Fra hus og have til lejlighed?

Det varer forhåbentlig ikke så længe inden at vi flytter i lejlighed. Heldgivis ikke sådan noget med mange trapper for at komme ud, men dog med en opgang og ud af et par døre inden man (måske) kommer til hundetoilettet.
Ja, der er sørme særlige hundetoiletter der hvor vi flytter hen :ok: og også et indhegnet legeområde…
Så rammerne burde være fine…

MEN…

Nanna har aldrig nogensinde været begrænset af at skulle ud i snor og gå tur!
Selvfølgelig er vi afsted hver dag, men skal hun “noget” i løbet af dagen, så lukker vi hende bare ud i forhaven, hvor hun så efter et passende stykke tid kommer ind igen.
Hun er god til at sige til, når hun skal - men hun er ikke vant til at “skulle” på bestemte tidspunkter!
Læg dertil at hun HADER regn… som i at hun nu ikke kunne drømme om at gå mere end max to meter udenfor hoveddøren, for at gøre sig ren… At insistere på en luftetur i regnvejr er simpelthen synd for hende! og hun får i hvert fald ikke gjort noget på turen…

Jeg regner med at få hende ind i et løst skema med kort luftetur om morgenen… tur til friløbsområdet omkring middagstid og så et par korte lufteture om aftenen. Satser på at det passer hendes rytme…

Noget helt andet…

Alene hjemme…

Nanna kan sagtens være alene hjemme… i vores hus!
Alle andre steder bliver hun ked og kan begynde at hyle og græde højt til nogen kommer og redder hende :frowning: især hvis hun oplever nogen forstyrrelser, lyde eller lignende.
Jeg kan godt blive nervøs for, hvordan hun vil tackle at flytte til et nyt sted!
Vi kan i hvert fald ikke have en hund, som hyler og græder, når vi ikke er hjemme!
I forbindelse med flytningen regner jeg med at både Jan og jeg er hjemme i et par uger… Måske vi skal bruge noget af tiden på at lære Nanna at være alene hjemme - altså sådan helt fra grunden igen?

Det har ingen betydning for Nanna om kattene er sammen med hende eller ej… Bliver hun ked, så fortæller hun højt om det!

Som sagt kan hun godt være alene hjemme her i huset… Men vi ved at hun kan begynde at gø og derefter hyle, hvis der sker “noget” udenfor.
Her i huset kan hun komme op i vindueskarmen og ligger eller sidder der gerne - og har derfor ganske god udsigt til forhave, havegang og lidt af fortovet. Dvs at hun sagtens vil kunne se ting, som kan trigge en gøen/hylen… Her generer hun ingen - men det vil hun i den grad gøre i en lejlighed!
I lejligheden vil hun dog ikke have mulighed for at se ud, andet end på en indhegnet terrasse - men der vil være lyde fra opgangen (et indvendigt gangstrøg, hvor vores hoveddør er trukket lidt tilbage i en lille alkove)… Jeg har ingen ide om, hvordan hun vil reagere på lyde derudefra!

Helt generelt kan jeg fortælle om Nanna, at hun er en rigtig sød og venlig lille hund… for så vidt omstillingsparat, bare man husker at elske hende, og lade hende være tæt på en.
Hun er helt bogstaveligt 5% dummere end vådt bølgepap!!!
Klikkertræning er IKKE en mulighed for hende! Hun fatter ikke konceptet overhovedet! Konstateret af flere dygtige instruktører og trænere, som mente at det nok bare var os som gav for hurtigt op :klapper:
Faktisk er hun ikke trænbar på nogen måde… Hun er 7 år og kan stadig kun sitte på kommando - trods at hun bor i hus med en som er uddannet instruktør i redningshundekorpset og en anden uddannet som klikkerinstruktør med en halv uddannelse som agilitytræner bag sig. :surrender:
Det er umuligt at fange hendes opmærksomhed længe nok til at man kan træne noget… fx kan vi heller ikke kalde hende til os - hun forstår simpelthen ikke at Kom betyder at nu går jeg med eller uden hende… (Gæster, som har set mig prøve at kalde Nanna ud i køkkenet for at få lækkert gufmamse, kan tale med om dette :dokdok: )

Så… som I nok kan fornemme… jeg er en lille smule nervøs for hvordan det skal gå at vænne Nanna til at blive lejlighedshund :S
Derfor tager jeg gerne imod alle ideer… det kunne jo være at noget kan bruges i situationen :slight_smile:

Med jeres erfaring skal I nok klare den opgave :slight_smile: Og I er jo de samme, så I er velkendte og tingene lige så.

Som udgangspunkt plejer jeg at tage lidt ferie og genindlære alene hjemme over et par dage. Jeg filmer dem i starten. Det skal helst være verdens mest kedelige optagelse at se bagefter :høhø:

Og så er jeg ikke bleg for at give et af de gode kosttilskud der findes - jeg har lige set at KALM kombinere Anxi Calm og Zylkenes virkning, men jeg har ikke prøvet det selv endnu. Ellers har jeg givet Zylkene eller Anxi Calm i de første par dage.

Vi flyttede i lejlighed midt i byen og på 2. sal for lidt over 1 år siden.

Var også noget bekymret. Har bl.a. en hund, der gerne skulle ind i diverse buskads, når hun skulle nummer 2, men hun har da omstillet sig og gjorde det ret hurtigt.

Vores nabo har 2 små og meget gøende hunde og himler gerne op, hvis hundene her siger vov. Det gør vores schæfer ind imellem, men kun hvis han har været alene uden vores yngste lille hund, er de sammen går det fint. Selvfølgelig reagerer de også, hvis der er folk og larm i opgangen.

Hun lyder iøvrigt som 2 af vores nu afdøde hunde. De lærte de ting de ville.
Havde lært den ene at slippe, men det gad hun da godt nok aldrig, pånær den ene dag, hvor hun lige glemte det og prompte spyttede ud. :stuck_out_tongue: