabelle Urinary.
Begge har meget lavt phosphatindhold.

4 Synes om

Jeg bryder lige kort ind med en teknisk forklaring: Tråden, du refererer til, ligger sikkert i den kategori, der hedder “Sygdom, kost og ernæring”. Kategorien er blevet lukket og i stedet splittet op i Sygdom og Kost og ernæring, da vi flyttede forum. Trådene er naturligvis stadig tilgængelige at læse i, men der kan ikke skrives i dem eller oprettes nye tråde i den kategori.

Også problem med gigt her. :-/

Udover RC Renal giver jeg RC Stage 2, det ser ud til at være ok tørfoder, når der også er bøvl med gigt.
På posen står der 0,55% fosfor. Samme med Kingsmoor-Ageing forresten. Altså en lille smule lavere end i RC-ageing12+, der iflg. Churchtown skulle være ok.

Aha. Så behøver jeg ikke undre mig mere over dét :slight_smile: . Jeg tænkte, at grunden måske var, at tråden var ældre end min nye tilmelding (det lod sig ikke gøre at aktivere mit gamle brugernavn).

Jeg er rørt over, at du har taget dig tid til at skrive de lange, nyttige svar. Endnu engang tak!

Det kunne vi altså godt have hjulpet dig med. Jeg har set, du har oprettet en ny bruger, og nu er du jo i gang med at bruge den, så måske kan du lige så godt fortsætte med den? Jeg tror desværre ikke, vi kan slå dem sammen.

Frida er glad for de små pakker Beaphar især Taurin og Lam. Tilgengæld gider hun ikke ret godt nyre vådmaden fra RC og Hills K/D
Hun gider godt nyre tørfoderet fra Hills K/D og fra Virbac. Det blander jeg og giver hver for sig på skift. Jeg oplever også at der skal være forandring og at hun skal tilbydes skålen lidt ekstra gange, så glider der noget ned. :hoho:

Enig i Beaphar især Taurin og Lam. specific våd glider også ned - giver altid en alt vand i

Min oplevelse er de er stort se altædende med tørfoder men kan være picky med våd

Ja jeg fortsætter med min nye bruger. I kan bare slette min gamle bruger.

1 Synes om