Giardia epidemi i Kbh og Nordsjællan

Der er tilsyneladende en epidemi med Giardia i Københavnsområdet og Nordsjælland.
Artiklen og FB opslaget har fokus på hunde, men det gælder vel også katte. Det kan være svært at sikre sig imod 100% da jeg går udfra vi mennesker kan slæbe det med ind i huset under vores sko, og for katte i haver kan det vel sprede sig med fugle og snegle.

Opslag fra Dyrlægehuset i Holte

Artikel fra BT

Og en ting er at vi kan gøre huset rent, men hvad går vi med løbegårde og indhegnede haver hvis vi rammes. ?

1 Synes om

undre egentlig ikke - nogle hundeejere er bare dårlige til at samle op efter sig :frowning:

Det kan vi godt blive enige om, men som der skrives i kommentarerne på FB opslaget, så kan det være svært at samle diarre op :face_vomiting:

Jeg tror ikke vi kan gøre så forfærdelig meget. Som jeg ser det er den svær at have med at gøre når parasitten er så god til at overleve i våde fugtige omgivelser. Mener det er noget med 3 mdr. den kan overleve udenfor hvis den har de rigtige fugtige betingelser. Men du kan i hvert fald sørge for at der ikke er noget stillestående vand i dine udendørs omgivelser hvor den kan overleve. De skriver lidt om det på CDC’s hjemmeside

Giardia is hard to completely eliminate from the environment, but there are things you can do to help decrease the risk of pet reinfection and of human infection. Please remember that despite your best efforts to clean the environment, Giardia can persist in outdoor spaces and pet reinfection is possible 4.

1. Wear gloves when handling feces.
2. Remove feces promptly 4 and put them in a plastic bag.
3. Limit access to common outdoor spaces, where possible, if pets have diarrhea or are being treated for Giardia.
4. Eliminate any source of standing water (for example, puddles, containers with water, and fountains that are not in use).
5. Do not attempt to use bleach or QATS in your soil or grass area, as they will be ineffective.
6. Do not allow any new animals, especially young ones, to enter the yard or other outdoor space until advised by your veterinarian.

Jeg gør også hvad jeg kan, men der er jo ret fugtigt i sådan noget som mine rhododendrun bede, og her elsker kattene at grave :roll_eyes:
En ting er Giardia men jeg frygter virkelig at blive ramt af TF, fordi jeg helt ærligt ikke ved om jeg skal/kan behandle det. Jeg har læst så meget om bivirkningerne ved Ronadizol og jeg vil nok ikke turde bruge det på unge katte under et år.
Det er heldigvis ikke så sejlivet i omgivelserne som Giardia, men nu har jeg lige læst i en videnskabelig artikel at snegle - især dem uden hus “slugs” kan virke som værter for parasitten og smitte deres omgivelser via deres afføring.
Mine katte elsker haven og vi mennesker nyder at se dem hygge sig derude, men efterhånden ser jeg smitte allevegne. Vilde fugle kan vel også sprede smitte af forskellige parasitter via afføring ?
Jeg synes det er svært at sikre sig :thinking:

Hvis du ikke ligefrem har haft katte der er smittet med Giardia og de har været ude i haven og lagt en klat, og en af dine andre katte har været oveniden eller lignende, så ville jeg personligt ikke gøre så meget. Du kan jo ligesågodt få Giardia ind i huset under en sko, som har jokket i noget jord eller gået et sted hvor der måske har ligget en inficeret gang “bæ” fra hund/kat.

Den livskvalitet kattene får ved at kunne komme ud sammenlignet med kun at skulle være indekatte er så stor at jeg personligt ikke ville berøve dem dem mulighed, sålænge jeg ikke havde katte med giardia-infektion. Det kan godt være jeg vil revurdere den mening, hvis jeg så fik en syg kat.

Hvis du tænker sådan om alle de ting, der kan ramme vores katte, så skal vi jo gå og være bekymrede hele tiden, for “hvad nu hvis”. Det vil jo være til at blive fuldstændig ødelagt af :slight_smile:

4 Synes om

Største smitterisici mener jeg er udstillinger og dyrlægen - her kommer mange dyr/syge dyr.

Ude i haven foregår der mange ting - selvom der smittet kat der lægger klat - så skal der flere led til for at andre bliver smittet. Har man en ‘levende’ have så er det jo i sig selv også en barriere for parasitter…der er insekter der kan komme og være ‘renovations arbejdere’ og fjerne ting - hvis man ellers giver dem plads.

Almindelig fornuft kommer man langt med - indhegne have, lade være med bare at have fliser/græs som er flad biologisk ørken, skifte sko/tøj når man kommer hjem (specielt når man har været ude ‘risiko-steder’), vaske hænder, lade være med at sætte transport kasser på gulvet hos dyrlæge, desinficere kasser når man kommer hjem. Almindelig rengøring og hygiejne.