Frida

Vi venter nu på blodprøve svar efter besøg hos ny dyrlæge i dag, som passer med vores bussrute. Dyrlægen syntes det lignede en “nyrekat”. Vi får svar i aften eller i morgen formiddag. :hushed:

1 Synes om

krydsede poter for et svar som kan give anledning til noget du kan bruge til noget! Altså fx. at hun er nyrekat. Ja, det er noget lort at få sådan en besked, men det er bare så nemmere at forholde sig til en diagnose, fremfor at ha de der uvisse svar.

Frederik, 9 år er nyrekat, har været det i noget der ligner 2½ år nu. Han er fanget på et tidligt stadie, så foder kan gøre meget for ham. Så hvis det er Fridas nyrer, jamen så kan du måske uden problemer have hende noget tid endnu også med en god livskvalitet sålænge hun får den rette behandling. Kram herfra og krydsede poter for noget brugbart fra Dr. Dyr. :kram:

1 Synes om

Tak for den søde besked Vipstøsen. Jeg havde det også sådan at jeg måtte have ren besked. Jeg venter på diagnose og vil så forholde mig der. Frida fylder 15 og et halvt år i morgen. Kan hun få noget tid med mere livskvalitet så får hun det. Men hun skal ikke indlægges, have sonde osv. Jeg har måtte “tvangsfodre” hende lidt i aften på foranledning af dyrlægen og ellers bliver hun tilbudt alt muligt lækkert blot for at få mad. Hvis hun viser sig at være meget syg og bare skal holdes i live for at holdes i live, så skal hun have fred efter et langt og godt liv, hvor hun aldrig før har været syg. Jeg har aftalt med dyrlægen at hun kan komme her og at Fiona skal være med, hvis/ når det kommer der til. Heldigvis var det godt med antibiotika da hun højst sandsynligt har haft blærebetændelse.

1 Synes om

Er det nyrerne så kan en del af dem få forlænget livet og forbedret livskvalitet ret så meget bare ved at skifte til nyrediæt :slight_smile: Og enig med dyrlægen ift at små friske poser er bedre til de småtspisende. Håber du snart har svar fra blodprøven, og det er et godt svar… :kryds:

1 Synes om

Tak Eva :heart_eyes:

Håber det bedste for Frida :kryds::kryds::kryds:

1 Synes om

Tak Eva :heart_eyes:

Jeg synes, det er godt, du har valgt en second opinion hos en anden dyrlæge. Jeg tænkte lidt på at foreslå det, da du skrev, at den anden var på vej ud at se til nogle køer. Måske er det vilkårene på landet, at den samme dyrlæge behandler små og store dyr, men som en generel betragtning er det nok en fordel, at konsultere en smådyrsdyrlæge, hvis der er noget mere i vejen med katten, end at den blot skal have den årlige vaccination.

Jeg håber som de andre, at det viser sig at være noget, der kan behandles, så du kan beholde Frida et stykke tid endnu :kryds:

2 Synes om

Tak. :heart_eyes: I første omgang var jeg bare så glad for at dyrlægen ville kigge forbi. Men jeg kunne så mærke at jeg måtte have en mere nøjagtig diagnose. Jeg synes det værste er - hvis det er nyrerne - at man først oplager det langt henne i forløbet. Når man har 4 katte og en hund får man ikke set alle detaljer. Men jeg er lidt optimistisk både hvis det er og ikke er nyrerne. For efter vi gav hende diætfoder med sprøjte i aftes så har vi fået kickstartet hende og hun spiser selv til morgen. Men ikke diætmaden.:grin: Frida har altid været meget bestemt med hvad der skulle indenbords. Høj kvalitet tørfoder har altid været nummer et. Hvis vi får nyrediagnosen, så må jeg på zoo.plus og handle :relaxed:

4 Synes om

Vi venter stadig på svar :weary: jeg ringede klokken tolv for at høre, men der var travlhed fordi kun den ene dyrlæge ud af to var på arbejde :persevere:

Øv det er så ulideligt at gå og vente på den slags svar. :kram:

3 Synes om

Ja Frida er da det vigtigste dyr ved den dyrlæge :grin::grinning::joy::sweat_smile:

6 Synes om

Så kom der svar fra dyrlægen som var kørende i sin bil kunne jeg høre, tror hun havde nok at se til alene i dag. Jeg spurgte og spurgte indtil jeg følte jeg fik klar besked.

Frida´s nyretal var BUL 35 og CRE 2,9 Iflg. dyrlægen ikke så alarmende som de troede.
Jeg kan ik finde værdierne på nettet?

Så de hælder til det måske kan være skjoldbrugskirtlen. De sender en prøve
afsted og jeg får svar formentligt fredag. Hvis det er den der driller, så hedder det noget medicin (heldigvis flydende for Frida HADER piller, det er også en kamp uden lige). og diætmad.

Det kan også være den blærebetændelse der har væltet hende sagde hun.

Jeg skal forsætte med det resterende antibiotika for blærebetændelse. Og stoppe med det smertestillende, da det kan være hårdt for nyrerne.

Så skal hun tvangsfodres med sprøjte med det meget berigede diætmad jeg fik med hjem ( RC Recovery). Jeg er ik vild med at tvangsfodre hende, men der er jo ik noget alternativ, hvis hun skal op i gear igen, så det gør jeg selvfølgelig. I går fik jeg kæresten til det. :wink: Og så må hun iøvrigt spise alt! Så i køleskabet står nu en hel buffet jeg kan tage frem og tilbyde damen. :slight_smile:

Det var vist ordene. Jeg kender jo så ik den helt nøjagtige diagnose endnu.

2 Synes om

Hvis I skal have et diagnostisk tal for om det er nyrerne, så prøv lige at høre dyrlægen om en SDMA test måske er bedre. Det er en direkte markør for nyrernes filtreringsmekanisme, og den er bedre en kreatinin som kan påvirkes af andre ikke nyrerelatetede faktorer.

2 Synes om

Okay tak jeg ved jo ingenting om det her.:cry: Så skriv endelig. Jeg prøver at tilbyde hende mad så tit som muligt, jeg vil helst undgå at give mad med sprøjte. Hun er meget småt spisende. Jeg tilbyder forskellige varianter af whiskas både våd og tør. Hendes normale hils senior 11 + foder, topic vådkost fra Aldi, tun, rejer og så recovery fra RC. Hun hælder mest til saucen på whiskas og lidt whiskas tørfoder samt lidt tun. Hun drikker vand og lidt saft fra diverse ting jeg hælder lidt kogt vand på. Godt jeg går hjemme pt for det kræver tid at være der for hende.

Update. Så har jeg en kat igen der spinder og spiser og følger med i hvad de andre laver. Frida får nu medicin til nyrerne og diætnyremad fra dyrlægen. Derudover er der en sending blandet mad til nyrerne undervejs fra zooplus. Så vi klarer det i denne omgang. :blush: :heart_eyes:

Men lige et par spørgsmål vedrørende medicinen : var der ikke et tidspunkt, hvor man sagde at diætmad alene var det der skulle til? Er det nyt med medicin? Og den har vel også bivirkninger som kan være hårde ved nyrerne eller hvad? Og hvad gør medicin helt nøjagtigt udover at bremse sygdommen lidt?

6 Synes om

Jeg kan ikke svare på spørgsmålene om medicinen, men det er godt at høre, at hun trives igen :slight_smile:

4 Synes om

Godt at høre. :hjerte:

1 Synes om

Jo, medicin kræver arbejde for at blive udskilt af kroppen, men samtidig kan den også være nødvendig for at give et løft, så serveret tveægget sværd so to speak.

Hvilken medicin får hun… ? Semintra måske?

1 Synes om

Ja det er Semintra hun får. Ja jeg synes nemlig også at det er en tveægget sværd. Hendes nyretal var light som dyrlægen udtrykte det. Nu vil jeg se hvordan det har udviklet/ afviklet sig ved næste tjek og så tage stilling mht medicin derfra.