Foderjunglen

Vi var inde i en ‘K’ periode på det tidspunkt, så der var også en Klausen, en Kylle og en Krumme :wink:

Krudt blev 9, Knallert blev 6 og Kitte blev vidst nok 7 eller 8 :disappointed_relieved: Og vi passede (og jeg passer) meget på vore katte … intet var for godt til dem. De var 100% indekatte, vi boede i en lejlighed på Vesterbro i København.

Ja ok det var jo ikke vildt høje aldre. :confused: Min Frida har jo så dårlige nyrer men vi får jo alle skavanker med tiden. :sweat_smile: hvor gamle er det nu Sox og Hester er?
Mine er huskatte og fritløbere jo. Et valg vi jo hver især tager. Det giver helt klart nogle risici, men jeg tror også det giver motion, naturlig sult, frisk luft og oplevelser.

Hester fylder snart 10, men er frisk som en havørn. Sox er 5,5. Mine er ude - i line - hver dag forår, sommer, og efterår - og om natten i volieren. Jeg tager ikke risikoen som fritløbere - jeg har set for mange dyr ligge 10 meter fra huset hvor jeg bor, hvor der løber en landevej der er meget befærdet i morgentimerne og så igen når folk skal hjem fra job. Jeg har boet her siden 2011, og jeg har set 4 katte ligge der, en ræv, utallige pindsvin, en masse fasaner - og så to dådyr. Så mine katte går i deres flexliner som dækker en radius på 10 meter, og så skifter jeg placering hver dag, så de ikke går samme sted som dagen før.

Jeg er slet ikke i tvivl om at de som fritløbere ville få opfyldt lige præcis det du skriver - og boede jeg 100 meter længere inde i skoven, havde jeg måske taget chancen. Og så nok ikke, når jeg tænker mig om … for jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at jægerne skyder kattene derinde, selvom det ikke er tilladt. Der var en af dem der lod munden løbe en dag, og der lå det klart mellem linjerne at det gør de!

1 Synes om

Jeg forstår dig fuldt ud! Derfor valgte jeg også en ejendom 130 meter væk fra vejen med egen LILLE skov. Jeg ville ikke bo tæt op af en vej. Men stadig risikerer jeg jo noget men de risici tager jeg så. Og tillykke med at Hester er nået godt op i årene! :heart_eyes:

Jeg har det med at tænke worst case hver gang omkring mine katte - og jeg har SÅ mange gange set en af dem ligge i vejsiden når jeg kom hjem … så jeg har line-katte LOL

2 Synes om

Hvis du vil undgå urinvejssygdomme iform af struvitter, så synes jeg at du udover tørfoder skal/bør overveje at fodre med noget mere vådfoder.

Hvorfor så det, jo fordi urinvejskrystaller består af noget man kalder MAP-krystaller (Magnesium-Ammonium-Phosphate). De her 3 kemiske stoffer kan vi ikke undgå i katten. Magnesium og fosfat er livsnødvendig salte (i de rette mængder forståes), og ammonium er et nedbrydningsprodukt der kommer når proteiner nedbrydes i kattens krop til energi.

Der er endnu ikke nogen forskning der har påvist at for højt proteinindhold i kattens kost er slemt i den henseende selvom det på teoretisk niveau kunne være en mulighed. Til gengæld så ved man at for højt indhold af magnesium og fosfat er skidt for nyrerne. Dels fordi de begge indgår som en del af de her krystaller der udfælder i kattens urin. Dels er fosfat også ødelæggende big time for kattens nyrer i det øjeblik den får begyndede kronisk dårlige nyrer… og det gør virkelig mange af dem.

Hvorfor er vand så vigtigt i den henseende? Jo, fordi de her krystaller kan kun dannes når urinen er meget koncentreret og når urinens pH har en helt bestemt værdi. Vand sørger for at koncentrationen af de her to salte bliver lavere → mindre sandsynlighed for at de fælder ud, og pH’en i deres urin kan også blive bedre ved at lade dem drikke mere vand. Så et struvithæmmende/forebyggende tørfoder kombineret med masser af vådfoder. Det ville være min strategi og er det til daglig. Lige pt. har jeg ikke nogen med sådanne nyreproblemer, men ellers så bruger jeg Hills C/D kombineret med vådfoder. Du kan jo altid kigge på de analytiske bestanddele på dit foder (struvit foder) også kigge på hvad indholdet er af magnesium og fosfat, også gå efter foder hvor disse to ligger i nærhenden af indholdet i struvitfoder.

Mht. mængden… hvis Sox spiser lidt for meget, så skal du da bare igang med at foderaktivere dem… det virker rigtigt godt ved de fleste katte. Det tager dem længere tid at spise (deres mæthedsregulering virker derfor bedre), også er det god hjernegymnastik for dem at skulle fiske foderet ud fra noget… eller lign)

Her demonstrerer min tidligere Bastian hjemmelavet aktivering af toiletruller - foderet ligger ind i rullen… og den var helt klart for nem!

Det her var bedre… det krævede lidt mere pote-færdighed :wink:

4 Synes om

1000 tak, det var i den grad brugbart. Vil det være en ide at fodre med tørkost om morgenen - og så vådt om aftenen, eller vise-versa? Jeg ved jo at de går amok lige så snart jeg forkæler dem med en af de billige til 1.95 i Netto … så det vil de nyde LOL

Jeg har simpelthen skrevet forkert i mit indlæg, faktisk meget forkert :frowning:
Kitte, Krudt, Stewart og Klausen døde alle af nyre relaterede sygdomme. Knallert, Batman og Troll døde af urinvejssten.

Nu vil jeg gå igennem al tørkosten hos Bitiba endnu engang SUK, og finde noget der lever op til dine hints - det er forrygende at du kan sådan noget - 1000 tak igen :slight_smile:

PS. Hvor har du købt den der aktiveringsdims henne?

1 Synes om

Du kan bl.a. få den på Bitiba :slight_smile:

Eller på Zooplus (men Bitiba er efter min bedste overbevisning Zooplus’ discountbutik). De har den nu også i de fleste danske dyrehandler. Petworld, Maxizoo fx.

Mine får vådkost både morgen og aften med ekstra vand på… også har de fri adgang til tørkost. Nu kan jeg ikke huske om du skrev dine havde fri adgang eller om de fik tørkosten på bestemte tidspunkter? Men du kan i princippet servere det når og hvordan det passer ind i dit program :slight_smile: Hvis den ene af dem har problemer med at spise for meget kan aktiveringen netop (måske) sætte en stopper for det. Jeg havde en storspiser som jeg var nødt til at stoppe ved at bruge aktivering.

Aktivering kan også bruges på vådfoderet. Kender en adfærdsterapeut som serverer sine kattes vådfoder i et krus/syltetøjsglas hvor de så skal fiske maden ud … jaja, selvom det er vådkost. Det er et farligt svineri som hun siger men de er beskæftigede i et pænt stykke tid.

Som Ingrid skriver kan aktiveringsdimsen købes flere steder. Der findes også forsk. til hunde som man også kan bruge til kat… det er bare at gå igang med at bruge Google :slight_smile:

1 Synes om

ÆV, nu har jeg lagt en ordre hos Bitiba på mad og grus. Så det må blive næste gang. Og ja, Bitiba ER en del af Zooplus, man optjener bare ikke point og får rabatter. Tak for linket :slight_smile:

Der er nok lige så mange måder at fodre på, som der er forskellige slags foder.

Mine får afmålt tørfoder tre gange dagligt i bræt, i alt hvad der svarer til én kats daglige behov. Vådfoder får de, når de beder om det (kun lidt ad gangen, da “nogen” ellers foræder sig). Det passer som regel med, at det også bliver til, hvad der svarer til én kats behov.

De får mousse, og det bliver kun ekstra godt og snasket og nemt at spise, hvis jeg rører lidt vand i. Det gør jeg gerne, især i denne varme tid.

Nu er det jo mig der oprettede tråden og den gode debat.
Vil lige fortælle hvad jeg er endt med lige nu:

I foderspanden er der to-3 forskellige foder, der er blandet godt.
Lige nu er det RC Sterilised, lidt Fibre Responce og lidt Taste og the Wild.

I bøtten an der være godt 1½ kilo, der er til knap ti dage, og så laver jeg en ny blanding.

Jeg har købt en masse forskelligt ved ZooPlus, fået lidt på internatet, og så have Petworld et god tilbud, så købte 7½ kilo Arion til omtrent halv pris.

De får et mål to gange dagligt, serveret i bræt/aktivitetslegetøj.
Derudover får de nogle morgener et brev vådt til deling.

Denne løsning virker til at fungere lige nu.

Held i uheld - Bitiba kunne ikke trække beløbet, jeg fik også en fejlbesked, sansynligvis fordi jeg havde glemt at slå VPN fra på min laptop. SÅ nu får jeg både købt aktivitetsdimsen og noget andet foder! Jeg bestilte Royal Canin Sterilised 37, og så først for sent disse værdier: Fosfor 1.0 % og Magnesium 0.08 %. Og ifølge Vipstosens top-vejledning, så skal jeg helst ramme nærmere dette foder, Royal Canin Veterinary Diet, Urinary S/O Mod Calorie, som siger: Fosfor 0.7 % og Magnesium 0.05 %. Her kommer Prescription Diet C/D bare tættest på, men som jeg skrev tidligere, så døde mine katte altså af enten nyre- eller urinvejssygdomme selvom de i hele deres liv fik dette foder! Så jeg sidder bare og er SÅ meget i tvivl om hvad jeg skal investere i. Jeg bliver rundforvirret af al den foder der findes, og over at Bitiba og Zooplus begge skriver at lægen skal ind over hvis man køber deres Veterinær foder … hvilket så udelukker brugen af bl.a. C/D! Jeg tager mine katte til kontrol en gang årligt, og har ikke for nærværende økonomi til at tage dem til lægen hvert halve år fordi de spiser Veterinærfoder.

MEN jeg fortsætter kampen - og takker for jeres råd, det med vådkosten iblandet vand, kan jeg røbe at Sox og Hester allerede takker jer meget for LOL

De har fri adgang - men jeg vil indskrænke det (selvfølgelig indkøre det stille og roligt) til to gange om dagen. Så jeg vil tro at det bliver vådkost om morgenen (med vand i) og så tørkost om aftenen.

Nu har jeg bestilt aktivitetscenteret, men kom så i tanke om, at jeg kommer til at adskille dem noget tid om aftenen - for Hester vil garanteret også være med, og det er Sox der har brug for at tabe sig ca. 500 gram :slight_smile: Så derfor om aftenen - hvor jeg har tid til at holde øje med dem.

Den med syltetøjsglassene lyder spændende … bare ikke hos mig LOL

Det er også lidt forvirrende at finde ud af, og i og med jeg er uddannet i biomedicin og laborant oveni har jeg lidt mere viden om fysiologien bag.

Ift. struvitsten så er det koncentrationen af MAP-krystallernes indholdsstoffer i urinen der er afgørende for om der dannes struvitsten i kattens blære. For at forstå hvad der sker så tænk på hvad der sker når du hælder bordsalt (natriumklorid) i et glas vand. For det meste opløses saltet fint, men på et tidspunkt så kan der ikke opløses mere salt i vandet også vil du fysisk kunne se saltet i vandet. Det er lidt forenklet det samme der sker i kattens blære, også giver det måske også mere mening at katten skal have vand som i mere vand. Hvis pH’en i kattens urin så er forkert så er der større sandsynlighed for at der dannes de her krystaller. Så det er et samspil… og kattens gener spiller sandsynligvis også ind på hvor godt dens nyrer klarer det her issue.

Deciderede nyreproblemer ifm at kattenes nyrer holder op med at virke og de får CRF (cronic renal failure), ja der mangler simpelthen så meget viden på området ift. hvorfor så mange katte får problemer med deres nyrer. Men vand og meget vand er rigtig godt i den sammenhæng. Når deres nyrer først er blevet dårlige ved man at for højt fosfor i deres foder forværrer situationen.

Men det er altså bare noget irriterende noget det der biologi fordi det netop varierer så meget fra kat til kat og sådan er det bare. Take it or leave it :slight_smile:

Så selvom man fodrer med det korrekte foder er det ikke sikkert det kan ændre tingenes tilstand - katten vil stadigvæk på sigt få problemer med nyrerne, men man kan sandsynligvis udskyde det ved at fodre med det rigtige foder som tager højde for de her problemer

Igen så tak for et fortræffeligt indlæg :+1: Det bibringer mig faktisk en forståelse ift. hvordan det hænger sammen. Hester drikker ufatteligt meget vand og har altid gjort det, og hun er blevet undersøgt for det da hun var et par år gammel, og konklusionen var at hun simpelthen bare er en tørstig kat … der kunne ikke påvises noget fysiologisk. Og som sagt er hun lige erklæret sund, rask … og meget sød LOL

Sox har et halvt kilo for meget på sidebenene - og det fixer jeg ved at skære lidt ned på hendes foder kombineret med aktivitetscenteret :wink:

Jeg bestilte C/D - for jeg kan jo se, at det ligger klart lavest ift. fosfor/magnesium af de fodertyper der er at vælge imellem, og så kan jeg jo ikke gøre det bedre. Og Sox har lidt svært ved at gabe over større bidder/pastiller, så den størrelse C/D kommer i, er noget nær perfekt for hende.

Stort TAK igen, det giver mening det hele :slight_smile:

PS. Er magnesium indholdet det vigtigste eller er det fosfor … eller er begge lige vigtige ift. så lavt indhold som muligt?

Ja super at Vipstøsen kan det der! Jeg tjekkede lige mit hills science plan sterrilised. Det siger magnesium 0.09 % pr kg. Og fosfor 0.69 %.

2 Synes om

Ja, her må jeg så melde pas, der skal dykkes lidt dybere ned i litteraturen før jeg vil kunne svare på det… måske der er andre herinde der kan klare den?

1 Synes om

MEN nu husker jeg en anden god grund til at jeg elskede Royal Canin Veterinary Diet, Urinary S/O Mod Calorie … deres afføring lugtede så godt som slet ikke! I dag har de fået to spk. Function diet hver (tak for tippet Frida), blandet med vand, til aftensmad og her stinker voldsomt i hele hytten … og Hester fik ultra-tynd mave af det! Sååååå deeet er ikke en vinder LOL Som nævnt så drikker Hester vildt meget - så hende er jeg ikke bekymret for. Derfor vil jeg lige holde et ekstra øje med Sox - holde hende ude i Volieren om natten og måle hvad hun drikker. For kan jeg undgå vådfoderet + tynd Hestermave = hørm-i-hytten ved kun at fodre med C/D så er det at fortrække.

Sov godt derude :zzz::zzz::zzz::zzz::zzz:

Nå sorry det var ikke det bedste tip med function diet. Måske der skal bedre kvalitet til :joy::joy::joy::joy: