Går det godt eller?

Jeg er første gangs “kattesammenfører” og er usikker på om det får godt eller ej,

Min ældste kat har haft sin bror her, indtil han døde i starten af juni. De accepterede hinanden og kunne spise/sove ved siden af hinanden, men sov aldrig sammen i en klump.

Vi har nu forsøgt at sammenføre med killing i små 12 dage og jeg er i tvivl om det virker eller ej. Gl.kat er begyndt at dytte næse med killing når der bliver serveret mad og snuser ham gerne bag i, hvorefter hun enten knurrer eller hvæser af ham og og derefter giver sig til, at spise ved siden af ham. Hun kan nogen dage godt være i stue med ham, ind i mellem med en lille smule knurren og har endda formået at sove inden for en meter af ham.

Men i dag er hun “sur”. Hun dyttede næse med ham ved fodring i morges (vådfoder, der er altid tørfoder) men ellers har hun knurret og hvæst af ham og går ud, hver gang hun ser ham.

Lyder det som noget der nogensinde bliver godt? Det er mit behov med en kat mere, da den gamle ikke er jordens mest kælne kat og det savner jeg fra den døde. Men jeg kan ikke holde ud at bo i en “krigszone” så de er nødt til, at være ok med hinanden de fleste dage.

Der er feliway friends i stikkontakten og har været det i 3 uger. Gl. kat får zylkene, men er ikke helt sikker på om det virker og synes ikke, at tilskud er en holdbar løsning i længden.

Er det mig der er utålmodig og overtænker det hele? Kom med jeres bud, erfaringer og historier - både hvor det lykkes og dem hvor det ikke gjorde. Eller skal jeg se om jeg kan omplacere killingen nu, inden vi kommer til, at holde alt for meget af ham?

Det lyder til en helt normal sammenføring med en “sur gammel dame”. :slight_smile: Hvor gammel er hun?

Hendes knurren og hvæsen er hendes måde at opdrage killingen på. Hun gider ham ikke rigtig, men hun forsøger heller ikke at jage ham væk. Når man vil give en voksen kat selskab, så kan det være en fordel, at få 2 killinger, så de kan lege med hinanden og så kan den voksne/gamle kat deltage, når den har lyst. En voksen kat har sjældent den samme energi til at lege en killing træt og det kan give spændinger.

Enig med Marie - det er normal opførsel, især fra en ældre dame.
Vores Milly var 13, da hun fik selskab af en killing efter flere år alene, og hun var lige sådan de første par måneder. Vi burde nok have valgt at tage to killinger, men det gik trods alt…

denne video fortæller rigtig godt om katte er venner eller ej

//youtu.be/bPqreEUV5vM

Gl. kat er 6½ år og en aktiv dame. Den første uge endda mere end killingen, men han er ved at komme efter det.
Jeg forsøger at lege dem begge trætte. Den gamle bruger heldigvis energi ude, for hun gider ikke lege mere så snart killingen kommer i nærheden. Ellers er hun altid frisk på en omgang drillepind. I den periode hun var alene, var der tegn som jeg tolkede som kedsomhed. Hun lavede mere ballade end hun plejede og gik og sov på borde, som hun ellers godt ved er uacceptabel og aldrig har gjort (ret meget) og havde større behov for at jeg legede med hende.

2 killinger er desværre ikke en mulighed. Der skal også være råd til dyrlægeregninger på dem alle sammen.

Jeg har set filmen og ud fra den er de mest fjender. :frowning: Men jeg håber det bliver bedre. Eller ihvertfald med færre hvæs og knurren og en gl. kat der også opsøger mig til kæl, i det omfang hun nu plejer. Jeg holder jo meget af min gamle kat, desværre holder hun mere af en x-kæreste end mig, men han ville ikke have hende med.

Men ud fra det I skriver skal jeg bare give det mere tid? Kan jeg gøre noget for, at lette det fremadrettet? - udover at give hende plads, mest opmærksomhed og altid først?

Det er en god ting at have en sygeforsikring på kattene - så bliver man ikke pludselig væltet af en stor dyrlægeregning.

Mine er forsikret i Dyrekassen… der er også andre forsikringsselskaber der tegner sygeforsikringer. :slight_smile:

Jeg er med på at en uforsikret kat kan blive dyr. Men forsikring på begge katte er et par tusind om året og det er faktisk mere end vi bruger hos dyrlægen.

her er også artikel - Karina Dillon er dygtig så den er værd at nærlæse :slight_smile:

Jeg synes ofte der mangler opfølgning på trådene herinde, så der kommer en på min.

GL. kat synes stadig ikke, at killing er verdens fedeste ide. Dog er hun fan af, at der nu bliver serveret killingevådfoder 2 gange dagligt og skal nok sørge for, at være inde til fodringstid og kan også dutte næse og snuse til ham der. Hun er heller ikke sur, hvis han går efter hendes portion, jeg fjerner ham dog, da der er anxicalm i hendes.

Hun jagter ham ind i mellem i noget der ligner leg. Først jagter han, så kommer hun efter den anden vej, men han får hende ind i mellem forskrækket og så slutter det sjov. Han søger hende og vil så gerne lege, men det er ikke så ofte hun gider, men fortæller ham det med mindre knurren og hvæs end tidligere.
Det er ofte sidst på natten de har “sammenstød” han står meget tidligt op og hverken gl.kat eller jeg er fan af, at få jagtet fødder/haler før kl 5. Så løsningen er, at vi lukker døren ind til soveværelset der og han må underholde sig selv i resten af hytten, mens vi sover færdig,

De var alene hjemme i weekenden, med overboen som fodermester. Kom hjem til en meget bange gl.kat, der ikke ville ind så længe hun kunne se ham. Efter fodring, kælen og noget fjolleri med Baldrian på hendes legefisk, faldt hun ned og verden er back to “normal” men det gjorde mig meget i tvivl om det her er holdbart eller om jeg skal få ham omplaceret mens han stadig er nuttet nok til det. For han vokser som ukrudt

Generelt lyder det som om, at det går helt normalt.

Det er ikke til at vide, hvad der er sket mens de var alene hjemme. Har hun kunnet gå ind og ud, som det passede hende eller måtte hun vente på, at overboen lukkede hende ind?

Hun kunne komme og gå som det passede hende. Hun kan alligevel finde ud af at låse den op og ville ikke risikere, at hun stod ude og ikke havde fået den åbnet i begge retninger.

Det kunne være et forsøg værd, at blokere kattelemmen, når du er væk. Han har sikkert stået og kigget efter hende, når hun ville ind. Det er hun så blevet lidt stresset af.

Der tror jeg faktisk du rammer plet. Han er meget fascineret af det vindue, der sidder i bunden af døren, men har ikke fanget pointen endnu. Eller også siddet i vindueskarmen lige ved siden af og forskrækket hende, på vej ind af den.