Fortæl om din "katte-flok"

En typisk huskat er nemlig bare lige det, der sætter racekræene i perspektiv. Og vores erfaringer med først Snehvide og nu Bastian viser klart, at det sagtens kan lade sig gøre at finde det rigtige match… :ok:

Hvad med hende der gik sammen med Rafiki?
Beholdt @Ravn hende alligevel?
Ja, jeg kan selvfølgelig ikke lige huske navnet på katten … selv om jeg godt ved hvad hun hedder :roll_eyes:

Kraka. Hun er flyttet til et nyt hjem, da hun var paralyseret af skræk hjemme hos mig - uanset om Rafiki var der eller ej. Rafiki var på parringsferie - da han kom hjem, kunne Kraka ikke genkende ham. Hun er nu glad og tilfreds hos ny ejer som kun må have en indekat :slight_smile:

6 Synes om

SÅ spændende at høre jeres flok erfaringer :-):smile:
Har selv to skovkatte søstre på 3 år, så vidt forskellige af udseende og sind, at hvis det ikke var for stamtavlen, ville jeg tro de kom fra hver deres verden. Konchita er en super jæger, bruger alt sit krudt udenfor, giver 3 sek overdreven kærlighed når hun kommer ind, hvorefter hun lægger sig til at sove. Karamella er til den trinde side. Går ind og ud hele dagen, men sjældent ud af haven, kaster sig på gulvet som en hund når hun vil kæles med, leger med legetøj, og prøver indimellem at liste sig ind på sin søster, men bliver totalt afvist.
Overvejer en 3. kat, er dybt forelsket i siameserne (eller en orientaler), hvor skovkatte passer lige til min mand, er siatalere lige mig :heart: Nu er spørgsmålet bare om en siataler kan gå med de andre to? Overvejer at min mor overtager Konchita (jægeren), hun opsøger nemlig selv min mors hus, og er langt mere kælen der. Så er det jo bare den store dame jeg skal matche, om det er dominans eller legesyge hun udviser overfor sin søster, synes jeg er svært at se. Og hvordan vil det mon gå med en snakkesalig siataler og en afdæmpet NFO???
Gode råd modtages med kyshånd.

@Ann_K kan fortælle dig om hvor meget en nfo og en siataler kan få ud af hinanden.

Men min siameser mentor havde i over 10 år glæden af at have en nfo boende med sine siataler

Men @Annette_Rosa har også haft siataler og nfo sammen…

Men charly Riis fra Sjælland havde også nfo med sine siataler

Så der er mange som har haft gode erfaringer med dem sammen…

Og en siataler er altså ikke nødvendigvis meget snaksagelig… de lære af deres omgivelser

Men jeg kender ikke rigtig nogle som sælger til fritløb… de tror ofte at alle elsker dem og vil derfor hurtig tror at de må bo i alle naboers sofaer, biller mm…

1 Synes om

Dejligt at der findes gode erfaringer med siatalere og nfo’ere. Og nej fritløb er ikke ligefrem foreneligt med siamesere (hvorfor jeg ikke turde få dem i første omgang) tror dog at både en siataler og min ene kat kan fungere med ledsaget udgang. Den anden er en helt anden sag, trods stor løbegård der hvor jeg fik dem fra (fik dem da de var 2 år), har hun aldrig fungeret godt som indekat. Vi har desværre hverken mulighed for hegn eller løbegård, og vi har børn der løber ind og ud af huset med åben dør til følge, til gengæld bor vi med meget lidt trafik på en grusvej og kat hos næsten alle naboer.

Hvorfor ikke? Der er (næsten) altid en løsning. Prøv at se på links’ene på Katteindhegning.dk. Måske er der noget, der kan inspirere i andres løsninger… :ok:

Børn kan lære at lukke døre. Selv vores barnebarn Gustav har lært det… :wink:

Som Mega her fra Kattegale engang fortalte:
“Den eneste gang, jeg solgte en kat som fritløber, fordi familien boede for enden af en lang grusvej, hvor kun de selv og postbilen kørte, blev den kørt over … af postbilen.” :ikkemig:

2 Synes om

Jeg har selv små børn (2,4 og 7 år) og de lære at lukke døre… vores have er hegnet ind og ungerne ved at det er den eneste dør de må lade stå åben…
Derudover har vi bryggers hvor døren altid er lukket ud til så der er lidt sluse for at være sikker på børnene…

Siataler står nemlig gerne ved døren og venter på man kommer hjem

Jeg har haft solgt en orientaler til en perser- det gik fint- det peppede pelsdyret lidt op, slappede min lidt af og de puttede i vildskab.
Jeg sælger til fritløb på bøhlandet ( no offense) , men gør også folk klart at der altid er en risiko. Og halvdelen af siatalere- og endnu mere peterbald, gider alligevel ikke ud det halve af tiden fordi det blæser dem i ørerne, er for koldt eller regner :slight_smile:
Men alle er jo selvf. forskellige

Ved godt at der findes mange fine løsninger på løbegårde etc. Men vi i et hus med et stort rum og 1 (snart 2) annekser. Der er derfor hverken bryggers, entre, børneværelser eller anden buffer. Området vi bor i, er uden hæk og hegn, til gengæld er der masser af ‘vildnis’ i vores have som kattene elsker! Så ja, det er en chance at tage, men ikke uovervejet og hasarderet, jeg ville feks aldrig lade en siataler løbe frit i natte og morgentimer. Og så ville jeg kigge efter en, der hellere vælger sig en solskinsplet i vinduet, end at drage langt omkring på eventyr, også for at matche den af vores katte vi kalder “hjemme-missen”.

Husk blot at det er gældende dansk lov at holde sine dyr på egen matrikel. Denne lov gælder også for katte.

Jeg vil helst overholde loven, at loven så, som i dette tilfælde, sikrer at mine katte er i sikkerhed for trafik, tæsk af fremmede katte og svinsk affærd fra kattehadene mennesker, er bare endnu en grund for mig til at holde mine katte i min egen have.

4 Synes om

Til dem som ønsker den fulde lovtekst så findes den her Mark- og vejfredsloven

Dyrlægevagten har skrevet det på almindelig dansk således Mark- og vejfredsloven som fortolket af dyrlægevagten.

1 Synes om

Denne hyggelige gamle tråd kan fortsætte uendeligt :partying_face:

Pt har jeg 4 voksne katte og 3 killinger :blue_heart:

Anakitkat er nu 15år :blue_heart: Hun har fået hyperthyroidisme - den er velreguleret med 2,5mg felimazole om dagen.
Saga - sortsmoke EUR - en smuk blid pige :blue_heart:
Dagmar - meget smuk klassisk tabby huskat (Sagas halvsøster) - en noget mere usikker pige :blue_heart:
Jamie og killinger :blue_heart: - Anakitkats tiptipoldebarn​:blue_heart:

7 Synes om