Gratis hjemmeside og/eller blog-løsning

Tillykke med at dyppe tæerne i webmistress vandet :grin:

Når du først rigtigt finder dig hjemme så er det faktisk et sjovt medie st sidde og nørde med. Men ja det er en tidssluger!

Sig til hvis du har brug for hjælp vi er mange herinde med vores egen wwwside eller blog :slight_smile:

Samme oplevelse havde/har jeg med bricksite. Også derfor at jeg ikke er færdig endnu…
Men hjemmesiden står på mit visitkort :see_no_evil::see_no_evil:

1 Synes om

Tillykke med resultatet indtil videre! :grin::thumbup:
Nu ved jeg ikke hvad du har valgt at lave den i, men er det WP, så husk ham her: https://www.webdesigner.dk/

(Kan så se at han har skiftet design på sitet, siden jeg brugte den, men går ud fra, at de gode tips og tricks stadig er til at finde derinde… :wink:)

Jeg overvejede det meget kraftigt igår nat da jeg sad kl. fuldstændig vanvittig og kæmpede med der der menuer. Jojo, jeg ved godt at man nok ikke er den skarpeste kniv i hovedet kl. bæ om natten, men tænkte at jeg lige måtte prøve engang mere for at se om det dog ikke kunne lykkes :slight_smile: … Jeg vandt hæh… 1-0 til mig … indtil videre :smile:

Hov… visitkort, sådan noget skal jeg da også have fat i. Hvem/hvor har du brugt til dine… må jeg se et?

Ham er jeg stødt på og jeg stødte også på de “genesis”-temaer han nævner som værende de bedste da jeg sad og kæmpede igår. Jeg har indtil videre et gratis tema, men har overvejet om jeg skulle kaste nogle penge efter sådan et genesis tema. Er der nogen af jer andre der måske har hjemmesider med dette tema? Eller kender til nogen der har opbygget deres WP hjemmeside med det må I meget gerne smide et link. For hvis jeg skal skifte må jeg hellere gøre det nu, inden jeg kommer alt for godt igang med det derinde… så jeg ikke får lavet ged i alt for meget hvis/når jeg skifter tema

tema, hvis det er lavet ordentligt, bær du kunne skifte hver uge om du får lyst. Det bør kun ændre på udseende ikke på indhold.

Skriver mrd vilje bør idet hvis tema/skin er lavet af en klovn kan det da sagtens være at en header bliver til en footer osv.

Re. kl bæ om natten. Sidste uge havde jeg revisor på besøg så det var 14-18 timers dage. Gik i seng til midnat vågnede kl 3, pispispus glemt at… stå op starte pc og rette det glemte.
Så muligt man ikke er klar i hjernen men jeg fik alt igennem :grin:

lige nu bruger det gratis tema der er at vælge der hedder “twenty sixteen”. Men det lyder jo lidt som om de følger “året”, så måske kunne man forestille sig at de på et tidspunkt holder op med at opdatere dem. Andre gratis temaer I kender til modtager jeg også gerne navnene på… så jeg kan kigge lidt på dem. Genesis koster hvis lidt… men hvis det på den anden side betyder det er optimeret til søgemaskiner, telefoner, sikkert etc, så er det sandsynligvis givet godt ud. Ja hvad ved jeg… ikke så meget om det endnu :grin:

@HolmeInc … er dine arbejdsdage så tilbage til lidt mere normale tilstande nu…? eller skal vi længere ind i feb?

@Vipstosen nede på rimelig normalt nu :grinning:

Here you go :wink:

visitkort

1 Synes om

Dejligt enkelt design. :heart_eyes: på dit visitkort.

Det skulle bare være pænt og ikke for meget larmende derpå. Købt hos Vistaprint, de har mange skabeloner og man kan bare sidde og trække billede og i mit tilfælde diplomopdrætter logoet ind.
Og så ÆÆÆLSKER jeg det billede af Blua :heart_eyes_cat::heart_eyes_cat::heart_eyes_cat:

1 Synes om

Blua hvem er det nu det er??? :muhaha:

Jeg har ikke prøvet Genesis-temaerne, men har brugt betalings-temaer på en enkelt side, da “kunden” ønskede et bestemt design - det er så ikke min erfaring, at de er lettere at tilpasse end de gratis…

Men generelt har Jakob’s anbefalinger og råd holdt vand, så jeg ville ikke ha’ de store skrupler ved at kaste mig ud i et af Genesis.

Til gengæld har jeg valgt at anvende WP’s egne temaer til de øvrige sider, ud fra den betragtning at det dels bør give en relativt høj grad af sikkerhed for kompatibilitet med WP opgraderinger, og ikke mindst, at de fortsat vedligeholdes, så du ikke pludselig står med et inkompatibelt tema, der ikke længere supporteres…

OK - ser så lige nu, at du har valgt et WP tema - de bliver som sagt vedligeholdt, Twenty Ten spiller stadig i bedste velgående.

WP’s egne er så ikke de mest sexede, men der findes et utal af plugin’s, der gør det muligt at customisere dem - og sku’ du blive helt bidt af det, kan du jo altid kaste dig ud i child themes… :wink:

Delvis enig - sideindhold vil (næsten!) altid komme med i et nyt tema, men widgets, header- og baggrundsbilleder, menuer m.m. kræver oftest tilpasning, og der er også forskel på hvilke områder (sidebars, footers) du har at gøre godt med til placering af dine widgets.

Men man kan til enhver tid afprøve et andet tema, og skrotte det igen, hvis det viser sig ikke at “passe”…

Et tip: Jeg opretter altid et test-subdomain, restorer en kopi af den rigtige side i det, laver ændringer der og lægger dem i “produktion” efterfølgende - så oplever besøgende i hvert kun kortvarigt, at der er ting der ikke virker.
Sådan en test-side er også rigtig god at have, hvis man får lyst til at afprøve andre temaer, nye plugin’s, whatever…

Kyling @DorteH :muhaha:
Ok seriøst så er det en megagodide med et testsite.

Jeg har ikke nogen sådan rigtig seriøse sider mere, kun mine egne små hobbynogen.
Dem retter jeg direkte i produktion på (af og til har jeg så store hårløse pletter i hovedbunden…)

Min pointe er at hvis man er nybegynder og har svært ved at overskue blot ens egen side, kan det være at et testsite måske er en lige stejl nok læringskurve (men det gør jo ikke rådet dårligt).

I know - occupational hazard… :surrender: :sunglasses:
(Efter 30+ år indenfor IT operations, undervurderer man ikke længere værdien af test - eller backup… :wink:)

Det er faktisk såre simpelt - oprettelsen er (mindst!) lige så nem som at få det primære domæne i luften, og backup/restore er der plugin’s til - og backuppen vil jeg under alle omstændigheder anbefale, at man får styr på…

Men ja, det er selvfølgelig en ekstra krølle, og så længe det “kun” er ens eget site, der er i spil, skal man selvfølgelig afveje, om det giver værdi.

1 Synes om

Nå men det er rart at høre de bliver vedligeholdt :slight_smile: Nej, måske er de ikke de mest sexede (hvis man er computernørd (positivt ment, absolut :wink: ), men i første omgang går jeg efter noget jeg selv kan holde ud at kigge, på samt noget jeg kan finde ud af. Det duer ikke at gabe over for stort brød i første omgang :wink:

Jeg nåede også at læse mig til at “twenty sixteen” kunne customizes, da jeg googlede temaet som sådan, også må jeg tage den derfra. Jeg er nået til et punkt hvor jeg synes jeg vil have en hjemmeside, og jeg er nødt til selv at kunne finde ud af lave det. Det niveau jeg er på her, der føler jeg mig rimelig godt med indtil videre… Skal nok spørge løs næste gang jeg render ind i noget der driller :wink: … sagde biologi-nørden :joy:

Blot som en kommentar så kan alle skins redigeres. Source code til WP er public så det er bare så gå igang.
Jeg bruger ikke WP men Drupal, begge er CMS og jeg har ikke siddet og fedtet ret meget WP.
De skins jeg har til Drupal retter jeg tit i; du skal blot kende til html og en smule php så knækker du nemt den nød.
Det jeg retter er typisk farver i specifikke felter, tid på billeder der vises, bredde på linjer. Så kun sådan noget pilleri, men ting som jeg nemt kan finde i koden.

Altså - nu føler jeg mig så langt fra ramt af termen, selvom jeg går ud fra at den var til mig… :sunglasses:
Men bortset fra den førnævnte, er “mine” sider netop lavet i hhv. WP TwentyFourteen og TwentySixteen, med lidt design plugin’s ovenpå - keep it simple…:thumbup:

1 Synes om

Det kan man også vælge - jeg legede lidt med det i starten, men gik over til customiserings-plugins, da det er langt simplere, ikke mindst set fra vedligeholdelses-synspunkt.
Direkte redigering af koden er i min optik dødsdømt, da den overskrives ved hver WP opdatering; child themes er en option, men du risikerer stadig at skulle justere i dem.

Anvender man derimod et tilstrækkeligt udbredt plugin, er der overvejende sandsynlighed for, at andre allerede har sørget for kompatibiliteten… :wink:

Men det er naturligvis også et spørgsmål om interesse - nogen synes det er spændende at kode selv, jeg er absolut helst fri (i hvert fald så længe jeg ikke får løn for det… :smile_cat:)

1 Synes om

Drupal opdateter skins for sig og cms for sig.
De gange jeg har gjort det er absolut mere for kicks’n’giggles mete end det er praktisk eller fornuftig.
Jeg har lavet www siden alt var håndkodet, men dengang var siderne jo også meget mindre og simple.

CMS som jo er kernen bag Drupal, WP, One.com sider etc etc den verden og dens utallige skins har jo gjort det muligt for alle (næsten) at lave www. Det har jo så også gjort at siderne er flottere og mere komplicerede at håndkode i eller den sags skyld bare rette småting i.

Så ja principielt helt enig med dig at det hurtigt kan blive noget rod at pille i skins. Det skal nu aldrig holde mig tilbage :joy:. Af samme årsag har jeg og skal ikke have apple-produkter de er ikke til at pille i, så nej tak til styring :grin:

Her er mit visitkort, hvis det har interesse at se flere :slight_smile:

Forside

3 Synes om