Forsikring, eller ingen forsikring

Jeg har i dag gjort noget meget grænseoverskridende - og måske meget dumt :wink: Jeg har opsagt kattenes sygeforsikring hos Dyrekassen, og jeg skal ærligt indrømme, at måske det ikke er det smarteste tidspunkt, nu hvor de alle snart er “seniorkatte” og to af dem tilmed har et par kendte sygdomsproblematikker. Men helt ærligt, jeg har haft dem forsikret i samme selskab siden 2009, og det er virkelig begrænset hvad vi har fået ud af det.
To af mine katte har flere tandproblemer med sig, som de er behandlet for, også med tandudtrækning. Det dækker Dyrekassen selvfølgelig ikke. Sidst var jeg så træt af det, at jeg var så fræk alligevel at sende fakturaen. Desværre åd de den ikke :wink:
Senest har jeg haft Dullen til udredning for nyresygdom, som blev en regning på 1100 kr (selvfølgelig var medicin og foder også en stor post, men igen ingen dækning) - jeg fik 189 kr tilbage for den regning, efter der var trukket 80 % og selvrisiko…
Jeg skrev så til Dyrekassen for at spørge pænt, om de havde overvejet at dække tandsygdom i fremtiden, da flere andre forsikringer efterhånden gør, og at det er det vores dyrlægeregninger er gået til. Fik så et flabet svar tilbage, at nej, det gjorde de ikke og selv hvis de gjorde ville mine katte ikke være dækket. Jeg kunne bare skifte selskab, men det blev så bare dyrere for mig. Wauw… ikke noget med tak fordi du er kunde igennem så mange år, vi vil gerne gøre det bedre, eller noget i den dur… Så opsagde det prompte.
Må altså indrømme jeg blev en smule sur :frowning:

Nå, men dumme mig, nu har jeg jo ingen forsikring og to katte på 11 år og en på 8 år… Som der nok ikke er nogen forsikringsselskaber som vil røre nu :sweat_smile:

Kender I nogle selskaber I kan anbefale eller hvad ville I gøre? Jeg tænker på bare at lave en opsparing til dyrlægeregningerne og lave en fast post til medicin også, i det månedlige budget. Det kan nok bedre svare sig…

Lav en opsparing!

Der er ingen selskaber, som vil forsikre dem nu. :speak_no_evil: Du skulle have undersøgt, om det kunne betale sig, at flytte forsikringerne til et andet selskab. :neutral_face:

Ja, hvis de stadig havde været forsikrede, så kunne du have flyttet dem, men mange vil ikke nyforsikre katte over 7 år.

De er stadig forsikrede, de to frem til 1/7-18, og den sidste frem til 1/1-19. Man kan nemlig ikke opsige forsikringen fra dags dato, men til dens forfaldsdato.
Men så vidt jeg kan læse mig frem til, kan man ikke tage anciennitetten fra
et selskab med sig over i et andet? :thinking:

Hvad mener du? Om der er dækning for ting de har fejlet tidligere, eller?
Men kontakt selskaberne og spørg er mit råd? I øvrigt dækker Agria medicin, så har din kat fået diagnosticeret kronisk nyresvigt, og skal have f.eks semintra og/eller mirtazapin, så dækker de det?

1 Synes om

Jeg mener at når nu de er fyldt 10 år, men været dækket i Dyrekassen siden de var 1 år, så kan jeg ikke flytte dem over i Agria og samtidig få samme dækning, som hvis de havde været forsikret i Agria siden de var 1 år.
Men må jo nok høre Agria ad, og ellers er de nok så gamle at det alligevel ikke kan svare sig at udføre de helt store operationer og indgreb på dem…

Men ja, tænker i forhold til f.eks Agria dækker FORL hvis de er meldt ind inden de fylder x år og de jo er så gamle nu at det er kendte sygdomme. Så vil de nok ikke dække det?

Det tror jeg kun Agria selv kan svare på :slight_smile:

Jeg har heller ikke mine forsikret, blot en opsparing der svarer til en forsikring.

Forsikring eller ej ser jeg mere som et personligt valg end et spørgsmål om fornuft :wink:
Hvis du har plads i din økonomi til pludselig opståede store udgifter til en dyr operation så lad være med at have en forsikring.
Hvis du har en strammere økonomi og ikke har meget overskud i din økonomi så vil jeg da anbefale en forsikring. I min verden ville jeg blive uendelig ked af at måtte aflive en kat fordi jeg ikke havde råd til en dyr men livsforlængende operation.

Lav en cost benefit analyse på det, sagt på jysk ‘kan det betale sig’ - husk at få alle elementer med i din analyse ikke bare de rent monetære!

1 Synes om

Jeg går ud fra, du tænker på dig selv her?

Ellers vil jeg gerne erklære mig som personlig tilhænger af at være ufornuftig. Især fordi jeg gætter på, at jeg uden problemer vil kunne lave et regnestykke, der viser, at pengene har været godt givet ud. Og så er det måske ikke helt så ufornuftigt endda.

Ikke at jeg på nogen måde skal blande mig i, hvad andre gør og hvorfor med hensyn til forsikring. Folk må helt bestemt gøre som de vil. Men ligefrem at hævde, at det ikke er baseret på en fornuftig vurdering, hvis man får kattene forsikret, synes jeg måske nok er at gå lidt vidt. Med mindre altså, at man bare tænker på sin egen situation.

Ingrid - du har misforstået mig :wink:

Grundessensen i min holdning til forsikringer er at det bør være et personligt valg og at det ikke skal gøres til en diskussion om du som person er fornuftig eller ej.

For nogen er forsikring det rigtige; det kan være fordi de ønsker den tryghed, måske ikke har luft i økonomien, ikke kan vil overskue en opsparing (eller 1000 andre årsager).

For andre er forsikring ikke det rigtige.

Så vær sød lige at læse mit indlæg igen inden du skyder mig noget i skoen :wink:

1 Synes om

:hugs:

Jeg har stadig ikke besluttet mig for, om jeg vil have mine forsikret.

Synes på den ene side, at det er fornuftigt — men på den anden side synes jeg, at det er penge ud af vinduet at betale til noget, som jeg måske aldrig får brug for.

:hugs:

Vi har før snakket om forsikring. Bl.a. her: https://kattegale.dk/t/forsikring/51759

Dyreforsikring er ikke velgørenhed. Det er en forretning. Kunden betaler forsikringsselskabet for at udjævne sine dyrlægeregninger og for en disciplineret opsparing.

Hvis man har mange katte, giver udjævning ikke så meget mening. Men hvis man kun har en kat, så oplever man måske, at den ikke koster noget i en årrække, og så pludselig er der en regning på mange tusinde kroner. Og hvis man ikke selv sparer op, så er en forsikring en god ide.

I den gamle tråd skrev jeg, at Agrias skadesprocent var 68. Dvs. at det på langt sigt bliver næsten 50% dyrere at sende pengene gennem forsikringsselskabet end at betale dyrlægen direkte. Hertil kommer den tid, man selv bruger på at kommunikere med selskabet.

2 Synes om

:slightly_smiling_face:

Nu blev Silke næsten 18 år gammel, og hun har aldrig været syg — så havde jeg betalt til en forsikring i alle de år, havde det været spildte penge

Tænker lidt, at jeg hellere vil smide et par tusind over på en kattekonge hver måned — og bliver der ikke brug for dem, så har jeg lidt guld efter 10-15 år. :slightly_smiling_face:

2 Synes om

Tak for jeres input. Selvfølgelig er forsikring en tryghed og et produkt man egentlig håber ikke at få noget ud af. Mit største minus har bare været, at jeg har haft adskillige dyrlægeregninger som de bare ikke vi dække :frowning:

Jeg er også efterhånden kommet frem til, at vi laver en opsparing i stedet. Da misserne i sin tid blev forsikret, var jeg studerende og havde ikke så meget økonomisk råderum. Og for netop ikke at skulle gå på kompromis med behandling og få væltet mit budget af en dyrlægeregning, så syntes jeg forsikringen var et must. Det ser jo så lidt anderledes ud i dag, så selvom det er ærgerligt at bruge flere tusinde på dyrlæge, så er det ikke noget der ødelægger vores økonomi.

3 Synes om