Fotografier - uden katte

Ja, den er fin :slight_smile:

Gusse er ikke så vild med heste, han vil hellere køre traktor :laughing:

Islænderen hedder Sigyn
Og Nordbaggen hedder Baldoni :slight_smile:

1 Synes om

Det er dejligt med ponyer i passende størrelser.

Men Clara bør ikke ride i gummisko… :dizzy_face:

Det kan godt være, men hun dør da ikke af at ride i dem fra tid til anden. Så længe hun rider ordenligt, så hesten ikke har nogen grund til at løbe løbsk, så sker der intet ved at hun rider i gummisko.

1 Synes om

Hvis hvis hvis. Der skal ikke meget til, før uheldet sker og nogen kommer til skade.

Jeg har selv redet i rigtig mange år og det er børn, som kommer oftest til skade pga tankeløshed. :disappointed_relieved:

Gode vaner er MEGET vigtige hos børn og jeg regner med, at Claras forældre sørger for at hestens udstyr også passer til Claras størrelse. :slightly_smiling_face:

2 Synes om

Det er der nu fortilfælde, der desværre bekræfter, at man godt kan - og der skal jo i yderste konsekvens kun en enkelt gang til, hvis det lige er der, uheldet er ude.

Der er bare ikke nødvendigvis altid konsensus mellem hest og rytter om, hvad der kan betegnes som gyldig grund… :wink:

2 Synes om

jaah der er jeg uenig. Tankeløs pga af hvem? Det er oftest de voksne der er skyld i det, hvad enten det er dårlige råd eller dårlig undervisning. Folk rider ofte med hovedet oppe hvor solen aldrig skinner. Rigtig, rigtig ofte med store skarpe bid (trensebid gør osse ondt på hesten så det hører osse ind under det her), indspændingstøjler, sporer, pisk og meget korte tøjler.
Sådan som Clara rider så ville jeg ikke have de store bekymringer med at lade hende ride i gummisko, hvis hun var min datter. Desuden så må børn lære af uheld, dem der overleves. Hvilket de fleste rideuheld kan. Har selv redet i mange år.

Det kommer helt an på rytteren. Hesten er 9.5 gange ud af 10 ikke skyld i uheldet. Der ligger hele skylden på rytteren. Det er rigtig ofte pga af at rytteren rider så det gør sindsvagt ondt på hesten og så er det jo klart at den løber løbsk, bukker eller stejler eller alle 3. Hvem ville ikke kæmpe imod at blive hevet i munden, prikket til hårdt i siderne og slået hårdt med en tynd pisk? Det er nemlig derfor rigtig mange uheld sker…pga rytteren rider som en lallet idiot.

Der sker lige så mange uheld, hvor børnene ikke lige tænker sig om. Specielt med heste, som de ikke kender. Børn er børn og tænker sig ikke altid om og agerer lidt mere impulsivt. Skødesløshed, dyr og børn ender nemt i uheld.
I de 10 år jeg var moderator på heste-nettet.dk, så læste jeg MANGE beretninger om uheld med børn og heste.
Derfor er gode vaner vigtige. Ligesom udstyret bør være tilpasset både hest og rytter. Regel nummer 1 har altid været ridehjelm og sko med hæl!

1 Synes om

Det er ligesom derfor man lærer børnene at tænke sig om. Ridehjelm og sko med hæl hjælper ikke en fis, når det , som især hjelmen, bør beskytte ikke bliver brugt. Og det er der rigtig mange der ikke lærer som børn eller lærer deres børn. Igen det er rytteren’s ansvar at søge for at begge parter ikke kommer til skade! Det er rigtig ofte jeg ser børn og voksne komme slemt til skade fordi de lige netop ikke tænker sig om…som i “hvad er det JEG gør der gør at hesten reagerer som den gør? Og hvad kan JEg ændre ved MIN opførsel”
Som regel så skyder folk skylden på udstyret eller hesten eller begge dele, men aldrig rytteren når der sker et uheld. hvad kunne rytteren have gjort for at undgå uheldet?

JO! Det hjælper at have ordentligt udstyr på!
Hvis man rider i gummisko, risikerer man at blive slæbt efter hesten hvis man falder af og hesten flygter.
Hesten er et FLUGTDYR, hvis den bliver bange for noget, så flygter den og det kan man som rytter ikke altid gardere sig imod. Udenfor kan det være en fugl der lige pludselig flakser op eller en høj lyd. Indenfor kan det måske være sne der glider ned fra taget på ridehallen (been there done that)
Jeg bliver - sorry to say - meget ked af at du bagateliserer udstyret. Ja, ridehjelmen er 1. prio, men så kommer skoene/støvlerne altså.
Når vi nu lige er ved det, så må man ALDRIG, som i ALDRIG!!! købe en brugt ridehjelm. Du ved ikke om den har taget imod nogle skrald allerede. Har den det, er det ikke sikkert at den beskytter hovedet.
Over and out

2 Synes om

Jeg bagataliserer ikke udstyret, det jeg derimod siger at det hjælper ikke en skid hvis man ikke bruger hovedet og tænker sig om når det kommer til heste! Det lige netop fordi at den kan blive skræmt af diverse ting at man desensiterer den overfor alle mulige mærklige ting. Jeg troede det ligesom gik ind under at tænke sig om.
Og vær venlig at læse igennem hvad det er jeg rent faktisk skriver, istedet for at argumentere ud fra følelser, som ikke gør noget som helt godt for nogen parter.
Og her gider jeg ikke være med i “diskutionen”, når man ikke læser ordenligt igennem hvad den anden skriver. Slut herfra

Som en der hele livet har (er) nervøs overfor heste, så giver denne dialog mig ondt i maven…

Men er i ikke ret enige om at
Forebyg uheld ved

1 ordentlig udstyr til hest så det ikke oplever smerter
2 rytter skal ikke fremprovokere smerte ved hjælp af pisk eller andet

Ved uheld er det vigtig man har følgende på

1 man skal have ridehjelm på
2 at sko med hål er vigtig ved uheld…

2 Synes om

Børn tænker altså ikke lige så rationelt, som voksne, så derfor er gode vaner vigtigt.

Jeg kender ikke Clara og hendes forældre, men jeg håber da, at ridningen med gummisko er en enkelt foreteelse. Jeg ønsker ikke, at Clara kommer ud for uheld, som kan forebygges.

Dette er en generel teoretisk betragtning og er slet ikke møntet på Clara!
For at være strid, så er billedet et klassisk opskrift på lettere skødesløshed, som nok ender i uheld. Sadlen er alt for stor til Clara og det er stigbøjlerne også. Den manglende hæl gør bare risikoen for at foden glider gennem bøjlen større og der skal kun et lille hop til at hun mister balancen og hesten bliver forskrækket over, at rytteren får overbalance.

Det her er “worst-case-scenario”, men det er forældrenes opgave at mindske risikoen for den slags.

Billedet er jo fra da Clara prøvede ponyen, så der passer udstyret jo ikke til hende.

1 Synes om

Hesten er aldrig skyld i uheldet, hvis du spø’r mig - men der trods alt tilfælde, hvor uheld sker pga. forhold, der også ligger udenfor rytterens kontrol.
Heste er først og fremmest flugtdyr, og der findes sabeltigre alle steder, også selvom vi ikke lige kan få øje på dem… :wink:

Men nu skal det jo ikke drukne i en diskussion for eller imod gummisko - så stort tillykke til Clara med hendes dejlige pony! :ok::flag:

5 Synes om

Det gør Clara heller ikke…
Men hun var jo bare i sit almindelige tøj da de var oppe for at kigge på hesten.
Hesten er ikke kommet hjem til dem endnu …så hun er bare på besøg hos den og ikke i ridetøj.
For så ser hun sådan her ud :grin:

11 Synes om

ROLIG dog…pigen er på besøg for at se hesten og får en lille prøvetur…
Hun rider da ikke uden sikkerhed derhjemme…

Det undrede mig også, at hun havde gummisko på. :ok:

Hold da helt op…
Ikke flere hestefoto herfra…

Det var ikke for at gøre dig ked af det.

Men jeg har bare oplevet, hvad der kan ske, når foden ryger igennem stigbøjlen. Mine kommentarer bunder i, at jeg ikke ønsker at nogen skal komme til skade.

Jeg er som sagt bange for heste og har dyb respekt for dem der tør ride…

Men jeg smiler af dine billeder…
Jeg vil være ked af at undvære dine billeder af børnene og deres heste.
De giver mig en tro på at de ikke er så farlige som mit hoved gør dem.

Jeg tror dialogen kommer fordi hest er noget der står andres hjerte nær.
Det er uheldigt det kommer pga dit billed, men jeg må tilstå at dit billed fik mig til at overveje om en af mine unger skulle prøve at gå til ridning, så jeg googlede rideskole pga det billed… jeg vil gerne om mine børn kan smile så meget som Clara

6 Synes om