Forslag til julebagningen søges

Henriette har ledt mig i fordærv til at rave julebag, ej gør det hvert år men hun fik mig skubbet i gang i år LOL
Pt har jeg lavet
Julekugler, pebernødder(krydder mix jeg skaffe biligt sidste år ) og jødekager(dejen blev dog irriterende klæg så skulle komme en masse ekstra mel i selvom det overnattede i køleskabet, men de blev ok).

Overvejer så vanilie kranse, men har ingen kødhakker eller sprøjte pose,. nogle der kan foreslå en dej til det der kan rulles i en pølse eller man kan lave “klat” kager af. Er ligeglad med det kosmetiske de skal jo bare spises

Nogle der har en opskrift på honning kager?
Hvilke andre julekager er gode og lette. Er i ikke søde at smide nogle gode opskrifter, ja nettet vrimler med opskrifter men kvaliteten er svingende, og mormors gamle familie opskrift er nu engang bedst.
Overvejer brunkager?
Jo flere forslag jo gladere er jeg : )

Det nemmeste overhovedet er pleskner:

Slå æg ud i en skål. Vej dem
Put samme vægt sukker i.
Pisk det luftigt
Vend samme vægt mel i.

Sættes på bagepapir med en ske.
Bages ved 180 grader i ca. 7 minutter, eller til de er svagt lysebrune.

Der kan evt. tilsættes lidt citron i dejen (Saft og skal) eller de kan dyppes halvt i chokolade når de er kølet ned… Eller der kan kommes en anden smag i dejen, hvad man nu synes :slight_smile:

[QUOTE=PivC;1139408]Det nemmeste overhovedet er pleskner:

Slå æg ud i en skål. Vej dem
Put samme vægt sukker i.
Pisk det luftigt
Vend samme vægt mel i.

Sættes på bagepapir med en ske.
Bages ved 180 grader i ca. 7 minutter, eller til de er svagt lysebrune.

Der kan evt. tilsættes lidt citron i dejen (Saft og skal) eller de kan dyppes halvt i chokolade når de er kølet ned… Eller der kan kommes en anden smag i dejen, hvad man nu synes :)[/QUOTE]

forsigtig med melet…for meget og det bli’r klatkager

evt et drys kanelsukker ovenpå

GRUNDdej til honning kager
500 g lynghonning - lynghonning giver den bedste smag, eller en anden kvali honning gerne direkte fra en avler - bare IKKE det billige stads fra supermarkeder
500 g hvedemel

lun honning til den bliver letflydende, pas på den ikke svides, rør hele tiden
bland og ælt
skal hvile overdækket en dags tid ved stuetemperatur

day 2

10g potaske, en smule vand, bare nok til at røre potaske til grød - det bliver lunt
blandes i dejen

10g hjortetakssalt, æggeblommer, START med 2 - bland hjortetak med de 2 æggeblommer og bland det i dejen - æltes godt
dejen må gerne være blød, men ikke for snasket, er dejen for sej fylder du 1 måske 2 æggeblommer mere i
som det sidste
krydderier, kan fås som færdigblanding - brug ca 10g
men ellers er det kanel, nelliker,anis,allehånde,appelsinskal,kardemomme og vanilje …lissom du har lyst til, men pas på du ikke får oversmag af anis, kardemomme eller vanilje

æltes igen, rulles ud til 5mm tykkelse, stikkes eller skæres i form
6-10 minutter v 170 grader

har slet ikke tid…men nu er jeg altså guffesyg

Norske klejner :savle: (ikke alm klejner - fy føj)

link til opskrif?

Aner ikke hvordan man laver det, da det er nogle, Mike har lavet på hans bageruddannelse sidste jul, men vi skal prøve det i juleferien og har nok tænkt os at følge denne opskrift:

Det er lidt ligesom Donuts at spise

ville ønske: vanilje kranse og jødekager. men det bliver måske i januar

Jeg har lige lavet årets terningkager. Det er blot en opskrift på Håkonkager, hvor jeg så kommer cacao i halvdelen af dejen.

Håkonkager:
375 g hvedemel
1/8 tsk bagepulver
1 tsk vanille
125 g flormelis
275 g smør eller margarine

Bages ved 200 grader i ca 10 min.

Jeg ælter så cacao i halvdelen af dejen, og ruller 2 pølser af hver farve, som jeg så samler til een pølse. Pølsen skal ligge i køleskab indtil den er skærefast.