Gåsegang og træk

Jeg kom forbi et imponerende syn i dag, da jeg kørte hjem. En stor flok fugle på en mark - ikke noget udsædvanligt i det. Før jeg var næsten forbi, og det slog mig, at de da var ret store, de fugle. Og så kunne jeg se, det var gæs.

Det var som sagt et imponerende syn, for der var i hundredevis af dem på den mark. Jeg var kørt forbi dem, men var nødt til at vende om, så jeg kunne tage et billede. Det er taget med zoom, og det bliver aldrig godt på min mobil. Men det giver vel et lille indtryk af, hvor mange der var. Billedet er bare et lille udsnit.

Jeg har forsøgt at finde ud af, hvilken type gås det er. Den, der ligner bedst, er vist sædgåsen, og det passer også med tidspunktet på året ifølge teksten på DOF (elendigt website - man kan ikke linke til deres sider, når de er hentet via en søgning).

10 Synes om

sk*** dvært at se på billedet, men det kan også være Canadagås…en del overvintrer i DK

Ja, det er ikke til at se på billedet. Men jeg synes ikke, de havde sorte hoveder som en canadagås. Jeg synes, at billedet på dof-basen af sædgåsen ligner, og så står der også:

På Øerne ankommer sædgæssene først hen i december. Her er der tale om skånske vinterfugle, som kan blive i Danmark hele vinteren, hvis den ikke er alt for hård.

Det passer jo også ganske glimrende med tidspunktet. Men jeg ved det ikke. Jeg må køre forbi igen i dag og se, om de stadig er der :slight_smile: